בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
משלוח מנות ומתנות לאביונים בבית המשותף
|
אם יודע שיש לו שכנים או מכרים בשכנותו שהם נצרכים ופרנסתם מועטת, מצווה רבה ליתן להם מתנות לאביונים ● ואדרבה שכניו העניים קודמים לשאר עניי עירו
|
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
|
|
בחג הפורים יש לנו כמה מצוות שתקנו חז"ל שהם מצוות שבין אדם לחבירו, ונראה שעיקר מטרתן להרבות אהבה ואחוה ושלום וריעות עם שכיניו ומכריו, ולהלן נבאר מה השייכות אלינו ובין שכנינו, ובפרט בשכנים בבנין המשותף. ובטעם למצות "משלוח מנות איש לרעהו" בשו"ת חתם סופר (בתשובה או"ח סימן קצו) הביא שני טעמים לקיום מצווה זו, לדעת מהרא"י איסרלן בספרו תרומת הדשן (סימן קיא) מבואר שמצוות משלוח מנות הם כדי שיהיה לחבירו כדי צורכי סעודתו. שנשאל האם ניתן לצאת ידי חובת משלוח מנות בנתינת סדינים וחלוקים וכדומה, והשיב: "דאין יוצאים בהן דנראה טעם דמשלוח מנות הוא כדי שיהא לכל אחד די וספק לקיים הסעודה כדינא. כדמשמע בגמ פ"ק (מגילה ז:) דאביי בר אבין ורב חנינא בר אבין הוו מחלפים סעודותייהו בהדדי, ונפקי בהכי משלוח מנות. אלמא דטעמא משום סעודה היא". ע"כ. טעם שני שהביא החתם סופר בשם ספר מנות הלוי (לרבי שלמה אלקבץ, מחבר הפיוט לכה דודי) שכתב בטעם מצוות משלוח מנות, כדי להרבות אהבה ואחוה בין ריעיו. וז"ל: "להרבות השלום והריעות, היפך מרגילותו של הצר שאמר מפוזר ומפורד, כי במקום שראוי להיות עם אחד הנם מפוזרים ומפורדים במחלוקת, לכן תקנו משלוח מנות". ע"כ. ובשני הטעמים הנ"ל הובא בפוסקים נפק"מ רבות (עיין בשו"ע או"ח סימן תרצה סעיף ד ובבאר היטב שם ושאר נו"כ למשל מי ששלח לחבירו משלוח מנות ולא רצה לקבלו, או מי ששלח לחבירו שבחו"ל משלוח מנות והגיע אחרי יום הפורים, ועוד). אומנם הטעם שהביא הרב מנות הלוי מסתברא מילתא היא שעיקר יום הפורים להרבות אהבה ואחוה ושמחה (וסעודה לעני יש במתנות לאביונים) ויותר מזה נראה שאף למה שכתב מהרא"י בתרומת הדשן שצריך לתת משלוח מנות בסעודה דוקא (וכן הכריעו רוב הפוסקים בעניין מתן משלוח מנות, שיהיה דוקא בצורכי סעודה), אינו סותר למטרה שעיקר מצוות משלוח מנות נועד כדי להרבות שלום וריעות ואהבה ואחוה בין ריעיו. רק שלשיטתו ביום זה צריך שירבה שלום וריעות במתן סעודה לחבירו, ולא בדבר אחר. מצווה נוספת שיש ביום הפורים הוא מצות "מתנות לאביונים", שמצוה ליתן (שו"ע סימן תרצד סעיף א) "שני מתנות לשני אביונים", וטעם המצוה כדי שיהיה לכל העניים והנצרכים גם כן כדי צורכם. וכתב הרמב"ם (הלכות מגילה וחנוכה, פרק ב הלכה יז) וז"ל: "מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים, מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב אומללים האלו מידמה בשכינה". ע"כ. ומבואר שמצות מתנות לאביונים גם היא כדי לשמח לב עניים ויתומים, ואינו דוקא בהכרח מצד מצות צדקה, ואע"פ כן גם השו"ע כתב (סימן תרצד סעיף ג) שביום הפורים אין מדקדקים במצות צדקה שכל הפושט יד נותנים לו, ועיי"ש שגם כתב שם היכא שנהגו ליתן גם לאינם יהודים נותנים להם. (לפיכך גם מי שדרים בשכנותו אינם יהודים, יתן להם מפני דרכי שלום, ובלבד שנתן קודם לעניי ישראל). ונתבאר לך, שביום הפורים עיקר המצוה להרבות שלום וריעות ואהבה בין ריעיו ושכניו, וכן מצוה לשמח אביונים. לפיכך מצוה עלינו ביום הפורים ובפרט שבמשך השנה כל אחד טרוד בעסקיו ועבודתו, וכל ענייניו, שמוטל עלינו להרבות ביום זה בשלום וריעות עם קרוביו ושכניו שהרי שלמה המלך עליו השלום אמר (משלי פרק כז פסוק י) "טוב שכן קרוב מאח רחוק", ובודאי שלא ימעט משמחת משפחתו ואחיו ושאר קרוביו. אבל כיום שנהוג ליתן יותר ממשלוח אחד, ומחלקים כמה משלוחי מנות, יש בודאי לחשוב על שכניו, שירבה עימם במשלוח מנות ויהיו "רעים אהובים". והוא הדין לעניין מתנות לאביונים, שאם יודע שיש לו שכנים או מכרים בשכנותו שהם נצרכים ופרנסתם מועטת, מצוה רבה ליתן להם מתנות לאביונים. ואדרבה שכניו העניים קודמים לשאר עניי עירו, כמבואר בשו"ע (יו"ד סימן רנא סעיף ג) "שעניי ביתו" קודמין לשאר עניי עירו. ובפרט בנייני מגורים הדרים בהם אנשים שאינם בהכרח שומרי תורה ומצוות, יש להרבות עמם אהבה ואחוה ולשתפם במצות משלוח מנות ובמקום הצורך מתנות לאביונים, ועל-ידי זה ירבה שלום על-ידי מצוות בינו ובינם. ויהי רצון שעל-ידי קיום מצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים עם שכנינו ומכרינו "בהידור" יתקיים בנו הפסוק. (אסתר פרק ט פסוק כב) "והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב לעשות אותם ימי משתה ושמחה ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים". ושמחה זו תושפע עלינו למשך כל ימי השנה, בשמחה ורעות עם כל הסובבים אותנו. בברכת "פורים שמח".
|
תאריך:
|
23/02/2021
|
|
|
עודכן:
|
23/02/2021
|
|
עמנואל איפרגן
|
+אחוות פורים בבניין המשותף
|
11:39 23/02/21 | הרב עמנואל איפרגן | לרשימה המלאה |
הטעם העיקרי של מצות משלוח מנות היא להרבות אהבה ושלום - וניתן לקיים אותה בהידור בין השכנים גם אם אינם שומרי מצוות ▪ גם במצות מתנות לאביונים יש עדיפות לשכנים (ההיפך מ"מפוזר ומפורד" [צילום: נתי שוחט, פלאש 90])
|
|
משלוח מנות ומתנות לאביונים בבית המשותף
|
|
בחג הפורים יש לנו כמה מצוות שתיקנו חז"ל שהן מצוות שבין אדם לחברו, ונראה שעיקר מטרתן להרבות אהבה ואחוה ושלום ורעוּת עם שכיניו ומכריו. להלן נבאר מה השייכות אלינו ובין שכנינו, ובפרט בשכנים בבניין המשותף.
|
|
|
חודש אדר, שאנו נמצאות בעיצומו, הוא ראש השנה לשמחה וגם לצניעות. מניין לי? בס"ד מצאתי שאדר וראשי תיבות של ראש השנה שניהם עולים לאותו סכום - 205. משמע שאדר הוא ראש השנה.
|
|
|
בפורים הקרוב כולנו נחגוג קצת אחרת. מעל שנה עברה מאז פרצה מגיפת הקורונה, וכולנו התרגלנו לחיות עם המסכות, הבידודים, הסגרים וכל המגבלות שהפכו את חיינו לכל כך שונים מאלו שתמיד הכרנו. אכן, חג הפורים תופס מקום מרכזי כחגם של הילדים. "משנכנס אדר מרבים בשמחה", אין ספק כי בעשורים האחרונים, השמחה וחגיגת הפורים, השתנו מאוד מכפי שהחג נחגג בעבר. יש לראות את ההבדל בעיקר בחשיבותו של החג. אם לשפוט את המצב כעת, נראה שהיום הדגש הוא על החגיגה עצמה והיום המיוחד הזה. בעבר, הדגש היה דווקא על עצם התהליך של הכנת התחפושת והמחשבה עליה. גם הנושאים והדמויות שהתחפשנו בילדותנו השתנו מהותית במהלך השנים. אבל ללא כל ספק השמחה וחגיגת הפורים שכולם מחופשים ממשיכים ללוות אותנו והשנה ביתר זהירות.
|
|
|
כנראה שאין "תקרת זכוכית" לחוצפת בני משפחת נתניהו. זה לא נגמר רק בהתערבויות בוטות בפוליטיקה מצד שרה נתניהו ומצד בנה יאיר, שאיש לא בחר בהם לנהל משהו פוליטי בישראל, וזה לא מסתיים בהצגתה בעבר של אותה נכרייה מנורבגיה כ"האישה הראשונה" של יאיר נתניהו, וזה אפילו לא מסתיים בהפרת חוקי "הקורונה" על-ידי שרה ואבנר נתניהו אלא שהפעם באה איזו ינוקא מכרמיאל ומבקשת לדחות את חג הפורים שלנו, והינוקא הזו היא אפילו לא אשת פוליטיקאי בכיר אלא בת זוג מזדמנת של אבנר נתניהו, עוד "נסיך" של משפחת נתניהו, שמתמחית ב"ציונים" מעצבנים. לא צריך להיות אנטי ביביסט מושבע או איש שמאל רדיקלי כדי לתעב את ההתנהלות הזו, של חבורת הפרזיטים החוגגת מלכותית את מעמדה על גב בחירת אבי המשפחה בסה"כ לראש ממשלה.
|
|
|
הראשון לציון הרב יצחק יוסף נועד (יום ב', 15.2.21) בלשכתו עם ממונה הקורונה הפרופסור נחמן אש וצוותו, בפגישה סוכם על שורת הנחיות לציבור לקראת שבת זכור וימי הפורים.
|
|
|
|