|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
נתניהו. מה בינו לבין בגין [צילום: פלאש 90]

בדיות ואגדות חסרות שחר

יריביו המרכזיים של נתניהו, ובראשם לפיד, גנץ וליברמן, מנסים להפחיד את הציבור כאילו ממשלה בראשות נתניהו תהרוס את הפרקליטות והמשטרה ותפגע בעצמאות בית המשפט העליון ניסיון העבר מלמד אחרת - נתניהו הגן על המערכת המשפטית, כפי שהעיד אהרן ברק מה שהיה הוא שיהיה: נתניהו לא יוביל שום רפורמות שיסכנו אותו אישית טענות דומות נשמעו בשנות ה-80'-70' מצד נפילי מפלגת העבודה נגד מנחם בגין, כאילו אם ייבחר, הוא יגרור את ישראל למלחמה נגד מדינות ערב. התוצאות ידועות!
17/09/2022  |   יואב יצחק   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2022   |   תגובות
שקד. הצילה מועמדות נתניהו [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

מערכת הבחירות (2022) מתנהלת גם הפעם תוך הפרחת השמצות, בדיות ואגדות. בעיקר מצד גוש מרכז-שמאל כלפי הליכוד בכלל ובנימין נתניהו בפרט. הטענה העיקרית: אם גוש הימין ינצח ונתניהו יקים את הממשלה הבאה, הוא יהרוס את המערכת המשפטית ויפגע בעצמאותה, כדי לשרת אינטרסים פרטיים שלו ולהביא לבטלות משפטו. בכך, נטען, תתבטל הדמוקרטיה בישראל ונהפוך לאוטוקרטיה - כמו טורקיה או הונגריה, שם כפופה המערכת המשפטית לגחמות השליט הכל-יכול. ברשימה זו נעמוד על כמה מהטענות המופרכות - שאין בינן לבין העבר וההווה ולא כלום.

הבדיות/ההשמצות/האגדות הנ"ל נגד נתניהו, המושמעות בעיקר מצד יאיר לפיד, אביגדור ליברמן ובני גנץ - מזכירות במידת מה את המתקפות בשנות ה-80'-70' נגד מנהיג הליכוד דאז מנחם בגין. זו אותה תופעה ואותה פרופגנדה שנועדה לפגוע בירייה במטרה להשיג הישגים פוליטיים. נפילי מפלגת העבודה, ובהם גולדה מאיר, יצחק רבין, שמעון פרס, אבא אבן ואחרים ניהלו נגד בגין מערכה פוליטית מלוכלכת ובדויה. במערכות הבחירות הם דאגו להפחיד את הציבור: בגין איש מדון - הוא עלול לסכן את מדינת ישראל כראש ממשלה; אם יעלה לשלטון, הוא יגרור את ישראל למלחמה נגד מדינות ערב. נאומי-ההפחדה נמשכו גם לאחר מלחמת יום הכיפורים, וגם לאחר שהתחוור כשלונה של הממשלה בראשות גולדה מאיר. התוצאות ידועות: הציבור לא האמין עוד לטענות/לבדותות. בגין נבחר וכבש את השלטון ב-1977, ומיד פצח במו"מ שהביא לשלום עם מצרים - הגדולה במדינות ערב שיש לישראל גבול עימן (היציאה למבצע צבאי בלבנון - מבצע שהפך ל'מלחמת לבנון', וההסתבכות הנוראה, אירעו בעקבות רצח שגריר ישראל בלונדון, שלמה ארגוב, ולא כתוכנית יזומה מצד בגין וממשלתו).

כדאי להדגיש: "גוש השינוי" בראשות יש עתיד, כחול לבן וישראל ביתנו, הוא שניסה לפגוע בדמוקרטיה ולסכל מועמדות נתניהו לראשות הממשלה כנציג גוש הימין בכלל ונציג הליכוד בפרט. בהצעת החוק שגיבשו ניסו למנוע מועמדות נתניהו מחמת כתב האישום נגדו וזאת בטרם הוכרעה. חזקת החפות הייתה בעיניהם כאילו כלום. ניסונם נכשל - בעיקר בשל התנגדותה של שרת הפנים, איילת שקד, שהובילה את מפלגת ימינה, ובראשה את ראש הממשלה נפתלי בנט, להטיל וטו על הצעת החוק. שקד הצילה בפועל את מועמדות נתניהו. נתניהו ואנשיו ובני משפחתו עושים שוב טעות - כשהם 'שוכחים' חוב זה לשקד, ומעדיפים להחרימה, בשל זאת שהייתה חלק בממשלת ה'שינוי'.

הטענות מול המציאות / האמת
ברק אישר: נתניהו הגן על המערכת המשפטית [צילום: פלאש 90]

א) מוסד היועץ המשפטי לממשלה

נתניהו התקפל כמעט תמיד בפני המערכת המשפטית ומנע ביצוע רפורמות גדולות, גם כאלה שנחיצותן אינה מוטלת בספק. ב-1996 הוא מנע משר המשפטים דאז יעקב נאמן לפתוח בהליכים הנחוצים לפיצול מוסד היועץ המשפטי לממשלה. כך עשה גם בממשלה האחרונה שבה כיהן כשמנע משרת המשפטים דאז אילת שקד לקדם פיצול. נשיא בית המשפט העליון (בדימ') אהרן ברק, סיפר, מיוזמתו - בניסיונו להצדיק הסדר טיעון אפשרי, והציג את נתניהו כאחד מראשי הממשלה שהגנו הכי הרבה על המערכת המשפטית.

ב) הוועדה לבחירת שופטים

בכל שנות כהונתו כראש ממשלה מנע נתניהו כל שינוי/תיקון שיחליש את כוחו של בית המשפט העליון בוועדה לבחירת שופטים. נהפוך הוא: השינוי היחידי שנעשה חיזק את מעמדו של בית המשפט העליון. בהצעת-חוק שהוגשה על-ידי חבר הכנסת דאז מטעם הליכוד גדעון סער, והפכה לחוק, נקבע כי מינוי שופט לבית המשפט העליון יוכל להתבצע רק ברוב של שבעה מחברי הוועדה (מתוך תשעה חברים בוועדה). התוצאה: בידי שלושת נציגי בית המשפט העליון בוועדה, המצביעים כמו תמיד כאיש אחד לאחר תיאום-מוקדם עם כל שופטי בית המשפט העליון, ניתנה בידם בפועל זכות וטו - כך שלא יצורף למועדון האקסקלוסיבי שום שופט שהם לא יסכימו לקבלו.

ג) פיקוח על הפרקליטות

במשך עשרות שנים התגלו בפרקליטות עשרות פרשות חמורות, כולל מצד פרקליטי המדינה - דורית ביניש, עדנה ארבל, שי ניצן ואחרים. סוד גלוי הוא, כי מוסד זה טעון ניעור ותיקון ובעיקר פיקוח. במשך כל שנות כהונתו של נתניהו כראש ממשלה, נעשו ניסיונות למכביר להקים גוף פיקוח יעיל ובעל שיניים, כדי שיוכל לפקח וגם לאכוף תיקון. דא-עקא, נתניהו מנע זאת. גם לאחר שהוקם המוסד: 'נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות', נכנע נתניהו ללחצים מצד הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, ומנע קידום חקיקה שתיתן בידי הנציב את הכוח והסמכות לא רק לברר תלונות, אלא גם לאכוף את התיקונים הדרושים, לרבות אמצעי ענישה נגד פרקליטים שסרחו. דבר זה הוביל להחלשת השופטת (בדימ') הילה גרסטל, ממנה נבצר למלא תפקידה כראוי בתפקיד הנציבה, ולכן בהמשך היא התפטרה; ומאוחר יותר גם לסירוסו של הנציב הבא, השופט (בדימ') דוד רוזן, שהחלטותיו - שהצביעו כדוגמה על מעשיו החמורים של שי ניצן, נותרו על הנייר בלבד, בלא טיפול ממשי.

נתניהו מודל 2022
לפיד, גנץ, ליברמן - בדיות [צילום: אריאל שליט/AP]

הנה כי כן, ניסיון העבר מלמד כי נתניהו לא איפשר ביצוע רפורמות משמעותיות במערכת המשפטית על חלקיה השונים. אם מפחד ממערכות אלה (ע"ע בראון-חברון), אם מתוך רצון לכבדן, ואם מתוך הבנתו כי יש לשמור, בכל מחיר, על עצמאותה של המערכת המשפטית - גם במחיר אי-תיקון הליקויים שנמצאו בה. נזכור נא, נתניהו הוא אחד הדמוקרטים הגדולים בכנסת ישראל. בניגוד לאביגדור ליברמן, יאיר לפיד ובני גנץ, נתניהו עומד בראש המפלגה הגדולה שנציגיה נבחרו באופן דמוקרטי.

ניסיונות ההפחדה - כאילו נתניהו מודל 2022 יפעל לשלול עצמאותה של המערכת המשפטית, משוללות יסוד. אלה אגדות חסרות שחר. נהפוך הוא: בגלל משפטו התלוי ועומד, ונוכח מניעותו (ניגוד ענייינים), ייאלץ נתניהו לשמור על פרופיל נמוך בתחום המשפטי - אם יפעל תוך מה שיראה כניגוד עניינים ינחתו על ראשו החלטות שיפוטיות שימנעו זאת ממנו - ולהפנות את מרצו לטובת עניינים חשובים לא פחות: כלכלה, ביטחון, הגרעין האירני, יחסי חוץ וקידום הסכמי השלום. בדיוק כפי שעשה בעבר. תיקוני חקיקה כדי לשפר את תפקודה ויעילותה של המערכת המשפטית, יבוצעו באופן שמרני, אם בכלל. על רפורמות כלליות ומהפכות אין בכלל מה לדבר.

גם בימין יתבדו
נתניהו, לא ייקח סיכונים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]


בשורה התחתונה: הבדיות והאגדות מצד לפיד, ליברמן וגנץ, שמנסים לזרוע פחד בקרב הציבור, יתבדו במהרה. נתניהו לא יהרוס ולא ישחית, גם אם ירצה. אך כדאי לבוחרים מצד גוש הימין להנמיך ציפיות: אם יזכה גוש הימין בבחירות ויקים את הממשלה הבאה בראשות נתניהו, ייאלץ נתניהו לפעול בזהירות-יתרה. בדומה לעבר, להערכתי, נתניהו - שבכובעו כראש ממשלה התנהל באופן ממלכתי ושמרני הרבה יותר מחלק מקודמיו - לא יאפשר ביצוע רפורמות ו/או תיקונים להם יתנגדו בתוקף שופטי בית המשפט העליון ובכירי המערכת המשפטית. רפורמות גדולות יבוצעו רק בהסכמה.

כדאי לזכור: גם האינטרס האישי של נתניהו מחייבו לנהוג בזהירות בלי לפתוח חזיתות מיותרות. ספק אם נתניהו יטול סיכונים קיומיים-אישיים, במיוחד בעוד משפטו תלוי ועומד, קל וחומר לאור ההתרחשויות בתקופה זו:

  • כמעט בכל דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים נרשמים הישגים לזכות נתניהו, ונראה כי כתב האישום מתבסס על עדים בעייתיים, אם לנקוט לשון המעטה, ועל חקירה רשלנית וליווי מגמתי מצד הפרקליטות;

  • בידי המערכת המשפטית כוח עצום - גם כשהיא נחשפת בקלונה כמעט מדי יום, לפתוח נגדו בחקירות חדשות, ולהטריף את התקשורת נגדו. דוגמה אחת, העומדת על הפרק: בשל מה שמסתמן מממצאי ועדת החקירה הממלכתית כחשד לאחריותו הפלילית והאישית לכאורה של נתניהו, לאסון מירון.

סיכום: מה שהיה הוא שיהיה. דווקא בשל ניסיונו המר, נתניהו מודל 2022 זהיר הרבה יותר מבעבר. ראש הממשלה נתניהו לא יהרוס ולא יחריב, וגם לא יבצע - שלא בהסכמה - שום רפורמות עמוקות שינגחו את המשטרה, הפרקליטות ובית המשפט העליון.

תאריך:  17/09/2022   |   עודכן:  18/09/2022
יואב יצחק
+חגית משה לא שובצה ברשימת בית יהודי לכנסת
23:58 17/09/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
למרות היותה יושבת-ראש המפלגה, מבינה חגית משה שסיכוייה להיבחר אפסיים, ולכן העדיפה שלא להתפטר מתפקידה כחברת מועצת עיריית ירושלים
חגית משה. מעדיפה כיסא בטוח [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+לביבי - לא לשפוך את התינוק עם המים
21:48 17/09/22  |  משה כרמל   |   לרשימה המלאה
ראיתי את ביבי מציע לבטל את מכון התקנים  ▪  ועם כל הכבוד וההערכה זו הצעה לשפוך את התינוק עם המים  ▪  מטרת המכון, לפי חוק התקנים, היא: להבטיח רמה נאותה של טיב המוצרים ובעיקר עבור האזרח הקטן  ▪  מי יגיד לו שמוצר הוא בטיחותי ותקין עבורו ועבור משפחתו? החברה המשווקת? בעלי העניין? הוא צריך גוף בלתי תלוי  ▪  לתקן - כן, לשנות מבנה - אולי, להרוס - לא
[צילום: איתמר לוין]
+בן-גביר ערך סיור ברים בתל אביב והתקבל באהדה
21:09 17/09/22  |  עידן יוסף
יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן-גביר, ערך ביום חמישי, יחד עם פעילי מפלגתו סיור בין ברים ברחוב דיזנגוף בתל אביב, והתקבל על-ידי המבלים באהדה. בעוצמה יהודית טוענים כי הפופולריות הרבה לה זכה בן-גביר, מזכירה את האהדה לה הוא זוכה בסיורים אותם הוא מקיים בשוק מחנה יהודה בירושלים, הנחשב לאחד ממעוזי הימין.

במהלך הסיור, בן-גביר הסביר לחלק מהמבלים על משנתו הפוליטית, ועל המתווים והדרכים להביא לשינוי במצב הביטחוני מול התגברות הטרור.
[צילום: עוצמה יהודית]
+מפגיני קריים מיניסטר טוענים: הותקפנו באלימות
20:21 17/09/22  |  עידן יוסף
מפגיני תנועת קריים מיניסטר טוענים כי הותקפו באלימות בגשר רמת הדר הוד השרון על כביש 4 בידי חבורה של רוכבי טרקטורונים. לדבריהם, הרוכבים השתוללו, היכו עם קסדה ואגרופים, והפילו מפגינים לרצפה. משטרה הוזמנה למקום.

קריים מיניסטר: "כשמכונת הרעל של נתניהו מסיתה ומנרמלת את הקיצוניים ביותר, מה הפלא שהאלימות משתוללת. האלימות לא תרתיע אותנו. אנחנו חוזרים בהמונינו לגשרים ולצמתים כדי לוודא שהוא לא יחזור".
+סקרי בחירות ראשונים אחרי המפץ הערבי
20:13 17/09/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מנתוני הסקרים עולה כי אם הבחירות היו נערכות היום, גוש הימין היה מקבל 60 מושבים  ▪  רע"ם וחד"ש-תע"ל מקבלות 4 מושבים כל אחת, אך בל"ד לא עוברת את אחוז החסימה
בל"ד. לא עוברת באף סקר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+71% ממצביעי הימין: אין סיכוי שנצביע לאיילת שקד
19:58 17/09/22  |  עידן יוסף
71% ממצביעי הימין אומרים כי אין שום דבר ממה שתעשה איילת שקד, שיגרום להם להצביע עבור הבית היהודי. מסקר שנערך עבור חדשות 12, עולה כי 14% ישקלו להצביע עבורה אם תודיע שהיא חלק מגוש נתניהו, 8% אם תביע חרטה על השותפות עם יאיר לפיד ו-7% אם תתפטר מהממשלה.

על השאלה, האם לדעתכם איילת שקד צריכה להודיע על פרישה השיבו 51% מכלל הציבור בחיוב, 20% בשלילה ו-29% אינם יודעים.

הערב שינתה שקד את עמדתה בעד ממשלה רחבה ואמרה: "אפעל להקמת ממשלה ימנית צרה. זאת לא מילה גסה וזה עדיף מהליכה לבחירות שישיות".
+בחירות חמישיות - 1.11.2022
19:48 17/09/22  |  דויד סנדובסקי   |   לרשימה המלאה
חוסר היציבות הממשלית בישראל, מתבטא בריבוי מערכות בחירות בארבע השנים האחרונות  ▪  הדבר נובע ממשפטי נתניהו ואי נכונותם של למעלה ממחצית חברי הכנסת לפחות, להצביע עבור ממשלה יציבה בראשותו  ▪  בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ לא מחייב את ניבצרותו של נתניהו  ▪  הציבור מתייחס למשדחק התהליכי בספקנות הולכת וגדלה
מערכות בחירות רבות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בדיות ואגדות חסרות שחר
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
17/09/22 11:46
 
באום
17/09/22 14:14
 
שמחה חן
18/09/22 17:50
2
כמו חתול ושמנת
17/09/22 12:48
 
Qmr
23/09/22 15:39
3
באום
17/09/22 13:48
4
בגין40
17/09/22 14:23
5
dror1
17/09/22 14:51
6
משה דב
17/09/22 16:21
7
אורין
17/09/22 16:27
8
אורי מילשטיין
18/09/22 08:55
9
נער הייתי גם זקנת
18/09/22 08:56
10
יהודי מפוכח
18/09/22 18:57
11
אופיר
18/09/22 23:13
12
הניה שפיצר
21/09/22 18:25
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
רק 11 או 12 רשימות לכל היותר, מתוך 40 רשימות, יצליחו לעבור את אחוז החסימה. במשך שבועות אחדים ניחשף לתעמולת בחירות של כל מיני רשימות קקיוניות. קוראים לזה חגיגת דמוקרטיה, אך הבדיחה כאן היא על חשבוננו.
16/09/2022  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
יו"ר מפלגת חד"ש, ח"כ איימן עודה, טוען כי רשימת חד"ש-תע"ל שתרוץ בבחירות לכנסת ה-25 ללא רשימת בל"ד שתתמודד כרשימה נפרדת, צפויה להיות לשון המאזניים בבחירות.
16/09/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
שלוש המפלגות הערביות שהרכיבו יחד את הרשימה המשותפת התפצלו והגישו (יום ה', 15.9.22) לוועדת הבחירות המרכזית שתי רשימות מועמדים נפרדות.
15/09/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
חודש לאחר שאישרה את התפצלות סיעת ימינה לשלוש סיעות ואת מיזוג סיעת ביחד של ח"כ נפתלי בנט עם ימינה, אישרה (יום ה', 15.9.22) ועדת הכנסת את בקשת ח"כ אביר קארה להתפצל מסיעת סיעת ימינה.
15/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשעה 16:00 נפתח היום השני והאחרון להגשת רשימות המועמדים לכנסת ה-25. ראשונה להגיע הייתה הדר מוכתר, שהגישה את רשימתה. מוכתר התגרתה כהרגלה, עשתה תעמולה למפלגתה בתוך הוועדה ונשאה נאום חוצב להבות. הרשימה שהגישה מונה שישה מועמדים בלבד - בתאל חזן, נתאל יניבי, רחל קרויזר, שחר אחיקם צפניה, עמרי קלישר ושלומי פרץ. מוכתר עצמה לא תוכל להיות חברת כנסת מפאת גילה הצעיר. דווח כי בתאל חזן מקורבת למוכתר.
15/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il