|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
פנס במיקום המאובטח בעת ההתפרעות [צילום: ועדת 6 בינואר]

"חששתי לבטחונו של פנס, שמא טראמפ יתנפל עליו"

כך העיד ראש צוותו של פנס בפני ועדת 6 בינואר, על-רקע לחציו של הנשיא על סגנו להפוך לטובתו את תוצאות הבחירות העדויות מלמדות: טראמפ ידע שאין כל בסיס חוקי ללחציו - אך המשיך אותם ללא הרף שופט רפובליקני בכיר: אם פנס היה נענה, זו הייתה מהפכה
16/06/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

הנשיא דונלד טראמפ לחץ על סגנו, מייק פנס, לפעול בקונגרס כדי להפוך לטובתו את תוצאות הבחירות - למרות שידע היטב שאין לכך כך בסיס חוקי. כך עלה (יום ה', 16.6.22) בשימוע של ועדת הקונגרס לחקירת אירועי 6 בינואר. "חששתי לבטחונו של סגן הנשיא ורציתי שהשירות החשאי יהיה מודע לכך, כי פחדתי שהנשיא יתנפל עליו ב-6 בינואר", העיד מארק שורט, שהיה ראש הסגל של פנס.

טראמפ טען, כי בתפקידו כיו"ר ישיבת הקונגרס לאשרור הצבעת האלקטורים, יכול פנס לפסול קולות ממדינות המפתח ולהכריז עליו כמנצח או להחזיר אותם לבתי המחוקקים באותן מדינות שהיו בשליטת הרפובליקנים. פנס דחה מכל וכל את הלחץ, וכאשר הסתער האספסוף על הקפיטול בעת אותה ישיבה - שאגו חלק מהם "לתלות את מייק פנס" ובנו גרדום מחוץ לבניין.

סגנית יו"ר הוועדה, ליז צ'ייני הרפובליקנית, אמרה בפתח השימוע: "מה שטראמפ רצה היה לא רק פסול, אלא גם בלתי חוקי ובלתי חוקתי. נאמר לו שוב ושוב שאין לפנס הסמכות לעשות זאת". שורט אמר לוועדה שפנס הבהיר פעמים רבות לטראמפ בצורה ברורה ביותר את עמדתו. "טראמפ ועו"ד ג'ון איסטמן קשרו קשר יחדיו להפוך את תוצאות הבחירות באמצעות פנס", האשימה צ'ייני. גרג ג'ייקוב, יועצו המשפטי הראשי של פנס, העיד שאיסטמן אמר זאת לטראמפ ב-4.1.21.


פנס אמר מיד: זה לא ייתכן
לוטיג וג'ייקוב הערב בוועדה [צילום: AP]

ג'ייקוב העיד עוד, כי פנס הבהיר לצוותו לקראת 6 בינואר שהוא ימלא את חובתו החוקתית. הוא אמר לוועדה, כי פנס אמר לו שקרא שיש לו סמכויות משמעותיות בישיבת האשרור, וכי תגובתו המיידית של פנס עצמו הייתה שלא ייתכן שאדם אחד – ודאי אם הוא בעל עניין ישיר – יכריע את הבחירות. "בחינה משפטית מעמיקה והשכל הישר לימדו שהוא צדק", אמר ג'ייקוב ותיאר בהרחבה את הבדיקה שלו ושל צוותו.

בין היתר עלה, כי אין ולו תקדים אחד להחזרת ההצבעה למדינות – כולל כאשר בשנת 2001 ישב אל גור בראש הישיבה שאשררה את נצחונו הדחוק של ג'ורג' בוש הבן עליו עצמו. לדברי ג'ייקוב, איסטמן עצמו לא האמין שיש ממש ברעיון והודה באוזניו שבית המשפט העליון יפסוק פה אחד נגד טראמפ ופנס אם יפעלו כך. הדבר עלה גם מטיוטת מזכר לטראמפ שכתב איסטמן.

חבר הוועדה הדמוקרטי פיט אגילר הוסיף: "6 בינואר לא היה אירוע מבודד. זה היה קשר מתוכנן, כאשר טראמפ פעל להישאר במשרתו למרות שידע שהפסיד בבחירות". הוא הקרין קטעי וידאו מן ההסתערות, בהם אמר אחד הפורעים שאם פנס לא יעשה את הדבר הנכון – "צריך לגרור אותו ברחובות". לדברי אגילר, "טראמפ לחץ על פנס לאמץ רעיון פסול בתכלית ולפיו סגן הנשיא יכול לבחור את הנשיא, למרות שאנשיו אמרו לו שהרעיון חסר יסוד". טראמפ ידע שיש המון אלים בקפיטול, כאשר צייץ שפנס "לא עשה את הדבר הנכון".

מייקל לוטיג, שהיה שופט בבית המשפט הפדרלי לערעורים ואחד משני המועמדים הסופיים של הנשיא ג'ורג' בוש הבן לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, ייעץ לפנס ערב 6 בינואר. לדברי לוטיג, אם פנס היה מציית – ארה"ב הייתה מוצאת את עצמה בהפיכה ובמשבר החוקתי הראשון מאז הקמתה. "מדובר באמת הבסיסית של ארה"ב – שלטון החוק", הוסיף. "השאלה שבפניכם היא האם האמת הבסיסית הזאת הופרה ב-6 בינואר". לוטיג העריך, כי איסטמן והסובבים אותו נלכדו ברשת אותה טוו. בסיום הדיון אמר לוטיג, כי טראמפ ובני בריתו ממשיכים להוות סכנה לדמוקרטיה, משום שהם עלולים לנסות שוב ב-2024, אומרים זאת בגלוי ובגאווה - והפעם להצליח.

ניסו להסתמך על אלקטורים מזויפים
צ'ייני, תומפסון ואגילר בשימוע [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

לדברי צ'ייני, מקור המזימה באדם בשם קנת צ'יזבורו, אשר כתב לרודי ג'וליאני ב-13.12.20 – ערב התכנסות האלקטורים – שעל פנס להימנע ב-6 בינואר מקריאת הצבעת האלקטורים של אריזונה. במדינה זו ובאחרות היו קבוצות של תומכי טראמפ שתכננו להכריז על עצמם כאלקטורים, אל מול האלקטורים החוקיים. לאחר מכן נכנס איסטמן לתמונה, הסתמך על האלקטורים המזויפים בשבע מדינות וטען שעל בסיס זאת – יכול פנס להכריז על טראמפ כמנצח. "איסטמן ידע שזהו שקר ובעצמו הודה בכך בדוא"ל בזמן אמת", טענה צ'ייני. ג'ייקוב ולוטיג אמרו, כי לא היו אלקטורים כאלה ולא היה להם מעמד כלשהו.

שורט העיד, כי הוא סבור שראש הסגל בבית הלבן, מארק מדואוז, ידע שלפנס אין סמכות להתערב – אם כי "מדואוז אמר הרבה דברים להרבה אנשים"; לשורט עצמו אמר מדואוז שאכן אין סמכות כזאת. עדים נוספים מסרו, כי זאת הייתה גם דעתו של היועץ המשפטי לבית הלבן, פט סיפולון. ג'ייסון מילר, שהיה יועץ בכיר בקמפיין טראמפ, אמר שכל עורכי הדין עימם דיבר חשבו שזהו "רעיון מטורף" וחלקם אף אמרו זאת במישרין לאיסטמן. על-פי חלק מן העדויות, גם ג'וליאני ידע ואישר שלהצעה זו אין כל יסוד – מה שלא מנע ממנו לחזור עליה בעצרת בבוקרו של 6 בינואר, תוך ציטוט חוות דעתו של איסטמן.

הוועדה הציגה חלק מן הלחצים הפומביים שהפעיל טראמפ על פנס. ג'ייקוב העיד על פגישה בין טראמפ ופנס ב-4.1.21, בה איסטמן הציג את הטענה לפיה פנס יכול להתערב: לדחות חלק מקולות האלקטורים, או לדחות את הישיבה בחמישה-עשרה ימים כדי להורות לבתי המחוקקים בחמש-שבע מדינות המפתח לבחון מי ניצח בהן; איסטמן המליץ על הדרך השנייה. "פנס מעולם לא נסוג מדעתו שאין לו כל סמכות כזאת", הדגיש ג'ייקוב. איסטמן הודה שמדובר בהפרת הכללים, אך טען שבית המשפט לא יתערב משום שמדובר בסוגיה פוליטית.

ב-5.1.21 הפתיע איסטמן את ג'ייקוב כאשר הציע לבטל בצורה ישירה את האלקטורים במדינות המפתח, ובפגישה זו הודה שבית המשפט העליון יפסוק תשע-אפס נגד פנס אם יעשה זאת; ג'ייקוב ושורט סברו ששכנעו את איסטמן. עוד העיד ג'ייקוב, כי איסטמן אישר באוזניו שאין מקום שסגן נשיא דמוקרטי יפעל כך נגד נשיא נבחר רפובליקני – אך אמר שהוא רוצה שפנס כן יעשה זאת. באותו יום נפגש עם פנס עם טראמפ; על-פי דיווחו של בוב וודוורד, פנס שב ודחה את לחציו של טראמפ, אשר התפרץ בזעם נגדו.

איסטמן הציע להשתמש בהתפרעות כתירוץ
טראמפ בשיחתו עם פנס ב-6 בינואר [צילום: ועדת 6 בינואר]

ב-6 בינואר התקשר טראמפ לפנס מהחדר הסגלגל, בנוכחות שלושת ילדיו הבוגרים. מי שהיו לצידו של טראמפ שמעו שהשיחה התחממה. הם העידו: טראמפ קרא לו wimp [חנון], אמר שאין לו אומץ לעשות את הדבר הנכון ואמר שעשה טעות איתו לפני ארבע-חמש שנים. איוונקה טראמפ ציינה: "הטון היה שונה מזה שבו היה רגיל לדבר עם פנס". לדברי אגילר, הטיוטות הראשונות של נאומו של טראמפ בעצרת באותו יום לא כללו התייחסות לפנס, אך טראמפ הוא שהוסיף לחץ פומבי עליו.

הוועדה הקרינה שוב קטעים של הפורעים קוראים בגנותו של פנס בעקבות דבריו של טראמפ בציוץ משעה 14:22: "למייק פנס לא היה האומץ לעשות את הדרוש". בשלב זה פינה השירות החשאי את פנס מלשכתו בסנאט למקום מאובטח במתחם הקפיטול, כאשר האספסוף היה במרחק של 12 מטרים בלבד מהלשכה. חלק מאנשי צוותו של פנס, שהיו עימו באותו יום, סיפרו על הפינוי; הם שהו באותו מקום במשך למעלה מארבע שעות. "לא ידעתי שהם היו כל כך קרובים", העיד ג'ייקוב.

משרד המשפטים ציטט לאחרונה במסמך שהוגש לבית המשפט, כי מקור בקבוצת הימין הקיצוני Proud Boys אמר ל-FBI שאנשיה היו רוצחים את פנס ואת יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אילו היו תופסים אותם. ג'ייקוב אמר כי פנס סירב לעזוב את הקפיטול, משום שלא היה מוכן למחזה בו סגן הנשיא נוטש את הבניין ועמד על כך שישלים את אשרור הבחירה.

פנס התקשר לאחרים לוודא שהם בטוחים, בעוד טראמפ מעולם לא התקשר אליו; פנס וקארן פנס היו מתוסכלים בשל כך, העיד ג'ייקוב. תוך כדי ההסתערות שלח ג'ייקוב לאיסטמן דוא"ל, ולפיו הם מצויים במצור בשל השטויות מצידו; איסטמן השיב, כי פנס עצמו אשם משום שלא פעל כפי שיעץ לו. בהמשך הערב אף טען איסטמן, כי ההליך אינו תקין בשל ההפסקה – אותה כפו הפורעים; "כעת, כאשר נקבע התקדים, שהליך האישור אינו מקודש כפי שטענת, אני מבקש בפעם האחרונה עוד הפרה קטנה [של החוק] ושסגן הנשיא ישלח את האלקטורים לאישור המדינות", כתב. ג'ייקוב ראה בכך התנהגות מטורפת, כהגדרתו. איסטמן ביקש חנינה מטראמפ, לא קיבל אותה וסירב 100 פעמים לענות לשאלותיה של הוועדה בנימוק של הימנעות מהפללה עצמית.

תאריך:  16/06/22   |   עודכן:  17/06/22
איתמר לוין
+דונלד טראמפ, בנימין נתניהו. מה דומה, מה שונה
07:45 17/06/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בארה"ב נמשכים השימועים בוועדת 6 בינואר, מה שלא מפריע לטראמפ להדק את שליטתו במפלגה הרפובליקנית  ▪  בירושלים נמשך המשפט בתיק האלפים, מה שלא מפריע לנתניהו להתקרב לראשות הממשלה  ▪  בשני המקרים מדובר בסכנה ברורה לדמוקרטיה
השתלטו לחלוטין על המפלגות [צילום: אלכס ברנדון, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"חששתי לבטחונו של פנס, שמא טראמפ יתנפל עליו"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
הנשיא דונלד טראמפ נראה כמי שמאבד קשר עם המציאות, כאשר המשיך לטעון ללא בסיס שבחירות 2020 נגזלו ממנו באמצעות הונאת ענק. כך העיד שר המשפטים בממשלו, ויליאם באר, בפני ועדת החקירה של בית הנבחרים לאירועי 6 בינואר. קטעים מעדותו של באר הוקרנו (יום ב', 13.6.22) בשימוע הפומבי השני של הוועדה. בשימוע גם עלתה לראשונה הטענה שטענות הכזב היו בסיס להונאת ענק בדמות גיוס 250 מיליון דולר מתומכיו של טראמפ.
13/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
היו לו האמצעים, המניע והאמצעים. אבל האם דונלד טראמפ ביצע פשע? ועדת 6 בינואר של בית הנבחרים אומרת במפורש: כן, הוא זמם להפוך את תוצאות הבחירות. אבל נכון לעכשיו, שר המשפטים, מריק גרלנד, אינו טוען זאת; וייתכן שהתיק לעולם לא יגיע לבית המשפט. השימוע הפומבי הראשון של הוועדה התמודד עם השאלה המרחפת באוויר מאז סיים טראמפ את כהונתו: האם יש להעמידו לדין פלילי על מאמציו הבלתי-נלאים להפר את רצון הבוחר?
13/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ועדת בית הנבחרים לאירועי 6 בינואר 2021 - הסתערות תומכיו של דונלד טראמפ על הקפיטול, בניסיון למנוע את האישור הרשמי של בחירת ג'ו ביידן לנשיא - קיימה (יום ו', 10.6.22) שימוע פומבי ראשון. השימועים - שישה במספר - מיועדים בעיקר להביא לידיעת הציבור את ממצאיה, כפי שהם מתגבשים לאחר למעלה משנה במהלכה ראיינה 1,000 עדים ובחנה 140,000 מסמכים.
10/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שימועים בקונגרס סיפקו כמה מן הדרמות הגדולות ביותר של הפוליטיקה האמריקנית, כולל אלו של ג'ו מק'ארתי ב-1954 ושל פרשת ווטרגייט ורבות אחרות. ועדת החקירה של בית הנבחרים לאירועי 6 בינואר מתחילה היום (9.6.22) את השימועים שלה, ואקונומיסט טוען שהם חשובים יותר מכל קודמיהם יחדיו. הם באים לאחר שנה בה תשעת חברי הוועדה – שבעה דמוקרטים ושני רפובליקנים – והצוות שלה פעלו לחשוף את מה שעמד ברקע לניסיון למנוע את חילופי השלטון.
09/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
  • הפרשן הבכיר טום פרידמן כתב את מאמרו בניו-יורק טיימס בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.

25/05/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il