|   15:07:40
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
[צילום: מאור קינסבורסקי/פלאש 90]

בנייה מדברית

"בנייה אקולוגית" "ובנייה ירוקה" לא מיושמים בנגב תכנון ובנייה על-פי המושג "בנייה מדברית" נשאר כתאוריה מחקרית בקריית שדה בוקר
22/06/2020  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


פתיח

כמה פעמים בשבוע אני חולף ליד האגף הצפוני הנבנה עתה של האוניברסיטה ושואל את עצמי האם זו "בנייה אקולוגית" מתחשבת באקלים ובקרקע והאם שוקעו בה הישגי המחקר של "בנייה מדברית" כפי שהכרנו בקריית שדה בוקר. יתר על כן, כשאני עובר במסדרונות האוניברסיטה כיום, כולל האגפים החדשים, אינני מתרשם שהתכנון והבנייה ניצלו את תוצאות הניסיונות בבנייה מדברית מהקריה. נכון שבישראל קשה להתנתק ממסורות אדריכליות, בעיקר אלו הקשורות במבנים ציבוריים, ובכל זאת קיימת ציפייה שאוניברסיטת הנגב תנצל את תוצאות המחקרים בכל הקשור להורדת הטמפרטורה, ניצול אנרגית השמש וחימום חוסך אנרגיה בחורף.

נכון הוא שעיריית באר שבע הכריזה לפני כמה שנים שבשכונה ט' יבנו 4 מגדלים בני 30 קומות ויהיו "מגדלים אקולוגיים", אך הבטחה לחוד ויישום לחוד. כדי להפנות זרקור לשאלה זו נבחן את הבנייה המדברית והישגיה בקריית שדה בוקר על-פי מאמרם של יצחק מאיר ובצלאל כהן שפורסם בקובץ המוקדש לאוניברסיטה ומחלקותיה, שיצא לאור בשנת תשע"ד. מאמר אחר בקובץ (בן אשר ואחרים) טען כי בעת בניית הקמפוס הגישה השלטת הייתה הקמת "נווה מדבר ירוק" ואורבני ופחות תכנון שהוא דיאלוג עם המדבר. בסיום הסקירה נוכל אולי להיווכח עד כמה לא נוצלו ההישגים המחקריים של הקריה לא בקמפוס הישן ולא באגף הצפוני הנבנה.

מבוא קצרצר
שדה בוקר [צילום: משה מילנר/לע"מ]

החוקרים מאיר וכהן סברו כי מדינת ישראל "היובשנית" חייבת להתאים את הבנייה לאקלים ובכך לחסוך באנרגיה מכל סוג ותוך שמירה על עתודות הקרקע היקרות המתאימות לחקלאות ומגורים
▪ ▪ ▪

מדרשת שדה בוקר נבנתה על-פי חזונו של דב"ג - הקמת "אוקספורד" ו"יבנה" בלב המדבר. טובי האדריכלים הוזמנו לתכנן את הקריה הייחודית על-אף שניסיונם "בבנייה מדברית" לא היה רב. ראשונים היו יוחנן רטנר ומרדכי שושני שעשו ניסיונות בשימוש באבן מקומית והגנה על הדיירים והמשתמשים מפני פגעי האקלים המדברי.

בהמשך צורפו אדריכלים נוספים כמו שמואל מסטצ'קין, שהשתמש הרבה באלמנט ההצללה ואת שלמה גלעד, אריה שרון ובנו שנתנו פרשנות ישראלית לסגנון "הברוטליזם" - שימוש שגרם להוצאות גדולות בהארה ובצורך לאוורור. עם הקמת "המכון לחקר המדבר ע"ש יעקב בלאושטיין" והקמת פרויקטים של האדריכל משה ספדיה, בלט הרצון לבניה שכלתנית, שיטתית ובניית שכונת מגורים ברוח "ההביטאט" שהיה מעין לוגו של בניינים.

מדוע אם כן היה צורך בהתאמת הבנייה בקריה לתנאי המדבר? החוקרים מאיר וכהן סברו כי מדינת ישראל "היובשנית" חייבת להתאים את הבנייה לאקלים ובכך לחסוך באנרגיה מכל סוג ותוך שמירה על עתודות הקרקע היקרות המתאימות לחקלאות ומגורים. יתר על כן, על-פי חזונו של דב"ג - להקים בנגב, במדבר הישראלי, מקור ידע שיאפשר את יישובם ופיתוחם של מדבריות העולם בבחינת "עם סגולה" המוליך קדימה את המחקר בתחום זה. נסקור אם כן מספר מבנים מרכזיים בקריה, נדגיש את התאמתם לסביבה ולאקלים ונבחן האם ייושמו ההישגים בבנייה באתרים מרכזיים בנגב.

בניין הספרייה
מדרשת שדה בוקר [צילום: משה מילנר/לע"מ]

המתכננים ביקשו לתת לבניין צורה שתשתלב עם הנוף המדברי לכן ניתן לראותו פעם כאוהל גדול ופעם כתצורת נוף
▪ ▪ ▪

בנין הספרייה היה במשך שנים רבות המבנה הבולט והמרשים ביותר מבין הבניינים במדרשה. גגו קעור והוא נראה כמבנה מונוליטי העומד על שפת המצוק הפונה אל נחל צין. רטנר תכנן מרפסת ארוכה לכיוון הנוף המרהיב של הנחל וכן בנה "גג תלוי" שהגדיל את חלל האולם המרכזי. באגף המערבי הוכן בזמנו מבנה מגורים שאמור היה לשמש את משפחת בן-גוריון.

האבן המרכזית לבניה (חומרי הגמר) נבחרה כאבן מסותת מהרי יהודה. המתכננים ביקשו לתת לבניין צורה שתשתלב עם הנוף המדברי לכן ניתן לראותו פעם כאוהל גדול ופעם כתצורת נוף המצויה בצדו השני של נחל צין. הבניין "חף" מקישוטיות ויצר דו-שיח עם סביבתו.

אין ספק שהוא האדיר את נוכחותו ונבחר לעטר בזמנו את שטר חמישים השקלים הישנים - שטר בן-גוריון. אמת, פה ושם הוכנסו אלמנטים של בניה ביו-אקלימית אך בעיקר עמד לנגד עיני המתכננים מאפיין צורני והקמת מבנה מונומנטלי על שפת המצוק.

בנין "מכון בן-גוריון"
רוב האלמנטים בבניין נצבעו באפור, לבן, צהוב וכחול נעשה שימוש בקרמיקה כחולה אולי רמז למעיינות המדבר
▪ ▪ ▪

על האדריכל אריה שרון הוטל לתכנן את "מרכז ההסברה" של הקריה ולכן הוצב הבניין בסמוך לכניסה. לאחר קבלת חוק בן-גוריון שונה שמו "למכון בן-גוריון" והוא נבנה בשנת 1978. גם במקרה זה בחרו המתכננים לבנות מבנה המזכיר בעטיפתו החיצונית את האוהל הבדואי. המבנה חולק לשלושה כאשר בקומה האמצעית תוכננה להתלות מפת תבליט גדולה ומפורטת של הנגב.

רוב האלמנטים בבניין נצבעו באפור, לבן, צהוב וכחול. נעשה שימוש בקרמיקה כחולה אולי רמז למעיינות המדבר. האלמנטים המרכזיים תוכננו למתן צל בשעות היום - משולשי בטון העוטרים את הבניין בהיקפו שתפקידם הצללה והגנה מפני השמש.

המתכננים התמודדו עם בעיית ההצללה וכמעט שלא ניצלו את מקורות האנרגיה האחרים (רוח) לאוורור. על-אף שהאב אריה שרון היה בוגר "הבאוהאוס" לא ניכרו טביעות אצבעותיו ודווקא בנו, אלדר, עשה שימוש במבנה זה בסגנון הברוטליזם.

"בית הבוץ"
בנייה בבוץ [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

הבית הפנה כלפי השמש את הקיר הכהה ובכך אפשר קליטה של האנרגיה ושמירתה
▪ ▪ ▪

בעקבות משבר האנרגיה החל מאמצע שנות השבעים, הוחל בבניה ניסיונית (בעיקר בחלק המדברי בארה"ב) תוך חיפוש גישות חדשות לבנייה במדבר. לצורך כך חברו מתכננים וחוקרים רבים ונוצר צוות רב תחומי לצורך הקמת הבית הניסיוני. בקריה נבחר כחומר בניה - לבני אדמה עשויות חול וחרסית, שעורבבו במים, נוצקו בתבנית ויובשו בשמש.

כבר בשלב זה נחסכה אנרגיה רבה בהשוואה ליצירת בלוקים מבטון. קירות המעטפת נבנו בשתי שכבות עם שתי שכבות של לבני אדמה ובעובי כולל של מעל 40 סנטימטר. כך מבנה הקיר - סיפק "מסה תרמית" פנימית האוגרת את החום או הקור ומנותק מהחוץ על-ידי שכבה של אוויר כלוא. רוב פתחי הבית פנו לדרום כדי לאפשר חימום פסיבי (מקרני השמש החורפית). הבית הפנה כלפי השמש את הקיר הכהה ובכך אפשר קליטה של האנרגיה ושמירתה.

בחדר הצפוני של המבנה הותקנו חלונות עיליים משופעים לכיוון דרום שניתן לאטמם בקיץ או בלילות החורף על-ידי הצמדת פנלים. כן הותקנה ארובה קולטת רוח שנועדה לאפשר אוורור מפולש בשעות הלילה בקיץ או קירור באידוי מים בשעות היום.

לאחר סיום הבנייה נמדדו ערכים מסוימים והוברר שהבית צרך ביום 5 - 10 אחוז מכמות האנרגיה שנצרכה לחימום מלאכותי בדירות בעלות שטח רצפה דומה בקריית שדה בוקר. בקיץ הושגו טמפרטורות (ללא מזגן) בין 19 - 27 מעלות בלבד. חבל ש"בית הבוץ" נותר קוריוז בתחום הבנייה ולא נוצרה מסורת של בנייה מדברית בעקבותיו.

מבנה "המרכז הבינלאומי"
תנאי האקלים המשופר שנוצר בחצר בעקבות מגדל הקירור אפשר שתילת צמחים כציפור גן העדן, במבוק צבעוני ועוד
▪ ▪ ▪

המרכז הבינלאומי נבנה כבניין רב תכליתי אשר במקורו ריכז בתוכו את ספריית המכונים, כיתות לימוד, מעבדה, פונקציות מנהלה ומגורים. אלמנטים של בנייה מדברית ששוקעו בו: בנייה תת-קרקעית וחיפוי אדמה, חצר מרכזית-חממה ומגדל לקירור באידוי.

מגדל הקירור פעל על-פי העיקרון שנוצל במכשיר "הדיזרט קולר" והצליח להוריד ב-15 מעלות צלסיוס את טמפרטורת כניסת האוויר לבין האוויר שפוזר אל החצר. שיטה זו חסכה אנרגיה המשתווה להספק קירור של כ-1,000 קוט"ש ביום. תנאי האקלים המשופר שנוצר בחצר בעקבות מגדל הקירור אפשר שתילת צמחים כציפור גן העדן, במבוק צבעוני, מונסטרה, בוגנוויליות ועוד אשר צמחו לממדי ענק.

אלמנט נוסף הובלט בבניין פורסט-גולדמן זוננפלד שתוכנן על-ידי מתתיהו קונס שנבנה באורנטצייה מובהקת לדרום. עיקרו חימום פסיבי בחורף תוך חסכון בצריכת אנרגיה. אלמנט האור הטבעי נשמר באמצעות חלונות מרובים שאפשרו אוורור מפולש.

מבנן "בית הספר הבינלאומי"
שימוש בחלוקי נחל [צילום: מרק ניימן/לע"מ]

הפיתוח הסביבתי בשכונה כלל שימוש בחלוקי נחל במטרה לצמצם את האבק
▪ ▪ ▪

בעת בניית בית הספר הבינלאומי הושם דגש על מניעת הטלת צל בחורף בין מבנה למבנה. כמו-כן הוצבו חלונות רבים בדרום לניצול אנרגית השמש לחימום. המתכננים בחרו בחומר בנייה בעלי אופי מבודד שיקנו למבנים את המסה התרמית הראויה לצורך אגירת חום וקור. אבן הציפוי החיצוני (גיר) של המבנים בצבע בז' נועדה למנוע קרינה חוזרת וחימום עקב בוהק הקיץ.

במרכז המבנים הוקם מגדל קירור בגובה 12 מטר המחדיר את האור הטבעי, ומאפשר קירור וחימום טבעיים. הפיתוח הסביבתי בשכונה כלל שימוש בחלוקי נחל במטרה לצמצם את האבק. הצמחייה הותאמה לאזור מדברי לרבות עצי פרי נשירים בחורף כדי לאפשר חדירת מירב קרינת השמש אל היחידות.

תוצאות הבנייה סוכמו על-ידי הדיירים בהשוואה לבנייה רגילה ואף בהשוואה לבנייה המתיימרת להיות מוטת סביבה וירוקה. הנתונים שהתקבלו הוכיחו על הישגים רבים בניצול אנרגית השמש. בהמשך נבנה האודיטוריום ע"ש אוונס (2003).

המתכנן חיקה את סגנון "המשרבייה" המזרח תיכוני (סבכה צפופה ועמוקה יחסית המהווה סורג והצללה לחלון בו זמנית) והשתמש באבן מקומית מאזור מצפה רמון. כן נעשו שימושים בבנייה מדברית המתחשבת באקלים ובקרקע במבנה המכון לחקלאות ובמבנה מכון ע"ש צוקברג.

דגשים בעמדת החוקרים
יוסף אלמוגי [צילום: יעקב סער/לע"מ]

תפקיד מכריע
למרות שהחוקרים הצביעו על שלוש תקופות תכנון לאורך 40 שנות הבנייה, נשמרה העמדה שקבעה כי תפקיד האקדמיה הוא מכריע ביישום שיטות התכנון והבנייה המדברית.

הפנייה לאדריכלים ידועים נוספים בקשר לנגב הוכיחה עד כמה הפך אזור זה בשנות החמישים ל"מעבדת ניסוי" עבור המדינה הצעירה
▪ ▪ ▪

בסיכומם קבעו שני החוקרים כי לאורך 40 שנה של תכנון התמודדו המתכננים של הקריה בשדה בוקר בדרכים שונות באתגרי אקלים הנגב ואדמתו. הם ראו עצמם כחיים במקום וצוברים ניסיון תוך כדי חיים בבניינים אותם תכננו ובמשרדים בהם עבדו. עקרון החיסכון באנרגיה וניצולה לטובת החיים המודרניים בקריה היה לעקרון מוביל ובעקבותיו צמחו רעיונות מהפכניים וחדשניים שנוסו בקריה ואף מחוצה לה בארצות מעבר לים.

למרות שהחוקרים הצביעו על שלוש תקופות תכנון לאורך 40 שנות הבנייה, נשמרה העמדה שקבעה כי תפקיד האקדמיה הוא מכריע ביישום שיטות התכנון והבנייה המדברית. החוקרים אף הזכירו את האפיזודה הקשורה בשמו של האדריכל הברזילאי המפורסם אוסקר נימאייר (מתכנן העיר ברזיליה) ששהה בארץ בשנת 1964 לפי הזמנתו של שר השיכון דאז יוסף אלמוגי, לצורך תכנון "עיר הנגב".

נימאייר הציע להקים עיר אוטופית "כעיר אנכית" ובה 40 גורדי שחקים בשתי קבוצות של 30-40 קומות המתאפיינים "בחסכון בקרקע ובמניעת בזבוז של תשתיות ומשאבים, גם באזורים נידחים", וזאת כתחליף לתוכניות הבזבזניות לדעתו של השכונות החדשות בבאר שבע (שנבנו על-פי תפיסת "עיר גנים") ובאילת. הצעתו הייתה אנטיתזה לתוכנית "עיר הגנים" בנגב.

הפנייה לאדריכלים ידועים נוספים בקשר לנגב הוכיחה עד כמה הפך אזור זה בשנות החמישים ל"מעבדת ניסוי" עבור המדינה הצעירה המבקשת להפריח את השממה. קריית שדה בוקר של אוניברסיטת בן-גוריון הפכה, גם בלא הכרזה פומבית, לאתר ניסויים ומקור לידע עדכני ורלוונטי בבנייה מדברית בת קיימא.

מילה אחרונה
מדוע לא נוצלו הישגי המחקר של בניה מדברית מקרית שדה בוקר באגף הצפוני החדש של אוניברסיטת בן-גוריון ההולך ונבנה כיום
▪ ▪ ▪

מהמאמר עולה כי האדריכלים החיים במקום ומתגוררים בבתים שהם תכננו לומדים במהירות את היתרונות והחסרונות של הבנייה המדברית ומוכנים ליישם את מסקנותיהם בפרויקט הבא. לעומתם, האדריכלים החיצוניים מהארץ ומחו"ל מציעים מחד-גיסא פתרונות חדשניים אך לא ישימים ומאידך-גיסא מנסים להתאים סגנונות קיימים כמו הבאוהאוס והברוטליזם לתנאי המדבר.

כלומר, אדריכלים המתנסים בחיים בבנייה מדברית - עדיפים. נכון, במספר מקומות בנגב נוצל אומנם הידע ומסקנות המחקר מהקריה כמו למשל בקיבוץ נאות סמדר ועוד שם הקפידו על בניית בוץ, אקולוגית, כולל מגדלי אוורור. אולם, השאלה הגדולה שאנו מציבים בתום כתבה זו - מדוע לא נוצלו הישגי המחקר של בניה מדברית מקרית שדה בוקר באגף הצפוני החדש של אוניברסיטת בן-גוריון ההולך ונבנה כיום - נותרה עדיין ללא תשובה.

לעיון נוסף

מאיר י' וכהן ב', "בונים במדבר", בתוך מדע ורוח בנגב (עורכים גרדוס י' ונבו י'), אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באר שבע תשע"ד.

קפלן מ', בניה באדמה בישראל, "הקריה בשדה בוקר: המכון לחקר המדבר ע"ש יעקב בלאושטיין, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באר שבע, 1981.

שרון א' ושרון א', בטאון איגוד האדריכלים מתכנני הערים, 1983.

בנייה מדברית - ערך כולל במרשתת.

חיוטין אדריכלים (עורכים), מחזון למציאות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 1990 - 2006, באר שבע 2010.

כהן ב', בניה במדרשת שדה בוקר, עבודת מ.א. אוניברסיטת בן-גוריון, 2010.

בן אשר ע' ואחרים, הבנייה החדשה בראי האדריכלות: קריית האוניברסיטה, בתוך מדע ורוח בנגב, באר שבע, תשע"ד.
תאריך:  22/06/2020   |   עודכן:  22/06/2020
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאהר סאלח, מנהיג חמאס בחו"ל, התראיין ב-20 ביוני בערוץ הטלוויזיה "אל-אקצה" והודיע כי ארגונו גיבש תוכנית התנגדות לסיפוח הישראלי בגדה. "התוכנית תתחיל בגדה מערבית ותעבור לכל חלקי פלשתין" הוא הודיע. גם סאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס הבטיח ב-13 ביוני כי תפרוץ אינתיפאדה גדולה בגדה ברגע שתוכנית הסיפוח תצא לדרך.
ביבי מכין את הרקע לבחירות. הוא צריך קורונה. גל שני. הוא מזהיר ושוב חוסם את שיקום הכלכלה שהרס, אבל מה לעשות? היו 300 מתים ויש 300 מתים. היו 30 או משהו מונשמים ויש 30 או משהו מונשמים. הקורונה לא בסדר, היא אינה משחקת לפי כללי המשחק שלו (80 הפרופסורים צדקו. אך גם הם כמובן לא שללו את הסגר על מבוגרים ואת המסכה ואת רחיצת הידיים אלא התנגדו לטוטאליות ההיסטרית של השליט שהרס את המשק).
21/06/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
המוכרת הציעה לי זוג עדשות ירוקות, חדשות ומסגרת תואמת המחיר: 3,000 שקל כמנהגי, בחנות זו, לא עמדתי על המקח, הוצאתי את כרטיס האשראי ו...זהו
21/06/2020  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
שאלת הבחירות כל הזמן מתנוססת באוויר. הפיצול של כחול לבן, הסקרים המחמיאים לבנימין נתניהו ולליכוד ואשר צופים קרבות עיקשים של העבודה על אחוז החסימה, מה שקורץ כמובן לראש הממשלה... אך עם כל הכבוד לסקרים, ולמרות ארבעים המנדטים הדמיוניים שהם חוזים לליכוד, אין שום ערובה לכך שנתניהו יוכל להקים קואליציה: בני גנץ ויאיר לפיד, כל אחד עם מפלגתו שלו, יוכלו להוות יחדיו גוש חוסם. נפתלי בנט ואיילת שקד כבר אינם בכיס הקטן שלו, וליברמן מן הסתם זומם את נקמתו בו; עם החרדים לבדם אי-אפשר ללכת למכולת.
21/06/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
מהלך שמונה שנות כהונתו של הנשיא אובמה, אלוהים (זה שלנו, של העולם היהודי-נוצרי) נעדר מארה"ב. לא שהוא לא רצה להיות פה, הנשיא לא רצה שהוא יהיה פה. בתחילה, אלוהים נשלח לעמוד בפינה, כשפניו אל הקיר. מוזיקת קריסטמס נעלמה ממרכזי הקניות והרשתות הגדולות. זה לא היה ראוי, כי חס וחלילה מיעוטים שאינם נוצרים יעלבו מחוסר שוויון, הבנה ושיתוף הזולת. בתוכניות הלימודים בבתי הספר התחילו לדבר על איסלאם, ללמד את הילדים מנהגי צניעות לנשים (הם צעירים מדי מכדי ללמדם איך להכות נשים ולהעמידן על מקומן הראוי), חמלה בשם אללה הרחום והרחמן - דת פלאית היא דת האיסלאם, כה שוחרת שלום, שאין טרור ואין מעשי רצח או זוועה, אלו פשוט אינם עולים בקנה אחד עם האיסלאם - ושנאה כלפי האחר, בייחוד אם הוא יהודי או נוצרי (קרי כל מה שקשור למדינת ישראל או לארה"ב). זה נשמע מזעזע, בלתי אפשרי בעליל. טוב שאישה נוצרית אחת החלה להלחם בשטיפת המוח מספרי הלימוד במערכת החינוך בטנסי, ומשם החלו העינים להפקח.
21/06/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il