|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
נתניהו. רוצה להמשיך משפטו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90] בהרב-מיארה. דוחה הצעת השופטים [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

הכאוס יימשך / אין מבוגר אחראי

השופטים הציעו מחיקת סעיף השוחד

בפגישתם עם באי-כוח התביעה וההגנה במשפטו של נתניהו פנו השופטים לפרקליטות למחוק את סעיף השוחד אך לא אמרו מאומה על סעיפי החיקוק האחרים קביעתם כי קיים קושי בהוכחת עבירת השוחד מחזקת אומנם את נתניהו בכוונתו להמשיך לטחון בבית המשפט את עדי התביעה אך מציבה בפניו תמרור אזהרה להרשעה במרמה והפרת אמונים היועמ"שית כבר החליטה שלא לכבד את הצעת השופטים
24/06/2023  |   יואב יצחק   |   יומני בלוגרים   |   משפט נתניהו   |   תגובות

השופטים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - רבקה פרידמן-פלדמן (ראש ההרכב), משה בר-עם ועודד שחם, שיגרו מסרים ברורים בפגישתם עם באי-כוח התביעה וההגנה במשפטו של בנימין נתניהו. מחד-גיסא, הם ציינו בפנייתם לבאי-כוח התביעה כי קיים קושי להוכיח עבירת שוחד בתיק 4000 וכי מן הראוי שהתביעה תשקול מחיקת אישום השוחד ותיקון כתב האישום. אך במקביל נמנעו מהתייחסות לעבירות הנוספות הנכללות באישום זה, מה שמציב בפני נתניהו תמרור אזהרה מפני הרשעה בסעיף מרמה והפרת אמונים.

השופטים נמנעו מתיעוד דבריהם בפרוטוקול שאותו יוכל הציבור לבחון - כשיגיע הזמן לעשות חשבון מי לא ציית לעמדת השופטים. על-אף הצעתם, הכל פתוח. כולל ציפצוף מצד היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה על דברי השופטים, שלא תועדו בפרוטוקול, כאמור.

דברי השופטים נאמרו בדלתיים סגורות לבאי-כוח הצדדים, באופן הנוגד את חובת פומביות הדיון. נכון לעכשיו, רק חלק קטן מדבריהם הודלפו. התוצאה: הציבור ניזון מפרטים חלקיים שדלפו, כולל פרסומים שגויים שייחסו לשופטים כאילו דחקו בצדדים לנהל מו"מ להסדר טיעון בשל "טובת המדינה". לא בכדי נאלצו באי-כוחם של נתניהו ואלוביץ (בועז בן-צור וז'ק חן) להוציא הודעה שנועדה להעמיד דברים על מכונם (ראו בהמשך).

ניתנת האמת להאמר: הערת השופטים לבאי-כוח הצדדים לפיה קיים קושי להוכיח עבירת שוחד בתיק בזק, אינה מפתיעה. התביעה ניסתה לבצע תפרים גסים, אך מלכתחילה היריעה הייתה ועודה מחוררת. כל מי שמצוי בפרטים יכול היה לראות זאת בנקל. עסקנו בזאת עשרות פעמים ב-News1 וגם בראיונות לתקשורת עוד בתקופת החקירה וגם לאחר שהוגש כתב האישום.

סוגיות טעונות


עמדת השופטים שהובאה בפני באי-כוח הצדדים מהווה ציון דרך במשפטו של נתניהו. גם בשל עיתוי הפגישה, ימים ספורים לפי החזרה לתיק 1000 - הפעם לעדותו של האיש הרקוב ארנון מילצ'ן. תבוסת הפרקליטות בסעיף השוחד הינה בולטת וחריגה. עם זאת כדאי לשים לב לנקודות הבאות:


  • א) לא צוהלים - נתניהו ובני משפחתו לא צוהלים, לפחות לא בפומבי, על-אף התאיידות אישום השוחד. גם לא באי-כוחם. הם מבינים היטב את משמעות דבריהם של השופטים: השופטים רואים אומנם קושי בעבירת השוחד, אך לא ביתר העבירות באישום זה בתיק 4000, ובמיוחד בסעיף מרמה והפרת אמונים;

    ב) קושי להוכיח עבירת שוחד - קיים קושי להוכיח עבירת שוחד, אמרו השופטים כאמור באופן ברור. עם זאת, שתיקתם בעניין סעיפי החיקוק האחרים, הכוללים עבירות מרמה והפרת אמונים בשלושה אישומים, מלמדת כי בשלב זה אינם רואים זיכוי נתניהו בסעיפים אלה;

    ג) מציאות חדשה - פניית השופטים לבאי-כוח התביעה למחוק את אישום השוחד היא הראשונה. מחיקת האישום לא יכולה להיות מותנית בשום תמורה מצד נתניהו. עם זאת, היא מחייבת את שני הצדדים, כאמור: לבחון מצבם מחדש במסגרת ניהול סיכונים ולהיכנס למו"מ במסגרת הסדר טיעון;

    ד) נתניהו מתחזק - הסיכוי שנתניהו יסכים להסדר טיעון שיחייב פרישתו המיידית מכהונת ראש הממשלה הוא אפסי. יתרה מכך: סביר להניח כי עתה, לאחר שהשופטים הבהירו כי קיים קושי מצד התביעה להוכיח עבירת שוחד, ילך נתניהו ויתחזק בקרב הציבור וינהל מערכה משפטית חריפה יותר. בד-בבד, יאלצו יריביו הפוליטיים לחשב מסלול מחדש, להפסיק את החרמתו ולשקול ברצינות הצטרפות לממשלה על-חשבון סילוק הקיצוניים;

    ה) מסע הרס משפטי - עיתונאי החצר של הפרקליטות מיהרו לפרסם מפי "מקורות", כי היועמ"שית בהרב-מיארה כבר קיימה דיון עם התובעים במשפט נתניהו והחליטה - על-אף דברי השופטים, להמשיך את המשפט גם בעבירת השוחד המיוחסת לנתניהו. במקום להתקפל ולהודיע על הגשת כתב אישום מתוקן ממנו תושמט עבירת השוחד המיוחסת לנתניהו ולשאול אלוביץ', ממשיכה הפרקליטות במסע ההרס המשפטי שייפגע עוד יותר באמון הציבור בה. התנהלותה של בהרב-מיארה עשויה ללמד, למרבה הצער, כי אצלה - טובת המדינה אינה בסדר עדיפות ראשון. לא הפתעה גדולה, ראינו זאת בכמה וכמה עניינים מהותיים כולל בפרשת פגסוס - בהרב-מיארה מעדיפה ציפוף שורות והגנה על הפרקליטות, ולא את טובת המדינה.


עד כאן עיקרי הדברים. יש עוד, כמובן, בעיקר בגנות כלי התקשורת ששכחו לכתוב אמת. בזאת נעסוק בנפרד.

ימים קשים לפנינו
השופטים במשפט נתניהו [צילום: גיל יוחנן, פלאש 90]


בלא הסדר טיעון, יימשכו הדיונים בבית המשפט המחוזי לפחות שנתיים-שלוש נוספות. מעד לעד זוכה נתניהו לנקודות ובאי-כוחו מצליחים להדוף חלק ניכר מהטענות נגדו. לאחר ההכרעה במחוזי אנו צפויים לערעורים בפני בית המשפט העליון, שגם הם יימשכו שנה-שנתיים. בין לבין יימשך הכאוס במערכת המשפטית והפוליטית. יריביו של נתניהו ימשיכו בניסיונות לסלקו תוך הוצאת דיבת הארץ רעה. הציבר ניזוק, המדינה נפגעת, ומבוגר אחראי אינו בנמצא. ימים קשים עוד לפנינו.

הודעה מטעם עורכי הדין בעז בן-צור וז׳ק חן

לפני מספר ימים זימן ההרכב הדן בתיק 4000 את הצדדים ללשכת השופטים והביע את עמדתו ביחס לאישום השוחד. מדובר בפרקטיקה מקובלת שנעשית בנסיבות שמצדיקות זאת. זמן קצר לאחר מכן פורסמה ידיעה בדבר פניית השופטים לתביעה.

ההדלפה, שלא הגיעה משורות ההגנה, אומנם הכילה פרטים נכונים, אולם נכללו בה גם פרטים לא נכונים והושמטו פרטים חשובים אחרים. על יסוד הידיעה שפורסמה באופן הזה, מתרחש מחול שדים תקשורתי, שמחייב, בלית ברירה, להעמיד את הדברים על דיוקם.

על-פי ההדלפה הסלקטיבית שפורסמה, פנה בית המשפט לנציגת התביעה באמירה שלפיה ההרכב סבור שהתביעה תתקשה להוכיח את אישום השוחד. מדובר בפרט נכון שנאמר בפתח הפגישה, תוך שצוין כי הדברים נאמרים בזהירות המתחייבת. עם זאת, המדליפים השמיטו את הקשרה החשוב של אמירה זו: פניית השופטים לתביעה לפעול על-פי סמכותה ולשקול חזרה מאישום השוחד.

עוד פורסם באותה הדלפה מגמתית שבית המשפט הסביר את פנייתו לתביעה ב"טובת המדינה". לא כך נאמר, ודומה שמטרת המדליף הייתה להמעיט מערך פניית השופטים לתביעה. פרסום הדברים באופן זה הביא לביקורת לא הוגנת שהושמעה כלפי בית המשפט.

דיוני ההוכחות בפרשת התביעה מתנהלים בפני הרכב השופטים שלוש פעמים בשבוע זה למעלה משנתיים, במהלכם נשמעו עשרות עדים והוגשו אלפי מסמכים. עיקרה של פרשת התביעה כבר נשמע, לרבות עדותם של עדי התביעה המרכזיים ובכללם שני עדי מדינה ועדים מהותיים נוספים.

בנסיבות אלה, מצופה שהתביעה תטה אוזן קשבת ותלמד את הערות בית המשפט ברצינות המתחייבת. כך תמיד, וכך בפרט בשים לב לנסיבותיו הייחודיות של התיק ולשלב המתקדם שבו נמצאת פרשת התביעה.

לצערנו, עוד בטרם ניתן היה לקיים דיון רציני בפניית בית המשפט – תודרכה התקשורת על-ידי גורמים עלומים שמנוי וגמור עם התביעה להשיב את פני השופטים ריקם ולהמשיך עם אישום השוחד כאילו לא אירע דבר. ההסבר שניתן לעמדה פזיזה זו היה, כי בית המשפט טרם נחשף לתמונה המלאה, וזו תובא בפניו בעיקר בפרשת ההגנה. מדובר בעמדה מופרכת. ידוע לכל שהמקום להוכיח את הטענות המופיעות בכתב האישום הוא בפרשת התביעה. הטענה שיש להמתין לפרשת ההגנה מעידה על חולשת ראיות התביעה.

במיוחד בשל רגישות העניין, מתבקש שהצדדים ישמרו על איפוק ויהיו קשובים לדברי בית המשפט, ובהמשך לכך ישקלו את הדברים ואת צעדיהם בצורה רצינית.

רשימה זו תוקנה ועודכנה בעקבות הבהרה שהוציאו באי-כוחו של נתניהו
תאריך:  24/06/2023   |   עודכן:  24/06/2023
יואב יצחק
+חדשות 12: לחץ מצד השופטים להגיע להסדר גם בתיק 1000
22:21 24/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
השופטים הצביעו על חולשות בתיק  ▪  היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה מאמינים שתיק 4000 יציב  ▪  ציטוטים שנחשפים מהשיחה הסגורה על תיק 4000 מעידים על הלחץ שהפעילו השופטים על הפרקליטות בלבד: "תשקלו לחזור בכם מהאישום"
מיארה. מוכנה לשמוע הצעות למגעים להסדר טיעון [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+העדות המפלילה של מילצ'ן
09:58 24/06/23  |  יוסי דר   |   לרשימה המלאה
מילצ'ן הציע לחוקרו מו"מ בדבר תוכן העדות שימסור - לאמור: "אתם תורידו את המילה שוחד ואני אספר לכם מה שאתם רוצים לשמוע". במילים אחרות, במהלך חקירתו של מילצ'ן - התהפכה מעל לראשו חרב ההפללה שלו עצמו בעבירת שוחד
ארנון מילצ'ן. הפך לעד מדינה [צילום: AP]
+על עלייתה ונפילתה של האשמת השוחד בתיק 4000
09:50 24/06/23  |  חיים רמון   |   לרשימה המלאה
השופטים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקשו מנציגי התביעה לחזור בהם מאישום השוחד בתיק 4000  ▪  חיים רמון מעריך: אישום בשוחד לא היה צריך להופיע בכתב האישום  ▪  הוא נתפר, בתפרים גסים, על-ידי בכירי הפרקליטות והמשטרה כדי להפיל את נתניהו מהשלטון
היועמ"ש לשעבר מנדלבליט עם נתניהו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופטים הציעו מחיקת סעיף השוחד
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רואה נסתרות
24/06/23 10:08
2
באום
24/06/23 10:19
3
סתם אחד
24/06/23 10:31
 
רואה נסתרות
24/06/23 14:26
 
לד צפוני
24/06/23 23:48
4
ינקה
24/06/23 11:38
5
עובד 1
24/06/23 12:51
6
שאלת השאלות
24/06/23 21:28
7
אופיר
24/06/23 21:55
8
סתם אחד
25/06/23 10:43
 
ספי סגל
26/06/23 14:17
9
ספי סגל
26/06/23 11:43
10
ד"ר עדי ירדן
26/06/23 18:50
11
ד"ר עדי ירדן
26/06/23 19:05
12
דר קטיה גומברוף
26/06/23 19:14
13
ספי סגל
26/06/23 22:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו

23/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שני בניינים שוכנים ברחוב סלאח א-דין בירושלים. בצידו המערבי נמצא משרד המשפטים, ובצידו המזרחי - בית המשפט המחוזי בירושלים. כל שיש לעשות כדי להגיע מן האחד למשנהו, הוא לעבור את הכביש. אז מדוע היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, התעקשה כל כך - רק לפני פחות מחודשיים - שדיונים על הסדר במשפט נתניהו יתקיימו בבניין המערבי ולא במזרחי?
23/06/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטים הדנים במשפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמרו בשבוע שעבר לנציגי הפרקליטות, כי יתקשו להוכיח את עבירת השוחד שהם מייחסים לו, לשאול אלוביץ ולאיריס אלוביץ בתיק 4000. השופטים לא התייחסו לאפשרות של הרשעת נתניהו במרמה והפרת אמונים.
22/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטות המדינה זימנה לשימוע (21.6.23) את דובריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחשד להטרדתו של שלמה פילבר - מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שהוא עד מדינה בתיק 4000. הזימון נשלח לעופר גולן, דוברו האישי של נתניהו (כולל במשפטו) וליונתן אוריך (דובר הליכוד). כמו-כן זומן לשימוע ישראל איינהורן, אותו העסיקו השניים.
21/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
עובדה מספר אחת: ארנון מילצ'ן הוא עד מפתח בתיק 1000 (תיק המתנות) במשפטו של בנימין נתניהו. עובדה מספר שתיים: מילצ'ן סירב להגיע ארצה להעיד בתיק ובית המשפט אישר שיעיד בהיוועדות חזותית מאנגליה. עובדה מספר שלוש: ההליכים במשפט זה מתנהלים בדלתיים פתוחות ובסיקור תקשורתי צמוד. עובדה מספר ארבע: יש חשיבות עיתונאית באפשרות לצפות במישרין בהליכים משפטיים. עובדה מספר חמש: בתוך האולם ומתוך האולם במשפט נתניהו מתנהל מסע הכפשות חסר תקדים, בין היתר כלפי עדי תביעה.
21/06/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il