בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
הרכבלית בחיפה [צילום: יח"צ]
|
|
|
קשיים משפטיים ופוליטיים עשויים למנוע הפעלת הרכבלית בשבת
|
סגן ראש עיריית חיפה מנסה לגבש עמדה של מועצת העירייה שתתנגד להפעלה בשבת וקורא לשרת התחבורה להימנע עד אז מהפעלתה ● התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית: צווי הרכבלית מעוררים שאלות בהבטים חוקתיים, הבטי זיקת החקיקה להכרזה על מצב חרום, סוגיות בתחום אכיפת אי-התשלום ושאלות מתחומי האסדרה הרצויה לשירותי תחבורה ציבורית
|
אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, צפויה להתחיל ביום שישי הקרוב (1.4.22) הפעלת הרכבלית בחיפה, לאחר עיכוב של כשנה וחצי. על כל חודש עיכוב מפצה המדינה את המפעיל בכ-200 אלף שקלים. סלע המחלוקת כעת היא הפעלתו של הרכבל בשבת.
ל-News1 נודע כי לאחרונה התקיימה פגישה בין שרת התחבורה מרב מיכאלי ליו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני ולחבר מועצת העיר מטעם דגל התורה, מיכאל אלפר, המשממש כסגנה וממלא מקומה של ראש העירייה עינת קליש רותם. השניים ביקשו מהשרה לשמור על הסטטוס-קוו ומיכאלי השיבה שהיא מחויבת לבוחריה לקדם תחבורה ציבורית בשבת, אך ציינה כי אם עיריית חיפה תכבול את ידיה לא תפעיל את הרכבלית בשבת.
בשבוע שעבר שלח אלפר מכתב למיכאלי, שבו כתב לה כי בעקבות הצהרתה בראיון לדני קושמרו, כי לא תפעל בניגוד למדיניות עיריית חיפה בסוגיה, בכוונתו לזמן ישיבת מועצה על-מנת לגבש את עמדת עיריית חיפה. הוא ביקש כי עד לגיבוש עמדת העירייה לא תפעל הרכבלית בשבת. "אין צורך לומר שמדובר בעניין פנימי רגיש, בעל השלכות רוחב כבדות המחייב איזונים, שעליהם אמונה הרשות המוניציפלית ומעורבות השלטון המרכזי בו, אמורה להיות במשורה, אם בכלל", כתב.
|
משרד התחבורה מסתיר מידע מהכנסת ומהציבור
|
|
|
צילום: יוסי ציפרקיס, ועידת המפרץ
|
|
|
|
בוועידת המפרץ שהתקיימה בשבוע שעבר, אמרה מיכאלי כי תנאי המכרז לא כללו הפעלה בשבת ולכן נדרשות התאמות, אך קודם לכן צריך טופס 4 כדי שהרכבלית תפעל 7 ימים בשבוע. באשר לשאלה לגבי פעילות הכרמלית בשבת, השיבה מיכאלי שהסטטוס-קוו הוא שהיא אינה עובדת בשבת, וצריך לחשוב איך לשנות זאת ואת כלל נושא התחבורה הציבורית בשבת בהסכמות.
עד עתה, ימים ספורים לפני הפעלת הרכבלית, לא פרסמו משרד התחבורה וחברת כבל אקספרס המפעילה את הרכבלית, את מועד ההפעלה כמו גם את לוחות הזמנים לידיעת הציבור.
תלונה ליועמ"ש לממשלה
ח"כ משה אבוטבול (שס) שלפני שבועות אחדים יזם דיון מהיר בוועדת הכלכלה, הגיש (יום א', 27.3.22) תלונה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, שבה הלין על כך שמשרד התחבורה מפר את חוק יסוד: הכנסת, המחייב את הממשלה למסור מידע שביקשה הכנסת. לדרישת הוועדה, אמור היה המשרד להעביר מידע המתייחס למעמדה של הרכבלית בחקיקה, להיקף המשתמשים שהיא עתידה לשרת בחול ובשבת ולעלויות בימי חול ובשבת.
הוועדה הבהירה שהיא רואה דחיפות בהעברת העניין, לפני תחילת ההפעלה, אך המידע כאמור לא הועבר למרות שהמועד האחרון פג לפני שלושה שבועות. במשרד התחבורה סירבו להשיב לשאלת News1 מדוע לא נמסר המידע לכנסת.
|
במקביל, הגישה בשבוע התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית את הערותיה לצווי המחירים של הרכבלית. לטענתה, בצוויים תמימים לכאורה, מנסה המשרד לשנות סדרי בראשית, לשנות מהסדרי הסטטוס-קוו, הסדרים ראשוניים עקרוניים, שליוו את המדינה מראשיתה.
התנועה מצביעה גם על ניסיון כביכול למחטף: "הקיצור הדרמטי וחסר ההצדקה למשך הזמן להערות הציבור על הצו, פרסום סיכום הדיון בוועדת המחירים בדקה ה-90 וההימנעות ממסירת הדיווח המבוקש לוועדת הכלכלה מלמדים על ניסיון למחטף המכוסה באצטלה של תיקון טכני ושולי כביכול".
היא מציינת כי הצווים מעוררים שאלות המצריכות ליבון בתחומים משפטיים שונים, בהם הבטים חוקתיים, היבטי זיקת החקיקה המוצעת להכרזה על מצב חרום, סוגיות בתחום אכיפת אי-התשלום ושאלות מתחומי האסדרה הרצויה לשירותי תחבורה ציבורית. "לטעמנו, בניגוד לכרמלית שנפתחה במארס 1959 ועד ינואר 2017 לא הייתה חלק ממערך התחבורה הציבורית, כאן ברכבלית מדובר בהסדרת כלי תחבורתי חדש שאמור לכתחילה להשתלב במערך התחבורה הציבורית. הפעלתה אינה יכולה להתקיים מכוח צו ישן המבוסס על חקיקה לשעת חירום, ויש להסדיר את הפעלתה בדרך המלך - קרי: בחקיקה ראשית.
"בניגוד לרכבלים אחרים בארץ שנועדו לענות על צורך תיירותי, הרכבלית בחיפה נועדה לצורך תחבורתי של הסעת נוסעים כחלק ממערך התחבורה הציבורית. אומנם אין היום בחקיקת התעבורה הגדרה כללית, שחלה לכל דבר ועניין, למונח 'תחבורה ציבורית'. עם זאת, ההיגיון נותן שעל-מנת לשלב את הרכבלית עם יתר מערך התחבורה הציבורית באופני התשלום (לרבות מערכת הסליקה המשותפת לחברות התחבורה הציבורית), ועל-מנת להחיל עליו דרישות שירותיות ואחרות המאפיינות תחבורה ציבורית, יש להגדירו כ'קו שירות'".
|
|
תאריך:
|
27/03/2022
|
|
|
עודכן:
|
27/03/2022
|
|
עידן יוסף
|
+הנסיעה במונית מתייקרת בכ-4%
|
22:21 27/03/22 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
ההתייקרות בסך 3.8% תחול מ-1 באפריל הן על מוניות השירות והן על המוניות המיוחדות ▪ מחיר הנסיעה ההתחלתי - 11.08 ש"ח ▪ גם הנסיעה באוטובוסים וברכבות תתייקר ביום שישי
|
|
|
|
המחירים שוב עולים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
+משרד התחבורה מתגבר 5 קווים בעקבות התקלה ברכבת
|
15:51 27/03/22 | עידן יוסף |
נוכח השיבושים בקווי רכבת ישראל, משרד התחבורה מתגבר בשני כיווני הנסיעה את התחבורה הציבורית:
בשעה זו סגורות התחנות: לוד, לוד גני אביב, רמלה, בית שמש, כפר חבד, באר יעקב, רחובות, מזכרת בתיה, קרית מלאכי-יואב, ואין שירות ישיר מתל אביב לקרית גת, להבים ובאר שבע (ניתן לנסוע מת"א לב"ש ברכבת, באמצעות החלפה בתחנת אשקלון).
|
|
|
|
+נהגי אוטובוסים: שרת התחבורה ביטלה פגישה איתנו בלי להודיע
|
11:20 27/03/22 | עידן יוסף |
איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים מאשים את שרת התחבורה מרב מיכאלי בהפגנת זלזול כלפי נהגי התחבורה הציבורית ומשתמשיה. פגישה ברקע המשבר בתחבורה הציבורית ומחסור של 4,000 נהגים, שתוכננה שבועות מראש, בוטל בשל טיסת מיכאלי לחו"ל מבלי שהודיעה על ביטול הפגישה מראש.
טיסת מיכאלי לאיחוד האמירויות נועדה לחתימת הסכם ספנות עם שר האנרגיה והתשתיות הפדרלי באמירויות, לסיור בנמל ג'בל עלי, על-מנת לעמוד מקרוב על הפוטנציאל העסקי של שיתוף הפעולה. ההסכם עליו יחתמו הצדדים ייצור מסדרון ימי לתעבורת סחורות באופן יעיל וזול.
בהמשך תקיים השרה פגישות בנושא מיצוי פוטנציאל נתיבי התעופה ישראל - אמירויות ותחתום על מזכר הבנות לשיפור חופש התנועה של ישראלים החיים באיחוד האמירויות ועל הסכם הכרה הדדית והמרת רשיונות נהיגה.
באיגוד ועדי התחבורה מזכירים כי בית הדין ביקש להמתין לפגישה האמורה כדי לבחון אם תהיינה התקדמויות המו"מ. לדבריו, דחיית הפגישה משמעה דחיית הפתרונות לענף התחבורה הציבורית הקורסת.
|
|
|
|
+קו חדש יחבר את האוניברסיטה העברית לרחביה, למרכז י-ם ולקריית מנחם
|
11:09 27/03/22 | עידן יוסף |
חברת סופרבוס החלה להפעיל קו חדש שיחבר את קמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר עם דרומה, במסלול ישיר. קו 517 החדש ייסע דרך הכביש המהיר שדרות בר לב (כביש 1 העירוני), קניון ממילא רחוב אגרון, רחביה, שדרות הרצוג ומשם לקריית מנחם וגבעת משואה. הקו יספק חיבור יעיל ומהיר בין השכונות הדרומיות של העיר, מרכז העיר ורחביה לבין הקמפוס ובית החולים הדסה הר הצופים.
|
|
|
|
קשיים משפטיים ופוליטיים עשויים למנוע הפעלת הרכבלית בשבת
|
|
באזור תחנת לוד פגע (יום א', 27.3.22), ככל הנראה, כלי הנדסי של קבלן ביצוע מטעם הרכבת במספר כבלי תקשורת באיזור. כתוצאה מכך קיימת תקלת איתות באזור לוד והדרום, ונרשמים שיבושים משמעותיים בתנועת הרכבות באזור המרכז והדרום הכוללים עיכובים וביטולים.
|
|
|
אחד הפרדוקסים הגדולים אצלנו, הינה העובדה שלמרות שמדינת ישראל מאוד קומפקטית בגודלה, קל וחומר ריכוז רוב של האוכלוסייה בחלקה הצפוני, קיימים פערי מחירי משמעותיים ביותר בין "מדינת תל אביב" לבין מה שמכונה, בצדק או שלא בצדק "פריפריה". הסיבה המרכזית לפער בלתי נתפס זה הינה לא רק העובדה שתל אביב הינה עיר עולם יקרה, אלא גם ובעיקר תוצאה של העדר מערכת היסעים המונית משוכללת, כמקובל בכל מדינות העולם המערבי.
|
|
|
שרי האוצר והתחבורה, אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי, דחו את השקת תוכניתם "דרך שווה" לשינוי מבנה תעריפי התחבורה הציבורית בארץ, שתוכננה להתקיים ביום רביעי לפני הצהריים. הנימוק הרשמי שנמסר לדחייה הוא הפיגוע בבאר שבע, אך ייתכן שיש לכך קשר לדיון שהתקיים כמה שעות קודם בוועדת הכלכלה, ובה הצביעו חברי הכנסת על ליקויים ברפורמה עצמה ובדרך קבלת ההחלטות.
|
|
|
ב-1 באפריל 2022 צפויה היכנס לתוקף רפורמת תעריפים חדשה בתחבורה הציבורית, הטומנת בחובה התייקרות חדשה של עד 25% בנסיעה בתחבורה הציבורית. כפי שנחשף לראשונה ב-News1, שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ושרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) הסכימו ביניהם על ביטול הנחת התשלום ב"ערך הצבור". יודגש, כי אין מדובר בביטול אפשרות התשלום בערך הצבור אלא בביטול ההנחה הקבועה עליו של 20%. ביטול הנחת הערך הצבור בטענה כי הנחה זו רק נועדה לתמרץ נוסעים להשתמש ברב-קו ולא לשלם במזומן.
|
|
|
ארגון נהגי התחבורה הציבורית בהסתדרות הלאומית מזהיר כי רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית, שתיכנס לתוקף ב-1 באפריל, מתמרצת שימוש שלילי בתחבורה הציבורית ותהיינה לכך השלכות על גודש התנועה ועלויות כלכליות משקיות כבדות.
|
|
|
|