ועדת החוקה של הכנסת סירבה (יום ב', 24.6.13) לאשר לעיריית תל אביב סמכות להטיל קנס בסך 245 שקלים בגין השלכת פסולת למחזור, שלא לפח המיועד למחזור. הוועדה דרשה מנציגי העירייה להציג בפניה מפה עם ציון נקודות בהן העירייה העמידה פחי אשפה למחזור ברחבי העיר. וכן קביעת מרחק מקסימלי בין פח מחזור לבית מגורים.
העבירה מחוקי העזר של עיריית תל אביב אותה הוצע לקבוע כעבירת קנס אומרת כך:
"(א) לא ישליך אדם למכל ייעודי או למיתקן מיחזור אלא פסולת למיחזור, בהתאם לסוג הפסולת למיחזור שנקבע לאותו מכל או מיתקן על גבי הודעה שהוצבה בסמוך או על גבי המכל או המיתקן.
(ב) הותקן מכל ייעודי או מיתקן מיחזור, שלא על-ידי בעל בית עסק, בסמוך למקום מגוריו של אדם, לא ישליך אדם פסולת למיחזור אלא לתוכו ובהתאם לסוג הפסולת שנקבע לאותו מכל או מיתקן על גבי הודעה שהוצבה בסמוך או על גבי המכל או המיתקן.
(ד) לא ישליך אדם לתוך מכל ייעודי או מיתקן מיחזור חומרי אריזה בעלי נפח גדול שניתן להקטין את נפחם על-ידי פירוק, קיפול, קריעה או דחיסה, אלא לאחר שפורקו, קופלו, נקרעו או נדחסו". בתוך כך, הוועדה קראה לשר האוצר לבטל את הסמכות שהעניק לרשויות המקומיות, לגבות את חובותיהם, על-פי סמכות מיוחדת בפקודת מיסים-גבייה.
פקודת המיסים-גביה, מאפשרת לרשויות המקומיות סמכויות נוספות לגבות חובות באמצעים מגוונים ביניהם באמצעות גביה אלקטרונית המאפשרת לרשות לתפוס כספים של החייב, שנמצאים בידי בנקים וגופים פיננסיים.
בוועדה נשמעו תלונות רבות של ארגונים חברתיים על הפרטת גביית חובות הרשויות, באמצעות חברות גביה חיצוניות ובהן חברות עו"ד שפועלות לגביית חובות. על-פי הערכת המרכז לשלטון מקומי, יותר ממחצית הרשויות מעסיקות חברות גבייה פרטיות.
ח"כ
אורי מקלב אמר בדיון כי "יש לרשות סמכויות יתר, שהם כמעט כסמכויות שיפוטיות. סמכויות היתר, פוגעות באזרח. הרשות צריכה לייצג את האזרח ולא רק את קופת העירייה". ח"כ חנא סוויד אמר כי "קיים חשש אצל האזרח, שהרשויות אינן פועלות
בתום לב, בכל הקשור לקנסות. יש תחושה שהרשויות מנסות להוציא מהאזרח כמה שיותר כספים". ח"כ מירב מיכאלי ציינה כי "השאלה היא הפרטת סמכויות שלטוניות באמצעות הפעלת חברות גבייה פרטיות". יו"ר הוועדה, ח"כ
דוד רותם, תהה: "נציגי שר האוצר הצהירו פה בוועדה והתחייבו שההכרזה תחול רק עד סוף 2012. למה ההכרזה נמשכת?"
במסמך שהפיץ הייעוץ המשפטי של הוועדה נכתב: "לצד יתרונות של גבייה, ייעול מערך הגבייה ומניעת לחצים על עובדי הרשות ונבחריה - גבייה זו בעייתית, בין היתר, מאחר שהיא מגלמת אינטרסים מנוגדים ועלולה להביא לפגיעה בזכויותיהם של החייבים. התמורה שמקבלות חברות הגבייה מבוססת על אחוזים מההכנסות מגבייה ובנוסף על תשלומים שחברת הגבייה גובה מהחייבים עבור פעולותיה, ויוצרת תמריץ כלכלי גבוה להפעלת הליכי גבייה ללא האיזונים הנדרשים".
פקודת המיסים (גביה) על הרשויות המקומיות, נובעת מכוח הכרזה של שר האוצר משנת 2000 כהוראת שעה, המתחדשת מדי שנה. תוקפה של ההכרזה הנוכחית צפוי לפוג בסוף שנה זו.
הרשויות: "מטיבים עם האזרח"
נציגי הרשויות המקומיות והשלטון המקומי טענו מנגד, כי הגביה באמצעות סמכות פקודת המיסים, מסייעת בגביית מיסים ומטיבה עם האזרח וחוסכת לו עלויות יקרות של פנייה לערכאות. לדבריהם, הרשויות פועלות על-פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה וחוזר מנכ"ל משרד הפנים שמנחים את הרשויות כיצד לגבות חובות.
דוח
מבקר המדינה על הרשויות המקומיות לשנת 2008 מצא ליקויים ממשיים בפעולות הגבייה של הרשויות המקומיות באמצעות חברות פרטיות. בין היתר, נמצא כי הוראות חוזר מנכ"ל משרד הפנים לא מולאו כיאות. לדעת המבקר, קיים חשש שאין הקפדה על קיום הליכים הוגנים ופגיעה בזכויות חייבים. המבקר קבע, כי יש להרחיב את פעולות הפיקוח והבקרה ולהקפיד שלא יועברו לחברות הגביה סמכויות הכוללות שיקול דעת. המבקר ציין, כי יש חשיבות רבה להסדרת הנושא בחקיקה ראשית, וכי אין להסתפק בהנחיות.
בסיום הדיון, הוועדה התאחדה סביב הקריאה לשר האוצר לבטל את ההסמכה שניתנה לרשויות המקומיות לגבות חובות לפי פקודת מיסים גביה. "ראוי שהרשויות יגבו את חובותיהם באפיקים המקובלים של משלוח דרישות תשלום, ובעת הצורך, פניה לבתי המשפט, כפי שכל חוב צריך להתברר" אמר יו"ר הוועדה ח"כ רותם.