|
ישיבת הוועדה [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]
|
|
|
|
|
עם פתיחת השמיים אתמול, קיימה (יום ב', 17.8.20) הוועדה לביקורת המדינה ישיבת מעקב לדיון בעתיד התעופה בעידן הקורונה וקיבלה עידכונים מגורמי המקצוע.
יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר בדיון: "פתיחת השמיים בקרוב קריטית לעולם העסקים והנופש בישראל. חיוני לעבור בהקדם לעולם שיתמקד בנוסע הבודד - ביכולת לבדוק, לבודד חולים ולשחרר את הבריאים - כדי להניע את התחום הקריטי הזה. הקורונה תהיה איתנו זמן רב; זה מחייב ליצור תנאים לטיסה בטוחה לנוסע הבודד, ובהקדם".
הפרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר: "בסיכום נקבע כי גם אם סטטוס המדינות אליהן טסים הישראלים עכשיו ישתנה, זה יישאר למי שיצא באותה הגדרה - עד שיחזור, על-מנת שיוכל לחזור לעבודה ולביתו. במשרד הבריאות מפעילים את האמצעים בפיתוח לגבי בדיקות מהירות ובנוסף מקדמים מהלך של איגום מטושים, כך שיהיה אפשר להכניס כמה מטושים למבחנה אחת וזה יאיץ את המהירות לקבלת תוצאות וזה יכול להיות יעיל לדוגמה בשדה תעופה".
גרוטו הוסיף כי עד לסוף החודש יוגש לקבינט הקורונה מתווה להכנסת קבוצות תיירים מאורגנות לארץ שישהו ויתנהלו בתוך חוליה ובמעקב.
עוד עדכן גרוטו כי "עובדים על מתווה 'אדום אדום' - יציאה המיועדת לאנשי עסקים למדינות אדומות: "הבעיה שלנו היא כעת בהגדרה מי הם אנשי עסקים, אבל רוב התוכנית כבר נבנתה".
הד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות: "רוב המדינות המפותחות המערביות לא רואות בדיקות כתחליף לבידוד - בחודשיים האחרונים היינו בקשר עם למעלה מ-10 מדינות להסכם פתיחה הדדית. העניין נעצר מכך שעברנו מסטטוס ירוק לסטטוס אדום. אנחנו נצטרך לרדת לרף של האיחוד האירופי כאשר מספר המקרים החדשים יירד ל-200 מקרים חדשים ביום - 25 למיליון נפש. אנחנו רחוקים מאוד משם. במצרים יש תחלואה גבוהה ויכולת מוגבלת לביצוע הבדיקות".
יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה, עדכן בוועדה כי אתמול טסו כ-5,000 איש מנתב"ג והכל מתנהל כשורה בקבלת הערכות בדיקה והאישורים ע"י הצוות בנתב"ג.
שמואל זכאי, מנכ"ל נתב"ג: "לא כולם ברור להם הכללים ואישורי הבדיקות שהם צריכים להביא - רק הבוקר 21 איש לא הורשו לעלות לטיסה ליוון כי הביאו את תוצאות הבדיקה בעברית. מספר הישראלים שיש להם אישור כניסה ליוון עומד על-600 לשבוע בלבד. אנו עובדים כרגע על תהליך עם ממשלת יוון שישראייר תקבל להטיס 300 איש והמקבילה היוונית תקבל עוד 300.
"המגבלות של נמל התעופה בימי קורונה נקבעת לפי הריחוק החברתי והקיבולת ירדה בגלל שלא רוצים שיהיה עומס במסועי הכבודה, ולכן יש 6 טיסות נכנסות בשעה ו12 טיסות יוצאת בשעה. ירדנו מ48 טיסות בשעה ל-18.
"מקווים שתהיה פריצת דרך טכנולוגית שתאפשר בדיקות קורונה מהירות לטסים. מאז שנכנס פרום' רוני גמזו לתפקיד יש שינוי משמעותי לטובה. כיום, החברות העסקיות הישראליות לא יכולות לפגוש אנשים ולייצר עסקים ולכן ברור שאנחנו צריכים לבנות אפשרויות יציאה נוספות", דבריו.