|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
נתניהו. דורש מינויים רק בהסכמה [צילום: סוון הופ/AP] גנץ. מבקש בטחונות לרוטציה [תומר נויברג/פלאש 90]

המו"מ בין הליכוד לכחול לבן

חשיפה: ההסכמות והמחלוקות

צוותי המו"מ התגברו על מחלוקות רבות, בברכת נתניהו וגנץ, כולל בסוגיית הריבונות, מינויים בכירים במשרד המשפטים ומינוי שופטים הבעיה עתה היא: הקמת מנגנונים באמצעותם ניתן יהא ליישם את אותן הסכמות גנץ מבקש להבטיח עצמו למקרה שייקלע לסיכונים משל עצמו: פסילת החוק הנורבגי ע"י בג"ץ; ואי-הסכמות בנושא תקציב המדינה בתקופה שיכהן כרה"מ סוגיות נוספות התלויות ועומדות עלולות להוביל לפיצוץ במו"מ
15/04/2020  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   בחירות 2020   |   תגובות
ריבלין. מנדט מוגבל לגנץ [אוליביה פחיטוסי/פלאש 90]

חיות. חסימת בג"צ [אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ הגיעו להסכמות רבות ומפתיעות. נרשמה התקדמות משמעותית במו"מ בין הצדדים, בדרך להקמת ממשלת חירום. צוותי המו"מ גיבשו טיוטת הסכם, הכוללת את פרטי ההבנות בין הצדדים. ובכל זאת, בין הצדדים נותרו חילוקי דעות מהותיים - במיוחד באשר לאופן יישום ההסכמות וההבנות בתקופת כהונתה של הממשלה המיועדת.

יודגש כאן: ההסכם תלוי עתה על בלימה. אין שום וודאות שייחתם עד חצות (יום ד') - מועד פקיעת הארכה שניתנה לגנץ על-ידי נשיא המדינה, ראובן ריבלין. הנשיא כבר הודיע לצדדים על התנגדותו להארכת המנדט של גנץ מעבר להלילה בחצות. כך או כך, המו"מ בין הצדדים יימשך גם בימים הקרובים (לאחר שהנשיא מעביר את המנדט לכנסת לתקופה של 21 ימים). אם גם בתקופה זו לא תוקם ממשלה - הולכים לבחירות רביעיות.

ממידע שהובא לידיעתי עולה: שני הצדדים רוצים באמת ובתמים להגיע להסכם ולצאת לדרך. אך הקשיים עדיין סבוכים, ותלויים בניסוחים משפטיים שייבחנו, קרוב לוודאי, על-ידי המערכת המשפטית, קל וחומר כאשר ברור, על-פניו: חלק ניכר מהקושי נובע מהצורך, ואף מההכרח, לחסום כל פירצה דרכה יוכלו להיכנס שופטי בית המשפט העליון. מי שאמון על ניסוח המסמכים הם: עורך הדין מיכאל ראבילו, מצד הליכוד, פרקליטו של נתניהו בעניינים שונים; ועו"ד אבי ליכט, מצד כחול לבן, המשנה לשעבר של היועץ המשפטי הממשלה, שאגב שמו נמסר כעד תביעה בכתב האישום נגד נתניהו.

ההסכמות / ההבנות


להלן פרטי ההבנות/ההסכמות וגם חילוקי הדעות, כפי שהגיעו לידי הח"מ:

א) ממשלה שוויונית

  • 1) בעיקרון, נקבע בין הצדדים: הצעות-החלטה יובאו לממשלה בהסכמה בין הצדדים - נתניהו מזה וגנץ מזה. בחצי-השנה הראשונה, ולמעט סוגיית הריבונות, יישמר הסטטוס-קוו. הממשלה תתמקד בעיקר בהדיפת מגיפת הקורונה ובפתרון הנזקים שנגרמו לבריאות הציבור ולכלכלת המדינה.

    2) על-פי ההסכם המתגבש, הממשלה תהא שוויונית. היא תושבע ותפעל במשך 36 חודשים. היא תכלול 30 שרים (15 לכל צד) ותוגדל בהמשך ל-34 שרים. ימונו גם 8-6 סגני שרים, מחצית לכל צד. נתניהו יכהן ראשון בתפקיד ראש הממשלה במשך 18 חודשים ולאחר מכן בתפקיד מ"מ ראש ממשלה; גנץ לאחר מכן, בהתאמה.

    3) הצדדים מסכימים להגיש לכנסת הצעות חוק בהתאם, כך שכהונת נתניהו, על-אף כתב האישום נגדו, וכן השבעת גנץ - לראשונה בישראל בתואר "ראש הממשלה המיועד", יובטחו בחוק ויעמדו גם בפני מבחן בג"ץ. טיוטת הצעות החוק, כולל נוסח מוסכם, יהיו חלק מההסכם;

    4) בין הצדדים מוסכם: ראש הממשלה המכהן בתקופת מעבר, אם תיפול הממשלה, יהא מהצד שלא הצביע בכנסת עבור פירוק הממשלה ו/או עבור הליכה לבחירות חדשות;

    5) בין הצדדים הוסכם עוד: במקרה של מניעות מצד מי משרי משרי הממשלה מלהשתתף בהצבעה, בשל/מחמת ניגוד עניינים (כתב אישום, חקירה וכו'), יקוזז קולו מקולות המחנה השני. באופן זו יובטח כוחו של כל צד, במיוחד במקרה שנתניהו לא יוכל להשתתף בהצבעה על בחירת פרקליט מדינה, לדוגמא;

    6) הצדדים חלוקים בעמדותיהם באשר לתיק החוץ. צוות המו"מ של הליכוד דורש את תיק החוץ לגוש הימין. גנץ מסכים לחצי קדנציה ראשונה בלבד.

ב) החלת ריבונות במסגרת עסקת המאה

נתניהו וגנץ חלוקים בסוגיית אופן החלת הריבונות על צפון בקעת הירדן וישובים/התנחלויות ביהודה ושומרון. תוכנית זו נכללת במסגרת עסקת המאה של הנשיא דונלד טראמפ. בין הצדדים הוסכם בכל זאת:

  • נתניהו יוכל להביא לאישור הממשלה את תוכניתו לסיפוח השטחים הנ"ל. לנתניהו מובטח רוב בממשלה, בזכות קולו של ח"כ יועז הנדל (דרך ארץ), שימונה לשר בממשלה; לגוש הימין מובטח גם רוב בכנסת, גם בזכות קולו של צבי האוזר (דרך ארץ), שימונה לתפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת;

  • גנץ מעוניין גם כן בתוכנית הסיפוח, אלא שהוא מבקש לבצע זאת בהסכמה ולאחר התייעצות עם מדינות ידידותיות ולאחר מו"מ לפחות עם ירדן. גנץ מתחייב לכבד את החלטת הממשלה ולא לפעול נגדה בסוגיה זו. גנץ וחברי הכנסת מטעמו יוכלו להצביע בכנסת לפי צו מצפונם. הנחת היסוד בגוש הימין: גנץ לא יוכל, בסופו של דבר, לפעול נגד תוכניתו של הנשיא טראמפ, קל וחומר כאשר פניו לכהן כראש ממשלה ברוטציה.

ג) הקפאה של חצי שנה במינויים בכירים / עיקור ועדת האיתור

  • הצדדים מסכימים להימנע במשך חצי שנה מביצוע מינויים בכירים ו/או שינויים מהותיים כל-שהם, בלא הסכמה: הן במשרד המשפטים והן בבית המשפט העליון. מ"מ פרקליט המדינה הנוכחי, דן אלדד, יוכל להמשיך בתפקידו בתקופה זו.

  • הצדדים מסכימים להקים במהלך חצי-השנה הקרובה מנגנון להסדרת מינוי בכירים, כך שההחלטה המהותית והסופית תהא של הממשלה, ולא של ועדת איתור. הצדדים מסכימים לדון בחודשים הקרובים ולבצע תיקונים ו/או שינויים בהחלטות קודמות של הממשלה, ולהקים מנגנון חדש לבחירה/מינוי פרקליט מדינה ויועץ משפטי לממשלה. הרעיון הוא להקים ועדה במתכונת של "ועדת המינויים" בראשה עומד כיום השופט (בדימ.) אליעזר גולדברג. תפקידה הוא לאשר מועמד המובא בפניה. בשורה התחתונה: ההסכמה נועדה לעקר את הכוח מוועדות האיתור - כך שבכל מקרה, המלצה של ועדת איתור תהא המלצה בלבד, ולא תהא מחייבת - ולהשיב את הכוח לידי הממשלה. בפועל, עם חתימת ההסכם, לא יוכל היועמ"ש אביחי מנדלבליט לדחוף ולכפות מינוי כרצונו לתפקיד פרקליט המדינה, גם אם יעמוד בתפקיד יו"ר ועדת האיתור לבחירת פרקליט מדינה.

ד) מינוי שופטים; בעיקר שופטים לבית המשפט העליון

הצדדים מסכימים לעיקרון: שותפות שוויונית מחייבת ביצוע מינויים בהסכמה לבית המשפט העליון. גנץ הסכים לכך כבר לפני חודשים (בשיחות שנערכו עוד לפני פרישתו מהשותפות עם יש עתיד ותל"ם, וזה היה הבסיס להתקשרות עמו). בשבוע שעבר חזר בו, בלחצם של גורמים משפטיים ופוליטיים, ועתה התרצה מחדש, בהעדר ברירה ונוכח אולטימטום של נתניהו. עתה נדרשים הצדדים לקבוע מנגנון ליישום הסכמה בנושא זה. ואלה החלופות העומדות על הפרק. צוות המו"מ של כחול לבן וגנץ עצמו נדרשים עתה לבחור אחת מהחלופות:

  • יבוצע תיקון לחוק, כך שמינוי לבית המשפט העליון יחייב רוב של שמונה מתוך תשעה חברי ועדה (ואז שר מהליכוד וח"כ מהליכוד יוכלו לטרפד מינוי הנוגד את השקפתם המקצועית והאידיאולוגית);

  • לא יובא מועמד לבית המשפט העליון לדיון בפני הוועדה לבחירת שופטים, אלא בהסכמה של ארבעת הפוליטיקאים החברים בוועדה: שר המשפטים (אבי ניסנקורן), השר מהליכוד, ושני חברי כנסת שייבחרו במליאת הכנסת;

  • כחול לבן תתחייב להצביע בכנסת עבור בחירת שני חברי כנסת שמועמדותם תובא על-ידי הליכוד. הצבעה זו, שהינה הצבעה חשאית, תבוצע עוד לפני השבעת הממשלה, כך שלגוש הימין/לליכוד יהיו שלושה חברים בוועדה - שר ושני חברי כנסת (אם לא ייבחרו שני חברי הכנסת או אחד מהם, לא יובא ההסכם הקואליציוני לאישור הכנסת).

הבעיות הנוספות שטרם נפתרו


בין הצדדים נותרו עוד מחלוקות ו/או בעיות הטעונות פתרון. יותר בצד של כחול לבן/גנץ. להלן כמה מהן:

  • חוק נורבגי – גנץ, לא במעט בהתקף של חזירות, עומד על דעתו: לחוקק את החוק הנורבגי, כך שהמועמדים הבאים בתור מרשימת חוסן לישראל (ברשימת כחול לבן המקורית), יוכלו להצטרף לכנסת, במקום חברי כנסת מכחול לבן שימונו לשרים בממשלה, ויתפטרו בהתאם. הליכוד/נתניהו אינם יכולים להבטיח זאת, שמא תיקון כזה לחוק לא יעמוד במבחן בג"צ;

  • תקציב מדינה - גנץ מבקש להבטיח עצמו, למקרה שתקציב המדינה לא יעבור בתקופת כהונתו כראש ממשלה - דבר העלול לגרום לנפילת הממשלה. גם בעניין זה, מתקשה הליכוד ליתן מענה, קל וחומר כאשר עניין זה תלוי גם בשותפות של הליכוד מגוש הימין.

מו"מ מעמיק וענייני


המו"מ בין הצדדים מתנהל, בימים אלה, באופן ענייני ומעמיק. שני הצדדים עשו ויתורים רבים. גנץ חושש מאוד מפני אי-קיום ההבטחה לרוטציה, אם מצד נתניהו ואם בגלל גורמים שונים בליכוד - שעלולים להתמרד. על-כן הוא מבקש עוד ועוד חישוקים ותיקוני חקיקה. נתניהו חושש גם הוא מתרגילים מצד גנץ ושותפיו, וממעורבות חיצונית מצד יריבים אחרים במערכת הפוליטית ו/או במערכת המשפטית. על-כן, הוא עומד על דעתו שההסכם יכלול תנאי בסיסי: אם ייפסל על-ידי בית המשפט העליון מלכהן בתפקיד ראש הממשלה, הרי שההסכם לא יוצא אל הפועל. במקרה כזה הולכים לבחירות רביעיות. האחריות לבחירות רביעיות תיפול על בית המשפט העליון, עם כל המשתמע מכך.

תאריך:  15/04/2020   |   עודכן:  16/04/2020
יואב יצחק
+ישראל שוב עם נתניהו ב 2020
08:21 16/04/20  |  מתי דוד   |   לרשימה המלאה
כל הסיבות והאירועים שכולם היו נגדו הוא ניצח במפתיע. למרות הפרשיות והחקירות בתיקי 1000, 2000, 3000, 4000. למרות פרשת וואלה, המתנות, המניות, הסיגרים, השמפניות ו"ביבי טורס"
(למרות הכל [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: ההסכמות והמחלוקות
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 24 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
7-7-7.
15/04/20 19:55
 
ישראל שסועה/מפולג
16/04/20 07:40
 
בן נאמן
16/04/20 13:19
2
חנוך וולטר
15/04/20 20:15
3
מייק
15/04/20 21:01
4
יהודה דרורי
15/04/20 21:26
 
בני בנקר
16/04/20 09:09
 
יוסי מ.
16/04/20 14:15
 
בני בנקר
16/04/20 16:39
5
א.ל. רמת-גן
15/04/20 21:32
6
עצבני ממש
15/04/20 21:33
7
איתי וייס
15/04/20 22:03
8
באום
15/04/20 23:47
 
עודד הנודד
16/04/20 00:52
 
באום
16/04/20 04:02
 
בני בנקר
16/04/20 09:45
 
עודד הנודד
16/04/20 00:52
9
איציק ש.התקוה
16/04/20 00:35
10
יהודה אלידע
16/04/20 00:54
 
בני בנקר
16/04/20 11:44
11
אקטואלי
16/04/20 05:00
12
אקטואלי
16/04/20 05:06
13
איתי וייס
16/04/20 10:33
14
יוסי מ.
16/04/20 14:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2020
חוק יסוד הממשלה מחייב את הנשיא ראובן ריבלין להעביר את מלאכת הרכבת הממשלה לחבר הכנסת היחיד המסכים לכך. ונראה שיש לו סיכויים להצליח באשר בסעיף 9 לחוק יסוד הממשלה כתוב (במקרה שהח"כ הראשון שנטל את המשימה על כתפיו לא הצליח) "יטיל הנשיא את התפקיד להרכיב ממשלה על חבר אחר של הכנסת שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל את התפקיד, או יודיע ליושב-ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה".

ערוץ-12 מסר את הפרשנות למגיפת הקורונה בידי הפרופסור גבי ברבש - רופא בכיר ואדם אחראי ובעל יכולת הסבר גבוהה. ברבש תומך מובהק של מדיניות הסגר והעוצר של משרד הבריאות, ומאותת כל הזמן "צבע אדום". זכותו. זה לגיטימי. כאשר מניחים לו לשאוף אוויר מביאים לחדשות-12 את מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, גם הוא נראה ונשמע עובד ציבור מסור. רק שהם מקהלה - אותו קול, אותו צליל. אין דעה אחרת.
14/04/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
מידי פעם מאמריי אינם מתפרסמים כאן. גם זה שנכתב ביום האתמול נפסל. לא מפני שהיה רחוק מהאמת, דווקא בגללו. כתבתי על הקרן החדשה ועל אנשים מוכרים ביותר הנושאים בתפקידי מפתח, שהם אנשי הקרן, ותיארתי את פגיעתם הרעה. בעל האתר מבקש מאמרים 'מתונים' יותר, ובלית ברירה המאמר נגנז.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן בני גנץ נועדו (יום ג', 14.4.20) במעון ראש הממשלה בירושלים. בישיבה השתתפו גם צוותי המשא-ומתן במטרה להגיע להסכמות להקמת ממשלת חירום לאומית.
14/04/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2020  /  מי ומי  
פסקת התגברות לשלטון נתניהו  /  עידן יוסף
בג"ץ לא מתערב בהענקת המנדט  /  איתמר לוין
הנשיא החליט: לא להאריך המנדט לגנץ  /  מירב ארד
הורוביץ, פתח פיך  /  דן מרגלית
חשיבותו של המנדט  /  טל בן-יעקב
בני בלי  /  דן מרגלית
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il