|   15:07:40
  שירין הרצוג  
שותפה משרד עו"ד רון גזית, רוטנברג ושות'
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

"הנפט של פוטין"

הספר "הנפט של פוטין", מאת מרטין סיקסמית, מציב סימני שאלה כבדים על האישומים נגד ליאוניד נבזלין. כמו-כן, הספר מתאר מציאות העולה על כל דמיון, "רומן רוסי" של הון ושלטון הקריאה חובה למתעניינים בכלכלה, במשפט, בפוליטיקה ובמאבקי-כוח עתירי טסטוסטרון
08/06/2012  |   שירין הרצוג   |   מאמרים   |   תגובות
ולדימיר פוטין. רתח מזעם כששמע על כוונותיו הפוליטיות של חודורקובסקי [צילום: AP]

מיכאיל חודורקובסקי. גורלו נחרץ [צילום: AP]

ליאוניד נבזלין. יד ימינו של חודורקובסקי [צילום: קרן נדב]

   איתמר לוין
"אין ראיות לרדיפה פוליטית של חודורקובסקי"

בימים אלה רואה אור המהדורה העברית של הספר "הנפט של פוטין", שנכתב על-ידי מרטין סיקסמית, לשעבר כתב ה-BBC במוסקבה. הספר מתמקד במאבק האיתנים בין ולדימיר פוטין ובין מיכאיל חודורקובסקי, בעליה של יוקוס, שהייתה חברת הנפט הגדולה ברוסיה ובמוקד הכלכלה הרוסית. הוא מתאר את נסיקתה המטאורית ואת הלאמתה על-ידי הקרמלין, מהלך שהביא לקריסתה ולמאסר חודורקובסקי לשנים רבות.

פרשת יוקוס עוררה בי עניין כבר ב-2005, אז לימדתי על אודותיה באוניברסיטת ג'ורג'טאון במסגרת קורס ממשל תאגידי שהעברתי כפרופסור אורח. המיקוד היה באוקסימורון בין עקרונות הממשל התאגידי הרוסי שתאמו באופן מושלם את עקרונות ה-OECD (ונוסחו על-ידי משרד עורכי-דין אמריקני) לבין ההתעלמות המופגנת מהם בפועל. היה זה רק קצה הקרחון בפרשה המערבת אינטרסים כלכליים, משפטיים, מדיניים, פוליטיים ובין-אישיים.

הספר מתחיל בתיאור דרמטי של פריצת כוחות חמושים למטוסו של חודורקובסקי ב-2003 בסיביר והובלת האיש העשיר ברוסיה למוסקבה, כשראשו עטוי כיסוי שחור וידיו אזוקות. הוא נכלא בסיביר וכלוא עד היום. הספר, שנכתב כמותחן עוצר נשימה, מספק הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של המאבק שניהל פוטין על השליטה במאגרי הנפט העצומים של רוסיה.

חודורקובסקי ושותפיו - לרבות יד ימינו במשך עשרים שנה, ליאוניד נבזלין - קיבלו את מניות השליטה בחברת הנפט יוקוס כבטחונות להלוואת הצלה שנתנו לממשלת ילצין ב-1996, שלא הוחזרה. יוקוס הייתה חברה ממשלתית מיושנת, מפסידה וכושלת.

תוך מספר שנים הפכו חודורקובסקי ושותפיו את יוקוס לחברה העסקית הגדולה והמצליחה ברוסיה, הפועלת בשקיפות מלאה על-פי כללי הממשל התאגידי שבחקיקת סרביינס-אוקסלי, מפרסמת דוחות כספיים על-פי התקנים המחמירים בארה"ב ומנוהלת בסטנדרטים מערביים ובפיקוח דירקטורים חיצוניים. 15% ממניותיה נרכשו בידי משקיעים אמריקנים וניירות ערך שלה נסחרו בבורסות בארה"ב ובאירופה - מציאות שלא הייתה מוכרת בכלכלה הרוסית עד אז. גם תפוקת הנפט ביוקוס צמחה בשיעור כפול מהממוצע ברוסיה ומחיר המניה טיפס ב-250% ב-2001.

הספר גורס שהחלטתו של חודורקובסקי בפברואר 2003 להאשים פומבית את פוטין בהעלמת עין מהשחיתות בממשלתו ובהעשרת ידידיו, חרצה את גורלו.

נשיאות? לא על חשבון פוטין!

הרשימה של פוטין
ראשון נעצר קצין הביטחון של יוקוס באשמה (המוכחשת) שארגן מספר מעשי רצח של מתנגדי החברה. כעבור כשבועיים נעצר לבדב, מנכ"ל קבוצת מנטפ (חברת-האם של יוקוס), באשמת העלמות מס, הונאה ומעילה בכספים. נבזלין ושותפים אחרים ידעו שהם הבאים בתור ובעידודו של חודורקובסקי הצליחו לצאת מרוסיה ברגע האחרון

לנשיא הרוסי היו כבר סיבות אחרות לפעול נגד חודורקובסקי. חבורת אנשי הקג"ב לשעבר שהקיפה אותו, לא האמינה בכלכלה חופשית ושאפה להלאים מחדש את נכסי המדינה (תוך מילוי כיסיהם). היות חודורקובסקי פרו-אמריקני במובהק הייתה אף היא לצנינים בעיניהם. רבים ממנהלי יוקוס היו אמריקנים או בריטים והטכנולוגיה הייתה מערבית. לאחר שחתם על הסכם עם רומן אברמוביץ', בעליה של קבוצת הכדורגל צ'לסי וחברת הנפט סיבנפט, בדבר מיזוג סיבנפט לתוך יוקוס, התכוון חודורקובסקי למכור חלק ממניות התאגיד המשותף לחברות מערביות ונפוצו שמועות על משא-ומתן למכירת השליטה לאקסון מוביל. מנכ"ל אקסון התרברב בפני פוטין שהוא עומד להיות בעל השליטה בחברה הממוזגת והדליק את נורות האזהרה בקרמלין.

אולם ייתכן שהקש ששבר את גב הגמל היו השאיפות הפוליטיות שהחל חודורקובסקי לטפח. הוא סיפר לידידיו שהוא שוקל לפרוש בשנים הקרובות מעסקים ולהתמודד על הבחירות לנשיאות ב-2008. פוטין רתח מזעם. בין השניים ניצת קרב ענקים.

מכאן ואילך התגלגלו הדברים במהירות מסחררת. ראשון נעצר קצין הביטחון של יוקוס באשמה (המוכחשת) שארגן מספר מעשי רצח של מתנגדי החברה. כעבור כשבועיים נעצר לבדב, מנכ"ל קבוצת מנטפ (חברת-האם של יוקוס), באשמת העלמות מס, הונאה ומעילה בכספים. נבזלין ושותפים אחרים ידעו שהם הבאים בתור ובעידודו של חודורקובסקי הצליחו לצאת מרוסיה ברגע האחרון. נבזלין מתגורר מאז בישראל ועוסק, בין היתר, בקידום נושא העם היהודי.

מנהלים חדשים שמונו ליוקוס ניסו לנהל משא-ומתן עם השלטונות על הסדר מס. תחילה נדרשה יוקוס לשלם מיליארד דולר ומיד הועלתה הדרישה לשלושה מיליארד. יוקוס הסכימה, אך הסכום הוקפץ לחמישה מיליארד, ל-6.7 מיליארד ולבסוף לסכום אסטרונומי של 22 מיליארד דולר. לדברי סיקסמית תוקנו חוקי המס רטרואקטיבית והושתו סלקטיבית רק על יוקוס. יוקוס הייתה במשך שנים משלמת המס הגדולה ברוסיה ודוחותיה הכספיים בוקרו בידי פירמת ראיית החשבון הבינלאומית PwC. דרישות המס הללו גרמו לצלילה חדה של מניית יוקוס בבורסה ולאובדן 20 מיליארד דולר בשבועיים.

סיקסמית מתאר את מכירת חטיבת ההפקה של יוקוס שהייתה "היהלום שבכתר". זו נתפסה על-ידי השלטונות, עוקלה והועמדה למכירה במכרז פומבי, כשהתמורה נועדה לתשלום שומות המס של יוקוס. בית המשפט בטקסס הוציא, לבקשת יוקוס, צו הקפאת הליכים נגד מכירת החטיבה. ברם, המכרז הפומבי נמשך ובו הורשו להשתתף רק שתי חברות: החברה הממשלתית גזפרום (שלא הגישה הצעה לבסוף), וחברת-קש פרטית אלמונית בשם בייקל, שזכתה במכרז. התברר, שהוקמה לקראתו להסוות טענות הלאמה, אך מומנה בהלוואות ממשלתיות. התמורה ממכירת החטיבה לבייקל (9.7 מיליארד דולר) נעלמה במסדרונות השלטון ואחרי יומיים נרכשה הרוכשת בידי רוזנפט, ענקית הנפט הממשלתית שבשליטת יד ימינו של פוטין, איגור סצ'ין.

בניסיון לשרוד ולייצב את יוקוס, הוחלט למנות מנכ"ל זר, עורך-דין בריטי שהכיר היטב את יוקוס. סמוך לאחר מכן, התרסק בתאונת הליקופטר מסתורית.

זעזוע בקהילה הבינלאומית

סיקסמית מציב סימני שאלה כבדים על האישומים הפליליים נגד ליאוניד נבזלין ואחרים, כאילו הורו לרצוח יריבים פוליטיים ועסקיים. הוא מציין שהאישומים נגדם צצו מאי-שם חמש שנים לאחר הרצח ושבמשפט לא הובאה כל ראיה הקושרת אותם אליו. נבזלין עתר נגד הרשעתו במשפט (שנערך בהיעדרו) לבית-הדין האירופי לזכויות אדם. בסוף 2006 חלה תפנית מרתקת. ליטוויננקו, בכיר לשעבר בקג"ב שערק לאנגליה, העיד שהיוזמה למעשי הרצח הייתה של הפס"ב (הגוף שהחליף את הקג"ב) ושצפה בקלטת בה נראה בכיר בפס"ב מוסר למתנקש תמונה של הנרצח ומעביר לו כסף מזומן. זמן קצר לאחר מכן הורעל ליטוויננקו באמצעות תמיסה רדיואקטיבית שטופטפה לכוס התה שלו בלובי של בית מלון בלונדון ומת תוך ימים ספורים.

משפטם של חודורקובסקי ולבדב נפתח ביולי 2004, כשנה לאחר שנעצרו, וארך כשנה. התנהלות המשפט והאישומים שהועלו לא הותירו ספק, אליבא דסיקסמית, שמדובר בתוצאה מוכתבת מראש.

בית המשפט הרשיע את הנאשמים ושלח אותם לתשע שנים בכלא בסיביר, שהופחתו בערעור בשנה. אולם, ב-2010 הוגשו נגד חודורקובסקי ולבדב אישומים תמוהים על מעילה וגניבת נפט ונגזרו עליהם שש שנות מאסר נוספות. בראיון שהעניקה ב-2011 עוזרת שופט ערכאת הערעור במשפט השני, היא סיפרה שנדהמה לגלות שפסק-הדין שהקריא השופט הוכתב לו מילה במילה על-ידי מאן-דהוא בטלפון והיה שונה לחלוטין מזה ששקד עליו במשך ימים.

הרשעתם בדין של ראשי יוקוס זעזעה את הקהילה הבינלאומית וגם בתי-משפט במערב סרבו להכיר בה. דרישת השלטונות הרוסיים מבריטניה להסגיר אליה אחד מבכירי יוקוס נדחתה על-ידי בית המשפט בלונדון, בטענה שמדובר ברדיפה פוליטית. משרד המשפטים הישראלי סירב לבקשת הקרמלין להסגיר לרוסיה את ליאוניד נבזלין בהיעדר ראיות קבילות ובג"צ אישר זאת. ב-2007 דחה בית המשפט העליון בשוויץ את בקשת ממשלת רוסיה להקפיא כספים בחשבונות הבנק של קבוצת מנטפ, בנימוק שהאישומים נגד ראשי יוקוס אינם תקפים מאחר שהוגשו משיקולים פוליטיים.

הנשיא ג'ורג' בוש קרא לרוסיה "להפסיק להטיל טרור על חברות עסקיות", וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל העלתה במהלך ביקורה במוסקבה ב-2008 בקשה מפורשת לשחרור ראשי יוקוס מהכלא. ארגוני זכויות אדם, בראשם אמנסטי, הכריזו על חודורקובסקי כאסיר מצפון.

קבוצת מנטפ, המנוהלת היום על-ידי עורכי-דין מלונדון הגישה תביעה נגד ממשלת רוסיה, במסגרת אמנת האנרגיה של האיחוד האירופי, לפיצוי של עד 100 מיליארד דולר על הנזק שנגרם מהריסת יוקוס. בית-הדין המיוחד בהאג כבר הכריע לטובת התובעים בשאלות המקדמיות של סמכות והזכות לתבוע, והדיון עצמו יחל בחודש אוקטובר הקרוב. נדמה שסיכויי ההליך טובים, אך תקדימי עבר מלמדים שעלול להיות קשה לאכוף פסק-דין נגד רוסיה בעולם.

ה"נפט של פוטין" מתאר מציאות העולה על כל דמיון, "רומן רוסי" של הון ושלטון. הספר הוא קריאת-חובה מרתקת למי שמתעניין בכלכלה, במשפט, במדיניות-חוץ, בפוליטיקה ובמאבקי-כוח עתירי טסטוסטרון.

הכותבת שותפה במשרד עו"ד רון גזית, רוטנברג ושות' וחברה בלשכות עורכי-הדין של ישראל ושל מדינת ניו-יורק.
תאריך:  08/06/2012   |   עודכן:  08/06/2012
עו"ד שירין הרצוג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הנפט של פוטין"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
urixo
8/06/12 15:39
2
יצחק פרס
8/06/12 22:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת היחסים העכורה בין שר הביטחון, אהוד ברק, לבין מי שהיה הרמטכ"ל הקודם, גבי אשכנזי, מתנהלת, למרבה הצער, על גבו של צה"ל. מי שנושא באחריות להיווצרותה אינו אלא שר הביטחון בכבודו ובעצמו, וכבר היו דברים מעולם.
08/06/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בשבוע שעבר דיברנו קצת על ברכה והשבוע נדבר על בריחה; שהרי בעברית, בהגייה המקובלת כיום, אין הבחנה בין ח' לכ', הן נשמעות אותו דבר. יכול להיות שבגלל זה כמה אנשים אצלנו התבלבלו והם רואים בכל בריחה, ברכה? אבל לכאורה, מה הקשר - הרי לא בקלות אפשר להתבלבל בין מילים משורש ב.ר.ח. ובין מילים משורש ב.ר.ך. כי הבניין (ולכן גם הניקוד) שונה, אז מה זה עלה בדעתנו לקשור ביניהם? ובכן, זה עלה כאשר ניסינו להבין את העקירה (המתוכננת) האחרונה (לעת עתה) של השכונה בבית אל; כי עצם קיומה של השכונה מהווה אימות חי לברכה שהקב"ה מברך אותנו בעוד עקירתה המתוכננת מהווה בריחה מאותה ברכה. כי ההבדל בין ברכה לבריחה הוא בכך שהראשונה פירושה המשכת אור ושפע אלוקיים מלמעלה למטה, מהקב"ה אלינו, בעוד האחרונה פירושה הורדה עצמית מלמעלה למטה.
08/06/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
"לגור באביב בטיביליסי, להיות בן עשרים ולא להיות נאהב - זו צרה צרורה". כך נפתח אחד הסיפורים הקצרים האהובים עלי ביותר, "שכר הסופרים הראשון שלי". כתב אותו סופר יהודי בשם איסאק באבל (1940-1894) לפני תשעים שנה בעת שהתגורר בגרוזיה. מסופר בו על ליל אובדן בתוליו של באבל אצל יצאנית רחומה, אף כי היה תפרן גמור. במקום לשלם לה את אתננה, הוא סיפר לה סיפור קסום שבדה מדמיונו. וכך בילה עימה חינם אין כסף. וכך מסתיים הסיפור עצמו: "עברו מאז שנים רבות. במשך אותו זמן קיבלתי פעמים רבות כסף מעורכים, אנשים מלומדים, מיהודים מוכרי ספרים. עבור ניצחונות שהיו למפלות, עבור מפלות שהיו לניצחונות, עבור חיים ומוות - הם שילמו שכר אפסי, נמוך בהרבה מזה שקיבלתי בנעוריי מהקוראת הראשונה שלי"1...
08/06/2012  |  יוסי ריבלין  |   מאמרים
פרויקט החתונות של רבני צהר נחשב להצלחה. לעומת הרב הזר והקריקטוריסטי שגבה סכומים גבוהים, דרש דרישות דתיות מחמירות ותיבל את החופה בבדיחות ספק-מביכות ספק-עצובות, רבני צהר הם רבנים מודרניים, מאירי פנים וסבר ובעלי השכלה, היודעים כיצד לפנות לזוג הצעיר, למשפחות ולאורחים. מאז היווסדו פרץ ארגון 'צהר' לתודעה הציבורית בתור אלטרנטיבה ראויה והצליח לחלחל לשכבות רבות באוכלוסיה הישראלית, לא רק משום שהוא מעניק את השירות בחינם, אלא בעיקר בגלל הגמישות שהוא מקרין. פה ושם יש מרבני צהר המקבלים מחוות הדדיות בחופה, ויש גם כאלו המעלימים עין מהשתתפותה הפעילה של הכלה תחת החופה (והרי לנו צעד ענק). אכן, אין ספק שלמיזם החתונות של רבני צהר יש הצלחה עם קבלות.
07/06/2012  |  בתיה כהנא דרור  |   מאמרים
בית המלוכה הבריטי עולה מיליארדים ומספק בתמורה שערוריות ורכילויות ביהמ"ש העליון שולח מסר לעורכי דין מסוג מאוד מסוים לקחים לכל השופטים מפרשת אלשיך האמת על ריכארד ואגנר אתם ואני משלמים על אלימות השוטרים הסולטאן האנטישמי מאנקרה שוב משתלח
07/06/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il