אין עוררין על כך שמערכת הסיעוד לקשישים בחברה הישראלית הייתה קורסת ולא הייתה מחזיקה מעמד יום אחד, אם לא היו כאן כ-60,000
עובדים זרים, אותם מהגרי עבודה, שבאו לכאן מארצות רחוקות וקרובות, הסועדים את הזקוקים לסעד. אני מוצא לנכון להדגיש, כי אני מתייחס ברשימה זו רק לאותם רבבות עובדים זרים השוהים בישראל כחוק.
עד כה נהנו מהגרי העבודה השוהים בישראל על-פי חוק מזכויות סוציאליות, הכוללות שכר מינימום וזאת בתוקף אמנה בינלאומית לזכויות חברתיות, שאושרה על ממשלת ישראל בשנת 1991 המחייבת - "שכר הוגן ותשלום שווה תמורת עבודה בעלת ערך שווה, בלא אפליה מכל סוג שהוא".
מצער, שהמגמה המסתמנת במשרד ראש הממשלה בתיאום עם האוצר, ששכר מינימום זו חובה רק לגבי אזרח ישראלי ואין חובה לשלם שכר מינימום למהגרי עבודה זרים. המגמה המסתמנת לקצץ בשכר מינימום היא יריקה בארון הספרים היהודי והיא סותרת את ההלכה היהודית, הקובעת ב"פרשת קדושים" בספר ויקרא פרק י"ט פס' ג':
"כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם, הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךְ, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם".
שכר מינימום
קשה לקבל את האמירה של פרופ'
אבי שמחון, יועצו של ראש הממשלה, אומר בראיון ל-TheMarker ש"שכר מינימום הוא רעיון חברתי שנועד לספק הגנה לעובדים החלשים בחברה הישראלית בשם הסולידריות החברתית,
אך זו אינה חלה על אזרחים של מדינות זרות".
מצער, שפרופסור אבי שמחון שכח את ארון הספרים היהודי המחייב אותנו לא לשכוח שגם אנחנו חווינו חוויה קשה של "גֵּר בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה" (שמות, י"ח פס' ג') ואל לנו ללחוץ את הגר - "... לֹא תִּלְחֲצֵנוּ, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" (שמות כ"ב פס' כ'). חבל מאוד שירד לטמיון ההישג היפה של חבר הכנסת לשעבר
דב חנין, שהצליח אחרי שנות מאבק ממושכות ומתישות לחוקק את חוק שכר מינימום. מצערת המגמה המסתמנת לקבל את קביעת פרופ' אבי שמחון "כי המטרה בהעלאת שכר מינימום לא הייתה לשפר את השכר של העובדים הזרים".
אני פונה לפרופ' אבי שמחון כקשיש המהלך במעלות העשור התשיעי לחייו, אני מודע היטב לכך, שמחויבות לשכר מינימום ולזכויות סוציאליות לעובד הסעד מגדילים את העלויות המוטלות על הקשיש וגם על אוצר המדינה. דווקא כקשיש המדדה בנפתולי הדרכים של הזקנה, אני מבקש מפרופ' אבי שמחון להתייחס לעובדי הסעד הבאים אלינו מארצות רחוקות כאל הון אנושי, שיש לטפחו ולדאוג לכל צרכיו בעבודתו המסורה 24 שעות ביממה, ולא להתייחס אליו רק דרך ד' אמות ממוסגרות של ההון. עובדי הסעד הם הון אנושי יקר ערך ואין לראות את רווחת ההון האנושי בראייה של פרופסור אבי שמחון הנעול ברווחת ההון וברווחי ההון.
פרופ' אבי שמחון, אני פונה אליך בבקשה להתייחס להון האנושי. הכולל ששים אלף מהגרי עבודה, הסועד את קשישי ישראל, כפי שמחייבת אותנו ההוראה ב"פרשת קדושים" - "וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ" ומה שאתה מתכוון לעשות זו מכה קשה למוסר היהודי ב"פרשת קדושים".