מועצת הכבלים והלווין תדון מחר (יום ה', 23.7.15) בהעלאת אחוז ההשקעה בהפקות מקור, כמתחייב מחוק התקשורת הקובע כי חברות הכבלים והלווין מחויבות להשקיע בין 8 ל-12 אחוזים מהכנסותיהן מדמי מנוי בהפקה ורכישה של תכנים טלוויזיוניים ישראלים.
מאז חקיקת חוק התקשורת ועד היום, אחוז ההשקעה נקבע על 8% מההכנסות, שתורגמו ב-2014 לחובת השקעה של 180 מיליון שקלים של HOT וחובת השקעה של 132 מיליון שקלים של yes, כך שכל שינוי באחוז ההשקעה משמעו תוספת של מיליוני שקלים לשוק היצירה המקומי. על-פי כללי המועצה, כ-27.5% מהסכום מושקע בהפקות מקור לגיל הרך, לילדים ולנוער.
במסגרת חובת ההשקעה הופקו טקסטים טלוויזיוניים שקנו מקום בפנתיאון של הטלוויזיה והתרבות הישראלית, ביניהם: "הבורר", "פאודה", "זגורי אימפריה", "שטיסל" ו"סרוגים". אגף הפיקוח והבקרה של מועצת הכבלים והלווין מציין כי שתי החברות עומדות מדי שנה במכסת ההשקעה הקיימת ואף משקיעות מעבר לה.
רצון לראות יותר הפקות מקור
בסקר שערכה המועצה לפני חודשיים, הביעו רוב הנשאלים רצון לראות יותר הפקות מקור ישראליות בערוצי הכבלים והלווין. עוד נמצא, כי רוב מוחלט של הנשאלים סבורים שיש להכיל רגולציה גם על שידורים המועברים באמצעות האינטרנט, כשהתמיכה הגדולה ביותר (71%) נמצאה בקרב בני 31 עד 45, קבוצת הגיל המאפיינת לרוב הורים לילדים בגילאי הגן ובית הספר.
את עמדת חברת HOT יציג בפני המועצה מנכ"ל החברה
אילן צחי, ואת עמדת yes יציג המנכ"ל רון אילון. עוד תשמע המועצה את עמדת איגוד התסריטאים, איגוד המפיקים וכן את עמדת קבוצת RGE, המפיקה מספר ערוצי ספורט ולאחרונה רכשה את השליטה בערוץ 10.
"לחייב את כל משדרי הטלוויזיה הרב ערוצית"
יו"ר מועצת הכבלים והלווין, ד"ר יפעת בן חי שגב: ""הכספים המושקעים בהפקות המקור מהווים את עמוד השדרה של היצירה התרבותית בטלוויזיה בישראל. זהו הבסיס לסדרות הדרמה, לסרטים הדוקומנטריים, לתוכניות הילדים ולמעשה לכל היצירה הישראלית המוקרנת מחוץ לערוצי הברודקאסט. לכן, אחד התפקידים החשובים שלנו כמועצה ציבורית הוא הבאת אחוז ההשקעה לדיון ולחשיבה מחדש מעת לעת, במסגרת שנקבעה בחוק".
יו"ר המועצה קראה השבוע, שוב, לחברי הכנסת לתקן את החוק כך שהרגולציה על הטלוויזיה הרב ערוצית תחול גם על חברות שמשדרות על גבי האינטרנט: "יש לחייב את כל החברות הפועלות בשוק בהשקעה בהפקות מקור. הצופה הישראלי מביע אהדה להפקות אלו ורוצה לראות יותר מהן. יש לאפשר לצרכנים ליהנות מהפקות מקומיות בלי קשר לטכנולוגיה בה משדרת החברה בה הם מנויים".