|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

לא להתנכר לפרשת "משפטים"

פרשת "משפטים" מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה להפוך את המעמד עם העוצמות של כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות החיים היומיומיים
06/02/2018  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
צעקת החלש [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

מי שמחלק היום צווי גירוש לאנשים חורגים לאלוהים ולאדם, שגנבו גבולות והגיעו למדינת ישראל, הוא מתנכר לפרשת "משפטים", המדגישה "וְגֵר לֹא תּוֹנֶה וְלֹא תִּלְחצנוּ כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" (שמות כ"ב 19). הרואה באותם בנים חורגים לאלוהים ולאדם כתופעה סרטנית, פוסח על הדרישות המוסריות שפרשת "משפטים" מפנה אלינו. מתנכר לפרשה מי שמתעלם מהעובדה שבדרכי הרעב מישראל לאפריקה הלך פעם אברהם, אבי האומה (בראשית י"ב 10) ואף יותר מאוחר גם ניניו, בני יעקב, ירדו לשבור שבר באפריקה, כי כבד היה הרעב בארץ כנען. עכשיו בדרכי הרעב מאפריקה גנבו גבולות ומצויים בתוכנו כ-40,000 בנים חורגים לאלוהים ולאדם, שיש מי שמבקש לגרשם תוך התנכרות לציווי פרשת השבוע שלנו.

בשנת 1946 השמיע הכומר הגרמני מרטין נימולר דברים מייסרים לנוכח גילויי אדישות ועמידה מהצד, כאשר מתחוללת פגיעה באחר -

כשעצרו את הקומוניסט לא צעקתי, כי לא הייתי קומוניסט.

כשעצרו את הסוציאליסט לא צעקתי כי לא הייתי סוציאליסט.

כשעצרו את היהודי לא צעקתי כי לא הייתי יהודי.

וכשעצרו אותי - לא היה מי שיצעק להושיע אותי.

אמירה זו מלווה אותי בעת קריאת פרשת "משפטים", הפרשה השישית בספר שמות, שמציבה בפני מי שקורא אותה, מחויבות לא לעמוד מהצד, לא להישאר אדיש לנוכח הצעקה של החלש והאחר. הקריאה בפרשת "משפטים" מציבה בפני כפרט בתוך חברה ומהחברה בכללותה דרישה למחויבות לערכים חברתיים ולהשמיע מחאה כאשר הם נרמסים.

פרשת "משפטים" מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה. להפוך את המעמד עם העוצמות של כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות החיים היומיומיים.

הון אנושי

משלל המשפטים אני מבקש להפנות את תשומת הלב למחויבות, הדורשת מאיתנו הפרשה כלפי החלש וכלפי האחר בחברה. החובה לא להיות אדיש כלפי מצוקותיהם, לא לעמוד מהצד, כשהמארג המוסרי והערכי של הצווים בפרשת "משפטים" נרמס, הן ביחסינו כלפי האחר והן כלפי החלש בחברה שלנו.

ציוויי השמיטה של עבדים בהם נפתחת הפרשה (שמות כ"א 1-11) כפי שמנוסחת אינם אקטואלים כיום. אך האם לא עלתה על בימת חיינו גרסה חדשה ומודרנית של סחר בעבדים? האם אין בקרבנו שכבות חלשות עובדות, משועבדות תמורת שכר רעב? אם זה פליט האימה מסודן, אם זה הפלשתיני שמוכן למכור את כוח עבודתו, אם זה העולה מאתיופיה או מארצות חבר העמים, שמוכן תמורת כל שכר שיוצע לו לעבוד, גם אם השכר הוא משפיל לפי שעת עבודה ללא תנאים סוציאליים וללא זכות להתארגן בארגון עובדים. העבדות המודרנית היא התופעה של חברות כוח אדם המעסיקות היום הון אנושי כאילו סחרו בַּעֲבָדִים.

המחוקק העומד מאחורי חיבור המסמך של פרשת "משפטים" מודע לקושי של יישום חזון ההלכה למעשה, לכן יש בפרשה ירידה לפרטים במיוחד בכל הנוגע ביחס לחלש ולאחר - "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת הֶעָנִי עִמְּךָ, לֹא תִּהְיֶה לוֹ כְּנוֹשֶׁה, לא תָּשִׁים עָלָיו נֶשֶׁך" (שמות כ"ב 24) - ולא תזרוק אותו מביתו, אם הוא חייב כסף לבנק. המחוקק יורד לפרטים הקטנים ביותר בדרישתו מאיתנו כחברה להשתית במערכות חיינו כיום רגישויות רבות כלפי אדם, הנמצא במצוקה, במיוחד כשהוא נזקק להלוואה והחיים העמידו בפניו מצב של קשיי פירעון. תופעה של אדם עובד, שנקלע לקשיים בפירעון משכנתא, אסור שתסתיים בפינויו מביתו. במיוחד כשבפסוק הבא באה הדרישה "שֶׁאִם תַּחְבּוֹל שַלְמַת רֵעֲךָ עַד בּוֹא הַשֶּׁמֶשׁ תָּשִׁיבֵנוּ".

הפרשנות החברתית שחייבת להינתן כיום לשמיטת כספים, שהחלה בתיקון הפרוזבול - חייבת לקבל לבוש של תיקון עולם חברתי. תיקון עולם שביטויו בנית חברה על אדנים, שלא ההון יהיה המנווט בה, אלא גולת הכותרת שלה תהיה האדם העובד והיוצר בחברה, והגשת כל הכלים שחברה חייבת להגיש לאדם שנמצא במצוקה.

הרמב"ן שואל שאלה מעניינת - מדוע פרשת "משפטים", על שלל המשפטים שישנם בה, התחילה דווקא במשפט הראשון שלה "וְאֵלֶה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶר תָּשׁים לִפְנֵיהֶם. כִּי תִּקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי... בַּשְּׁבִיעִית יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם". מדוע הצו הראשון בפרשה כה משמעותית בגיבוש דפוסי חייה של החברה היהודית מתחיל בָּעֶבֶד, בָּעוֹבֵד? ועל כך אומר הרמב"ן מפני שיש בשילוח העבד העברי בשנה השביעית זכר ליציאת מצרים. זכר לחרות לחופש.

המסקנה שחייבת להנחות אותנו מפרשנותו של הרמב"ן, זו החתירה הבלתי פוסקת לבנות חברה יהודית לא על אדנים של קוטביות חברתית, אלא לבנות חברה, שקולו של האדם העובד יהיה בראש מעיניה, ולוֹ - ורק לוֹ - תהיה הגמוניה בחברה.

תאריך:  06/02/2018   |   עודכן:  06/02/2018
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא להתנכר לפרשת "משפטים"
תגובות  [ 50 ] מוצגות   [ 50 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חג הפסח
6/02/18 11:43
2
לא לגרש פליטים
6/02/18 11:52
3
שכונות הדרום
6/02/18 12:12
4
פרשת משפטים צועקת
6/02/18 12:38
5
פלא יועץ
6/02/18 14:05
6
ה.א
6/02/18 14:40
 
ה.א שתהיה בריא
6/02/18 16:40
 
ה.א
6/02/18 17:42
 
ידידיה
6/02/18 17:33
 
ה.א
7/02/18 00:24
 
ה.א ועמיתיו
6/02/18 17:44
7
ה.א ועמיתיו
6/02/18 17:52
 
ב_שמואל
6/02/18 18:33
 
ה.א
7/02/18 00:28
8
ב_שמואל
6/02/18 18:42
9
ידידיה
6/02/18 19:09
 
ב_שמואל
6/02/18 21:17
 
ב .ל
7/02/18 21:21
 
ה.א
7/02/18 06:18
 
גונבי גבולות
7/02/18 10:50
10
מגיב ותיק
6/02/18 19:14
11
למגיב ה.א
7/02/18 07:39
 
ה.א
7/02/18 09:21
 
איצי
7/02/18 09:35
 
ה.א
7/02/18 16:48
 
איצי ...
7/02/18 10:40
 
ב_שמואל
7/02/18 15:48
12
ציפי חוטובלי
7/02/18 16:42
 
ב_שמואל
8/02/18 07:39
 
למגיב ב שמואל
8/02/18 10:06
 
ב_שמואל
8/02/18 12:24
13
נתניהו והמגיב ה.א
8/02/18 07:15
 
ה.א
8/02/18 10:30
14
אמסלם הזריז
8/02/18 07:54
15
למגיב הותיק הגזען
8/02/18 09:59
16
ה.א
8/02/18 10:41
 
דרשת ה.א
9/02/18 17:16
 
ה.א
10/02/18 03:57
 
ה.א כותב
10/02/18 10:53
 
תגובה 16 של ה. א
10/02/18 12:51
 
תגובה 16 של ה. א
10/02/18 12:51
 
הרצל מתבייש
10/02/18 08:36
 
מנחם בגין
10/02/18 09:44
 
ה.א
10/02/18 11:19
 
תשובה אווילית
10/02/18 16:21
 
ל- ה.א האוויל
10/02/18 20:24
 
ה.א
11/02/18 00:16
 
ה.א
11/02/18 05:22
17
חברה אדישה
8/02/18 10:45
18
באופן דחוף
9/02/18 15:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסופו של דבר היהודי שהמציא את הכנסיות הנוצריות, אינו חדל לרדוף אותן. תהלוכה שצועקת לתוך אמריקה בשרלוטסויל "Jews won't replace us", יהודים לא יבואו במקומנו, היא מטורפת. איזה יהודים, חוץ מן היהודי שהם עצמם המציאו, רוצה או יכול להחליף אותם? איך הם לא משתחררים מן הסטיגמה שהם הטביעו לתוך מוחותיהם. הם לא אנטישמים במובן החברתי. הם אנטישמים במובן הקליני.
06/02/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
לטריבונל 1 העממי הזה, המתכנס מידי ששי בשבוע, יש גב, המייצר בקביעות חמרי השיסוי הנכונים, בהתכנסות הכיכרות השבועית של המחאה. במוצ"ש, כאן נישאות הסיסמאות. כאן מושלכת הדמוקרטיה שוב ושוב לפח: "נתניהו אשם עד שתוכח חפותו", וגם תרשים מדויק לכל מי שאמון על התחביב "עשה זאת בעצמך" (D.I.Y): מכשיר ידוע ומוכר מתקופת הטריבונלים, זבי הדם: הגיליוטינה. מכשיר ההרג הזה מוצג כאן, בפלקטים קורעי עיניים, בראש חוצות, לבל יטעה איש: זו מטרתם הסופית של המפגינים... גיליוטינה.
06/02/2018  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
החוק הפולני מנסה בדרך שלומיאלית להתנער מפשעי העבר שבצעו הנאצים בשיתוף ובעזרת חלק גדול מהעם הפולני הפולנים לפי ההיסטוריה שברובם המכריע הם קאתולים, ובפריפריה אפילו אדוקים, היו אנטישמים ושטופי מח כנגד היהודים, הרבה לפני השואה ובזמן הכיבוש הנאצי, הצטרפו בעזרה ושת"פ
06/02/2018  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
תנועת חמאס הפכה את המחבל אחמד ג'ראר מג'נין ל"גיבור לאומי" כדי לחפות כל כישלונותיה ולהמשיך ולטפח את מיתוס ההתנגדות המזויינת לישראל, לכן היא מפארת דמותו ללא בסיס עובדתי. גם הרש"פ מעוניינת בלכידתו ובעקירת תשתית החמאס בגדה, מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו שמונה חשודים בהנחת "זירת המטענים" באזור טולכרם.
06/02/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לרגל מלאת 70 למדינה פרסם העיתון 'ידיעות אחרונות' שורת תשובות קצרות לשאלה, מה "הכי ישראלי שיש", וביניהן את הגיגיו של העיתונאי אמנון אברמוביץ' שהרוויחו לו ביושר את מעמדו כאחד הסמנים של השמאל הקיצוני בישראל. מה שאברמוביץ' אפיין ברשימתו כ"הכי ישראלי" עונה על השאלה 'קוו וואדיס, ישראל" - אנה פנינו? - בפשטות ובדוגריות 'צברית': "חזרה לגלות"!
06/02/2018  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il