|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

תיק 404 נפתח

"מזכיר הממשלה צפוי להחקר באזהרה"

ערוץ 1: אלוף במיל' אביחי מנדלבליט ייחקר בכפוף לאישור היועמ"ש לממשלה על חלקו בפרשת הרפז עוד צפויים להחקר: גבי אשכנזי, ארז וינר, אבי בניהו, גבי סיבוני ואחרים
23/02/2014  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   פרשת הרפז   |   תגובות
מנדלבליט. ייחקר על חלקו בהיותו הפצ"ר [צילום: פלאש 90]

אשכנזי. 51 שיחות למפכ"ל [דו"צ]

לאחר חודשים ארוכים של חקירה חשאית תחת צו נחשפים פרטים חדשים בפרשת הרפז, שעשויים להציב באור בעייתי את חקירת המשטרה הראשונה בפרשה, ולשפוך אור גם על דוח מבקר המדינה הנשען על חומרים חלקיים בלבד ולא יכול היה לחשוף את המכלול שעולה מהחומרים החדשים.

העיתונאית אילה חסון-נשר חשפה (יום ו' 21.2.14) ב"יומן" בערוץ הראשון פרטים חדשים אותם מסר גורם המעורה בחקירת הפרשה. החומרים עולים מאלפי שעות של שיחות שקיימו גורמים בלשכת הרמטכ"ל לשעבר. חלק מן השיחות הן בגדר שיחות רגילות והכפשות, שעסקו גם לאלוף (אז) בני גנץ - סגן הרמטכ"ל, מה שמעורר שאלות אתיות. אבל חלק מן השיחות עוסק בפעילות אקטיבית המעלה חשדות לעבירות פליליות.

על-פי הדיווח, בעקבות הגילויים החדשים צפויים להחקר באזהרה הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' גבי אשכנזי, עוזרו אלוף משנה במיל' ארז וינר ותת-אלוף במיל' אבי בניהו, שהיה דובר צה"ל.

נחקרים נגדם חשדות שונים בפרשה, ובהם: בידוי ראיות, תיאום עדויות, שיבוש חקירה, הפרת אמונים, חתירה תחת הדרג המדיני, פעילות נגד קציני צה"ל ונגד חברי פורום המטה הכללי.

הפרקליט הצבאי לשעבר, אלוף (מיל') אביחי מנדלבליט צפוי להחקר אף הוא באזהרה. חקירתו של מנדלבליט, המשמש כיום כמזכיר הממשלה, טעונה אישור מהיועץ המשפטי לממשלה. שמו אינו נקשר לחתרנות, לאיסוף החומרים, או למסמך המזויף, אלא לזווית מסוימת מאוד בסיפור, שלפי שעה לא ניתן לפרסמה.

בראש הפירמידה בפרשה עומד גבי אשכנזי, שלא פעם נשמע בהקלטות מדבר בסגנון דיבור "מטלטל". אחרי פרסום דוח מבקר המדינה, טרח אשכנזי להדגיש כי לא היה פוטש במטכ"ל. אולם הגילויים החדשים מצביעים על חתרנות פעילה לכאורה שלו ושל סביבתו נגד הדרג המדיני - ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון דאז אהוד ברק.

חלקה של אשת הרמטכ"ל רונית אשכנזי, על-פי המקור, הוא בהיותה "מערבבת, בוחשת, משמיצה ומפיצה חומרים".

על וינר נטען כי הוא הפעיל לכאורה בכירים במערכת הביטחון כדי לאסוף חומרים נגד ברק ואשתו נילי פריאל, וכי פעל כדי לסכל מהלכים של השר, ופעל לבלוש אחר פגישותיו ומעשיו של ברק.

באשר לבניהו נאמר כי חלקו היה בהפצת חלק מן החומרים לחבריו בתקשורת.

איסוף חומרים נגד אלופים
סיבוני. צפוי להחקר [המכון למחקרי ביטחון לאומי]

עניין נוסף שעלה מן החקירה הוא איסוף חומרים נגד אלופי צה"ל. על-פי המקור, גבי אשכנזי, רונית אשכנזי, ארז וינר ואבי בניהו עסקו באופן מכוער באלוף פיקוד הדרום דאז, יואב גלנט. חלק מן הפעולות נועדו לסכל את מינויו לרמטכ"ל, בין השאר באמצעות תדרוכים והעברת חומרים לתקשורת. החבורה "טיפלה" בראש אכ"א דאז, אלוף אבי זמיר, שסומן כאויב.

אשכנזי טען בעקבות חקירה המשטרה הראשונה, שהיה עסוק בעדות לקראת ועדת הבדיקה בפרשת המרמרה, ולכן לא התפנה להעביר את המסמך. מהחומרים החדשים עולה כי אשכנזי, שכנראה ידע את האמת, חשש מאותה חקירה וחתר לדעת בזמן אמיתי מה קורה בה. אולי כך אפשר להסביר את 51 הפעמים בהן התקשר למפכ"ל המשטרה דאז, רב-ניצב דודי כהן.

מדליף המסמך, אלוף משנה במיל' גבי סיבוני, מקורבו של אלוף גדי איזנקוט (כיום סגן הרמטכ"ל), צפוי להחקר אף הוא באזהרה. חלקו של סיבוני בתמונה התבהר בעקבות תמלול השיחות החדשות. ייחקרו גם בצלאל טרייבר ובכירים נוספים במשרד הביטחון. רשימת הנחקרים ארוכה - קצתם באזהרה ואחרים לצורך מתן עדות. בועז הרפז, שעל שמו נקראה הפרשה בתקשורת, הואשם לא אחת במתן גרסאות סותרות. הוא היחיד שבגרסתו האחרונה למבקר המדינה טען כי מי שעמד בראש הפירמידה היה אשכנזי ומי שתכנן את האסטרטגיה היה בניהו. במבחן החומרים החדשים, אמר הרפז אמת בגרסתו זו, אם כי האמת העולה מן המכלול חמורה בהרבה.

המקור הבכיר המעורה בחקירה מעריך כי בסופה של החקירה יהיו לכל הפחות שלושה כתבי אישום - נגד אשכנזי, נגד וינר ונגד בניהו. לדבריו, זוהי "רעידת אדמה בסגנון שמזכיר עולם עברייני ולא את ערכי צה"ל".

תגובות

  • גבי אשכנזי: "לא ניתנה לי שהות להגיב. מדובר בפרסומים מגמתיים".

  • אבי בניהו: "השנה הרביעית לכהונתי כדובר צה"ל הייתה, כידוע, קשה ותובענית גם לי, בשל הקרע העמוק בין שר הביטחון אז ברק לרמטכ"ל אשכנזי, שאליו נקלעתי גם אני, כמו רבים בצה"ל ובמשרד הביטחון. הפרסומים בענייני מגמתיים".

  • ארז וינר, באמצעות עו"ד עודד סבוראי: "בשל כניסת השבת לא הייתה בידינו שהות מספקת להגיב".


מה מסתיר סגן הרמטכ"ל?
איזנקוט. לא ענה לשאלת החוקר

במשדר "יומן" שודרה גם כתבתו של אמיר בר-שלום, שקשורה לאותה פרשה. בעוד שנה מהיום ייבחר רמטכ"ל. סביר להניח שמי שיחליף אותו יהיה המועמד הטבעי סגנו גדי איזנקוט. אחרי מינויו יהיה פורום ור"ש (ועדת ראשי שירותים) מורכב מראש המטה הכללי, מראש שירות הביטחון הכללי ומראש המוסד. בפורום שיתכנס הרמטכ"ל איזנקוט וראש המוסד תמיר פרדו מעורבים בפרשת המסמך.

אלוף איזנקוט נחקר פעמיים במשטרה בהפרש של שישה ימים. השוני בין החקירה הראשונה לשנייה מעלה סימני שאלה. כמו ידידו אשכנזי, שנזכר בכל חקירה יותר ויותר על קשריו עם בועז הרפז, גם הוא לא סיפר הכל מיד בהתחלה.

בחקירתו הראשונה (11.8.10) סיפר איזנקוט לחוקר ר': "לחצתי על הרמטכ"ל להעביר את המסמך למשטרה...הרמטכ"ל טען בפני כי דיבר על המסמך עם ראש הממשלה ושר הביטחון".

על-פי גרסה זו, שיקר הרמטכ"ל אשכנזי לידידו איזנקוט בעניין העידכון.

החוקר המשיך לשאול.
ר': "עם מי עוד שוחחת על המסמך?"
איזנקוט: "שוחחתי על המסמך עם בני גנץ ואבי מזרחי [אלוף פיקוד המרכז]".


מה שלא סיפר איזנקוט לחוקרו הוא על הפגישה המשולשת שקיים, כמה שבועות קודם, עם חבריו גבי סיבוני ותמיר פרדו, ועל העברת עותק מן המסמך לידיו של סיבוני. כמה ימים אחרי החקירה הראשונה של איזנקוט, הודיע לו סיבוני שגם הוא נחקר במשטרה. איזנקוט מגיע לחקירה נוספת (17.8.10), והפעם מספר הרבה יותר:

"סיבוני נפגש עם ארז וינר...והוא חשב את מה שהוא חושב לעשות...יכולתי לתאר לעצמי, אמרתי לסיבוני שהנייר [המסמך שאיזנקוט העביר אליו] הוא לא נוגע ואני רוצה אותו חזרה. הוא אמר לי: 'קיבלתי נייר מארז (וינר) ואעשה מה שצריך לעשות...היה ברור שהוא העביר את זה לעיתונאי או למישהו בדרך".

למעשה, בניגוד לחקירתו הראשונה, מודה איזנקוט שהעביר את המסמך המזויף הלאה. אולי מבלי משים, הוא גם חושף כי וינר לא היה לבד:

איזנקוט: "סיבוני נפגש עם ארז וינר, והם נראו לו מיואשים לגמרי מהיכולת לטפל בנושא..."
החוקר ר': "מי זה הם?"
איזנקוט: "אני מבקש לא למסור תשובה..."

נראה שאיזנקוט הבין שתשובה שימסור עלולה להחשיד את כל הסביבה של וינר - הרמטכ"ל אשכנזי, הדובר בניהו ואולי גם מקורבים אחרים.

  • תגובת לשכת גדי איזנקוט: "שתי העדויות הוצגו על-ידי האלוף גדי איזנקוט לממונים עליו בטרם מינויו לתפקיד סגן הרמטכ"ל, לרבות לפני שר הביטחון הקודם מר אהוד ברק והיועץ המשפטי לממשלה מר יהודה וינשטיין, שבחנו אותן ומינויו לתפקיד אושר. אין בכוונתנו להתייחס לטענות מגמתיות אלה מעבר לאמור, לנוכח צו איסור הפרסום המוטל על החקירה".

יודגש כי אין צו איסור פרסום לגבי העדויות שמסר איזנקוט במשטרה. בדיקה שקיים העיתונאי אמיר בר-שלום מצאה ששר הביטחון אישר את מינויו של איזנקוט לסגן הרמטכ"ל מחשש להיכנס לעוד מדרון חלקלק. הפעם, אין מדובר בעניין פלילי אלא בעניין אתי או בכזה שקשור בערכי צה"ל.

תאריך:  23/02/2014   |   עודכן:  23/02/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מזכיר הממשלה צפוי להחקר באזהרה"
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
השם יצילנו
23/02/14 03:44
2
לאל שהתיק סוף סוף
23/02/14 06:57
3
אברהם בלחמודה
23/02/14 09:10
4
גדי אייזנקוט
23/02/14 09:39
5
מדינה חסרת סדר
23/02/14 11:56
6
שותק צהל
23/02/14 12:36
7
אזרח דפוק
25/02/14 17:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת הרפז
אל"ם (מיל.) ארז וינר, מי שהיה עוזרו של גבי אשכנזי בתפקידו כרמטכ"ל, משך (יום ד', 5.2.14) את עתירתו לבג"ץ נגד ממצאי מבקר המדינה בעניינו בפרשת הרפז.
05/02/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
"כל חייל מחזיק את שרביט הגנרל בתרמילו". (נפוליון בונפרטה)
06/11/2013  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
אתר זה (News1) מתאר את הראיון שנתן בועז הרפז לאיילה חסון בערוץ הראשון. בין השאר כתוב שם שבועז הרפז טוען שבערב בו נפתחה החקירה אמר הרפז לאשכנזי: "אני לא מכיר שיש עותקים למסמך הזה, והעותק הזה אצלך. אז לא יכול להיות שהעותק הזה לא דלף ממך. לא יכול להיות שיש דליפה מעוד מקומות".
03/11/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
כמו רבים אחרים הקשבתי בהתפעמות ובהערכה רבה לראיון הרחב והמורכב שערכה העיתונאית איילה חסון בחדשות ערוץ 1 עם בועז הרפז. המרואיין הרפז, לשעבר קצין בחיל המודיעין, היה בידידות עמוקה ורבת שנים עם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, אשתו רונית ומקורבים אחרים. שמו עלה לתקשורת ולתודעת הציבור כאשר התפרסם מסמך אשר ממנו משתמע כי המיועד להיות רמטכ"ל צה"ל לאחר גבי אשכנזי, האלוף יואב גלנט, חותר להשמיץ את הרמטכ"ל המכהן ואת מתחריו לתפקיד. תוך יום הסתבר כי המסמך מזויף ובעקבות חקירת משטרה קצרה הודה בועז הרפז בזיוף המסמך. לתימהונם של רבים, לא נחקרו הסתעפויות שונות שהצביעו בבירור כי הרפז היה עושה-דברו הנאמן של הרמטכ"ל ומקורביו. המשטרה טענה כי היקף חקירתה הוגבל במפורש על-ידי פרקליטות המדינה, דהיינו: היועץ המשפטי.
03/11/2013  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
"אני נבוך שהם עמדו בראש הצבא... אני מתבייש שהפכו את ברק לאיש הכי שנוא במדינת ישראל". אלה הם חלק מהאמירות המרעישות מפיו של בועז הרפז, שהיה חברו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, החשוד בזיוף המסמך שנקרא על-שמו, אשר נועד לפגוע במועמד לתפקיד הרמטכ"ל באותה העת, יואב גלנט. הדברים נאמרו בראיון שערכה עימו העיתונאית איילה חסון, אשר שודר בערוץ 1 (יום ו', 1.11.13).
01/11/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il