|
פרופ' פוירשטיין ז"ל[צילום: מן הטלוויזיה]
|
|
|
|
|
פרופסור ראובן פוירשטיין, חתן פרס ישראל למדעי החברה ומי שייסד שיטת הוראה ייחודית המסייעת ללקויי למידה רבים, נפטר (יום ג', 29.4.14) בגיל 93. הלוויתו תצא (יום ד', 30.4.14) בשעה 12:00 בצהריים ממכון פוירשטיין ברחוב נרקיס 47 בירושלים אל הר המנוחות.
פרופ' פוירשטיין ייסד את מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה. מחקריו הרבים בנושא מהווים תשתית למחקרים רבים נוספים בארץ ובעולם. תוכניות החינוך המיוחד בישראל נשענות במידה רבה על תורתו.
פוירשטיין נולד ברומניה בשנת 1921. בין השנים 1940 ל-1944 למד פסיכולוגיה ועמד בראש בית ספר לילדים במצוקה. בשנת 1944 עלה לארץ ישראל ועבד עד להקמת המדינה כמורה לחינוך מיוחד בכפרי נוער. כחלק מעבודתו לימד ילדים ניצולי שואה.
בין שנת 1949 ל-1955 ניהל את השירותים הפסיכולוגיים של עליית הנוער באירופה. במקביל לעיסוקו זה סיים באוניברסיטת ז'נבה את הדוקטורט שלו בפסיכולוגיה קלינית. בין מוריו היו ז'אן פיאז'ה וקארל יונג. לאחר ששב לארץ היה מנהל מערך ההדרכה והפסיכולוגיה של עליית הנוער ובסוכנות היהודית. בתפקיד זה שימש עד לשנת 1983.
בשנת 1965 ייסד פוירשטיין מכון מחקר משותף עם ארגוני ויצו והדסה ובשנת 1970 השלים את לימודי הדוקטורט שלו בפסיכולוגיה התפתחותית בסורבון שבפריס.
בשנת 1992 קיבל פרופ' פויקשטיין את פרס ישראל בתחום חקר מדעי החברה ואת אות יקיר העיר ירושלים. באותה שנה גם נקרא מכון המחקר על שמו.
בין היסודות שבשיטה הלימודית שפיתח פוירשטיין:
- הקניית הערכה עצמית גבוהה ומוטיבציה להשתקמות בעזרת חוויות הצלחה לימודיות
- הוראה מתווכת שמשמעה שהמורה אינו מקור החומר אלא מדריך חיפוש החומר ומדריך ההתמודדות עמו.
- הוראה טובה צריכה להקנות לתלמיד כלי חשיבה. כלי חשיבה אלה, אמורים להקל על התלמיד את המשך הלמידה, בתנאים וסביבות מרובים ומגוונים ככל האפשר.
- הימנעות מסביבות הוראה בעלות אוכלוסייה חד גונית ודלות גירויים, או דלות שינויים מתוך אמונה כי השילוב בחברה הוא גם מטרת החינוך וגם אמצעי חינוכי חשוב להשגת מטרה זו.
- אבחון יכולת הלמידה חייב להיעשות תוך תצפית על הליך למידה. בשיטת האבחון של פוירשטיין, נבדקת רק בשלב הראשון, היכולת העכשווית לפתרון בעיות. בשלב הבא, הנבחן מקבל הדרכה ועידוד נפשי ללמוד. בשלב השלישי נבדקת יכולתו החדשה של הנבחן לפתור בעיות דומות לאלו שהוא נכשל בפתרונן קודם לכן. בשלב הרביעי, נבדקת יכולתו של הנבחן להשליך את ידיעותיו החדשות על בעיות פחות ופחות דומות לאלו שלמד לפתור זה עתה.
פוירשטיין מדד אינטליגנציה חלופי ל-IQ אשר נועד להעריך את פוטנציאל הלמידה של הנבדק.
בנו של פרופ' פוירשטיין, הרב רפי פוירשטיין, הוא מבכירי רבני צהר ומכהן כמנהל במכון המחקר של אביו.