מניעת סיכוני הונאות ומעילות בתעשייה האווירית נגועה בליקויים, כולל הימנעות מרוטציה בתפקידים רגישים והעדר נתונים על מקרים אלו.
מבקר המדינה,
מתניהו אנגלמן, מגלה (21.5.24), כי בשנים 2023-2019 היו בחברה שורה של מקרים; ככל הידוע, הם לא הובילו להגשת תלונות למשטרה ותביעות אזרחיות. תע"א היא אחת החברות הגדולות בישראל: בסוף 2022 היו לה 13,800 עובדים, 5,100 ספקים ו-46 תאגידים מוחזקים, מהם 26 בחו"ל, והכנסותיה באותה שנה הסתכמו ב-5 מיליארד דולר.
הגם שתע"א גיבשה מסמך "מדיניות מניעת סיכוני מעילות והונאות", הנושא אינו מעוגן בנוהל נפרד. הטיפול בנושאים הנוגעים לסיכונים אלה מחולק בין גורמים שונים בחברה ומוגדר בנהלים רבים. חלוקת תחומי הסמכות והאחריות לטיפול בסיכוני מעילות והונאות ובאירועים שאירעו אינה ברורה, ויש חפיפה בין גורמים שונים; לא ברורים אופני הדיווח הפנימיים הנדרשים כשמתרחשים אירועים אלה, לרבות הדיווח למנהל הסיכונים הראשי. לשום גורם בתע"א, לרבות מערך ניהול הסיכונים, לא היה בסיס נתונים מרכזי כולל של אירועי מעילות והונאות שהתגלו בחברה בשנים 2022-2019.
מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א אירועי מעילות והונאות, ובהם דיווח שעות כוזב, ניצול הרשאות לביצוע שינויים במערכות מידע, גניבה או שימוש פרטי ברכוש החברה וזיוף החזרי הוצאות. עם זאת, הסיכונים הנוגעים לאירועים אלה לא דורגו בחברה בין 20 הסיכונים הגבוהים ביותר בסקר סיכוני מעילות והונאות משנת 2021, והדבר עלול להעיד על איכות הערכת הסבירות להתממשות הסיכונים.
על-פי נהלי רשות החברות, בחברה גדולה כמו תע"א אמור לעסוק מנהל הסיכונים הראשי אך ורק בתפקיד זה. אך למרות זאת, ביולי 2021 מינה הדירקטוריון את סמנכ"ל הכספים - תפקיד מורכב מאוד כשלעצמו - גם למנהל הסיכונים הראשי עם משימות רבות נוספות. מינוי זה עלול לפגוע באי-תלותו של מנהל הסיכונים הראשי ולהעמידו במצב של
ניגוד עניינים בין תפקידיו השונים. בשנים 2022-2018 (חוץ מאשר בשנת 2020) לא התכנסה ועדת ניהול הסיכונים של הדירקטוריון אחת לרבעון, כפי שקובעים נהלי תע"א; ואף היו בשנים אלו פרקי זמן של כחצי שנה ושנה שבהם לא התכנסה הוועדה, כמו בתקופה שבין יולי 2018 ליולי 2019.
אחת הבקרות העיקריות אשר עשויה להביא לצמצום מעילות היא רוטציה של עובדים בתפקידי מפתח, שיש להם גישה לכספי החברה ולנכסיה, כגון קניינים ואנשי חשבות וכספים. עם זאת, תע"א לא מיפתה תפקידים רגישים לצורך ביצוע רוטציה כזו. בפועל, בתחום הרכש לא מתקיים הליך רוטציה סדור ומנוהל, ו-26% מהעובדים בו אינם עומדים בלוגיקת הרוטציה שקבעה תע"א. גם בתחום הכספים לא מבוצעת רוטציה, ויש עובדים שמשמשים שנים ארוכות בתפקידם, בהם 45 עובדים (8% מכלל העובדים בתחום זה) המשמשים בתפקידם יותר מ-15 שנים.
בסוף 2022 היו 130 המלצות של הביקורת הפנימית בתע"א שהתקבלו על-ידי הנהלת החברה ושיישומן היה בפיגור של יותר משנה, מהן 81 המלצות שיישומן היה בפיגור של יותר משנתיים. בין ההמלצות שבפיגור: נושאים הרלוונטיים לסיכונים תאגידיים ובהם עמידה ברגולציה, מודיעין עסקי, ניהול הקניין הרוחני ויישום תוכנית הציות; ונושאים הנוגעים לבקרות למניעת מעילות והונאות, דוגמת ניהול הרשאות וניהול מסדי נתונים.