בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
ברקע הצהרותיה נגד המטרו ובעד תחבורה לפריפריה, הודיעה שרת התחבורה כאילו החליטה לקדם תחנת רכבת לקריית שמונה ולפתוח תחנה במירון. בפועל, מדובר בתוכנית שהגה, יזם, וקידם קודמה בתפקיד ישראל כ"ץ. רגב שכחה לפרגן, העתיקה אחת לאחת את התוכנית והפיצה לתקשורת הודעה ממוחזרת
גחמתה האומללה של שרת התחבורה נגד המטרו - מיזם-העל החשוב ביותר של המדינה לתחבורה ציבורית - בניגוד לעמדתם של גורמי המקצוע בכל משרדי הממשלה ובלי לקיים התייעצות מעידה על חובבנות שלטונית וחוסר אחריות שיפגע לא רק בגוש-דן אלא במדינת ישראל כולה
ממשרד התחבורה נמסר: ״נושא תחנת הרכבת למירון (צומת חנניה - צומת שבע) הוא דוגמה לתוכניות עבר שלא רק שלא קודמו אלא גם טופלו בדרך שהביאה לביטולן. נושא התחנה הובא בפני שרת התחבורה במהלך פגישתה עם ראש מועצת מרום הגליל והגורמים המקצועיים, במהלכה הוצג כי תחנת הרכבת לא מקודמת וזאת משום שמתכנן המחוז קבע שאו שהיא תבוטל או שהיא תהיה קרקעית בעומק 60 מטר, כשברור לחלוטין שעלות הקמת תחנה תת-קרקעית היא תוספת של 350 מלש״ח דבר שיביא לביטול התחנה, לעומת הקמת תחנה קרקעית שעלותה 100 מלש״ח. שרת התחבורה הנחתה להקים את התחנה משום שהתחנה היא חלק מהציר המזרחי על הציר לקריית שמונה ומשרתת את הבאים לגליל. מדובר בתחנה שתשרת שני מיליון מבקרים בזמן הילולת מירון ועוד מבקרים רבים המגיעים כתיירים למועצת מרום הגליל. שרת התחבורה הורתה על כי התחנה הקרקעית תהיה מקושרת בשבילי אופניים ואמצעי תחבורה ציבורית נוספים. ביניהם רכבל שמיועד להעלות את המגיעים לתחנה אל הר מירון. עוד הורתה השרה כי התחנה תכלול מתחם מסחרי לפי מודל התחנות אותו היא מקדמת, תחנות בהן יוכלו הנוסעים לבצע את הפעילות המסחרית היומיומית שלהם לצרכי הבסיס. משרד התחבורה יפעל לאישור התחנה לפי הנחיית השרה״.
כתבי התחבורה התבשרו השבוע (10.11.20) כאילו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, החליטה על הקמת תחנת רכבת חדשה מירון-מרום הגליל, שתשרת את תושבי הגליל ומיליוני המבקרים הפוקדים את קבר הרשב"י במירון מדי שנה. זאת, במסגרת חזונה של השרה רגב להקמת המסילה המזרחית שתחבר בין אילת בדרום לקריית שמונה בצפון.
עוד נכתב, בהודעה שהוציא דובר משרדה כי היא "הודיעה על החלטתה להקים תחנת רכבת מירון-מרום הגליל, בפגישה שהתקיימה עם ראש המועצה האזורית מרום הגליל, עמית סופר. זאת, במסגרת הארכת קו הרכבת מכרמיאל לקריית שמונה, המקודם בימים אלה על-ידי משרד התחבורה".
שפשפתי את עיני לראות שאיני הוזה. חזונה של מירי רגב? הרי קידום הרכבת לקריית שמונה הוא פרי חזונו של קודמה ישראל כ"ץ. כבר לפני ארבע שנים שלח דובר המשרד הודעה כמעט זהה, שבה אמר כ"ץ כי תוואי הרכבת המתוכנן יעבור בין כרמיאל לקריית שמונה, וכן תוקם תחנה מול צומת מחניים, שתיקרא "צח"ר - רמת הגולן" (צח"ר - צפת, חצור הגלילית וראש פינה). "תחנה זו תשרת ותחבר את יישובי אצבע הגליל והגולן למרכז המדינה ותסייע רבות בהתפתחות רמת הגולן הישראלית, ברוח חזונו של מנחם בגין".
במחי-יד, מחקה רגב את שמו, וניכסה את הקרדיט לעצמה במעשה גניבה לאור היום, או ליתר דיוק - שוד. כ"ץ לא רק הגה את התוכנית, הוא גם אישר ותקצב את התכנון הסטטוטורי (שנמצא בעיצומו בימים אלה - ולא חל כל שינוי שמצריך הודעה לתקשורת), הטיל על חברת נתיבי ישראל לקדם זאת ואולי אפילו ישלים את הביצוע כשר אוצר לאחר גמר התכנון.
בצלאל סמוטריץ', שנכנס לנעליו הגדולות של ישראל כ"ץ, היה ביצועיסט ברמות שהפתיעו את אנשי משרד התחבורה. כוחו היה מוגבל לנוכח העובדה שהיה מדובר בממשלת מעבר. על-אף הישגיו, הוא לא שכח להחמיא שוב ושוב לקודמו בתפקיד על עשור של מהפכה תחבורתית. מאז נכנסה מירי רגב נכנסה לתפקיד, היא מתנהלת כפיל בחנות חרסינה ובכל מיזם עליו חקוקים שמותיהם של קודמיה היא מוחקת את שמות קודמיה, מציבה שלט עם שמה וגוזרת (שוב) את הסרט.
רגב, ננסית על גבי ענקים, מנסה להציג את עצמה כמי שפועלת למען הפריפריה. אך פעולותיה, לרבות המאמצים מצידה לסיכול מיזם-העל של המטרו בגוש-דן, פוגעות בפועל בפריפריה [ראו משמאל]. לא לחינם "התפוצץ" עליה ח"כ סמוטריץ' לאחר שחצי שנה התאפק מלמתוח עליה ביקורת. תשובותיה אליו, מעבר להתלהמות ולגסות שבה הוטחו, היו רדודות ולא החזיקו מים מבחינה מקצועית תחבורתית.
תחנה שוממה רוב השנה
משפחות חרדיות על אופניים
התחנה למירון לא תהיה על ההר עצמו, ולנוסעים אליו יידרש אמצעי תחבורה נוסף. על-פי ההצהרה הפומפוזית של רגב, מדובר ב...תחזיקו חזק: "שבילי אופניים ואמצעי תחבורה משלימים (הכוונה לרכבל - מי הגאון שמקים רכבל לשני מיליון נוסעים בלבד בשנה, שרובם מגיעים באותם ימים?!), שיאפשרו הגעה נוחה ומהירה". בחזונה, רואה רגב אלפי משפחות חרדיות - הורים, ילדים ותינוקות - יורדות מן הרכבת, עולות על אופניים ורוכבות לרבי שמעון בעליות הפתלתולות של ההר שמתנשא לגובה של מעל 1,200 מטרים...
נחיצותה של רכבת לקריית שמונה, ולתחנת מירון בפרט, מצויה במחלוקת. אולם משהוחלט לקדמה קשה להחזיר את הגלגל לאחור. דבר אחד ידוע כבר כעת, מלבד ל"ג בעומר, שבו מתקיימת הילולת רשב"י, רוב ימות השנה תהיה תחנת הרכבת במירון שוממה מנוסעים.
התחנה למירון לא תהיה על ההר עצמו, ולנוסעים אליו יידרש אמצעי תחבורה נוסף. על-פי ההצהרה הפומפוזית של רגב, מדובר ב...תחזיקו חזק: "שבילי אופניים ואמצעי תחבורה משלימים (הכוונה לרכבל - מי הגאון שמקים רכבל לשני מיליון נוסעים בלבד בשנה, שרובם מגיעים באותם ימים?!), שיאפשרו הגעה נוחה ומהירה". בחזונה, רואה רגב אלפי משפחות חרדיות - הורים, ילדים ותינוקות - יורדות מן הרכבת, עולות על אופניים ורוכבות לרבי שמעון בעליות הפתלתולות של ההר שמתנשא לגובה של מעל 1,200 מטרים...
את כביש כרמיאל-צומת חנניה המוביל למירון הכניס ישראל כ"ץ ביוזמתו לתוכנית ההאצה של הקורונה (וכך גם כבישי בית שאן-עפולה ומשמר הנגב (אופקים)-בית קמה, שלושה כבישים כבישים ששאול מרידור הקפיא אחרי שכ"ץ עזב את משרד התחבורה, וחודשו, לא לפני עימות בין השניים.
הבולדוזר האמיתי
העימות בכנסת בין סמוטריץ' לרגב
כ"ץ בתחנת הרכבת בנתיבות
ועוד כמה מילים על כ"ץ. אפשר כמובן לחלוק על חלק מהפעולות שקידם כשר תחבורה, אך שלא כמירי רגב, שתוקעת מקלות בגלגלי התחבורה, פעל כ"ץ בעיקר לקדם תוכניות שכבר תוכננו והיו תקועות שנים תוך שהוא משחרר חסמים רבים. בתקופתו, חוברו לראשונה בתולדות המדינה אזורי הפריפריה ברשת רכבות וכבישים אסטרטגיים למרכז הארץ, תוך כדי מאבק נגד התפיסה שהייתה מקובלת עד אז במשרדי האוצר והתחבורה.
לזכותו ניתן לזקוף את קו העמק של רכבת ישראל מחיפה לבית שאן, קו הנגב מב"ש לת"א עבור דרך ישובי הנגב אופקים, נתיבות ושדרות ומשם לאורך מסילת החוף עד לת"א, וקו הגליל מת"א לכרמיאל, עם החלטה וקידום התכנון להמשך ביצוע הקו עד לקריית שמונה, כולל תחנות מירון, צח"ר וקרית שמונה לאורך הקו. בנוסף לכך הוציא כ"ץ לדרך את ביצוע המסילה המזרחית מלוד ועד חדרה ואת קידום תכנון מסילת מנשה לחיבור העמק בקו ישיר ומהיר למסילה המזרחית ולאזור המרכז. הוא קידם את התכנון לקו הרכבת לאילת שלגביו תידרש הממשלה לקבל את ההחלטות הנדרשות לקראת הביצוע. אם לא די בכך, חיבר את בירת ישראל ברכבת חשמלית מהירה לת"א ואת רכבת השרון לחיבור ישובי השרון לת"א. כ"ץ קידם את ביצוע המסילה לאורך ציר 431 באזור ראשל"צ-רמלה לחיבור מסילת החוף לקו ירושלים ת"א, וקשת מודיעין לחיבור לקו ירושלים ת"א - וזה רק ברכבת.
השר לשעבר הוציא לדרך ביצוע נרחב של מערכות להסעת המונים בערים הגדולות הכולל רכבות קלות בירושלים ובגוש-דן, אוטובוסים רבי-קיבולת (BRT) בנת"צים, כמו המטרונית במרחב חיפה והקריות, שדרוג נתיבי נסיעת האוטובוסים הרגילים במסלולים, קידום נתיבים מהירים בכניסות לתל אביב, קידום שבילי אופניים ייחודיים, תחבורה "ירוקה" באשדוד, וכמובן ההחלטה על קידום מיזם המטרו - שרגב החובבנית מסתייגת ממנו - שיחבר מערכות אלה ברשת רכבות תחתית במרחב שבין רחובות וישובי השפלה עבור דרך ת"א והמרכז ועד הרצליה וישובי השרון. השילוב בין חיבור הפריפריה לבין מערכות הסעת ההמונים בערים הגדולות ובגוש-דן אמור ליצור את התלכיד הנדרש לחיבור כל מדינת ישראל ברשת תחבורתית בעלת משמעות כלכלית-חברתית שתאפשר לגור בכל מקום, לעבוד בכל מקום ולהגיע לכל מקום במהירות, תוך כדי מחיקת הפערים שנבעו מהריחוק הגאוגרפי של ישובי הפריפריה מאזור המרכז ושל שכונות הערים הגדולות במרכז ממוקדי התעסוקה העיקריים - אבל את כל זה רגב מתקשה להבין.
וזה רק בתחום התחבורה הציבורית, בלי לדבר בכלל על רפורמות הנמלים והשמיים הפתוחים.
מירי רגב, שכנראה מתעתדת להיות במשרד התחבורה רק שנה וחצי, אינה מתקרבת לקרסוליו של ישראל כ"ץ, ואפילו לא לאלה של סמוטריץ'. בשנת 2024-2023 בערך, כאשר יושלם תכנון הרכבת לקריית שמונה, ספק אם מישהו במשרד התחבורה יזכור את שמה של מירי רגב.
חברת אגד מבקשת (10.11.20) מבית המשפט המחוזי בתל אביב לחייב את רשות המיסים להשיב לה כספי בלו על דלק שרכשה להפעלת צי האוטובוסים שלה, בסכום של 13 מיליון שקל.
חברת ש.קרני מהנדסים תובעת 8.2 מיליון שקל מחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), המקימה את הרכבת הקלה בתל אביב. התובעת תכננה את הביצוע של חלק מהמקטע העילי של הקו האדום, האמור לחבר בין פתח תקוה לבת-ים.
שפיר הנדסה וחברת כאף, יצרנית הרכבות והמערכות מספרד, השלימו (יום ה', 5.11.20) את הסגירה הפיננסית של ה-J-NET, מיזם זכיינות (PPP) במסגרתו יורחב הקו האדום הקיים ויוקם הקו הירוק של רשת הרכבת הקלה בירושלים. את מימון המיזם מוביל בנק הפועלים בהשתתפות הבנק הבינלאומי, אלטשולר-שחם ומגדל חברה לביטוח. היקף הקמת הפרויקט מוערכת בעלות של כ-5.1 מיליארד ש"ח.
משרד התחבורה מתכנן ארגון-מחדש ("רה-ארגון") בקווים העירוניים בנתניה, ופרסם לאחרונה (15.10.20) מכרז להפעלת האשכול, המופעל כיום בידי חברת אגד תעבורה. הארגון-מחדש כולל שינויים במסלולי קווים, תוספת קווים ותוספת תשומות. השינוי כפוף להחלטת המשרד ולאישור תקציבי. המכרז כולל קווים עירוניים בנתניה ומספר קווים מנתניה אל מועצות
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...