|   15:07:40
  בעז העצני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

יום-הולדת לאסון לאומי (ד')

מאמצים רבים הושקעו בהכנות המנטאליות כדי למנוע סרבנות לפעולת ההינתקות שיטת המקל והגזר שהוצגה בפני החיילים
18/08/2010  |   בעז העצני   |   מאמרים   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות
טרגדיית ההינתקות 2005 [צילום ארכיון: AP]

   בעז העצני
יום-הולדת לאסון לאומי (א')

   בעז העצני
יום-הולדת לאסון לאומי (ב')

   בעז העצני
יום-הולדת לאסון לאומי (ג')

כך תפסה קבוצת פסיכולוגים פיקוד על צה"ל (חלק א')

מיד לאחר "נאום הרצליה", דצמבר 2003, שבו הכריז אריאל שרון לראשונה על "תוכנית ההינתקות", הורה אלוף פיקוד הדרום, דן הראל, לפסיכולוגים הצבאיים להתכונן למשימה. "תוכנית הלימודים" שהכינו הצוותים המיוחדים לחיילים שיועדו לגרש בכוח את האזרחים מבתיהם, נקראה "הכנה מנטאלית". ההכנה כללה ערכות הדרכה, מושקעות באופן יסודי במיוחד, ובהן שפע של רקע היסטורי, 'שיעורי אזרחות' הדנים במעמד החייל, האזרח, זכויות, חובות, עקרונות המשטר הדמוקרטי, וחובת הציות של צבא לדרג המדיני. הערכות כללו שאלות ותשובות, ושלל מסקנות צדקניות שכולן מובילות, כמובן, למסקנה הסופית הנדרשת - שהחיילים חייבים למלא את פקודת הגירוש מתוך חובה דמוקרטית עליונה, אחרת יקיץ הקץ על המדינה.

השיטה של מפיקי 'ההכנה המנטאלית' לגרום לאנשים הגונים לבצע מעשה קיצוני של גירוש בכוח של אנשים, נשים, ילדים וזקנים מבתיהם, הורכבה מכמה רבדים. הרובד הראשון הורכב מתשתית עובדתית בעייתית שהחסירה ועיוותה חלק מן הפרטים. הרובד השני היה שיווק של עקרונות הדמוקרטיה באופן פשטני וחסר. הרובד השלישי היה טרמינולוגי - יצירת שפה חדשה המתארת את הפעולות והמצבים הצפויים במילים מכובסות ה'מגהצות' את חומרת המעשים למצב הניתן לעיכול. הרובד הרביעי היה ביום של ויכוחים אידיאולוגיים המסתיימים תמיד בהסכמה בנוסח סובייטי בחשיבות המעשה והציות לו. רובד נוסף כלל הפחדות ממקרה של כישלון במהלך, במישור הלאומי - "זה סופה של המדינה", ובמישור האישי - סחיטה באיומים של פיטורי שוטרים ואנשי קבע ללא פנסיה ופיצויים והדחה מקורסים יוקרתיים. השלב הבא, לאחר סיום מתן הלגיטימציה למעשה, סיפק טכניקה מעשית לטיפול במצפון. לא רק מקלות היו, אלא גם גזרים בצורת תוספות שכר ותנאי שירות מפנקים.

"שיעורי האזרחות"

הדמוקרטיה תוארה כמשטר שבו הדרג המדיני מקבל החלטות כנציגו של הרוב שבחר בו, והדרג הצבאי חייב לציית כדי שתישמר המסגרת הדמוקרטית. במסגרת ההכנות הטילו אימה על החיילים כשקבעו שללא ציות והצלחה במשימה, תיפגע הדמוקרטיה ותיחרב המדינה. מהחיילים הסתירו את גבולות הדמוקרטיה ושלטון הרוב - זכות הקניין, כבוד האדם וחירותו, חופש התנועה, חופש הדת, חופש מדת, חופש הביטוי וכולי. באלה הדמוקרטיה אינה יכולה לגעת, גם אם רוב מוצק ירצה בכך. הרוב אינו יכול להפוך רצח, אונס, שוד ופריצת קיוסקים לחוקיים וגם לא...גירוש אוכלוסיה שלמה מביתה.

מאמצים רבים הושקעו בהכנות הללו כדי למנוע סרבנות. זוהי הסיבה שבגללה הושמט הקטע הבא מ'שיעורי האזרחות' השטחיים הללו:

  • "חובת הציות של המיעוט לחוק, שהתקבל בהכרעת רוב, קיימת כל עוד הרוב שומר על כללי המשחק הדמוקרטי, כללים המחייבים את הרוב שלא לנצל את כוחו כדי... לדכא את זכויותיו הבסיסיות. כאשר מתכחש הרוב לחובה זו ומפר אותה... הרי שהוא פועל בעריצות הרוב, ואז פוקעת חובת המיעוט לציית לחוק"


מנין זה? מספר הלימוד "להיות אזרחים בישראל", משרד החינוך והמינהל הפדגוגי, מעלות הוצאת ספרים בע"מ, התש"ס.

המשפט "צה"ל אינו בוחר את משימותיו" חזר שוב ושוב. אלא שלמשימה הזו צה"ל ניגש בהתלהבות תמוהה. כשהחלו הצוותים להיערך למהלך, כאמור מיד לאחר נאום שרון בסוף 2003, הייתה ההתיישבות המועמדת להיעקר חוקית למהדרין, ולכל פעולה שנדרש הצבא לעשות במסגרת המהלך הבעייתי הזה חייב היה להיות כיסוי חוקי. בפועל, אושרה העקירה בכנסת לאחר יותר משנה, ב-16.2.05. בשום שלב קודם לא בא הצבא לדרג המדיני בטענה שהמהלך עדיין אינו חוקי.

מובן מאליו שההכנות המנטליות לא כללו ציטוט מהכלל שטבע משפטן סרבי, שעל בסיסו הועמד סלובודן מילושוביץ' לדין בהאג כפושע מלחמה על גירוש אזרחי קוסובו: "עקירתם בכוח של אזרחים מקבוצה אתנית אחת, מאדמתם ומבתיהם, ומסירת השטח המטוהר לקבוצה אתנית אחרת, הוא פשע נגד האנושות, ומבצעיו הם פושעים...".

עיוות העובדות וההיסטוריה

רמת הרקע העובדתי ההיסטורי שניתן לחיילים התאימה באופן בלתי מפתיע לדיוק המידע המופץ בתקשורת הישראלית המצויה - מידע שסולף ופרופורציות ששובשו בהתאם לתוצאה הנדרשת.

כמה דוגמאות:

רבין במדי ס.ס.:
התמונה המתועבת שנראתה בהפגנת הימין בכיכר ציון ערב החתימה על הסכם אוסלו ב' הובאה כדוגמה להסתה של הימין. לא בתקשורת ולא בהכנות המנטליות הוזכרה השערוריה כי בסך-הכל הייתה תמונה אחת כזו ומי שהפיץ אותה לתקשורת היה לא אחר מאשר סוכן השב"כ אבישי רביב, כחלק ממסע להכפשת הימין. במקום שהמקרה הזה יובא כדוגמה להסתה נגד הימין, הוא שימש את עורכי ההכנות המנטליות כדוגמה שקרית להסתה של הימין.

כך לקחו פרשה נפיצה של התנהגות בלתי חוקית ומחפירה של מוסדות המדינה, הפכו את היוצרות והפנו את העלילה להכפשת הציבור המועמד לגירוש.

כך מתוארת שם פרשת אלטלנה: "מתפתחים חילופי אש, הקרבות גובים קורבנות בנפש. מי שעצר את זה זאת ההנהגה: בן-גוריון ובגין". שקר גס. בן-גוריון הוא שנתן את פקודת הפתיחה באש, שבעקבותיה נרצחו 16 איש וטובעה אונייה מלאת נשק שבעזרתו ניתן היה לקצר את מלחמת השחרור ולהכריע את הקרב על ירושלים העתיקה שנפלה זמן קצר לאחר מכן. מי שבלם את מלחמת האחים היה מנחם בגין שפקד לנצור אש בכל מחיר.

האמת עלולה הייתה להציג את הימין כהוגן ואחראי, דבר בלתי רצוי ערב פעילות נגד הימין.

תיאור האינתיפאדה הראשונה: "התקוממות עממית. מרי עממי של חסרי כל נגד מדינה חזקה וצבא חזק".

רחוק מהאמת. המהומות נכפו על הרוב הערבי באלימות והיו מאורגנות, ממומנות ומתוזמנות מטעם הממסד האש"פי שניהל אותן על-ידי ועדות מקומיות לשליטה באירועים שכונו "ועדות ההלם". המהומות פרצו בתקופה שהערבים ביש"ע היו במרחק הגדול ביותר מההגדרה של "חסרי כל" והיו בפריחה כלכלית עקב פרנסה שבאה מהחיבור עם המשק הישראלי.

הזכרת האמת עלולה הייתה לחזק את האמונה בצדקת דרכנו ואת ההתנגדות למסירת שטח למובילי האלימות.

על ועידת מדריד: "אש"ף, שנתפס בעיני ישראל כארגון טרור, לא מוזמן".

על שרשרת מעשי הרצח של אש"ף: "כדי לעורר את דעת הקהל בעולם, מבצע אש"ף פעולות טרור בעולם".

התעמולה הזו אינה מזכירה כי אש"ף הוא הארגון שרצח יהודים יותר מכל גוף אחד אחר מאז היטלר. מניסוח זה נובע כי עובדת היותו ארגון טרור אינו אלא גחמה ישראלית ("נתפס בעיני ישראל כארגון טרור"). כשלבסוף מוזכרים בכל-זאת מעשי הטרור שלו, הם מקבלים הצדקה, כי נועדו "לעורר דעת קהל", וכנראה שלא כדי לרצוח יהודים.

הזכרת העובדות כהווייתן עלולה הייתה להוריד את ההתלהבות ממסירת שטח לארגון רצח מתועב.

מלחמת ששת הימים: "ב-67 גורמת שרשרת אירועים ביטחוניים ופוליטיים להידרדרות המצב".

מי אשם בששת הימים? "שרשרת אירועים". אף מילה על ההתנכלות הסורית לאספקת המים וההפגזות היומיומית על היישובים למרגלות הגולן, לא על הכנסת כוחות צבא מצריים לסיני תוך הפרת ההסכם לאחר הנסיגה הקודמת, אף מילה על ההתפארות הערבית בהשמדה הצפויה של ישראל, אף מילה על ההכנה של בתי קברות המוניים בישראל, ולא על החרדה הקיומית בארץ ואווירת ערב שואה סמוך למלחמה.

למה לא הזכירו? זה עלול היה להצדיק את הישיבה בשטח שממנו הותקפנו, ההפך ממהות הנסיגה.


כל הדוגמאות הללו, לו היו מובאות ללא עיוות, היה בהן כדי לפגוע במוטיבציה של החיילים לביצוע המעשה. הצגתן בצורה העקומה והשקרית הפכה אותן לכלי להגברת המוטיבציה.

תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  22/08/2010
בעז העצני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יום-הולדת לאסון לאומי (ד')
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זהר
19/08/10 13:32
2
גדעון אמיר
19/08/10 15:07
3
צעיר
19/08/10 15:27
4
אלטלנה קטיף עמונה
19/08/10 16:35
5
דניאל נכון
19/08/10 22:40
6
בעז העצני
20/08/10 11:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע בישיבת מועצת העיר של מודיעין מכבים רעות בה אני מכהן כחבר מועצה (באופוזיציה), הציגה ראש מינהל החינוך את מצב ההיערכות לשנת הלימודים תשע"א וכן את מדיניות החינוך העירונית.
18/08/2010  |  אלכס וינרב  |   מאמרים
אנחנו נוהגים לקנות בסופרמרקט של חצי חינם בחולון, ובמהלך הקניות, אני נוהג לשבת בקפטריה לתדלק בספל קפה מר. לפעמים, אני רואה את בעל הרשת, זכי שלום, יושב ליד שולחן גבוה בפינת הקפטריה ומנהל עסקים עם ספקים או שיחות עם עובדים.
18/08/2010  |  יאיר דקל  |   מאמרים
הרצון ליהנות מקיום יחסי מין גרם לכך שהמדענים המציאו בעבור הנשים את אמצעי המניעה, את הכדורים שעשויים מחומרים כימיים, וזאת על-מנת לשבש את התהליך הפיזיולוגי הטבעי לכניסה להיריון, וגם למניעת המשך ההיריון לימים אחדים לאחר הכניסה להיריון, וזאת כדי שהשפעתם של הכדורים לא יאפשרו את הכניסה להיריון או המשך ההיריון של האישה לאחר קיום יחסי המין.
18/08/2010  |  יוסי קרמר  |   מאמרים
לא משנה כיצד תיגמר פרשת "מסמך גלנט" - דבר אחד ברור: בטחונה של המדינה נפגע, אולי בצורה משמעותית. כאשר הרמטכ"ל והאלופים מקדישים זמן למאבקים אישיים ולחקירות משטרה, זה צריך לבוא על-חשבון משהו - והמשהו הזה הוא שמירת בטחונה של המדינה. כאשר אויבי ישראל רואים את הברדק והגועל שיוצאים מכל חור, זה מן הסתם לא מעציב אותם במיוחד, ואולי אף תורם להרגשת ביטחון-יתר מצידם.
18/08/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
פעם אחת לפני כשני עשורים, כשהייתי חבר בהנהלת איגוד הבמאים (בראשותו של פיטר פריישטדט ז"ל) הגיע עמיתי הבמאי והמפיק ריקי שלח יבדל"א והציע להקים את "האקדמיה הישראלית לקולנוע". שאלנו אותו "מה זה?!" – והוא הסביר: "זה כמו באמריקה, שיהיה ערב אחד בשנה שכל יוצרי הקולנוע ילבשו בגדים חגיגיים ויתכנסו באולם מפואר לחלוקת פרסים על עבודתם, זה יוסיף כבוד ומוניטין לקולנוע הישראלי וזה יהיה לטובת כולנו" - כששאלנו "ולמה השם א ק ד מ י ה ?!" – הוא ענה: "ככה זה גם באמריקה".
18/08/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   תוכנית ההינתקות  /  מי ומי  
"המדינה תנמק אפליית המפונים מאזה"ת מחסום ארז"  /  עופר וולפסון
אומ"ץ לבג"צ: לפצות עסקים שפונו בהינתקות  /  עידן יוסף
עניין סמנטי  /  גדעון דוקוב
הצבועים שעל צד שמאל  /  גורי גרוסמן
המרשם לגירוש יהודים  /  אהרון רול
דראון ההינתקות  /  הרב ישראל רוזן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il