|
תנאי מציאות קשה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
|
|
|
|
|
אני מביע את צערי, ששנת הלימודים נפתחת בסימן צמצום מדאיג בחומר הלימוד, גם, בין היתר, במתמטיקה ובאנגלית 5-4 יחידות. מצערת מאוד ההחלטה, שכל בית ספר רשאי לוותר על שני מקצועות מאשכול המקצועות ההומניים ולא ללמדם כלל לבגרות.
קשה לקבל את ההחלטה של ראשי מערכת החינוך לצמצם השנה בין 30% ל-40% את חומר הלימוד במקצועות כמו: תנ"ך, ספרות, היסטוריה ואזרחות. כשבמקצועות ההוראה תנ"ך וספרות היה מוסכם כבר מספר שנים, שתוכניות הלימוד צומצמו יתר על המידה ויש לתקן את המעוות.
לזכותו של נפתלי בנט, כשכיהן כשר חינוך הוא התחיל במשימה לתקן את המעוות במקצועות ההוראה ספרות ותנ"ך, הגם שהתרכז יותר ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה ובאנגלית. למרבה הצער, לצעדיו הראשונים לשינוי התוכניות בתנ"ך ובספרות לא היה המשך. בימים אלו החליטו לצמצם מעל שליש את חומרי הלימוד שכבר היו בתוכנית המצומצמת.
אינני מיחס רוע לב למחליטים. אני משוכנע, שהם פעלו מתוך הכבלים, שסד המציאות הקשה כופה עליהם. גם כשאני מבליט את כבלי המציאות החדשה, שנכפתה על ראשי מערכת החינוך, אני מרשה לעצמי לומר להם, שאסור היה להם להחליט החלטות, העלולות לגרום נזק בלתי הפיך למערכת החינוך.
גם בתנאים הקשים, שמכתיבים למערכת אילוצי מגיפת הקורונה, אסור לראשי המערכת לגמד את מקצועות ההוראה, במיוחד את המקצועות ההומניסטיים, ולפרוס אותם בפני תלמידינו בנכות קשה.
מקצוע כמו ספרות קוצץ כבר בשני העשורים האחרונים בכ-50%. עד שנת 2000 נכללו בלימודי החובה לפחות חמישים יצירות, ואילו בשנים האחרונות ירד מספרן לעשרים בערך. לזכותם של בבתי הספר הדתיים יש לומר, שהם שמרו על מספר גבוה של יצירות, המסתכם בכעשרים וחמש.
אני פונה לראשי מערכת החינוך לא לבחור בדרך הקלה, בדרך המסוכנת, בדרך המצמצמת את היקף חומרי הלימוד. הנגע הקשה והבלתי נסלח של צמצום בתוכניות לימוד בולט במיוחד במקצועות ההומניסטיים, כשחלקם פשוט נמחק ונעלם מתחום המפגש של ילדינו.
גם בתנאי המציאות הקשה, שמכתיבה מגיפת הקורונה, חובה עלינו לפרוס בפני תלמידינו יריעה לימודית רחבה, ולא להרשות לעצמנו קיצוץ של למעלה משליש במספר רב של מקצועות לימוד ואף מספר מקצועות הוראה למחוק אותם.