|   15:07:40
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מי אתה ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן

סאליבן היה שחקן מרכזי בניהול המו"מ על הסכם הגרעין מ-2015 הוא מתנגד ליוזמות לשינוי המשטר באירן, ומעריך שאפשר לנהל מו"מ חיובי ולהגיע לדו-קיום בשלום עם האייתולות
03/01/2021  |   יורם אטינגר   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
ג'ק ססליבאן [צילום: קרולין קסטר/AP]


תפישת עולם

התנהלות ג'ייק (יעקב-ירמיהו) סאליבן כיועץ בכיר של מזכירת המדינה הילרי קלינטון ויועץ בכיר של הנשיא אובמה וסגנו ביידן, מלמדים על מרכיבים מרכזיים בתפישת עולמו:

- זיקה עמוקה לאירופה - תרבותית, רעיונית וגיאו-אסטרטגית;
- מדיניות רב-לאומית ושיתופי פעולה עם אירופה, האו"מ וארגונים בינלאומיים;
- מדיניות מונחית זכויות אדם ודמוקרטיה (למרות שמשטרים ערביים מפירים בשיטתיות זכויות האדם ורואים בדמוקרטיה איום קיומי);
- הזדהות עם תפישת העולם המסורתית של מחלקת המדינה למרות כישלונותיה השיטתיים במזרח התיכון);
- צמצום מרכיבים צבאיים והרחבת מרכיבים אזרחיים בתקציב הביטחון (בעולם סוער הזקוק לשידרוג כוח ההרתעה של ארה"ב);
- מכנה-משותף רעיוני בין סאליבן לבין אנטוני בלינקן, מזכיר המדינה המיועד, והקשר האישי בינם לבין הנשיא-המיועד, מלמד שהשניים יהיו ציר מרכזי בגיבוש מדיניות החוץ והביטחון של ג'ו ביידן.

אירן

סאליבן היה שחקן מרכזי בניהול המו"מ על הסכם הגרעין מ-2015. הוא מתנגד ליוזמות לשינוי המשטר באירן, ומעריך שאפשר לנהל מו"מ חיובי ולהגיע לדו-קיום בשלום עם האייתולות. לכן הוא יפעל להסרת הלחץ הצבאי והכלכלי על אירן, ולהצטרפות מחודשת להסכם הגרעין - בדרישה להארכת תוקפו והרחבת נושאיו - כאמצעי לשיפור האמון ושתוף הפעולה בין ארה"ב לקהיליה הבינלאומית.

אבל, כל מדינות ערב הפרו-אמריקניות מתנגדות להסכם הגרעין, כפי שמציג "ערב ניוז" הסעודי ב-28 לדצמבר 2020: "יש להתמקד ביעד המקורי של הסכם הגרעין שמטרתו הייתה להפוך את אירן למדינה נורמלית שאינה מאיימת על ביטחון מדינות העולם. אין לקבל הסכם המונע מאירן להוות איום ב-15-10 שנות ההסכם, אך יאפשר לה לחזור ולאיים עם תום ההסכם. אין באירן כוח המסוגל למתן את משטר האייתולות. מעצבי ההסכם המעיטו בהערכת ההשפעה השלילית של ההסכם על תוקפנות אירן. ההסכם איפשר לאירן למנף אותו לתמיכתה במשטרים וארגונים פורעי-חוק במזרח התיכון, לקידום פיתוח טילים בליסטים, לרכישת מערכות נשק ולחיזוק משטר האייתולות הרודני".

למעשה, הסכם הגרעין מ-2015, שהוא דוגמה להתנהלות רב-לאומית מבית מדרשו של סאליבן, לא הסיט את האייתולות מחזונם הפנאטי והמגלומני להשתלט על המפרץ הפרסי, המזרח התיכון, העולם המוסלמי ושאר אזורי העולם. ההסכם העניק רוח גבית פיננסית ומדינית לשדרוג מעמדה האזורי של אירן, בברכת ארה"ב, ולאיים על קיומם של כל המשטרים הערבים הפרו-אמריקנים, תוך החרפת טרור ומלחמות במזרח התיכון, מרכז אסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית (שם האייתולות משתפות פעולה עם חיזבאללה וחמאס בהפצת טרור וסמים), וכל זאת במטרה לפגוע ב"שטן האמריקני הגדול".

סעודיה

סאליבן מתייחס לסעודיה ומצרים הפרו-אמריקניות בנשימה אחת עם אויבות ויריבות של ארה"ב כגון קוריאה הצפונית, סין, רוסיה וטורקיה. הוא מטיח ביקורת פומבית בסעודיה על הפרת זכויות אדם והיעדר דמוקרטיה, במקביל להיעדר ביקורת קשה (אם בכלל) כלפי האייתולות בגין חינוך לשנאת "כופרים" ו"סוטים", דיכוי האוכלוסייה, כולל תליית וסקילת מתנגדי האייתולות ולהט"בים, ואפליית מיעוטים אתנים ודתיים כמו ערבים, אזארים, טורקים, באלוצ'ים, בהאים, זורואסטרים, יהודים ונוצרים.

סאליבן משתעשע בהנחה שאפשר להגיע לדו-קיום בשלום ולחלוקת-השפעה בין משטר האייתולות השיעי ומשטרי ערב הסונים.

הוא מתנגד למעורבות צבאית של סעודיה בתימן במלחמה בחות'ים השיעים ובעלי-בריתם האייתולות, הממנפים את תימן כבסיס לערעור השלטון הסעודי. סאליבן מאשים את סעודיה בהרג אזרחים חפים מפשע והפרת זכויות אדם בתימן. הוא מקל ראש ב-או מתעלם מ-העובדה שמציאות המזרח תיכונית המוסלמית מתנהלת 1,400 שנים לפי עקרונות שאינם מכירים בערכים מערביים כגון חופש, סובלנות ודו-קיום בשלום. מציאות המזרח התיכון מאפשרת לארה"ב בחירה בין משטרים מוסלמים דורסי זכויות אדם פרו או אנטי-אמריקנים.

הוא נוטה להמליץ על השעיית יצוא מערכות נשק מתקדמות לסעודיה, כאמצעי לחץ לשינוי התנהלות בית סעוד. צעד כזה עלול להביא את סעודיה לרכישת הנשק ברוסיה, בסין או באירופה.

מצרים

הנשיא הפרו-אמריקני, סיסי, מוטרד מתפישת העולם של סאליבן, המאשימה אותו בהפרה סוחפת של זכויות אדם, אך רואה ב"אחים המוסלמים" ארגון לגיטימי, פוליטי ואזרחי, למרות שמדובר בארגון הטרור האיסלאמי הגדול בעולם, הפועל להפלת השלטון הצבאי והאזרחי במצרים מאז 1952. סאליבן מקל ראש בעוצמת איום "האחים המוסלמים" על שלום האזור והעולם. ב-2009 תמך בהחלטת הנשיא אובמה לחבק את "האחים המוסלמים" האנטי-אמריקנים ולזנוח את שלטון מובראק הפרו-אמריקני, ובכך תרם לכרסום באמינות ארה"ב, הפלת מובראק ב-2011 ועלייתם לשלטון של "האחים" ב-2013-2012. חידוש מדיניות זאת עלולה להדק את יחסי סיסי עם רוסיה, המקיימת קשרים אזרחיים וצבאיים עם מצרים משנות ה-50'.

לוב

סאליבן תרם רבות לעיצוב המתקפה הצבאית של נאט"ו ב-2011, בהנהגת ארה"ב, על קדאפי, שנועדה לשים קץ למלחמה האכזרית של קדאפי במתנגדיו מבית. שלטון קדאפי חוסל, אך לוב הפכה לזירת מלחמות אזרחים עם מעורבות זרה (רוסיה, טורקיה, קטר, איחוד האמירויות, צרפת, איטליה, יוון). לוב גם הפכה לבסיס טרור איסלאמי הפועל באפריקה, מצרים, סוריה, עירק, תימן ואירופה. המתקפה על לוב התבצעה חרף שינוי דרכו של קדאפי, מאז 2003, ממנהיג טרור ללוחם נחוש בטרור האיסלאמי, ולמקור מודיעין ייחודי על הטרור האיסלאמי, בנוסף לנכונותו להעביר את תשתית הגרעין הלובית לארה"ב.

ישראל

סאליבן שותף לתובנה השגוייה כאילו הסוגיה הפלשתינית מרכזית בסדר היום הערבי, מוקד זעזועים אזוריים ושורש הסכסוך הערבי-ישראלי. הוא נוטה להמעיט במשקל ההקשר האזורי והעולמי של יחסי ארה"ב-ישראל, החיוני לאינטרסים אמריקנים הרבה יותר מהסוגיה הפלשתינית, המתעד את ישראל כמכפלן כוח ייחודי עבור ארה"ב, המסייע למאבק ארה"ב ומשטרים ערביים פרו-אמריקנים באיומי האייתולות, "האחים המוסלמים" וארדואן, ולפיתוח משותף של טכנולוגיות מתקדמות ביטחוניות ואזרחיות.

תהליך השלום

האם סאליבן יסיק מסקנות נכונות מכישלון כל יוזמות השלום שהתמקדו בסוגיה הפלשתינית, ולכן העניקו לפלשתינים זכות וטו? האם סאליבן מודע לעוצמת ההסתייגות הערבית מרעיון המדינה הפלשתינית אותה הם רואים כדלק למדורת המזרח התיכון?

האם סאליבן מודע למטרה האסטרטגית הפלשתינית שאינה מתמקדת בגודלה - אלא בקיומה - של המדינה היהודית, כפי שמתעדת מערכת החינוך הפלשתינית וההתנהלות הפלשתינית משנות ה-20' של המאה הקודמת?

האם סאליבן יעקוף את הסוגיה הפלשתינית ויתמקד באינטרסים המשותפים של ארה"ב, ישראל ומדינות ערב - כפי שפעלו יוזמי הסכמי השלום והנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו - ובכך יתרום להרחבת מעגל השלום?

תאריך:  03/01/2021   |   עודכן:  03/01/2021
יורם אטינגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי אתה ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
אירן חוששת ממכה צבאית אמריקנית על המליציות הפרו אירניות בעירק ואולי גם על מטרות באירן בעקבות התגברות המתיחות בעירק לאחר ההתקפות של המליציות שלה על שגרירות ארה"ב בבגדד ועל שיירה לוגיסטית של כוחות הקואליציה הבינלאומית שהיו בימים האחרונים, המתיחות גוברת ככל שמתקרב מועד יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני ב-3 בינואר.
בכל בוקר קמים אבו מוחמד ושני בניו הגדולים לתפילת השחר בדמשק ומשם שמים את פעמיהם אל המאפייה. הם ממתינים לפחות שלוש שעות ובקושי מגיעים בזמן לעבודה ולבית ספר. לעיתים הבנים מחמיצים את השיעורים הראשונים; לעיתים – את כל היום. פעם חיכה אבו מוחמד שבע שעות; למחרת – שמונה שעות; ביום אחר – שש שעות.
28/12/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
עד לכתיבת שורות אלה השתדלתי לא להביע בכתב את דעתי על השלום עם מדינות המפרץ הערבי. כאדם דתי אני שוקל כל עמדה לפי דעת תורה ולפי ציווי אבותינו, ורק אח"כ אני כותבה. הרבה שקלה וטריא יש בסיפור השלום עם מדינות המפרץ הערבי. מחד-גיסא, כיהודי שומר מצוות ונאמן לתורה ולחוקיה בלבד הרי שהסכמי השלום עם כל גורם נכרי, ובמיוחד עם אלה מהעולם המוסלמי, הוא רק לחיוב ומוריד את מדד השנאה נגד כל יהודי באשר הוא, בארץ הקודש ובעולם כולו. גם היכולת לפתח פרנסות נוספות ליהודים, במדינות שהיו נעולות בעבר בפניהם, ובמיוחד בפני אזרחי ישראל, הוא עניין שבחיוב.
עשר שנים לפרוץ האביב הערבי, שליטים נפלו אך המצב לא השתפר, אלא החמיר עוד יותר. בסוריה המשטר שרד הודות למעורבות זרה של רוסיה, אירן וחיזבאללה, אבל העם לא שרד. מחציתו הפכה לפליטים בארצם ובחו"ל, מאות אלפי בתים נהרסו וחלקים מהמדינה נשלטים על-ידי כוחות זרים.
24/12/2020  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
לפני שבוע ימים מלאו בדיוק 10 שנים לפרוץ מה שקראו בתחילה במערב "האביב הערבי". זה התחיל בהתקוממות המונים בתוניס נגד השליט הרודן, אשר חיש מהרה גלשה למדינות ערב השונות. ההמונים בכיכרות התמרדו. דומה היה שמזרח תיכון חדש, דמוקראטי, עומד לקום. משטרים נפלו, מדינות התפוררו, מלחמות התלקחו, שליטים התחלפו, כמיליון איש נהרגו, מיליונים נעקרו מבתיהם. 10 שנים חלפו. ה"טלטלה", זהו השם היאה למה שקרה, שככה, אך לא נגמרה עדיין. אז איך נראה המזרח התיכון של שלהי 2020? מה קרה בו ובסביבתו, והיכן ישראל?
24/12/2020  |    |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
3 נרצחו בוינה בידי מחבל איסלאמיסט  /  איציק וולף
מערכת מימון הטרור של האחים המוסלמים וחמאס  /  יוני בן-מנחם
מדוע אין דמוקרטיה בעולם הערבי  /  איתמר לוין
התגברות המתיחות בעירק  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il