|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
התוכניות הנקודתיות לא מקדמות בנייה
דוח המבקר על השלטון המקומי

אנגלמן: חשש לאי-סדרים בהליכי התכנון המקומי

הרשויות עוקפות את הקפאת הארנונה וטרינרים עירוניים חשופים לאיומים ואלימות עובדים בעיריית אלעד חוששים מהטרדות מיניות
04/07/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, מתריע שהתמשכות הליכי התכנון בוועדות המקומיות עלולה "לחשוף אותם ללחצים מצד בעלי עניין שונים לזירוז ההליכים ועקב כך אף להוביל לאי-סדרים". הדברים נאמרים בדוחות על השלטון המקומי שמפרסם אנגלמן (4.7.23). רוב הדוחות עוסקים נקודתית בשורה של רשויות, ורק במיעוטם מצביע אנגלמן על נושאים רוחביים.

תוכניות בנייה נקודתיות. משנת 2016 התקבלו במוסדות התכנון 15,276 תוכניות בנייה נקודתיות (מהן 15,075 מפורטות), שהיו 61% מכלל התוכניות. למרות שמוסדות התכנון מחויבים להקצות משאבים לקידום תוכניות נקודתיות ואחרות כאחד, תרומתן של התוכניות הנקודתיות למשק הדיור קטנה בהרבה משל התוכניות האחרות (6,442 תוכניות נקודתיות מפורטות הציעו 86,277 יחידות דיור, ואילו 2,828 תוכניות אחרות הציעו 958,222 יחידות דיור). בוועדות המקומיות, פרק הזמן הממוצע לתכנון התוכניות הנקודתיות שמציעות שינוי משמעותי ארוך ב-60 ימים של תוכניות אחרות (421 לעומת 361 ימים).

אף שמשקל תוכניות נקודתיות מפורטות בסמכות מקומית או מחוזית שהציעו תוספת יחידות דיור הוא 69.5% מכלל התוכניות המפורטות, תוספת יחידות הדיור שהן הציעו היא 8.3% בלבד מכלל התוספת שהוצעה על-ידי התוכניות המפורטות מסוג זה. הדבר עלול לגרום למעמסה ניכרת על עבודת מוסדות התכנון ובכך לפגוע ביעילות תפקוד הוועדות המקומיות והמחוזיות, וביכולתן לקדם מהלכים תכנוניים נרחבים וכוללניים יותר בראייה מתכללת. הימשכותם של הליכי התכנון והעומס במוסדות התכנון גם עלולים לחשוף אותם ללחצים מצד בעלי עניין שונים לזירוז ההליכים ועקב כך אף להוביל לאי-סדרים.

חובות ארנונה. בסוף שנת 2020 עמדו חובות הארנונה בכל הרשויות המקומיות (כולל חובות מסופקים) על 31.7 מיליארד שקל, עלייה של 9% לעומת 2016. החובות המסופקים עמדו על 21.7 מיליארד שקל, עלייה של 12%. בשנים 2022-2020 הגישו מדי שנה 102-78 רשויות בקשות לאישור חריג לשינוי הארנונה, ואנגלמן מתריע: מצב זה אינו עולה בקנה אחד עם מטרת החקיקה - לאפשר העלאה חריגה במקרים מיוחדים בלבד; הוא הופך את החריג לכלל, ועלול לשמש אמצעי לעקיפת המנגנון והתכלית של דיני ההקפאה.

בנובמבר 2022, יותר מ-16 שנים לאחר שהחליטה הממשלה על הצורך ברפורמה בתחום הארנונה, היא לא בוצעה. שתי הוועדות הבין-משרדיות שהוקמו למטרה זו לא גיבשו דוחות סופיים והמלצותיהם לא קיבלו את אישור השרים, לא פורסמו ולא יושמו. אחת התוצאות היא הבדלים משמעותיים בשיטת חיוב הארנונה בין רשויות שונות. שוני קיים גם בקביעת נהלים לטיפול במתן הנחות, ובכמה רשויות ניתנו הנחות בניגוד לדין ושלא בהתאם לתקנות.

מבקרים פנימיים. הנתונים המצויים בידי משרד הפנים על המבקרים הפנימיים ברשויות המקומיות, ובכלל זה על היקף משרתם ועל המשאבים המוקצים להם, אינם מנוהלים, מאורגנים ומנותחים כראוי. הנתונים נאספים במקביל על-ידי אגפים שונים במטה המשרד ועל-ידי מחוזותיו ואינם מועברים ביניהם; הם נאספים באופן ידני, אינם מתעדכנים באופן שוטף וניכרים פערים בין הנתונים שמחזיק כל אחד מהגורמים; קצב התחלופה המהיר של מבקרים ברשויות מסוימות מקשה עוד יותר את שמירת העדכניות של הנתונים.

שיעורן של הנשים המכהנות כמבקרות ברשויות המקומיות (23%) נמוך משיעורן בכלל האוכלוסייה, וברשויות לא-יהודיות שיעור זה נמוך עוד יותר (-6%). שכרן של נשים המכהנות כמבקרות ברשויות מקומיות נמוך ב-10% משכרם של גברים. 42% מהרשויות לא מפרסמות כלל דוחות ביקורת באתרים שלהן, ו-67% מהרשויות לא פרסמו דוחות ביקורת בשנת 2020. בחמישית מן הרשויות לא דנו מועצת העיר או ועדת הביקורת בדוחות לשנת 2020.

לא בודקים את חנויות הבשר

התקשרויות עם יועצים חיצוניים. בשנים 2022-2018 לא ביצע משרד הפנים ביקורת ומעקב על התקשרויות של הרשויות המקומיות עם יועצים חיצוניים, ולא בדק אם הן פועלות בעניין זה בהתאם להוראות הנוהל שקבע. עם זאת, ביוני 2022 הנחה משרד הפנים את רואי החשבון מטעמו לערוך בדיקה של נושא ההתקשרויות במסגרת הכנת דוחות מפורטים לשנת 2021 (נכון למועד הביקורת הדוחות לא פורסמו). כמו-כן, אין גורם במשרד הפנים שעוסק בנושא התקשרויות הרשויות המקומיות עם יועצים.

השירותים הווטרינריים. מספר אתרי המכירה של בשר שנבדקו על-ידי הווטרינרים של הרשויות המקומיות בשנים 2021-2020 ובמחצית הראשונה של 2022 נמוך מעשירית ממספר אתרי המכירה שנכללו ברשימה המצומצמת שהעביר משרד הבריאות (לדוגמה: בשנת 2021 בוצעו 5,919 ביקורות באתרים למכירת בשר ומוצריו, מתוך 70,000 אתרים). משרד הבריאות לא הפיץ בקרב הווטרינריים הנחיות או נהלים המפרטים את סוגי האתרים שעליהם לבצע בהם פיקוח, ובכלל זה התייחסות לפיקוח על מוסדות. רק 0.5% מהובלות הבשר שבוצעו בשנת 2021 נבדקו על-ידי הווטרינרים (3,136 ביקורות בוצעו ברכבי הובלה אף שהיו 612,341 הובלות).

נכון ליוני אשתקד, 39 רשויות מקומיות לא העסיקו וטרינר (15% מהרשויות) ו-45 רשויות העסיקו וטרינר שלא היה מוסמך לבצע פיקוח באתרים לממכר בשר ומוצריו (18% מהרשויות), כך שב-84 רשויות מקומיות (33% מהרשויות) לא התקיים פיקוח על אתרים למכירת בשר ומוצריו כמתחייב על-פי החוק.

וטרינרים ברשויות חשופים במהלך עבודתם ברמה יום-יומית לאיומים ולאלימות פיזית ומילולית. לדוגמה: באוגוסט 2022 הותקפה מילולית הווטרינרית של עיריית יהוד-מונוסון בעת ביקורת במסעדה בעיר; באוקטובר 2021, בביקורת שערכה לשכת הבריאות המחוזית תל אביב של משרד הבריאות במסעדה בהרצליה, הותקף הווטרינר המחוזי; בדצמבר 2021 הוצת מבנה המחלקה הווטרינרית בעיריית בית שמש; ובינואר 2019 נורה ברגלו הווטרינר של עיריית טמרה. משרד הבריאות לא העביר הנחיות לרשויות המקומיות ולווטרינרים הרשותיים בנוגע לשמירה על ביטחונם האישי של הווטרינרים ברשויות.

אין אסדרה של הכבישים המקומיים

הטרדה מינית ברשויות. ב-12 הרשויות המקומיות שבדק משרד המבקר, הוגשו רק 18 תלונות על הטרדה מינית בשנים 2022-2018. מספר זה עשוי להצביע בין היתר על העדר הטרדות, אולם עשוי לנבוע גם מחשש של הנפגעים להתלונן, מהעדר מודעות לקיומו של אחראי, מחוסר היכרות עם החוק ומחוסר אמון ברשות המקומית שתטפל בתלונה כהלכה. אף שחלפו 20 שנה מאז נחקק החוק למניעת הטרדה מינית, משרד הפנים לא קבע הנחיות ונהלים לטיפולן של הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ולא פיקח על יישום החוק.

בשיתוף הציבור (עובדים ברשויות המקומיות) שערך משרד המבקר נמצא, כי 14% מהמשיבים מסרו, כי הוטרדו או ידוע להם על מישהו אחר שחווה לדבריו הטרדה מינית בשלוש השנים האחרונות במסגרת העבודה ברשות. 22% הגדירו את מקום העבודה ברשות כלא בטוח או בטוח במידה בינונית מפני הטרדות מיניות. בעיריות נצרת, אלעד ואום אל-פחם היה שיעורם הגבוה ביותר (42%, 31% ו-30% בהתאמה). 51% אינם מכירים את זהות האחראי או חושבים שאין אחראי לנושא ברשות המקומית.

כבישים ברשויות. אף שהדרכים העירוניות הן יותר ממחצית הכבישים בישראל, אין שום גורם ממשלתי המאסדר ומפקח את תחזוקת הדרכים שבתחומי הרשויות המקומיות. הרשויות המקומיות מחויבות על-פי דין לתחזוקת הדרכים שבתחומן, אולם בהעדר נורמות לתכנון ולניהול בעניין תחזוקת הדרכים העירוניות, כל אחת מהן קובעת לעצמה את אופן תחזוקת הדרכים בתחום שיפוטה ואת היקף התחזוקה, בלי שייעשו פיקוח ובקרה על כך וללא סטנדרטים רוחביים.



תכנון נקודתי ברשויות מקומיות / דוח מבקר המדינה
המבקר ברשות המקומית - תפקידו והתנהלותו / דוח מבקר המדינה
העסקת יועצים חיצוניים על ידי רשויות מקומיות / דוח מבקר המדינה
השירות הווטרינרי ברשויות המקומיות - הפיקוח על בשר ומוצריו / דוח מבקר המדינה
טיפול הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ובמניעתן / דוח מבקר המדינה
תחזוקת דרכים על ידי רשויות מקומיות / דוח מבקר המדינה

תאריך:  04/07/2023   |   עודכן:  04/07/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אנגלמן: חשש לאי-סדרים בהליכי התכנון המקומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף (יום ד', 28.6.23) בוועידת "שבוע הסייבר" של אוניברסיטת תל אביב. בדבריו חשף המבקר, המכהן גם כסגן נשיא ארגון המבקרים האירופי (EUROSAI), כי משרדו יתחיל בביקורת על מוכנות המדינה לעידן הבינה המלאכותית (AI). הביקורת תיעשה בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים באירופה כדוגמת מבקר האיחוד האירופי, ומבקרי המדינות של בריטניה, גרמניה ומדינות רבות נוספות.
28/06/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
זינוק של עשרות אחוזים בשיעור התלונות המוצדקות על משרד הכלכלה ועל רשות האוכלוסין - מוסר (19.6.23) דוח נציבות תלונות הציבור לשנת 2022 שמפרסם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. השנה שעברה הייתה שנת שיא במספר התלונות שהוגשו לנציבות והוא הגיע ל-20,938 - עלייה של 6% לעומת 2021 וזינוק של 47% לעומת 2019, ערב הקורונה.
19/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע (יום ב', 12.6.23) כי יעקוב אחר האפקטיביות של פעולות הממשלה בעניין האלימות הגואה בחברה הערבית. זאת, במסגרת דוח מעקב בעניין אשר העבודה עליו תחל בקרוב.
12/06/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
לבקשת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת ה-23 בדק מבקר המדינה את נושא אימוץ ילדים על-ידי זוגות חד מיניים, ומצא כי הסיכוי לאמץ של זוגות כאלו הוא בחצי מזוגות אחרים. במהלך דיון, שקיימה השבוע (6.6.23) הוועדה בממצאים שעלו מדוח המבקר שפורסם בחודש שעבר בכותרת "השמת ילדים בסיכון בפנימיות, באומנה ובאימוץ", ציין נציג המבקר, כי בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, מדיניות משרד הרווחה היא לתת קדימות לזוגות הטרוסקסואלים באימוץ ילד, ולמסור ילד לאימוץ על-ידי זוגות חד-מיניים במצבים מיוחדים.
10/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעקבות האירועים בערב שבת האחרון, שבו תושבים רבים נותקו מאספקת החשמל, קיימה (7.6.23) הוועדה לביקורת המדינה דיון במשק החשמל בישראל ואספקת החשמל ובליקויים שעלו בדוח שפורסם לפני כחצי שנה על שימור והסבה של תחנות ייצור חשמל בפחם.
08/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il