|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הלנו הם או לצרינו

ישראל מאופיינת ב-4 שסעים חברתיים עיקריים: לאומי, דתי, פוליטי ואתני; השסע הלאומי מייצג דיכוטומיות שאינן ניתנות לגישור אצל רבים גוברת ההכרה שדרושה הכרעה ואי-השקט האזרחי הפושה בישראל, שאליו מתלווה חוסר משילות, התפוררות השירותים הציבוריים וחוסר ביטחון אזרחי - מגיעים לממדים מאיימים
23/08/2021  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
לא עוצרים [צילום: רחמוט גול, AP]

ארבעה שסעים
לאומי (יהודי-ערבי), דתי (יחסי דת ומדינה), פוליטי-אידאולוגי (ימין ושמאל) ואתני (אשכנזים ומזרחיים). שלושת האחרונים מצויים בעיקרם בתוך החברה היהודית וברי פתרון מתוך הדברות ורצון-טוב.

דיכוטומיות שאינן ניתנות לגישור
לא ניתן להקים מדינת לאום ריבונית שהיא גם יהודית וגם ערבית סימולטנית ולא ניתן לחלק את הטריטוריה של ארץ-ישראל המערבית לשתי מדינות ריבוניות שבירתן ירושלים וכושר קיומן הפיסי, הביטחוני, הלאומי וההתפתחותי סבירים.

קראתי את מאמרו של ליבסקינד "יורים ובוכים"1. לא מצאתי בו שום דבר חדש או מפתיע, אבל יש בו ריכוז של נתונים ועובדות, שכריבוי ממוקד ומשולב מהווה תמונת-מצב ישראלית-ערבית פנימית רעה ומטרידה מאוד.

ביסודו של דבר, מצביע ליבסקינד מחדש על העובדה שהקיום בצוותא הישראלי-ערבי הקיים כביכול בישראל, הוא מצב זמני ועל-תנאי. לאור הרדיקליזציה האינהרנטית הקיימת ברחוב הערבי כאן ובמזרח התיכון כולו, זו רק שאלה של זמן (לא רב) עד שהאפקט המצרפי יתפרץ ויהפוך למשבר חמור.

בסמיכות פרשיות מעניינת אבל כלל לא מקרית, מתחברת לה במחשבותי המציאות המקומית שלנו עם "מחזה האימים" שביימו עבורנו האמריקנים עם הטליבאן באפגניסטן. כשל הממשל המדיני המרכזי במדינות המרחב האיסלאמי, הופך בשיטתיות וכהרף-עין לאנרכיה ממלכתית ולשלטון איימים של הכנופיות האלימות הפועלות בחסות אידאולוגיית האיסלאם הקיצוני השוללת כל מה שאינו זהה לה. את זו הופכות הכנופיות תוך זמן קצר למנדט לחידושה של חליפות אימפריאלית מוסלמית קיצונית ואגרסיבית. מה שאנו רואים באפגניסטן הוא מודל שמזכיר מאוד את שהתרחש בסוריה ובעירק כאשר הממשל המרכזי איבד את שליטתו על המדינה, את שמתהווה כיום בלבנון ומה שצפוי לירדן ולישראל אם יניחו לאותן רוחות רעות להגיע אליהן. להבנתי, זהו האופן בו מנהל האיסלאם את מלחמתו הציביליזציונית נגד כל רשות שלטונית אחרת, בראש וראשונה מערבית או כזו שנתמכת על-ידי המערב הרופס.

כמעט בעת ובעונה אחת הקשבתי לראיון בערוץ 20, עם אפי איתם (שר לשעבר ותא"ל במיל'), העוסק באותו נושא אולם מזווית מעט אחרת2. ליבסקינד ממוקד בשריפות האחרונות ליד ירושלים ובמאמרו של זוהיר בהלול "בהארץ" - בעקבות זכיית ספורטאים (יהודים) מישראל במדליות זהב אולימפיות ובהשלכות אפשריות של "שינויים קלים" בסיטואציית הכתרת הזוכה, אילו היה ערבי ישראלי ונהג "כמצופה ממנו" אליבא ד'זוהר בהלול. איתם מאידך-גיסא, מתמקד בדבריו בריכוזי הנשק לסוגיו במגזר הערבי ובמהומות האנטי-יהודיות שחוללו כאן ערבים בערים המעורבות, במאי ש"ז, במקביל למבצע "שומר החומות".

נקודת המוצא של איתם לצד כמויות הנשק וסוגיו, היא האלימות הטבועה בתרבות הערבית ובשנאה שהם מטפחים בהתמדה ובשיטתיות כלפי ישראל והיהודים שבה. הרקע המודגש להערכה השלילית העולה מצרופים אלה, הם אירועי אפגניסטן ומדינות נוספות במזרח התיכון מהן שכנות לישראל ובאפריקה. להערכתו מהווים שילובים אלה איום צבאי-מדיני על הישויות המדיניות שבקרבת מוקדי פעילותם. צבאי - במובן של מוכנות מתמדת לשימוש בכוח הנשק לשינוי מציאות חברתית-פוליטית נתונה, ומדיני - במובן של חתירה לערעור המוסדות המדיניים של מדינה עליה חותר הזרם המיליטנטי הזה להשתלט. הטרור אמור לפורר את הסדר המדיני שמפעיל בין היתר את צבא הכוחות המתנגדים לשינוי. לאחר שהשיג הכוח התוקף אחיזה ביעדו הגאוגרפי, משתלט הוא על האוכלוסייה תוך הפעלת אלימות פראית, שאינה נרתעת משום מעשה ברברי לקידום מטרותיה. בשלב הבא הופך המאבק למרחץ-דמים מתמשך של פלגים מוסלמיים הניצים על הגמוניה אם לא על בעלות מוחלטת, עד אשר מושגת הכרעה של אחד מהם על זולתו. בדרך כלל עוד לפני ההכרעה הסופית, מתחילה המיליטנטיות האימפריאלית האגרסיבית לזלוג לעבר יעדי-כיבוש נוספים.

אני מסכים שזו אחת הבעיות הקשות והדחופות שמולה צריכה ישראל להתמודד כבר עתה. להתמודדות זו היא נכנסת ככפויית-שד, בתנאים מאוד לא נוחים עבורה. השאלה הראשונה שעליה חייבת המדינה לענות היא: כיצד מחסלים במהירות ובאופן גורף את פסיחתם של ערביי ישראל על שני הסעיפים - היותם אזרחי ישראל מזה ותמיכתם באויבי ישראל מזה3. לא ניתן להמשיך לאורך זמן את המשחק הדו-פרצופי בו בפיהם "עלה זית", ובידיהם פיגיון מרצחים או בקבוק מולוטוב. כאן צפה ועולה במלוא החומרה שאלת הנאמנות למדינה וציות לחוקיה מול התנהלות עויינת, בוגדנית וחבלנית והקשר בינם לבין אזרחות נורמטיבית. כאן יש לזכור עובדה נוספת: ישראל אינה כופה את אזרחותה על ערבייה ומכאן גם שאינה חייבת להעניקה למי שאינו מקבל אותה כפשוטה.

יסודותיה האלקטורליים המעורערים של הממשלה הנוכחית, מחייבים חשבון נפש עמוק ומזורז של כל מרכיביה, משום שלא תוכל להתנהל בשעת חירום רצינית וממושכת עם התניותיה של רע"ם או חלק מחבריה כחיגרת ושעת חירום היא בפרוש לא העת הראויה לחשבון נפש ושידוד מערכות ממשל.

המסקנה העולה מדיון זה היא שבעיות הפנים, כמו-גם בעיות החוץ מחייבות ממשלת חירום לאומית אמיתית, וזו אינה יכולה להישען בשום אופן על נאמנות המפלגות הנוכחיות של ערביי ישראל. נאמנות למדינה היא תנאי הכרחי לאזרחות; כך נהוג בכל מדינות הלאום בעולם.

סוגיה מעניינת מאוד בעיני היא השאלה כיצד סבורה ישראל שעדיף מבחינתה להיכנס למשבר הגדול הבא, שלהערכתי נמצא כבר בשלבי התהוות מתקדמים. האם כמדינה מסודרת ומאורגנת שהבהירה לעצמה ולאחרים את רצונותיה וכוונותיה או כמדינה מבולבלת, חסרת שליטה פנימית אפקטיבית, קרועה בין רעיונות, אידאות ואינטרסים מנוגדים או סותרים וחסרת מוטיבציה לאומית ומשילות. ככל שתזדרז להשיב על שאלות אלה כן ייטב לכולנו.

המסקנה הראשונה המתבקשת היא שבעיית היסוד היא פנימית: הגדרת הדרך, כינון ממשל לאומי אפקטיבי ולכידות של רוב הציבור סביב ממשל זה. מסקנה שניה היא שבטיפול בשסעים החברתיים בישראל, הדחוף והמאיים ביותר הוא השסע הלאומי (היהודי-ערבי), ואותו יש לישב לאלתר. פרוש הדבר הוא:

- הידברות בין "הימין" ל"שמאל" להליכה לבחירות חדשות לקראת סוף השנה או תחילת שנת 2022.

- הסכמה מראש על הקמת ממשלת חירום לאומית לשנתיים לפחות, מבוססת על קואליציה של כל המפלגות הציוניות (לאחר הגדרה מחדש של מהות הציונות בימים אלה).

- החלת החוק הישראלי על איו"ש לאחר הקמת הממשלה החדשה, ואישורו במשאל-עם.

- הסדרת מערכת היחסים בין מדינת ישראל כמדינת לאום של העם היהודי לתושביה הערבים והשתתתה על נאמנות למדינה. הענקת אזרחות תושתת על שבועת אמונים למדינה וחוקיה והפרתה תחייב על-פי חוק שלילת אזרחות.

- יתוקנו ויחוקקו מחדש חוקי הלאום, זכות השיבה, הזהות היהודית וההגירה כחוקי-יסוד שאינם ניתנים לביטול על-ידי בית המשפט, כשהקו המנחה בכולם הוא הגדרת מעמדה של הדת היהודית בהם לפי העניין.

- בקשת רשות של כל מי שלא ישבע אמונים להתגורר בישראל כתושב קבע או תושב זמני. מי שיסורב, ייתם אישורו או יוּתר, יהיה עליו לעזוב את המדינה. יליד המקום יעזר במדינה לצורך מימוש חובה זו.

היקף המשימות העומד בפני ישראל הוא עצום. רמת האיומים הפנימיים נמצאת בקו עליה. מגיפת הקורונה עם חיסון זמין, איננה האיום החמור ביותר אלא העדר קיצוני של אכיפת החוקים, ההחלטות והתקנות הקשורים בה. תת-משילות חמורה, היא קרוב לוודאי האיום החריף והדחוף ביותר, ועל-כן על ממשלת ישראל לטפל בבעיות המשילות במקביל לכל הבעיות האחרות ורצוי באמצעות צוותי-משימה ופרויקטורים יעודיים.

הערות

1. "יורים ובוכים", קלמן ליבסקינד, מעריב – סוף השבוע, 20.8.2021
2. ראה:
3. הצגת דברים זו פשטנית מעט, באשר ערביי ישראל אינם מקשה אחת, ובמיוחד גדול אצלם ההבדל בין האזרחים הבודדים לבין המוסדות הפוליטיים היציגים שלהם. אפשר, שאחת הדרכים היא לאסור את קיומם של מוסדות פוליטיים או מפלגות החורתים על דיגלם מאבק בזכותו של העם היהודי למדינת לאום משלו. הבדל נוסף קיים בין העדה הסונית שהיא הרוב בקרב ערביי ישראל, לבין עדות אחרות דוגמת הדרוזים, הנוצרים וכ"ב.

תאריך:  23/08/2021   |   עודכן:  23/08/2021
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלנו הם או לצרינו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבר
23/08/21 15:34
 
רפי לאופרט
24/08/21 08:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
לאחר שארגון חיזבאללה חיזק וקיבע את משוואת ההרתעה שלו מול ישראל בנושא דרום לבנון, באמצעות שיגור מטח רקטות לעבר אזור הר דב לפני שבועיים, הוא מנסה כעת להרחיב את משוואת ההרתעה מול ישראל גם ללב ים ולערב את עצמו כגורם משמעותי במלחמה הימית בין אירן לישראל.
עיתונאי אמריקני מכובד שאל אותי על השפעת היציאה האמריקנית ונפילת אפגניסטן בידי הטליבאן על ישראל. הוא לא הראשון שמעלה קשר כזה, אף על-פי שאפגניסטן רחוקה מאוד מישראל ואף פעם לא התייצבה בין אויבי ישראל בשדה הקרב. יש המרחיבים את השאלה וכורכים את היציאה החפוזה מאפגניסטן עם ההחלטה להפסיק את הלחימה בעירק, שבה יישארו רק כוחות אמריקנים שיאמנו את צבא עירק.
21/08/2021  |  יעקב עמידרור  |   כתבות
המזרחן אלכסנדר גרינברג טוען במאמר שפרסם בג'ואיש כרוניקל, כי אירן הצליחה לבסס את אחיזתה במערב הסהרה, באמצעות תאים של ארגון חיזבאללה. לדבריו, קציני חיזבאללה בכירים מעניקים תמיכה צבאית לחזית פוליסריו, הנאבקת להגדרה עצמית במערב הסהרה.
20/08/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ישראל מודאגת מאוד מהידוק התיאום הצבאי בין אירן לארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי בעקבות הביקור של משלחות חמאס והגי'האד האיסלאמי בטהרן וחידוש פעילות ירי הרקטות של ארגון חיזבאללה מדרום לבנון לעבר ישראל. שתי משלחות של חמאס, בראשות אסמעיל הניה, ושל הג'יהאד האיסלאמי בראשות זיאד נח'אלה, ביקרו בשבוע שעבר בטהרן והשתתפו בטקס השבעת האמונים של הנשיא החדש אברהים ראיסי בפרלמנט האירני.
"הפרוגרסיבים" אינם מכירים את המאפיינים האלימים, הפכפכים, עריצים ונטולי דו-קיום בשלום של המזה"ת במישור הבינערבי והפלשתיני, ולא את היקף התרומה של ישראל לארה"ב, העולה על היקף סיוע החוץ
10/08/2021  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה באפגניסטן  /  מי ומי  
משרפת זבל ב-1.1 מיליארד דולר  /  איציק וולף
ביידן: ארה"ב תמיד כאן עבור ירדן  /  איציק וולף
אל-חרירי לא ירכיב ממשלה, אין מחליף  /  איציק וולף
סעודיה נגד הטרור של חמאס  /  יוני בן-מנחם
הצרות של חיזבאללה שלא הכרתם  /  ירון פרידמן
מקרון הבטיח סיוע - ונעלם  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il