|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שונאים את יוסף, אוהבים את פותנה

מספר שבועות ברציפות עמד יוסף להדחה, על-ידי מספר דיירים רב כל פעם איך זה שמי שמדבר תמיד על שלום ואהבה גורם אי נוחות לאחרים? הרהורים קטנים על האח הגדול (2)
08/01/2010  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   יומני בר-און   |   תגובות
לא לשכוח: לאסוף אחרי הקקי של הכלב שלכם, להעיר לשכן שלא עושה כן, לעשות 'הממממ' אחד גדול, ולמסור דש לאמא לבנה [צילום: רונן אקרמן, עכבר העיר]

החיים כמשימה בבית האח הגדול
ענבל בר-און
בית האח הגדול, כמיקרוקוסמוס לחיים שבהם אנו תקועים עם אנשים שאיננו אוהבים, וה"אח הגדול" (המציאות/גורל) מזמן לנו משימות שלא לרוחנו * אבל אם רק נצלח זאת בשלום נזכה לאהדת הקהל ולתקציב שבועי מוגבר * הרהורים קטנים על האח הגדול (1)
לרשימה המלאה

איך אומרים פותנה בעברית?
עידן יוסף
גם כאשר ביקשה לדקלם את האלי"ף-ב"א במקום האל"ף-בי"ת נהג כלפיה האח הגדול בחוסר התחשבות ובגזענות * וואלה אישי!
לרשימה המלאה


כולנו שונאים את יוסף

לאחר מספר שבועות ברציפות שבהם היה יוסף מועמד להדחה, הגיע הרגע הגדול, והוא הודח, לא לפני שניצל את המומנטום בכדי להאציל מסמכותו הרוחנית על הדיירים (חיבוק ו"הממממ" אחד גדול) כמו גם על הצופים בבית (כניסה של רוק סטאר, וסדנה רוחנית אד הוק לעדר הצופים באולפן, עם "המממ" מתחייב).

אין לי את הכלים לשפוט את אופיו של יוסף, למעט אותם מקטעים שלהם נחשפתי בתוכנית "האח הגדול", אולם נדמה כי מטרת התוכנית היא לשקף ספקטרום של אבטיפוסים ישראלים, ובזאת הצלחתה. כל צופה בבית מקשר את אבות הטיפוס, את הפרוטוטיפים שהוא רואה בבית האח הגדול, לדמויות שפגש במציאות. יתכן שכל מה שאכתוב על יוסף בטור זה אינו אלא השתקפות של הטיפוסים הרוחניקים הבלתי נסבלים שיצא לי לפגוש בחיי, ואינו משקף את אופיו של יוסף עצמו; מה לעשות, אבל ככל שהאדם שפגשתי היה יותר רוחניק, הוא היה פחות נסבל. ישנו פער בלתי נסבל בין רטוריקת ה"הרמוניה/שלום/אהבה" של אי אלו רוחניקים שיצא לי לפגוש בחיי, בכל מיני מסגרות, לבין הבלתי נסבלות שלהם ביחסי האנוש היום יומיים.

אין לי מושג למה, אבל אנשים רבים העוסקים ב"מודעות רוחנית", עוסקים במקצוע "רוחניקי" ויש להם, לכל שאלה בחיים תשובה מספר 'רוחניקי' זה או אחר, יכולים להיות אנשים מאד קשים ובלתי נסבלים שברגע של גחמה אחת מעיפים לכל הרוחות את כל ערכי ה'שאנטי/שלום/אהבה' שלהם, ומציגים בפניך המחשה לאישיות בלתי נסבלת (הדוגמה המובהקת היא שרי אריסון שפטרה מבלי להניד עפעף בזמנו כ 900 מעובדי בנק הפועלים, בעוד היא מפיצה ססמאות של שלום ואהבה בעולם, במימון הונה הכבד).

יוסף גילם עבורי את כל אותם רוחניקים שיצא לי לפגוש, אנשים קשים ובלתי נסבלים, אשר בטוחים שאם אינם הצינור עלי אדמות לקול אלוהי/עליון נסתר (שעובר רק דרכם), הם לפחות הגיעו לעולם בכדי לבצע תיקון לכל מי שמצוי סביבם (מה שאומר, להעיר בלא הפסקה). יוסף, כפי שנצפה בבית האח הגדול אינו שונה מאב טיפוס הרוחניק הבלתי נסבל.

ניסיתי להבין מדוע רוחניקים רבים שפגשתי, ממש כמו יוסף בבית האח הגדול, הם בלתי נסבלים כאשר באים עימם במגע יום יומי. ניתן לחשוב על מספר הסברים: כולנו (או רובנו לפחות) מצוידים בכלים 'טבעיים' להסתדרות עם סביבתנו, מעין אינטלגנציה רגשית אשר מוטבעת בנו, ממש כמו שאינסטינקטים אחרים של השרדות מוטבעים בנו. הרוחניק, אשר פיו נוטף מרגניות של ציטוטים מספרי "כזה וראה קדש" מן הזן הרוחניקי, נעדרים את אותה יכולת טבעית להתנהל עם אנשים, והשימוש הפורה בססמאות של רוחניות בגרוש שהם מנפיקים לכל עבר, אינו מעיד על יחסי אנוש טובים במיוחד, אלא על חוסר ביחסי אנוש שמתוחלף בססמאות רוחניות ריקות.

ההסבר השני להיות כמה מן הרוחניקים שהכרתי אנשים בלתי נסבלים, מצוי בתפיסתם העצמית, כמי שמהווים מתנה לכל מי שנמצא ברדיוסם, תוך שהם מנסים להרביץ בו (ירצה או לא ירצה) את תורתם הרוחנית. כך למשל, כשיוסף מבית האח הגדול נתבקש להסביר לצופים מדוע עליהם להשאיר אותו, הוא החליט לחנך את הצופים ופתח ב"הרצאה" רוחנית שבה הוא הסביר לצופים על החיים הטובים מבית מדרשו של הגורו מטעם עצמו יוסף. בחיוך של "אני מאציל עליכם מרוחניותי המופלאה", יוסף הציע לנו "להעיר לשכן שלא אוסף את הקקי של הכלב שלו", משפט שכמו מיצה את התשובה לשאלה 'איך זה שיוסף כל כך רוחניק, ובכל זאת, הוא עומד להדחה שבוע אחר שבוע'.

דיירים רבים בבית התבטאו בגנות ההערות העוקצניות של יוסף, הערות שמדגם מהם נגלה בבקשתו מן הצופים להשאירו בבית.

הרוחניות של יוסף ושל רבים מסוגו מתבטאת בהטפה לזולת לעלות למדרגה המוסרית הנעלה שהוא סבור, בטעות, שהוא מצוי בה.

התכופפות עם ה"שקי קקי" ביד ואיסוף הקקי של הכלב, לשיטת יוסף מבית האח הגדול, היא צעד מקדים בדרך לעליה במדרגות רוחניות, עד שנגיע לדרגתו הרוחנית העליונה של יוסף.

דבר נוסף שהפריע לי באנשים רוחניקים שפגשתי, ואשר בא לידי ביטוי גם אצל יוסף, הוא הרעיון הרוחניקי המעוות ולפיו העולם החיצוני אינו קיים, וכל מה שמתרחש אינו אלא ביטוי למה שקיים בראשך בלבד. ממש כפי שאינטלקטואלים רבים מן השמאל יוצרים עיוותים לוגים אשר מאפשרים להצדיק טרור עם ססמאות של 'שלום, אחווה והומניזם' כך גם רוחניקים יוצרים אמיתות, שאם נרד לשורשן, המשמעויות שמשתמעות מהן מעוותות לחלוטין; כך לדוגמה לשיטת רוחניקים רבים כל אדם מביא על עצמו כל אירוע שמתרחש בחייו, וכל אדם אחראי באופן טוטאלי למתרחש בחייו. אם נלך לשיטה זו ילדים שנאנסים או נרצחים זימנו זאת (בשל צורך לתקן מגלגולים קודמים, או איזה הסבר מטופש שהרוחניק התורן יספק לכך).

באחת התוכניות, יוסף מסביר בסמכותנות רוחנית לארז דה דרזנר כי כאשר ארז מוצא בו פגמים זה בגלל שהפגמים מצויים בתוכו (איני מביאה את הציטוט המדויק אבל זו הייתה רוח הדברים). אמירות אלו אשר על פניהן נשמעות כביטוי לרוחניות על מבית מדרשם של לובשי השרוואלים והמדברים אל "אמא לבנה" אינן אלא אמירות אשר טומנות בתוכן משמעויות נוראיות - כל אדם שסובל, צריך לחפש את התשובה בתוכו. סובלים מעוני מחפיר כי הממשלה מוכרת את נכסי המדינה בפרוטות ושומטת את רשתות הביטחון הסוציאליות מתחת לרגלנו? מצאו את התשובה בתוככם, ואל תצאו להפגנות. אינכם מרוצים מן השחיתות? זה בטח בגלל שאתם מושחתים, אל תנסו לדרבן את הרשויות לעשות משהו בנוגע לדוח מבקר המדינה האחרון. למעשה, חלק מן הססמאות הרוחניקיות הנבובות אינן אלא אמצעי דיכוי מתוחכם - אם אנשים יסברו שכל מה שמתרחש במציאות החיצונות התרחש באשמתם, כשיקוף למחשבותיהם ה'שליליות', הם לא ינקטו צעדים לשינוי המציאות החיצונית (מרבית מהפכות זכויות האדם לא היו מתרחשות אילו המדוכאים היו מאמצים תפיסה רוחניקית ולפיה כל מה שמתרחש מתרחש בשל מחשבותיהם השליליות). אם אנשים יסברו שכל ביקורת שלהם על העולם החיצוני אינה אלא ביטוי למשהו שפגום בתוכם, הדמוקרטיה, על כלי ביקורת השלטונות הרבים שיש בידה (עיתונות בועטת, משרד ביקורת המדינה) כלל לא הייתה מתקיימת.

כולנו אוהבים את פותנה

אין תימה שפותנה הערבייה היא אחת הדיירות הפופולריות בבית. פותנה היא כדור הרגעה עבור כל ישראלי אשר חושש מן הבעיה הדמוגרפית, ומן הדמות הדמונית של המוסלמי. פותנה, אם לשני ילדים שהצהירה כי אין לה זמן לגדל ילדים נוספים, אינה אלא כדור הרגעה עבור ישראלים רבים מתרחיש האימים של מדינה דו לאומית לצד מדינה פלשתינית.

אישיותה הקורנת עם ה'וייב' האימהי (כלפי איילה וכלפי אלין) בצירוף אימוץ מרגיע של אמרות שפר ציוניות שנאמרות בלא מודעות מלאה למלוא משמעותן, מרגיעות את הלב הישראלי היהודי מפני זעם ערבי כבוש אשר חס וחלילה יתפוצץ לנו פה באמצע מדינת ישראל. כשפותנה הציגה מועמדותה לראשות הבית, היא סיכמה את נאום הבחירות שלה בססמא "אם תרצו אין זו אגדה", תוך אי משים כי ססמת בחירות זו שאך אימצה לה, היוותה את ססמת התנועה אשר לטעת אי אלו רדיקלים שמאלנים נישלה את האומה הערבית מפלשתינה (טענה שקרית כמובן, אבל חביבה על שמאלנים רדיקלים לעת מצוא).

פונתה דמעה מהתרגשות כאשר אחיו של אלירז - כפי שנראה בסרט הוידאו של החתונה - מברך כי "אם ישכח את ירושלים תידבק לשונו לחיכו" - וזאת מבלי משים לכך שאותה דבקות בירושלים היא היא הסיבה שהמדינה שלה טרם הגיעה לפיוס היסטורי עם העם שלה.

כשפותנה מטפסת על קורה בגובה חמישים מטרים היא מכריזה בפותנאיות טיפוסית של התגברות על מכשול (בסך-הכל, כצעירה בת 19 היא הגיעה לבדה לעיר הגדולה ולמדה באוניברסיטת תל אביב, וכל זה בכוחות עצמה, בזמן שצעירות אחרות בגילה נשארו בכפר) כי "עברנו את פרעה נעבור גם את זה", תוך אי שימת לב לכך שכל הפרעונים ש"עמדו על העם היהודי לכלותו" לאורך הדורות, הם חלק מן הסיבה שהסכסוך בין המדינה שלה לבין העם שלה רק הולך ומסתבך.

כולנו אוהבים את האח הגדול

דומה כי הפופולריות של תוכנית האח הגדול נובעת בישראל מטעם נוסף לטעם אשר הופך תוכנית זו לפופולרית בכל כך הרבה מדינות.

רמז לטעם הזה נעוץ בהתבטאותו של סער ביחס לעולם שבחוץ. הוא קורה לו "האזרחות". לכאורה, מה יותר "אזרחי" מבית האח הגדול? בית זה מסמל שיא של נהנתנות, התגלמות של הדבר ה-אזרחי בהא- הידיעה - תרבות הרייטינג, מן הצד הפנימי של מסך הטלווזיה (להבדיל מן החיצוני). הכינוי של סער את העולם שבחוץ "האזרחות", מלמד כי הדיירים (לפחות חלקם, הוא לא היחידי שכינה את העולם שבחוץ 'האזרחות') רואים בבית האח הגדול סוג של טירונות מספר 2. בית האח הגדול מתחבר לחוויה קולקטיביסטית ישראלית של "ביחד" של ארץ ישראל הישנה של פעם - ביחד לא רק של טירונות אלא ביחד קולקטיביסטי של קיבוצים וקבוצות הגשמה. אומנם בית האח הגדול הוא קבוצת הגשמה עצמית, ובכל שבוע מודח מישהו נוסף, אך עדיין, משהו מאווירת חדר האוכל של הקיבוץ או אוהל/צריף הטירונות, נשמר שם.

תאריך:  08/01/2010   |   עודכן:  08/01/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שונאים את יוסף, אוהבים את פותנה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה רן
9/01/10 01:27
2
דש-פוט
9/01/10 21:59
3
זה הסמול?!
10/01/10 07:44
פורום: יומני בר-און כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"פה זה שייח' מוניס", קבע ח"כ ג'מאל זחאלקה בראיון המתוקשר שנתן לדן מרגלית ולרונן ברגמן, אך מעט לפני שהפטיר כלפי המראיין כי הוא מהגר כאן. מעבר לטונים הצורמים והמעט לא שכיחים בראיונות מסוג זה, בקביעותיו אלה של זחאלקה לא היה כמובן כל חדש. עמיתו אחמד טיבי, כמו אינטלקטואלים ערבים רבים, שבים ומעלים על ראש שמחתם את טענת ההגירה כלפינו; והשיח הפנימי בקרב שדרות רחבות בציבור הערבי בישראל אינו פוסח כידוע על מזכרותיו של עוון 48': שייח' מוניס, סומייל, א-ריש, ג'אמוסין, הכפר סלאמה, סכנאת דנאייטה או סכנאת חמאד (וזה, להווי ידוע, רק בחלק קטן מהגרסה התל אביבית של "גירוש 1948").
08/01/2010  |  ד"ר שאול רוזנפלד  |   מאמרים
"דברים כנים על הציונות - משמעותה של לאומיות יהודית" הוא תרגומי החופשי לכותרת מאמרו באנגלית של מרק וובר, אנטי-ציוני ומכחיש שואה ידוע לשימצה. במאמרו זה קובל המחבר על אי-הבנה רווחת בציבור היהודי והלא-יהודי באשר למשמעות הציונות, הנתפסת כמילה הישראלית ל"פטריוטיזם" ותו לא. תוך התחקות אחר שורשי התנועה הלאומית היהודית, מזהיר וובר ומאיים, כי הציונות אינה דבר כה שגרתי, ולמעשה הינה קיצונית ומהפכנית וחסרת תקדים בדרישותיה ובאופיה.
08/01/2010  |  דני בן-ישי  |   מאמרים
כשאמר ויליאם שיקספיר "כל העולם במה", הוא לא ראה את מחזה האבסורד הגלובלי, שאחת ממערכותיו התרחשה לאחרונה מתחת לפני הים, במדינת האיים המלדיביים הקטנה. ואלמלא ניחן נשיאה, מוחמד נאשיד, בחוש תיאטרלי מפותח, סביר להניח שגם אנו לא היינו שומעים על מדינת 1,200 האיים המוסלמית הזו שבאוקיינוס ההודי. לקראת ועידת האו"ם לשינויי האקלים שנערכה בקופנהגן, הפך נאשיד לכוכב העולה של הצגת התעמולה הירוקה: מצויד בבלוני צלילה ובסנפירים הוא הצטלם בהפקת תיאטרון תת-מימי מקורית, מנהל "ישיבת פרלמנט" מתחת לפני המים.
08/01/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
מערכת החינוך שלנו נמצאת "על הפנים" אין ביטוי אחר להגדרה לאחר שקוראים ושומעים מה קורה בין כותלי בית הספר. גם אם נרצה להיות אופטימיים לגבי הפן התחומי ומן המסגרת ייצאו אנשי טכנולוגיה, מדע, כלכלה, מינהל עסקים, אדריכלים, מהנדסים מעצבים, משווקים, וכיו"ב, יהיו לנו מומחים אבל ספק אם יהיו לנו בני אדם במשמעות הנעלה של המונח.
08/01/2010  |  צבי גיל  |   מאמרים
ים של דמעות
08/01/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   יומני בר-און  
גחמה מטופשת של פקידונים מגלומנים  /  ענבל בר-און
משחקי תפקידים  /  ענבל בר-און
ישראל מבינה רק כוח  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il