משרד התחבורה כמעט חסר אונים למול הפרות תנאי הרישיון של החברות המפעילות את שירותי התחבורה הציבורית ולמול עבירות שמבצעים נהגי אוטובוסים ונהגי מוניות הפועלים מטעמן. אתמול (יום ג', 22.3.11)
דיווח News1 בהרחבה על האופן הביורוקרטי בו משרד התחבורה מטפל בתלונות אזרחים, הגורם לכך ששיעור התלונות הולך ופוחת. היום (ד') באו הדברים לידי ביטוי בדיון שקיימה הוועדה לפניות הציבור בכנסת.
בהתייחס למספרן המועט של תלונות על התחבורה הציבורית, ציין יו"ר הוועדה, ח"כ
אורי מקלב (יהדות התורה), שאליו מגיעות יותר תלונות מאשר למשרד התחבורה, עקב חוסר האמון הציבורי ביעילות הטיפול של המשרד בתלונות. לדבריו, לוקח זמן רב מדי להשיב לפונים. מקלב הקריא מכתב פנייה למשרד ואת מכתב התשובה שנשלח בגינו לאחר ארבעה חודשים. "גרירת הרגליים של משרד התחבורה בנוגע לתלונות הציבור בלתי סביר ומייאש", אמר מקלב, והודיע כי בכוונתו לפנות לשר התחבורה ישראל כ"ץ על-מנת לשנות את המצב.
סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד, דרור גנון, אמר שמקור הבעיה בחוסר סמכויות וגילה גם שהחברות מסרבות לשתף פעולה עם חקירות המשרד, נהגים נמנעים בחלק מהפעמים מלהגיע או דוחים את הגעתם, ומשרד התחבורה אינו שוטר ואינו יכול לעשות נגדם דבר.
"אני בכלל לא מעוניין לחקור", אמר גנון. "תנו לי סמכות לקנס מנהלי!". גנון מתכוון לשינוי החוק באופן שיאפשר לקיים חקירה על-ידי צוות של המשרד, ובמקרה שהתלונה תימצא מוצדקת להטיל קנס על המפעיל. למפעיל תהיה ברירת קנס, ויכולת להגיש ערר לוועדה בראשות שופט בדימוס שיהיו בה נציגי משרד התחבורה ונציגי ציבור.
ח"כ
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה), דרשה מנציגי המשרד להפעיל עיצומים משמעותיים כנגד החברות המפעילות את התחבורה הציבורית וכנגד הנהגים עצמם. והודיעה כי בכוונתה לקדם הענקת יתר סמכויות למשרד התחבורה, כך שניתן יהיה להפעיל עיצומים קשים כנגד חברות המסרבות לשתף פעולה עם חקירת עבירות וכנגד הנהגים עצמם.
ממונה פיקוח ארצי במשרד התחבורה, שלמה כץ, התייחס בעקיפין לנושא ואמר שהמשרד משקיע 30 מיליון שקל בשנה בהפעלת מערך בקרה יזומה באמצעות שירות חיצוני של בקרים שעולים על מאות נסיעות בשנה באופן סמוי. לדבריו, בעקבות הבקרה, המשרד קנס חברות מפעילות בשנת 2010 ב-5 מיליון שקלים. עוד אמר שהעיצום העיקרי העומד לרשותו הוא פגיעה בניקוד החברות בעת חידוש המכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית.
היו"ר מקלב אמר שסך קנסות של 5 מיליון שקל בשנה לכלל החברות, הינו זניח וחסר השפעה. מקלב הודיע שייפנה לשר התחבורה ויבחן שינויי חקיקה בעניין. מקלב הודיע כי לא ירפה מהעניין וכי יפעל לתגבור המחלקה לפניות הציבור במשרד ולהענקת יתר סמכויות לפקידיו.
יצחק הנאו, התלונן בשם בתו, על נהג מאחת החברות, שנסע מזכרון יעקב למודיעין עילית וקיצר את מסלול נסיעתו ועל-כן בתו נאלצה להיטלטל רגלית עם מזוודה, בשעת לילה מאוחרת. הנאו פנה באפריל 2009 לחברה ולמשרד התחבורה, ועד לשעה זו העניין טרם הגיע למיצוי, למרות שטרח והגיע פיזית עם בתו למתן עדות. הנאו: "משרד התחבורה מעביר מסר לנהגי התחבורה הציבורית - תמשיכו לזלזל בציבור!".