|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קברו של דידי מנוסי בגבע [צילום: אלי אלון]

סיפורו של מקום: בית העלמין גבע

בן הקבורים בבית העלמין בגבע שבעמק חרוד - הפיזמונאי והסטיריקן דידי מנוסי,"האימא של הגבעטרון" רינה פירסטנברג, ושלושה חברי כנסת לפחות: יוסף אפרתי, יהודית שמחוני ונחמן רז - סיפורו של המקום
05/06/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

בפאתיו הצפון מערביים של קיבוץ גבע, נושק לבתי תושבים ומשקיף לעבר עמק חרוד - שוכן בצל עצי ברוש גבוהים ושיחי בוגנוויליה יפהפיים בית העלמין של הקיבוץ. זהו בית עלמין קטן יחסית, קבורים בו חברי הקיבוץ לדורותיו ובתוכם ממייסדיי הקיבוץ וכן גם נפטרים שלא נמנו על חברי הקיבוץ אך יש להם קשר משפחתי ואחר קרוב לקיבוץ גבע.

הידוע שבהם הוא הפזמונאי, עיתונאי והסאטיר קן דידי מנוסי. דידי הוא בנם של חברי הקיבוץ שמואל (1982-1905)וחיה (1982-1928) מנסוביץ לבית משפחת וילקוביץ הקבורים אף הם בבית העלמין בגבע. קברו של דידי מנוסי ממוקם ממש בכניסה הראשית לבית העלמין בצמוד לקברה המוזיקאית שפרה מנור וקבר שלמה מנסוביץ'. על קברו של דידי נחרטו המילים: "מי שחלם לו ונשאר לו החלום"... הלקוחות מתוך השיר "מי שחלם" שכתב לזכר הנופלים.

דידי מנוסי נולד בשנת 1928 בשם ידידיה מנוסוביץ', גדל והתחנך בקבוצת גבע, עזב את הקיבוץ ב-1946, ב-1947 התגייס לפלמ"ח. ושירת בחטיבת הנגב בגדודים השני והשביעי. במלחמת העצמאות היה שותף לכיבוש צפת, להגנה על נגבה ולכיבוש אשקלון. עם שחרורו החל ללמוד ספרות ופילוסופיה באוניברסיטה העברית. כתב טור יומי ב"דבר" ופרסם שלושה ספרי שירה. דידי הרבה לערוך מסעות סביב העולם והחל בכך עוד בשנות ה-50 כשנסיעות תושבי ישראל לטיולים בחו"ל היו דבר לא שכיח, ופרסם סידרת כתבות שתיארו את רשמי מסעותיו. בשנים 1962-2000 פרסם טור סאטירי שבועי בעיתון ידיעות אחרונות שעסק באקטואליה. דידי חיבר פזמונים רבים ובהם "קול אורלוגין", "לי ולך" (שאותו שר אריק איינשטיין עם גאולה נוני). "מי שחלם", שהפך לשיר ידוע לזכר הנופלים, "פגישה במילואים" ("באנו למילואים / חשבנו עושים חיים"), ועוד. לכבוד 60 שנה לקיבוץ גבע. בו נולד וגדל, כתב מנוסי את השיר "בת שישים" אותו מבצעת להקת הגבעטרון. כמו-כן כתב ספרים רבים ובהם: "מאנטרטיקה ועד פופאה", "בדיחמין לשבת", "המצב חמור אבל לא רציני" ועוד רבים.

דידי מנוסי נפטר בביתו ברמת גן ב-20 בדצמבר 2013 והוא בן 85 במותו. הותיר אחריו את רעייתו הציירת המאיירת והגרפיקאית צילה מנוסי שעיצבה ואיירה את טוריו ורבים מספריו, ושלושה ילדים. אחד מהם, ניר מנוסי חזר בתשובה ועוסק בהרצאות וכתיבה בנושאי יהדות.

שלושה חברי כנסת

בבית העלמין בגבע קבורים לא פחות משלושה חברי כנסת: יוסף אפרתי, יהודית שמחוני ונחמן רז.

יוסף (יוסקה) אפרתי נולד בשנת 1897 בפינסק שברוסיה הלבנה,עלה לבדו ארצה ערב מלחמת העולם הראשונה בשלהי שנת 1913 והוא נער בן 16.למד בבית הספר החקלאי בפ"ת ואחר כך עבר לקיבוץ באר טוביה. היה מראשוני גבע,(משנת 1925) יוסף אפרתי היה פעיל ב"מרכז החקלאי" יחד עם אברהם הרצפלד. עם קום המדינה נבחר לכנסת וכיהן בה במשך חמש כנסות במשך 16 שנה ברציפות ובין השאר כיהן כסגן שר החקלאות.

יהודית שמחונית (לעתים: שמחוני). נולדה בשנת 1902 במושבה החקלאית נהר טוב שבפלך חרסון (אוקראינה), בתו של משה יבזורי משכיל ליטאי. בשנת 1921 עלתה לארץ ישראל, הייתה חברה במועצת הפועלות ופעילה מפלגתית במוסדות מפא"י ונמנתה עם מייסדי מושב נהלל בעמק יזרעאל. בשנותיה הראשונות בארץ הייתה גם בין מייסדי הקיבוצים תל יוסף וגבע, רוב שנותיה חיה בגבע (משנת 1943).במלחמת העצמאות שימשה כקצינת תרבות וסעד בדרגת רב סרן. עם קום המדינה נבחרה לכנסת הראשונה והייתה חברה בוועדת הכנסת ובוועדת העבודה והרווחה. בשנים 1960–1965 עמדה שמחונית בראש המחלקה לקשרים בינלאומיים בהסתדרות העובדים הכללית, הייתה חברת מערכת "דבר הפועלת", בשנת 1965 פרשה ממפא"י יחד עם דוד בן-גוריון אל מפלגת רפ"י. שמחוני נפטרה בשנת 1991 והיא בת 89 במותה. ליד קברה שוכן קברו של בעלה מרדכי שמחוני שעלה לארץ בשנת 1921 ונמנה על מייסדי נהלל הוא נפטר ב-1982.

בנם, של יהודית ומרדכי שמחוני האלוף אסף שמחוני, נהרג בהתרסקות מטוס בשנת 1956יום לאחר סיום מבצע קדש. נכדם אבנר ("אבנריק") שמחוני, בנם של דלילה והאלוף אסף שמחוני נהרג בעלות הג'יפ בו נסע על מוקש במהלך שירות מבצעי בסיני ב-1968.

נחמן רז. נולד בשנת 1924 בשם נחמן רייז'יק בקיבוץ עין חרוד. ליעקב רייזיק, ולשרה לבית פוקסמן, מראשוני גבע. נחמן למד בבית ספר בקיבוץ והיה פעיל בתנועת הנוער העובד והלומד. בשנים 1947 - 1948 היה רז מזכיר תנועת זו לאחר קום המדינה, שימש קצין חינוך ראשי של הנח"ל (1950 - 1952). בהמשך למד להוראה בסמינר בית ברל. בין השנים 1958 – 1978 היה מורה ומנהל בית הספר המקיף עין חרוד. במקביל לעיסוקיו המקצועיים נבחר רז לתפקידים שונים בתנועה הקיבוצית. היה מזכיר קיבוץ גבע. וכיהן כמזכ"ל איחוד הקבוצות והקיבוצים.

בשנת 1983, מהכנסת נכנס נחמן רז לכנסת במקומו של חיים הרצוג שהתפטר. במהלך הכנסת העשירית היה רז חבר ועדת החינוך והתרבות ולאורך הכנסת האחת עשרה כיהן כיו"ר הוועדה. רז נפטר בביתו בגבע ביולי 2015 והוא בן 90.

קיברה של רינה פירסטנברג
קבר רינה פירסטנברג [צילום: אלי אלון]

דמות ידועה נוספת הקבורה בבית העלמין בגבע היא רינה פירסטנברג המכונה "האימא של הגבעטרון". רינה נולדה בגבע בשנת 1931 להוריה הלה ומרדכי בן יהודה ממייסדי גבע הקבורים אף בבית העלמין בגבע. מרדכי בן יהודה היה מראשוני מייסדי גבע. הוא נפטר כשרינה הייתה בת 12. רינה נמנתה על מייסדי להקת הגבעטרון ועמדה בראש להקה זו במשך שנים רבות. היא נפטרה בשנת 2001. בת 70 הייתה במותה. על מצבתה נחקקו מילים מהשיר "זמר" של המשוררת רחל אותו הלחין דוד זהבי: "בֹּקֶר וָעֶרֶב לְךָ וְעָלֶיךָ, לְךָ וְעָלֶיךָ שָׁרוּ שִׁירָי סַעַר וָדֹמִי, צַהַל וּבֶכֶה, פֶּצַע וָצֹרִי, נַחַת וּדְוָי." בסמוך לקברה נמצא קברו של בעלה שמואל פירסטנברג (2010-1927) על קברו נחרטו המילים: "צניעותו אמנותו".

יואב נחשון -לא רחוק מקברה של רינה פירסטנברג בחלקה החדשה של בית העלמין נמצא קברו של יואב נחשון אף הוא היה חבר ותיק בגבעטרון מסולני הגבעטרון ובעל קול טנור מופלא. על קברו נחקקו המילים: "קול הטנור שנדם בליבנו ישאר לעולם". יואב נחשון הוא בנו של אליהו נחשון ממיסדי גבע אשר קברו שוכן אף הוא בבית העלמין בגבע.

אמנון ידין ובתו תמר ידין - בבית העלמין בגבע קבור אמנון ידין (1983-1938) ולידו קבורה בתו תמר ידין (1981-1967) ש"נקטפה בדמי ימיה בטיול בגולן".

אמנון נולד בשנת 1938 בבית החולים בעפולה לשלום ואסתר מראשוני גבע. הוא התחנך ולמד בגבע. בשנת 1957 גויס לצה״ל ושירת ביחידת הצנחנים. לאחר שחרורו למד הוראה בבית ברל. נישא לנועה ידין ובהמשך למד ביולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים ולימד ביולוגיה בסמינר "אורנים" בשנת 1967 נולדות הבנות התאומות נירית ותמר. אחר כך מונה אמנון לסגן מנהל "אורנים" וב1980 כיהן כגזבר גבע. בשנת 1981, בעת טיול חברת הילדים ברמת הגולן נהרגת תמר בתם של אמנון ונועה ידין והיא בת 14 בלבד. תמר נערה מלאת חיים חובבת סוסים וטיולים מובאת לקבורה בבית העלמין בגבע. כשנה לאחר מכן בשנת 1983 בגיל 45 שם אמנון ידין אבא של תמר, קץ לחיו הוא נטמן ליד קבר בתו האהובה "מותיר את בני משפחתו והמוני ידידיו, תלמידיו וחבריו המומים, וכואבים".

זיוה אלוני ויובל גוריון - במהלך סיורי בבית העלמין הבחנתי בקבר שעל מצבתו חקוק ציור של גיטרה זהו קברה של זיוה אלוני (1994-1952 )שהייתה חברת להקת הגבעטרון ומורה למוזיקה שנפטרה לאחר מחלה קשה והיא בת 42 בלבד. אביה יובל גוריון קבור אף בבית העלמין בגבע לא רחוק מקבר בתו. יובל גוריון נולד ב-1926 בבית החולים במעין חרוד בן בכור לפרידה ויוסף גוריון.יובל גדל והתחנך בקבוצת גבע וכנער עבד בענף גידולי שדה.
בגיל 17 התגייס יובל להגנה (חי"ש).עם הקמת צה"ל היה יובל קצין בגולני ובשנת 1949 היה ממקימי הנח"ל ואף הדריך את קורס המ"כים הראשון של החיל. לאחר שחרורו כיהן כגזבר וכמזכיר קיבוץ גבע ובהמשך שימש בתפקיד רכז מחלקת הנוער והנח"ל בתנועה. לאחר מלחמת יום-הכיפורים הצטרף יובל גוריון להקמת קיבוץ כפר-חרוב וכיהן כרכז החברתי והכלכלי של היישוב, בנובמבר 2007 הלך לעולמו. והוא בן 81.

חללי מערכות ישראל בבית העלמין בגבע

בבית העלמין בגבע קבורים מספר חללי מערכות ישראל. אהרון אתקין בן שרה ושלמה דוד אתקין נולד ברוסיה 1898עלה לארץ 1911 נהרג ב-14.9.1938 עם שני חבריו, חיים שטורמן מעין חרוד וד"ר דוד מוסינזון מעפולה, כשרכבם עלה על מוקש בדרך מבית שאן לטירת צבי.

בבית העלמין בגבע קבורים זה ליד זה שני חללי מערכות ישראל שהם קרובי משפחה: מוטי אפרתי נהרג ב-1948 במלחמת העצמאות, כמ"פ בחטיבת "הראל"-פלמ"ח. ניר אפרתי, בנו של מיכה אחיו של מוטי, נהרג במלחמת יום הכיפורים, כשריונר בחטיבה 14. השנים קבורים זה לצד זה.

קברה של זיוה אלוני בגבע
תאריך:  05/06/2016   |   עודכן:  05/06/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של מקום: בית העלמין גבע
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מדמוני אסף
5/06/16 23:21
2
מורה דרך
7/06/16 17:15
3
א.א.א.
24/08/20 08:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסוף השבוע האחרון, יצאה חברת תלמה במודעות גדולות, בהן היא מכריזה על מהפכת הבריאות והורדת רמות הסוכר והנתרן בדגני הבוקר שלה עד סוף 2017, שזה עוד שנה וחצי!
05/06/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
אריה אלדד הוא בנו וממשיך דרכו הפוליטית של אביו, ישראל אלדד ממנהיגי לח"י, הוגה מורה ואיש ספר. אלדד הבן מחזיק, כאביו, מתוך יושרה פנימית, בעקביות וביציבות יוצאות דופן באידיאולוגיה מגובשת הדוגלת בארץ ישראל בעלת גבולות כפי שמתוארים בתנ"ך.
05/06/2016  |  דניאל פלורנטין   |   כתבות
"כחול בוער" מאת המחזאי דיוויד גריר, העולה בבית צבי ברמת גן, לרגל שבוע הגאווה, עוסק בציד מכשפות בטייסת קרב אמריקנית, בעקבות חשד להתנהלות מינית הומוסקסואלית בין שני טייסים. החקירה הופכת לחקירה אובססיבית של אחד החוקרים, ההופך עולמות כדי לאשש את החשדות ועד לסיום המפתיע. ההצגה עלתה לראשונה בלונדון, גם בבית ליסין והייתה לסרט קולנוע לפני 3 שנים.
05/06/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
במשך שנות-דור מילאה המגבית היהודית בארה"ב בנאמנות ובמסירות תפקיד של צינור כספי רב-ערכי למדינת ישראל. מוסדות יהודיים פילנתרופיים, כמו הג'וינט והדסה, לא חסכו בתרומות נדיבות למדינה, וסייעו לא מעט לפיתוחה הכלכלי. אלא שהזמן, מסתבר, עשה את שלו, ובאחרונה הלכו והצטמקו התרומות, ושוב לא סייעו למדינה כמקודם.
05/06/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
ניצב (בדימ.) יואב סגלוביץ' זכה בימים האחרונים לכיסוי תקשורתי נרחב, בעיקרו אוהד. כלי התקשורת מיהרו לחבק את ראש אגף החקירות לשעבר, שהצטרף למפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד. נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, כמובן.
04/06/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
זלמן שובל
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il