|   15:07:40
  אורן קאשי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

תסמונת יריב מוהר וגבולות ההפחדה

העובדה שאנשי שמאל ידועים מציפים את כלי התקשורת המובילים לא מפריעה למוהר לבלבל הזנב מכשכש בכלב: דווקא אנשי השמאל החלו בתורת ההפחדה ומי שהתנגד לה - הושתק
15/07/2010  |   אורן קאשי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מבלבל. יריב מוהר

"העובדה שכלום לא מוסדר באופייה של המדינה מובילה לכך שגם אין קווי יסוד. לוואקום הזה נכנסים ארגונים ותנועות שמנסים לנסח כללים במקום בו נמצאים דפוסים נגררים או הסדרים זמניים", כותב יריב מוהר בגוף המאמר "גם לחופש הביטוי יש גבולות, גבולות של הפחדה".

מוהר קובע כי תנועת "אם תרצו" היא תנועת שמאל, אולי בכדי להכשיר את ההתקפות המלוטשות שלו, אולי בכדי לא להיתפס כאיש שמאל, אלא כפעיל זכויות אדם. מוהר שם דגש במאמרו על ארגון 'עדאלה', כאילו באמת היה "ארגון ערבי אותנטי" ותו לא, כאילו לא האשים את צה"ל בפשעי מלחמה ב-2008.

מוהר מבקש להפנות את דאגת "אם תרצו" לסכנה קיומית של ישראל, למה שהוא מגדיר: "אותו כיבוש המלווה במשטר אפליה". אסור, על-פי מוהר, להפחיד, אלא אם זה ב"גבולות ההפחדה" שלו - גבולות 67'.

יריב מוהר מלין במאמרו על "הוואקום" שנוצר מכיוון שאין לנו קווי יסוד. האומנם? הרי תורת השמאל הפוסט-מודרני מבקשת לצמצם את אופייה היהודי של ישראל - ללא הגדרה, ללא יסוד תנ"כי והיסטורי עליו נשען עם ישראל, אלא תוך הזנחת רעיונות שלמים עליהם התבססה הנהגת השמאל עצמו מקום המדינה. השמאל לא מספק הסבר אלא מתנהג בשתלטנות דעתנית.

דווקא הצד השמאלי הפך את ההתיישבות ביהודה ובשומרון ל-לא לגיטימית בעליל, באמצעות מסע הסתה שיטתי של התקשורת על גווניה על-ידי מיתוג המילה "המתנחלים" לאירועים שליליים בלבד.

הצירוף המשולש: עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל - צומצם על-ידי שמאלנים מודרניים עד כדי: מדינת ישראל בגבולות חדשים, גבולות ההפחדה. יש לנו קווי יסוד וגם אופי: אופי יהודי ישראלי דמוקרטי - אם תרצו, המשולש השני. אך חלקים גדולים מהשמאל הניאו-חילוני מבקשים לוותר על הקודקוד הראשון, בו מגולמים קווי היסוד של העם היהודי, אותם ניתן לשלב בהחלט בעולם המודרני, זאת כדי להגשים את חזון המדינה הפלשתינית.

אנשי השמאל המודרניים הם משל ל"עגלה הריקה", אותה הגה הרב קוק בפגישתו הידועה עם דוד בן-גוריון. את המושג הגה החזון איש בשיחה עם בן-גוריון. ראש הממשלה כעס: "...ומה עם יישוב הארץ? עבודת האדמה?".

ההרהורים וגם הערעורים

כשאין קווי יסוד, לדברי מוהר, שהשמאל ממציא אופי משלו למדינה, או כשאין שלום ואפילו לא תהליך שלום, השמאל משתגע, חייב להיות בתנועה, נכנס לוואקום וממציא סיסמאות כמו: "שיחות קרבה", "מגעים חשאיים", "חלון הזדמנויות", "הסכם ז'נבה", "נהפוך כל אבן להשגת השלום", "קץ הסכסוך" - כאילו היה ריב בין שכנים ולא עימות אידיאולוגי עיקש.

השמאל של 92' (הסכמי "אוסלו") זנח את דרך השמאל שלפני 67' והחל לחתור למשהו אחר לחלוטין: פירוקה של מדינת ישראל מזהותה כמדינה יהודית אל עבר מדינת כל אזרחיה.

השמאל התפרק מנשק היהדות. אבל הוא ציוני בדרכו. אפשר להבחין בין דרך הקיבוץ המתפורר לדרך ההתיישבות של הימין. כמשל - נבחין בין קיבוץ כרם שלום לקיבוץ כפר עציון. שניהם עלו לקרקע ב-67'. שניהם קיבוצים. רק אחד משגשג. הדור הזה של השמאל הוא המשך של דור אבוד שיצא פצוע וחבול, כמו כל העם, ממלחמת יום הכיפורים. בדומה לשאלות של צרור ב-2009, שאל חיים גורי אחרי המלחמה של 1973 2: "מה קרה לדור שלם שלאחר 25 שנה של עצמאות חסר לו לפעמים ביטחון יסודי, על-אף שניצח במלחמה שאולי שום צבא לא היה עומד בה בנתונים התחלתיים כאלה".

השאלות של הסופר והמשורר, השייך לדור תש"ח, נוקבות. אולי שאלת "הביטחון היסודי" של הדור באמת נובעת מנתק היסטורי של השמאל בישראל.

המשוררת ש' שפרה ניסתה להגדיר3 את בעיית הדור ומכוונת לדור הביניים. נדמה שהגדרתה מדויקת, מדהימה, עונה על שאלתם של גורי ושל צרור יחד, ומסכמת את בעיית "קווי היסוד" של מוהר והערעור הסדרתי ("האמינות של משקיפים זרים לא נופלת מעדויות של ישראלים") של השמאל כולו, הכופר בזכותנו על הארץ: "נדמה לי שיותר משזו בעיית הדור הצעיר, זוהי בעיה של 'דור הביניים' [של אז], אשר יישב את הארץ ואף כבש אותה במלחמה, אולם אין בו די כוח לעמוד בהתממשותו של חלום, שכן כל התגשמות של חלום כרוכה בהתנגשות בחוקי הצדק המוחלט. דור זה מנגע במבוכתו את הישראלי שנולד וחי בארץ ואשר שאלת זכותו לחיות בה אינה חלק מעולמו הפנימי. אינני מתעלמת מזכותם של הערבים לחיות בארץ ישראל, אולם איזה מין צדק זה המכיר בזכות הזולת וכופר בזכות האני?".

הוואקום של השמאל
רינו צרור [צילום: יח"צ]

השמאל ויתר על יישוב הארץ וכן על עבודת האדמה. לפיכך, מה נשאר? ואקום! לוואקום הזה נכנס דור שאינו ידע את יוסף והחליט שהוא יודע מה טוב לעם ישראל, מהי הרעה החולה של עם ישראל: השטחים הכבושים. אג'נדת "הכל בגלל 67'" היא תורת אלוהי השמאל. בדיוק כמו עניין יישוב הארץ בסוגיית העגלות, קחו לשמאל את אג'נדת 67' ואין לו כלום. לא רק אורי תובל מעיתון 'הארץ' "לא יכול לשמוע את המנטרה עם ישראל-ארץ ישראל-צבא הגנה לישראל-ילדים לישראל-קידוש השם" ב"נאום הפשיסטים וג'יהאדיסטים" המזעזע שלו - אלא כל השמאל כולו.

מוהר מלין על תנועת "אם תרצו", אך בו בעת עוסק בהפחדה. קצת קשה לבקש מצאצאי אנשי היישוב הישן - אלו שהפחידו את העולם כולו מפני מנחם בגין, שכונה פשיסט(!) בכדי לסתום פיות, זה שבן-גוריון לא קרא אפילו בשמו - להיזכר בכל אלה. ראש הממשלה הראשון הפך את המושג "בלי חרות ובלי מק"י" לאם כל ההפחדות. 'הארץ', 'מעריב' ו'ידיעות אחרונות' כינו את בגין "בייגין" בכדי להדגיש שהוא גלותי.

אך ממש לפני חודשים נכנסו אל תוך הוואקום של מוהר, רק משמאל הפעם, אנשי "השמאל הלאומי" עם מניפסט עגום, נטול ביבליוגרפיה, נטול משמעות היסטורית וממש ניתן לצטט את מוהר עצמו בכותבו על "אם תרצו", רק להפך: "הם מנסים להחיל פרשנויות מרחיבות עד אבסורד למה הן סכנות ממשיות ומפחידות - כמו פגיעה בבטחון המדינה - וכך לצמצם מאוד את מה שמותר להגיד".

מניפסט "השמאל הלאומי", אם נשתמש בו כאנלוגיה ל"אם תרצו", החיל פרשנויות מרחיבות עד אבסורד ועסק ברטוריקת הפחדה סדרתית מהזן הנמוך ביותר.

איני יודע אם מוהר קרא את המניפסט, אשר מסמל מבחינתי את השמאל החדש, האינטליגנט החדש, זה שהטקסט מכוון אליו ("ולא לפוליטיקאים או לאקדמאים", כפי שמצוין במניפסט), שחונך על דרך הישראליות בלבד, במערכות הרגילות ואינו נגיש לשפת התורה, לפילוסופיה של הרמב"ם, למשנה. מחברי המניפסט יודעים זאת. לכן הם "רידדו" את הטקסט בכדי שקוראיו יבינו. כך נוהגים היום.

עיתונאים בכירים שימשו מעירים מהצד (השמאלי): רינו צרור ואמנון אברמוביץ'. חמישה חודשים לאחר ניצחונו של נתניהו על פרס, בבחירות 96' התבטא רינו צרור כך: "המלחמה תתנהל רק על-ידי חלק מהעם. אחוז ניכר מן השמאל לא ישתתף במלחמה הזו. חלק גדול מחיילי צה"ל המשתייכים לשמאל לא ייצאו למלחמה בשטחים"1.

הפחדה תוצרת השמאל: לא תנועה, לא אגודה - עיתונאי בכיר ומוביל. במניפסט הטיוטא ב-2009, צרור גם שאל-כתב: "מה קרה לצעירינו"? התשובה בסוף. כנראה שרינו צרור ינק את המנטאליות הזו ממורשת השמאל אשר הקים את המדינה. ולכן מותר לו הכל,
הוא הרי לא המציא את זה; 46 שנה קודם לכן נכתב ב"על המשמר": "הפלמ"ח לא יקיים שליחות של ראש ממשלה ששמו בייגין" (1950).

מדוע מוהר אינו מלין על שתיקת האתרוגים של אברמוביץ'? מקרה חמור מאין כמוהו של הבעת דעה בתוספת קריאה להשתיק עניינים משפטיים של ראש ממשלה מכהן, בכדי ליישם את אג'נדת השמאל, יכול להוביל רק בישראל לקבלת פרס למצוינות ומקצוענות: "לדעתי צריך לשמור עליו לא רק מפני הדגלים הפוליטיים, אלא גם מפני דגלים משפטיים".

הערות

1. העיר, 3.10.96, "איבדנו כל אשר יקר היה", אמנון לורד.
2. אמנון לורד, "איבדנו כל אשר יקר היה", עמ' 16.
3. אמנון לורד, "איבדנו כל אשר יקר היה", עמ' 16.

לבלוג של יריב מוהר ב-News1
תאריך:  15/07/2010   |   עודכן:  15/07/2010
אורן קאשי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תסמונת יריב מוהר וגבולות ההפחדה
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א מ רול
16/07/10 01:34
2
צנחן
16/07/10 14:29
3
יוסי פלס
17/07/10 03:48
 
פלא יועץ
19/07/10 14:55
4
פלא יועץ
19/07/10 14:20
 
יוסי פלס
19/07/10 22:49
 
איש1
19/07/10 23:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש בשנה שבתות חסרות-מזל-משהו, בהן פרשת השבוע נדחקת הצידה לטובת התאריך בו חלה השבת. כך שבת הגדול, כך שבת שובה וכך גם השבת הקרובה - שבת חזון. כל אלו קיבלו את שמותיהן מההפטרות העוסקות בענייני דיומא, ולא בזיקה לפרשה כמו רוב ההפטרות. אך דומה, שלפחות לגבי השבת הקרובה ניתן למצוא קשר ישיר בין הפרשה להפטרה.
15/07/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מייד לאחר פגישתו של מחמוד עבאס עם השליח המיוחד מיטשל ועם הנשיא המצרי מובארק במצרים אמור יו"ר הרשות הפלשתינית לכנס את הוועד הפועל של אש"ף ואת מוסדות הפת"ח (המועצה המהפכנית והוועדה המרכזית) לדון בדרישתו של הנשיא אובמה לעבור למשא-ומתן ישיר עם ישראל.
15/07/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
על-אף הישגיה המשמעותיים של הרפואה המדעית והקלינית, לא השכילה המערכת הרפואית בישראל ליישם בשטח את מלוא קידמתה. לעיתים קרובות נאלצים החולים לחוות סבל רב בשל ביורוקרטיה מתישה והיעדר פיקוח הולם; לעיתים הם מוצאים עצמם מותשים בשל המתנה ממושכת מדי להתייעצות ולטיפול מקצועי, כשבסופו של דבר הם נותרים ללא טיפול נאות. ואם לא די בכך, ידם של לא מעט אזרחים אינה משגת את רכישתן של התרופות שלהן הם נזקקים.
15/07/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בימים אלה מפיצה בזק את ספר הטלפונים החדש שלה. זוהי החברה היחידה שחייבת על-פי חוק לפרסם מדריך טלפונים מודפס. חובתם של שאר בעלי הרישיונות למתן שירותי טלפוניה קווית (מפ"א) או שירותי טלפון נייד היא לספק שירותי מודיעין במוקד טלפוני ו/או באמצעות האינטרנט.
14/07/2010  |  עידן יוסף  |   מאמרים
חברת 'בטר פלייס', זאת אומרת שי אגסי וחבורתו, זכו בקידום יוקרתי, המכניס אותם לגילדת עשירי הארץ העוסקים בייבוא רכב. זה קרה כאשר בשבוע שעבר העניק משרד התחבורה ל'בטר פלייס' את הזכות להיות הראשונים לייבא ארצה מכוניות חשמליות. בזכות עבודתם הנמרצת של היחצ"נים ופמליית הכתבים שהתנדבה להירתם לכרכרת ההסברה - אין איש בין 3.5 מיליון בעלי רישיונות נהיגה הישראלים שלדידו העתיד החשמלי הוא מדע בדיוני. כל הנהגים שמעו עליו רבות, גדולות ונצורות.
14/07/2010  |  אדוארד אטלר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il