חברות הטבק משווקות את הסיגריות באופן שיתאים לחלומן של הנשים להיות רזות ובריאות, בדרכים שהן הרבה מעבר לשיווק ופרסום, כך טוענים מומחי בריאות השבוע.
לדבריהן, מסמכים פנימיים שפורסמו על-ידי חברות הטבק על-פי חוק, מראים כי החברות ייצרו סיגריות, כולל סיגריות בעלות סמל מסחרי "slim" (דקות) ו-"light" (לייט) במטרה למשוך נשים לעשן אותן.
מדענים מבית הספר לרפואה הרווארד מדווחים כי מסמכים פנימיים אלו חושפים את העובדה כי תעשיית הטבק הרואה בנשים יעד ברור משתמשת בהן הרבה מעבר לשיווק ופרסום מקובל.
"נמכור" לנשים סיפורים
בדוח, שפורסם בעיתון "התמכרות", והסתמך על מחקר של מסמכי חברות הטבק נראים בבירור המאמצים שנעשו על-ידי החברות לבדוק מה יגרום לנשים לרצות לעשן. החברות שקלו גם להכניס חומרים מדכאי תיאבון לסיגריות כדי שיוכלו לקדם את מכירתן כמוצרים השומרים על המשקל.
התעשייה למעשה השתמשה בממצאים אלו כדי לנצל נשים ולא כדי לעזור להם. עיצוב הסיגריות והמרכיבים שבהן נעשו בעורמה, במאמץ ליצור סיגריות טעימות יותר לנשים וכן להוסיף לאילוזיה שבפרסום ולהעביר את המסר של מוצר מלוטש, בריא, מסייע בשמירה על המשקל ומפחית לחצים.
צוות המדענים טען כי מאמציהם של חברות הטבק למשוך את הנשים כללו את ייצורן של סיגריות "slim" בשנות ה-70.
המסמכים מוכיחים כי אסטרטגית שיווק זו, במיוחד של 'הסיגריות לנשים', תרמו לתחושה של קשר בין עישון לתכונות מושכות כמו שחרור האשה, זוהר, הצלחה ורזון.
מסמכים פנימיים
צוות המדענים ניפה מתוך למעלה משבעה מליון מסמכים פנימיים של חברות טבק שפורסמו בשנת 1998 בעקבות הסכם בין התובע הכללי של ארצות הברית לבין חברות הטבק הגדולות, כולל חברת אלטריה, פיליפ מוריס, ריינולדס וכו'.
חברות הטבק בחרו גם כמטרה את סיגריות ה"light" (לייט) עם הבטחה לכמות קטנה יותר של זפת וניקוטין, לכל אותן נשים 'הנקרעות' בין התשוקה לעשן ובין הדאגות הבריאותיות.
מתוך אחד המסמכים: "המסקנות הבטוחות הן כי 'כוחן' של סיגריות הנקנות על-ידי נשים קשור לרמת הנוירוטיות שלהן... נשים קונות סיגריות כדי לסייע לעצמן להתמודד עם נוירוטיות".
מסמך נוסף של Philip Morris: "(נשים) לא רוצות להפסיק לעשן, אך הן עדיין מלאות רגשי אשמה על משפחתן באם העישון יפגע בבריאותן, לכן הן מתפשרות על-ידי כך שהן מעשנות סיגריות דלות ניקוטין".
הבנה של מעשי חברות הטבק היא מפתח למציאת דרכים לעזור לנשים להפסיק לעשן, כתב צוות המדענים.
חברת Philip Morris and Altria מסרה כי אין בידיה את הדוחות המלאים ולכן היא מנועה מלהגיב.