על-פי ההערכות במשרד האוצר, יגרום הגודש בכבישים לאובדן תוצר של 24 מיליארד שקלים חדשים בשנה, וצפוי לגדול ל-42 מיליארד שקלים חדשים בשנת 2040. במסגרת טיוטת חוק ההסדרים, מציעה הממשלה הקמת ארבע רשויות תחבורה מטרופוליניות בערים תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. הרשויות יהיו אחראיות על ניהול התחבורה הציבורית במרחב, וירכזו את הסדרי התנועה באופן שיפחית את העומס.
הצעת החוק קובעת שיקולים לקביעת כוח ההצבעה של כל רשות מקומית במועצה, לרבות היקף נתיבי התחבורה הציבורית ברשות. היא מגדירה מספר תפקידים של הרשות המטרופולינית, לרבות עידוד תחבורה שיתופית, ניהול הביקוש לנסיעות ברכב פרטי ותחבורה חשמלית וללא נהג. כמו-כן היא מציעה כי ראש הרשות המטרופולינית יהיה ראש העיר המרכזית והגדולה במטרופולין, למעט חריגים שנקבעו בשל פסלות או הרשעה, ולרשות מקומית שאינה העיר המרכזית תהא זכות שימוע במקרה של החלטה שעלולה לפגוע בה. מוצע גם להקים מרכז בקרה לייעול רשת הרמזורים וצירי התחבורה הציבורית.
לפי נוסח טיוטת החוק, הרשויות המטרופוליניות לא יוכלו לשנות את הסטטוס-קוו בכל הקשור לשימוש בתחבורה ציבורית בשבת.