בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
לא קבעו סדרי עדיפויות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
למרות שהקשישים היו ונותרו הקבוצה בעלת הסיכון הגבוה ביותר ללקות בקורונה, הטיפול בהם במהלך המגיפה היה רצוף בעיות וכשלים - החל מהעדר מידע מדויק לגבי מספרם, וכלה במחסור באמצעים דיגיטליים שיאפשרו להם לעמוד בקשר עם בני משפחותיהם. כך אומר (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שלו על ההתמודדות עם הקורונה.
אף שאזרחים ותיקים הם אוכלוסייה שעשויה להזדקק לסיוע מיוחד בשעת חירום, אין בישראל גוף אחד המרכז מידע בסיסי עליהם ומאפשר להעבירו לגורמים המטפלים בהם. חוסר המידע הוא כזה, שקיים פער של 264,000 איש (23%) בין הקשישים הרשומים במרשם האוכלוסין לבין זה שבידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הדבר גרם לעיכוב בסיוע להם עם פרוץ הקורונה ובמהלך הסגר הראשון.
משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי קבעו במסגרת תוכנית "מגן זהב" יעד למפות את צורכיהם של כל הקשישים (כמיליון איש), ללא קביעת סדרי עדיפות של הזדקקות לסיוע. הם הגיעו לשיעורי מיפוי נמוכים - משרד הרווחה 30% נכון לפברואר 2021 והמשרד לשוויון חברתי 34% נכון ליולי 2021. שני המשרדים היו חלוקים מאז 2018 בנוגע לאחריות להקמת מאגר מידע לשעת חירום על אזרחים ותיקים, והתוצאה הייתה שהוא לא הוקם. כאשר החל המשרד לשוויון חברתי להקים מאגר כזה במארס 2020, סירבו משרד הרווחה, הביטוח הלאומי ומשרד הקליטה להעביר לו את הנתונים שבידיהם, וכך גם הרשויות המקומיות.
משרד הרווחה הכיר בחשיבותם של מרכזי היום לקשישים בתקופת הקורונה ואפשר את פתיחתם החל בגל השני במגבלות "התו הסגול", באמצעות הגדלת תעריפים ושיפוי מרכזי היום על אי-הגעתם של אזרחים ותיקים. עם זאת, משרד הרווחה מספק בשגרה פתרון חלקי למצוקה התקציבית של מרכזי היום, המשפיעה במישרין על יכולתם לספק שירותים נאותים בשגרה ובחירום. מנהלת מרכז יום ציינה כדוגמה, כי "כדי להשיג טאבלט עבור הקשישים הייתי צריכה לכתוב ולבקש בקבוצת פייסבוק פה ביישוב, למרות שהיה לי לא נעים לבקש. קיבלתי טאבלט ישן ללא מטען, ואני עדיין מחפשת מטען מתאים".
משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי פעלו להנגשת השימוש באמצעים דיגיטליים לאזרחים הוותיקים, אולם, הם נמצאים בשלבים ראשוניים של פעילות זו; להערכת משרד הרווחה מספר המשתתפים בתוכניות המיועדות לכך צפוי להיות 10,000 בלבד עד סוף השנה. משרד הבריאות ומשרד הרווחה הכירו בחשיבות של שמירת הקשר של הדיירים עם יקיריהם באמצעים דיגיטליים, ובפרט של תקשורת ויזואלית מרחוק, בתקופת הקורונה, ואף הנחו את המוסדות לפעול בנושא. עם זאת, החזקת אמצעים אלו אינה תנאי לקבלת רישיון להפעלת בית חולים גריאטרי או בית אבות, והמשרדים לא הקצו מימון מתקציבם לרכישתם או להפעלתם.
המשרדים בדקו באופן חלקי במסגרת הליך הבקרה שלהם על המוסדות (במשרד הבריאות ב-54% מדוחות הבקרה ובמשרד הרווחה ב-27% מהדוחות) שאכן המוסדות מעמידים לרשות הדיירים אמצעים דיגיטליים לקיום תקשורת ויזואלית מרחוק. ועוד: למרות המחסור בעובדי כוח עזר במוסדות, הנאמד בהיקף של 2,500 איש ואשר בא לידי ביטוי ביתר שאת במשבר הקורונה, ועל אף החלטת הממשלה ביולי אשתקד לאפשר להביא עד 2,500 עובדים זרים, ביולי השנה טרם בוצעה ההחלטה.
מערכת החינוך צפויה להיפתח ללא הגבלות משמעותיות ועם כ-91 אלף תלמידים בבידוד, 35 אלף מהם מאומתי קורונה ▪ שרת החינוך: אחרי שנה וחצי מורכבות אסור היה לנו להשאיר את הילדים מאחור. אנחנו בודקים מעל מיליון תלמידים במדינת ישראל. המשמעות היא שנזהה מאומתים שאילולא הפתיחה ב-1 בספטמבר הם היו ממשיכים להסתובב בקהילה (כמיליון תלמידים נבדקים בבדיקות אנטיגן מהירות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
ארה"ב חייבת לתת לעצמה תשובה ברורה: האם היעד של הגבלות הקורונה הוא בלתי מציאותי - להגיע לאפס הדבקות - או להוריד למינימום את התחלואה הקשה (לא מקשה אחת [צילום: ג'ף צ'יו, AP])
במחקר שבדק את הנוגדנים לקורונה בגופם של 2,500 נבדקים בבלגיה נמצא כי אצל הנבדקים שקיבלו שתי מנות חיסון של מודרנה נמצאה כמות יותר מכפולה של נוגדנים מאצל הנבדקים שחוסנו במנות חיסון מתוצרת פייזר ([צילום: ביל פייקס, AP])
מתניהו אנגלמן מאשש את מה שכולנו ידענו או הרגשנו בזמן אמת: הניהול הסוליסטי של נתניהו, חוסר האמון במנהיגות, אכיפת הבידוד שלא הייתה, העדר הפקת לקחים, הלימוד מרחוק שנכשל, ההימנעות מהכנות לשעת חירום ▪ דווקא בשל כך המחדלים של נתניהו וממשלותיו חמורים עוד יותר: הדברים היו גלויים לעין כל, והם לא פתרו אותם. המחיר היה בחיי אדם ובנזק כבד למשק (אחריות מיניסטריאלית ואישית [צילום: פלאש 90])
הבדיקות והאכיפה בירושלים ובני ברק לא תאמו את חומרת ההתפרצות בהן ▪ איזורים בהם החמירה התחלואה לא הוכרזו כמוגבלים; הוועדה בראשות נתניהו כלל לא התכנסה בחודשיים בהם גאתה ההידבקות (בני ברק. כפליים מהממוצע הארצי [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
ליקויים במתן ההלוואות בערבות מדינה: התהליך היה ממושך, הרוב המכריע של הבקשות אושרו רק בבדיקה חוזרת, חלק מן הכסף לא שימש למטרתו המוצהרת (אין גמישות מספקת [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
התמותה בספטמבר-אוקטובר אשתקד הייתה גבוהה ב-22%-26% מאשר בשנה הקודמת ▪ מערכת האשפוז נכנסה למגיפה בלא יתרות ותוך עומסים כבדים - אשר חייבו להפסיק טיפולים רגילים (מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90])
שיעור הבדיקות החיוביות במגזר החרדי ממשיך להיות גבוה במיוחד גם בסוף השנה הראשונה של המגיפה ▪ ההמתנה לבדיקות הייתה ארוכה ב-50% מן הזמן שנקבע במכרז; במעבדות נוצרו צווארי בקבוק - או מחסור בעבודה (דגימות ללא תיעוד [צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90])
הזמן לפתיחת חקירה מאז איתור החולים היה גבוה בהרבה מכפי שנקבע ▪ 4,500 חולים סירבו לשתף פעולה; חקירה נפתחה נגד אחד בלבד ▪ רק הורדת מספר המגעים שיש לאתר הובילה לכך שהחקירות עמדו בו (תוצאות באיחור [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
נתניהו קיבל לבדו החלטות מרכזיות, לא עקב אחרי מימושן, החליט על תרחיש מחמיר ולא בדק את השלכותיו ▪ המל"ל הפך לגוף אופרטיבי, בעוד הממשלה לא עבדה במתכונת חירום ▪ אי-כינוס קבינט הקורונה ביולי-אוגוסט 2020 תרם לצורך בסגר בספטמבר ▪ היציאה מהגל הראשון הייתה מהירה מדי ולא הופקו לקחים בין שני הגלים (לא הביא לממשלה [צילום: לע"מ])
מענה לקוי של הביטוח הלאומי לפונים אליו בשיא המשבר ▪ צמצום בהכשרות המקצועיות דווקא אל מול הגאות באבטלה ▪ הביטוח הלאומי שילם דמי אבטלה של 923 מיליון שקל למי שאינם זכאים לכך (שירות התעסוקה בירושלים, יולי 2020)
ההסברה נוהלה באלתור ובניגוד לתוכנית לשעת חירום שתורגלה ב-2018 ▪ רוב ההסברה הוטלה על משרד הבריאות, שלא היה ערוך למשימה ▪ משרות מרכזיות במטה ההסברה במשרד רה"מ לא היו מאוישות והוא נדחק לשוליים (פחות משלוש בסולם של עשר [צילום: פלאש 90])
אין תיעוד על האופן בו נקבעו היקף התוכנית וסעיפיה ▪ למרות נוהל שהוצא בשנת 2018, משרד האוצר לא השלים את היערכותו למגיפות (כץ. המשרד לא היה ערוך [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת])
ההתנהלות התקציבית במשבר הקורונה / משרד מבקר המדינה
הבעיות שהתגלו במהלך הקורונה נחשפו כבר בתרגילי החירום השנתיים מאז 2016 ▪ 80%-55% לא התחברו אשתקד לאתרים של ספקי התוכן ▪ הכשלים עלולים להגדיל את הפערים החברתיים הקיימים ממילא (אין מספיק מחשבים [צילום: טד וורן, AP])
הוראה ולמידה מרחוק במשבר הקורונה / משרד מבקר המדינה
הייתה נבלתם למאכל לעוף השמים ולבהמת הארץ ▪ מגיפת נגיף העטרה תחסל בהדרגה את המין האנושי ורק עופות טורפים וחיות טרף ישרדו (בתי חולים קרסו [צילום: חאיית אלסעיד/AP])
[צילום: באדיבות ארגון נהגי האוטובוסים, הסתדרות לאומית]
נהג אוטובוס של קו 193 בעפולה הותקף בידי נוסע לאחר שביקש ממנו לעטות מסכה ▪ בתגובה תושבת לשעתיים התחבורה הציבורית העירונית בעפולה ▪ בקווי הלילה אין אכיפה ומשרדי הבריאות והתחבורה נמנעים מהפסקת פעילות הקווים
האם המדינה צריכה לתת יד לטיפוח תופעת "עבודת האללים" הבאה לידי ביטוי בקיום טקסים פולחניים מוזרים על קבר של מת (רב) שחי בגולה ולא קידש את עלייתו לארץ ישראל ולירושלים?
בסך-הכל בוצעו אתמול 147 אלף בדיקות, ושיעור החיוביים עמד על 7.5% ▪ ירידה במספר במצב קשה שעומד על 711 ▪ ד"ר אלרעי פרייס: "ביקשנו לצמצם את ההתקהלויות, אבל הקבינט מקבל את ההחלטות" ([צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
הבעיה המרכזית בטיפול חולי הקורונה המצויים במצב קשה היא העדר מחסור ברופאים, באחיות ובכוח אדם סיעודי המתאימים לטיפול בחולים אלה. כך קובע (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שלו על ההתמודדות עם הקורונה.
שיעור בדיקות הקורונה החיוביות במגזר החרדי בין נובמבר אשתקד למארס השנה היה הגבוה ביותר במחוזות ירושלים (13%), המרכז (11%) והדרום (7%) - מוסר (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שלו על ההתמודדות עם הקורונה. הנתונים מלמדים, כי גם בשלב מאוחר זה של המגיפה, שיעור הנדבקים במגזר החרדי נותר גבוה במיוחד.
מערך החקירות האפידמיולוגיות לא עמד ביעדים שהוצבו לו, אלפי חולים מאומתים סירבו לשתף פעולה עימו ולא נעשה דבר נגדם. כך מגלה (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח על ההתמודדות עם הקורונה. למערך זה יש חשיבות מרובה, במיוחד לאחר שבג"ץ הורה לצמצם למינימום את השימוש באמצעי האיתור של השב"כ. אנגלמן מציין, כי עד ינואר השנה - 48% מבין החולים המאומתים אותרו קודם לכן כמגעים של מאומתים באמצעות השב"כ או החקירות האפידמיולוגיות.
שתי הממשלות בראשותו של בנימין נתניהו, שכיהנו מאז פרוץ משבר הקורונה ועד יוני השנה, כשלו בהיבטים רבים של ניהול המשבר. נתניהו ניהל בעצמו חלק ניכר מן המהלכים והדיונים, בחלק מן הזמן בלי קבינט קורונה ובלי לכנס אותו גם כאשר התחלואה החמירה. הוא החליט לבדו אלו תרחישים לקבל, בלא לבחון חלופות ובלא לבחון את ההשפעות על המשק. כך קובע (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בפרק המרכזי בדוח שלו על ההתמודדות עם הקורונה.
תוכניות החל"ת ודמי האבטלה ששולמו בזמן הקורונה עלולים לגרום לאבטלה כרונית, של מי שאינם רוצים לחזור לעבודה - מתריע (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שלו על ההתמודדות עם הקורונה. עוד הוא מגלה, כי הביטוח הלאומי שילם דמי אבטלה בסך 923 מיליון שקל למי שאינם זכאים לכך.
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י