|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
פרוקצ'יה עזבה, ביניש פורשת בפברואר. אז מי יחרוץ את הגורל? [צילום: פלאש 90]

מי יחרוץ את גורלו של קצב?

בית המשפט העליון אינו מוכן להשיב לשאלות בנוגע לדרך בה ייבחר ההרכב שידון בערעור קצב, ולכן הנה הניתוח שלנו. השאלה העיקרית היא, האם השופטים שדנו בעסקת הטיעון שגובשה עם קצב והביעו אז דעה לגבי משקלן לכאורה של הראיות, יוכלו לדון כעת בערעור
22/05/2011  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   פרשת קצב   |   תגובות
איתמר לוין, איציק וולף
קצב יישאר חופשי עד להכרעה בערעור

דנציגר מסמן שש נקודות תורפה
איתמר לוין
השופט יורם דנציגר מצביע על כמה נקודות תורפה משמעותיות בהרשעתו של משה קצב באונס. נכון שהדרך לזיכוי עדיין ארוכה מאוד, אבל אם כך יוכרע בסופו של דבר - הצעד הראשון נעשה בידי דנציגר
לרשימה המלאה

זה לא חלף במוחם?
איתמר לוין
תגובת התקשורת על החלטתו של דנציגר בנושא קצב מעלה את השאלה, מה היו הכתבים והעורכים והפרשנים עושים אם קצב היה מזוכה. והשאלה החשובה באמת: האם השופטים במחוזי לא הושפעו מכך?
לרשימה המלאה

מי יהיו השופטים שידונו בערעורו של משה קצב בבית המשפט העליון? התשובה לכך טרם ניתנה. News1 שאל את הנהלת בתי המשפט האם השופטים ייבחרו אקראית בידי מחשב בית המשפט, או שהנשיאה דורית ביניש תתערב בבחירה. התשובה הלקונית שקיבלנו הייתה: "יש להמתין עד שייקבע מועד והרכב".

זו גם הייתה התשובה לעוד כמה שאלות: האם השופטים שדנו בעתירות לבג"ץ נגד עסקת הטיעון עם קצב, יוכלו לדון בערעורו? האם השופט יורם דנציגר, שעיכב את ביצוע מאסרו של קצב באומרו שטענותיו בערעור אינן טענות סרק, יוכל לשבת בהרכב? האם ניתנה למזכירות הנחיה לזרז את הטיפול בערעור? כאמור, בית המשפט העליון סבור שהוא לא צריך לענות לציבור. לפיכך, ננסה לבחון בכוחות עצמנו מי יוכל לדון בערעור.
בג"ץ 5699/07 ועתירות נוספות: פלונית ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח'
פסק דינו של בג"ץ בנוגע לעסקת הטיעון עם משה קצב

דעה קודמת: עיכוב המאסר
דצניגר. לא סביר אם יישב בהרכב [פלאש 90]

אותם דברים אמורים גם לגבי יורם דנציגר. שוב: פורמלית הוא יכול לשבת בתיק העיקרי. אך לאחר שהביע דעה על חוזקן הלכאורי של הטענות בערעור, ואף כתב מה לדעתו צריך לבדוק ההרכב שידון בערעור לגופו, לא ייראה זה סביר אם הוא יישב בעצמו באותו הרכב.

זאת ועוד: ידיעות אחרונות חשף, כי דנציגר היה פרקליטו של אורי יואלי, מקורבו של קצב המככב - לשלילה - בפסק הדין במחוזי, כמי שמעורב בבישול ראיות לטובת הנשיא לשעבר. באופן תמוה, ביניש לא חשבה שדי בכך כדי לפסול אותו מלדון בעיכוב מאסרו של קצב. אך ספק רב אם הוא יוכל לטפל בערעור, העוסק במישרין בלקוחו לשעבר.

דעה קודמת: עסקת הטיעון

יש להדגיש: מדובר בדעה קודמת ולא בדעה קדומה. בית המשפט העליון פסק שוב ושוב, כי הבעת דעה של שופט בנושא נקודתי שעמד בפניו, אינה פוסלת אותו מלדון בתיק העיקרי. מצד שני, בדרך כלל לא תמצאו שמי שדן במעצר עד תום ההליכים - ונדרש לקבוע אם יש ראיות לכאורה - יושב גם במשפט עצמו. דומה שניתן להשליך זאת גם למקרה של קצב.

חמישה שופטים דנו בעתירות נגד הסדר הטיעון: דורית ביניש, אליעזר ריבלין, אילה פרוקצ'יה, אשר גרוניס ואדמונד לוי. פרוקצ'יה כבר פרשה, לוי כנראה לא יספיק לדון בערעור. נשארנו עם ביניש, ריבלין וגרוניס. בואו נראה מה הם סברו אז, בשנת 2007.

ביניש קבעה שיש לבטל את עסקת הטיעון בנוגע לא' ממשרד התיירות: "מתקשה אני לראות כיצד ניתן לנהל מו"מ על עריכת הסדר טיעון בלא שנתקבלה קודם לכן הכרעה בדבר קיומה של תשתית ראייתית לכאורית מספקת לצורך הגשת כתב אישום אלמלא הסדר כאמור... הפגם העיקרי [בעסקה] בהקשר זה נעוץ בכך שתיאור העובדות שייחסה התביעה לקצב בכתב האישום, שונה באופן משמעותי מהתשתית העובדתית הראייתית הלכאורית המצויה בתיק החקירה... נוצר פער קיצוני בין גירסתה המפלילה של א' ממשרד התיירות שבחקירותיה במשטרה תיארה מעשי אינוס ומעשים מגונים חמורים... - גירסה שהייתה אמינה בעיקרה על היועץ המשפטי לממשלה - לבין עובדות כתב האישום שתיארו מעשים המצויים ברף התחתון של עבירות המין". משמע: לדעת ביניש, היו ראיות לכאורה להעמדתו לדין של קצב באשמת האונס.

ריבלין התייחס להתנהלותו של מני מזוז בפרשה - טענה שמן הסתם עוד תעלה בערעור, במסגרת נסיונו של קצב לזכות בהגנה מן הצדק: "ההליך הפלילי, כך ראוי להדגיש, הוא מן הרגישים והמורכבים ביותר. הפעלת ההליך הפלילי, משלב התלונה והחקירה ועד לסיום המשפט, צריכה להיעשות בזהירות ובכפפות של משי, בריסון מרבי ובאיפוק... חוששני כי זהירות כזו לא אפיינה את התנהלות התביעה במקרה זה".

על א' ממשרד התיירות אמר ריבלין: "הפרקליטות לא ששה, בלשון המעטה, לנהל משפט בעבירות החמורות ביותר. גבוליותו של התיק הציבה בפניהם - כלשונם - 'דילמה קשה'. ניתן להבין זאת. מן הטיעונים עולה כי המדינה הנחתה את עצמה, בהערכת סיכויי ההרשעה, לפי מבחן של 'מאזן ההסתברויות'. להשקפת התביעה, גם את המבחן הזה - מבחן המעמיד את רף 'הסיכוי הסביר להרשעה' במקום נמוך למדי בהתחשב בהשלכות ההחלטה שעל הפרק - חומר הראיות 'עבר בקושי'. במצב כזה ברורה ההססנות של היועץ המשפטי לממשלה ואנשי צוותו בשקלם את האפשרות להגיש כתב אישום בעבירות החמורות". משמע: ריבלין סבר שקיים קושי ראייתי ממשי בגירסתה של א'. הוא תמך באישור עסקת הטיעון.

גרוניס כתב: "דומה כי אין עסקינן בסיטואציה בה הראיות הגולמיות אינן מקימות סיכוי סביר להרשעה... [אבל] ככל שעוצמתו של החומר הגולמי חלשה יותר, יהא צידוק לוויתור גדול יותר מצידה של התביעה". מאחר שגרוניס היה זה שהכריע בעד אישור עסקת הטיעון, ברור שגם הוא סבר שהראיות לא היו חזקות די הצורך.

כאמור, פורמלית - אין עילה לפסול את מי שישב באותו בג"ץ. אך דומה שמראית פני הצדק מחייבת, שמי שהביעו כבר אז דעות כה נחרצות, יימנעו מלדון שוב באותו תיק.

הפורשים
דורית ביניש. טבעי שתדון בתיק [פלאש 90]

אדמונד לוי, אולי הפליליסט הבולט ביותר בעליון כיום, פורש באוקטובר הקרוב - דהיינו בעוד חמישה חודשים. שופטים פורשים יכולים לפרסם פסקי דין במשך שלושה חודשים לאחר פרישתם, מה שנותן ללוי שמונה חודשים.

זה יכול להספיק - בתנאי שהערעור באמת יישמע בהקדם ובמהירות, מה שעלול להיות בעייתי לנוכח העובדה שרק הערעור על ההרשעה באונס מחזיק יותר מ-300 עמודים, ובדרך יש פגרה של חודש וחצי וגם חגי תשרי. לכן נראה, שלוי - הספרדי חובש הכיפה, אם יש לזה משמעות - לא יהיה בהרכב.

דורית ביניש פורשת בפברואר הבא. המשנה לנשיאה, אליעזר ריבלין, פורש במאי 2012. לשניהם יש די זמן כדי לשבת בערעור (אצל ביניש אולי קצת בדוחק, אבל רק אולי ורק קצת), וזה יהיה טבעי ששני השופטים הבכירים ביותר בישראל ידונו בו. אבל פה נכנסת השאלה של בג"ץ עסקת הטיעון.

מי נשאר?
מרים נאור. תיכנס להרכב? [פלאש 90]

בהנחה שמי שכבר דן בתיק לא ידון בו שוב, ולנוכח הפרישות שהיו ויהיו, נותרו תשעה מועמדים לדון בערעור: סלים ג'ובראן, עדנה ארבל, אסתר חיות, אליקים רובינשטיין, יצחק עמית, עוזי פוגלמן, מרים נאור, חנן מלצר וניל הנדל. יהיה אולי מי שיטען, כי בתיק כה רגיש מוטב שלא יישבו מי שעמדו בראש התביעה (רובינשטיין וארבל), אך הטענה הזאת נראית קיצונית מדי.

אם אפשר להמר, הרי שמרים נאור ואולי גם אסתר חיות יהיו בהרכב. על-פי עיקרון הסניוריטי - אם יישמר, וזאת שאלה אחרת - נאור מיועדת להיות הנשיאה אחרי ביניש, וחיות אמורה להיות הנשיאה אחריה. האם ביניש תרצה שוב הרכב עם רוב נשי, כמו במחוזי? גם זה אולי יילקח בחשבון. באותה מידה, היא עשויה לשקול האם להכניס את ג'ובראן להרכב, לאחר שכבר במחוזי דן בתיק שופט ערבי (ג'ורג' קרא). קרוב לוודאי שהיא לא תרצה הרכב שיהיה העתק מדויק של המחוזי - ערבי ושתי נשים.

עמית, פוגלמן והנדל הם השופטים הטריים ביותר בעליון (מאוקטובר 2009), וגם מלצר לא הרבה יותר ותיק (אוגוסט 2007). סביר להניח שלתיק זה תרצה ביניש שופטים מנוסים, ויש לזכור שמלצר הגיע הישר מן הפרקטיקה הפרטית.

בהתחשב בכל השיקולים הללו - וכלל לא בטוח שביניש תביא את כולם בחשבון - ובהנחה שיהיה זה הרכב רגיל של שלושה שופטים, נראה שההרכב בערעור ייבחר מבין מרים נאור, אסתר חיות, סלים ג'ובראן, עדנה ארבל ואליקים רובינשטיין. אם תחליט ביניש שלא לפסול את מי שישב בבג"ץ, קרוב לוודאי שנראה אותה עצמה, את ריבלין ואחד מחמשת האחרים, עם עדיפות לגרוניס או נאור.

תאריך:  22/05/2011   |   עודכן:  22/05/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי יחרוץ את גורלו של קצב?
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יבשלו תבשיל מרשיע
22/05/11 09:32
 
אפרודיטה
22/05/11 10:38
 
אפרודיטה הטיפשה
22/05/11 11:20
 
צדוק
22/05/11 13:52
 
סתם_1
22/05/11 16:20
 
אשה מעלילה סדרתית
22/05/11 16:55
 
צדוק
22/05/11 19:49
 
אשה
22/05/11 22:47
 
פמיניסטית מפוצלת
22/05/11 23:24
 
צדוק
23/05/11 07:35
 
צדוק הפמיניסטית
23/05/11 12:04
2
נ.כהן נקבע יד1נג
22/05/11 10:46
3
חנה אטלי
22/05/11 11:04
 
עוד טיפשה
22/05/11 11:29
 
חנה אטלי
22/05/11 12:51
 
חנה הטיפשה
22/05/11 17:03
 
חנה את אכן טיפשה
22/05/11 17:56
4
עיניה
22/05/11 13:46
5
"פליליסט בולט"?
22/05/11 16:19
6
אליפז
23/05/11 02:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
  • "מיסטר פרזידנט", פנה אל אובמה אחד מעוזריו, "יש לנו הבוקר חדשות טובות וחדשות רעות מהמזרח התיכון. במה לפתוח?"
21/05/2011  |  אריאל כהנא  |   כתבות
הכרוניקה היבשה הגדירה את מה שאירע במילים פשוטות: "טעות אנוש של אחד הנהגים". שתי רכבות שנסעו ב-7 באפריל השנה זו מול זו ליד נתניה התנגשו משום שאחד הנהגים לא ציית לתמרור. למרבה המזל, היו 'רק' שישים פצועים.
21/05/2011  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
הפלישה הפלשתינית לרמת הגולן ביום ראשון הותירה אחריה לא מעט קושיות, תהיות שחששות ביחס להיערכות צה"ל בזירה, לפרובוקציות העתידיות ולעמדתה המטרידה של העיירה הדרוזית מג'דל-שמס, שנראה שקיבלה את הפלשתינים בזרועות פתוחות ובתרועות שמחה. יתרה מכך, לא כוחות צה"ל והמשטרה הם שנכנסו לעיירה וטיפל במסתננים; התושבים עצמם ליוו את הפלשתינים אל מעבר הגבול, כל זאת ללא כוחות הביטחון. הפעם לא מדובר "רק" בדגל סוריה בכיכר, אלא בפורצי גבול שהתפרעו, פגעו בחיילים וחדרו בכוח אל הכפר, ובכל זאת צה"ל נשאר מרחוק. מה הדבר מלמד על הריבונות הישראלית במקום ועל יחסינו עם הדרוזים בגולן, שאמנם מסרבים לקבל אזרחות אך נהנים מכל שירותיה של מדינת ישראל, כולל עזרה מיוחדת לייצוא תוצרת חקלאית ולנסיעה ללימודים בסוריה?
21/05/2011  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
בשנת 2003 פרסם ארגון בצלם עדויות של שני פלשתינים. הכותרת לפרסום הייתה: "שוטר מג"ב אילץ תושב הכפר עתיל לבצע אקט מיני בחמור, זיתא, מחוז טול-כרם”. הכותרת נכתבה בלשון עובדתית ולא בלשון מסתייגת, המבהירה כי מדובר בטענות של פלשתינים. כמו-כן, לא הובאה בעדויות שפרסם ארגון בצלם תגובת המשטרה לטענות אלה.
21/05/2011  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   כתבות
אם לא יחול עיכוב של הרגע-האחרון - ביום שני (23.05.11) יינתן פסק דין סופי על-ידי הרכב של שבעה שופטים בבקשתו של ישראל פרי לדיון נוסף במשפטו בפרשת הפנסיה הגרמנית. השופטים אילה פרוקצ'יה (אב"ד), מרים נאור, אשר גרוניס, אסתר חיות, יצחק עמית, סלים ג'ובראן ויורם דנציגר, יכריעו האם יתוקנו הליקויים החמורים שהתגלו בהליכים הקודמים שהתקיימו, והאם ייעשה צדק במשפט זה הן עבור ישראל פרי והן עבור יתר המעורבים בפרשה. למרבה הצער, כבר בשלב זה נראה כי גורמי התביעה והאכיפה מסתירים מידע סנסציוני ומהותי מבית המשפט ובכך הם עלולים להכשיל את שופטי בית המשפט העליון. על-כך נעמוד בהמשך.
21/05/2011  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il