|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כינוס הליגה הערבית, מאי 2023 [צילום: ראאד עדיילה, AP]

פתאום מדינות ערב מחבקות זו את זו

הפשרת היחסים בין שורה של מדינות מפתח במזרח התיכון אמורה להיות חיובית מבחינת ישראל, אך תהליכים מקבילים מהווים התפתחות שלילית
13/05/2023  |   תמיר הימן   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

המגעים בין מדינות מפתח במזרח התיכון לקראת שיפור היחסים ביניהן החלו לפני מספר שנים ובעת האחרונה חלקם הבשילו לכלל תנופת הסדרים. זו באה לידי ביטוי בהודעות על חידוש יחסים דיפלומטיים - בין השאר בין סעודיה לאירן ובהדרגה גם עם סוריה, בין סוריה לתוניסיה, בין קטר לשכנותיה - וכן בהתקרבות טורקית מדודה למדינות המפרץ ולמצרים. סוריה חוזרת לליגה הערבית אחרי למעלה מעשור של מלחמת אזרחים עקובה מדם, ונרשמת התקדמות בשיחות בין סעודיה לבין החות'ים לסיום המלחמה בתימן.

מדינות האזור מבקשות לשים מאחוריהן עשור של מאבקים בזירות שונות, והן בוחרות כעת בדיאלוג כדרך לקדם יעדים לאומיים. התהליך, כך נראה, מיועד להפחית את רמת העוינות ולשכך מתיחות תוך העדפת שימוש בכלים דיפלומטיים וכלכליים על-פני עימות ומאבקים מזוינים.

יודגש, כי תהליך ה"סולחה" האזורי אינו פיוס עמוק על בסיס אידיאולוגי או דתי, למשל בין סונים לשיעים, אלא מדובר במעין דטאנט, הנובע מאינטרסים קרים וחישובי עלות-תועלת, ובעיקר צורך עמוק של המדינות המעורבות בו לשפר את מצבן האסטרטגי. במרכז תהליכים דרמטיים אלו נמצא שיפור היחסים המדיניים והכלכליים בתוך העולם הערבי-סוני ובין מדינות ערב לבין כוחות לא-ערביים מרכזיים באזור – טורקיה ואירן. מה עומד מאחוריו?

כרסום בהשפעה האמריקנית באזור. הפחתת הקשב האמריקני לבעיות הביטחון של בעלות בריתה המסורתיות מאלצת מדינות מרכזיות באזור לנסות ולשפר בעצמן את מצבן. השיפור ביחסים בין מדינות המפרץ לאירן, למשל, הוא חלק מגידור סיכונים מקובל של מדינות המפרץ. כך גם דריסת הרגל שהן מאפשרות לסין ולרוסיה, שמצידן מבקשות להגביר את השפעתן באזור על חשבון ארה"ב: סין היא השושבינה של ההסכם לחידוש יחסי סעודיה ואירן, ורוסיה היא זו שתיווכה בין סעודיה לסוריה.

הפניית קשב לענייני פנים. למדינות ערב עניין בשיכוך עימותים חיצוניים כדי להפנות קשב לטיפול מיטבי בענייני הפנים הבוערים. בקרב המדינות העניות מדובר ברצון להביא לשיקום כלכלי, ובקרב מפיקות הנפט העשירות ניכר רצון להביא להבשלת פרויקטים, חלקם מגלומניים, החשובים ליציבותן ולשגשוגן בטווח הארוך.

התחזקות אירן והתבססותה במרחב הסף הגרעיני. האיום האירני מביא את שכנותיה להתקרב אליה באופן מדוד, על משקל "שמור את אויבך קרוב". זאת, מתוך הכרה בכוחה העדיף ובפוטנציאל הקרנת ההרתעה שלה, וכן מתוך מחשבה כי ייתכן שנכון לעכשיו, מוצה הניסיון לבלום אותה באמצעים דיפלומטיים והן מבקשות להימנע מהסלמת המתיחות עימה. חלקן, בוודאי מדינות המפרץ, חוששות גם מהתנגשות אפשרית בין אירן לישראל, ועל-ידי שיפור יחסיהן עם אירן הן שואפות להרחיק עצמן, ככל האפשר, מכל עימות צבאי אזורי העלול לפגוע גם בהן.

המצב הפנימי בישראל, על חוסר היציבות החברתי-פוליטי המשתמע ממנו, נתפס כמקור חולשה, הן בעיני יריביה והן בעיני ידידיה של ישראל באזור, וגם כהתרחשות העושה אותה פחות אטרקטיבית לשיתוף פעולה. גם המתיחות בין ממשלת ישראל לממשל ארה"ב מתפרש כאות לחולשה. ראייה זו את ישראל בעת הנוכחית, בנוסף למדיניות ממשלת ישראל לגבי הסוגיה הפלשתינית, גורמת התקררות מסוימת בתהליך הנורמליזציה ומקשה בימים אלה על ישראל לצרף אליו מדינות ערביות (ומוסלמיות) נוספות.

הפחתת מתיחויות באזור וסיום קונפליקטים מדממים תורמים ליציבות האזורית, ולכן כשלעצמם תואמים לאינטרסים של ישראל. שיפור במצבה הביטחוני של סעודיה והתחזקותה, למשל, הם אינטרס ישראלי, שכן שתי המדינות חולקות ראייה דומה של האתגרים האסטרטגיים באזור ואף משתפות פעולה באופן שקט שנים רבות.

כינון יחסים דיפלומטיים בין סעודיה לבין אירן אינו בהכרח בלם להמשך הנורמליזציה הזוחלת עם ישראל: בכירים באיחוד האמירויות, למשל, גורסים, כי הדיפלומטיה המפרצית מול אירן אינה מסכנת את הנורמליזציה. סביר שגם סעודיה, משהאגף האירני מאובטח והמתיחות בתימן שככה, תוכל להמשיך בשיח עם ישראל וארה"ב בנושא הנורמליזציה.

זאת ועוד: חימום היחסים בין אירן לשכנותיה משחק לידי אירן מבחינה דיפלומטית וכלכלית, אך אינו מעניק לה בהכרח חופש תמרון ביטחוני-צבאי אזורי משופר. נהפוך הוא: ייתכן שמגמת ההסדרים עשויה להצר את צעדיה של אירן באזור, למשל בהפעלת שלוחים לפגיעה בשכנותיה. זאת, משום המחויבות הרבה יותר שתהיה לה מעתה לשמור על יחסים תקינים עימן.

גם כאן נכנסת הרפורמה המשפטית
בשאר אסד ושר החוץ הסעודי, פייסל אבן-פרחאן [צילום: AP]

אלא שבאזור מתרחשים במקביל תהליכים, ביניהם כרסום בהשפעה האמריקנית והתקרבות מדינות ערב לאירן, שלא עולים בקנה אחד עם האינטרסים של ישראל. ייתכן שלישראל יהיה קשה יותר למנף את הנרטיב שלפיו לא זו בלבד שקיים תיאום אינטרסים בינה לבין ה"מחנה" הערבי המתון, אלא שיש גם הסכמה בדבר דרכי פעולה משותפות מול אירן.

זאת ועוד: המציאות החדשה, שבמסגרתה מוסדרים יחסים עם אירן למרות שלא התפשרה ולא ויתרה על "זכותה הטבעית" לשליטה מלאה במעגל דלק גרעיני וקבלתה כמדינה "סמי-גרעינית" - המצויה מרחק החלטה מפצצה - היא תקדים מסוכן. סביר שסעודיה תדרוש מארה"ב הכרה גם בזכותה-היא ליכולת גרעינית כתנאי לנורמליזציה עם ישראל.

אפשר גם שמציאות ביטחונית יציבה באזור תחת הרתעה גרעינית אירנית, תוביל לדרישה מישראל לקבל מציאות חדשה זו ולא לנסות לשנותה: אירן לא תציג נשק גרעיני וישראל לא תפעל נגדה. ככל שהשיפור היחסים עם אירן יתבסס כך, יגבר הלחץ על ישראל לרדת מאיום התקיפה באירן והפער בין עמדותיה לאלה של מדינות המפרץ יגדל. מדינות ערב ובראשן סעודיה יוכלו לעצום עין, כל עוד אירן לא חוצה את הסף, ולא לצעוד בנתיב הגרעיני הצבאי בעצמן.

ההתקרבות הטקטית של מדינות המפרץ לאירן עלולה להזמין לחצים גוברים מצידה כלפיהן שלא לחמם את יחסיהם עם ישראל. אירן הביעה גם בפומבי את התנגדותה להסכמי אברהם והיא מנסה לתקוע טריז בין שכנותיה הערביות לבין ישראל. מדינות המפרץ מצידן מגדרות סיכונים ומבקשות לשמור על יחסים תקינים עם כל הצדדים, כדרך למקסם אינטרסים ולשמור על אופציות פתוחות.

אמנם תיתכן פגיעה מסוימת בממד הפומבי של היחסים עם ישראל, שכן לאירן עלול להיות מעתה מנוף לחץ מדיני גדול יותר על המדינות, וההסדר בתימן גם הוא עשוי לגרום לריאד לחוש בטוחה יותר ולכן להזדקק פחות לישראל. ועם זאת מוערך, כי אין זה סביר שהן יפגעו ביחסים הביטחוניים השקטים עם ישראל, שכן אירן הייתה ונותרה האיום המרכזי עליהן וישראל נתפסת כ"נכס" (גם) בהקשר זה.

תהליך הפשרת המתיחות בין המדינות הסוניות באזור ובינן לבין אירן וטורקיה נובע מהעדפת האינטרס המדינתי-אזורי על פני האינטרס הגלובלי, הפאן-מערבי. מדיניות ארה"ב מאפשרת את דריסת הרגל הגוברת של סין, וככל שזו מעורבת יותר, הרי שמערכת הקשרים העולמית הסינית ("החגורה והדרך" ו"יוזמת היציבות העולמית") מייצרת גם חיבור בין השחקנים האזוריים.

ישראל שהתחברה לגוש הסוני המתון עשויה הייתה להיות חלק מגוש אזורי חדש, אלא שכעת התהוות זו התערערה. נראה שהעולם הערבי מקבל, אומנם בלית ברירה, את המציאות האזורית החדשה שבמרכזה השלמה עם אירן, גם כמדינת סף גרעינית, ועל אף שאינו דוחה את ישראל - ברור שזו תפנית בעייתית מבחינתה.

על כן, ישראל צריכה להישאר על המגרש - להמשיך ולחזק את היחסים עם מדינות המפרץ ולקיים את הסכמי השלום ולחזקם. ככל שישראל תחזיר לעצמה את תדמית היציבות והעוצמה, כך היא תמשיך להיות רלוונטית באזור. פשרה מוסכמת בנושא הרפורמה המשפטית תחזק את הלכידות והחוסן החברתי במדינה וגם תשכך את המתח בין הממשלה לבין הממשל האמריקני. מיד לאחר מכן, יש להתעלם מהישגי אירן באזור ולפעול עם ארה"ב לחיזוק ולהרחבת הסכמי השלום, בראש ובראשונה עם סעודיה.

תמיר הימן הוא ראש אמ"ן לשעבר ומנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). יואל גוז'נסקי הוא חוקר בכיר במכון.
תאריך:  13/05/2023   |   עודכן:  13/05/2023
תמיר הימן, יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פתאום מדינות ערב מחבקות זו את זו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
צמרת חמאס בראשות יו"ר הלשכה המדינית, אסמאעיל הניה, ביקרה בסעודיה באפריל השנה. אל הניה נלוו חאלד משעל ומוסא אבו-מרזוק, היו"רים לשעבר של הארגון הממשיכים למלא בו תפקידים בכירים, וכן חליל חיא, סגנו של יחיא סנוואר וראש לשכת ההסברה בארגון.
איש אינו אוהב את מפגשי הליגה הערבית – למעט בשאר אסד. סוריה הושעתה מן הארגון בשנת 2011 בשל הדיכוי הברברי של התקוממות מתנגדי המשטר, אך השבוע הוחזרה אליו ואסד הוזמן לפגישת הפסגה שתתקיים בסעודיה בשבוע הבא. מבחינת אסד, זהו צעד נוסף למימוש תקוותו להתקבל מחדש גם במערב – מסביר אקונומיסט.
12/05/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
סוריה השיגה השבוע ניצחון היסטורי לאחר ששרי החוץ הערביים הודיעו ב-7 במאי על חזרתה לליגה הערבית ולכל מוסדותיה ללא תנאים, המהלך מאפשר לנשיא בשאר אסד להשתתף בוועידת הפסגה הערבית שתתקיים בריאד ב-19 במאי לאחר חרם ערבי שנמשך 12 שנים.
ג'ק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב יצא בסוף השבוע שעבר לביקור בסעודיה שבמהלכו ייפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לדיון על ההתפתחויות האחרונות באזור ובראשן התקרבותה של סעודיה לציר הסיני-רוסי- אירני. ביקורו של סאליבאן בא לאחר ביקורו של וויליאם ברנס ראש ה-CIA בסעודיה לפני 3 שבועות שבמהלכו הוא העביר לבית המלוכה הסעודי את מורת רוחו של הבית הלבן מהצעדים האחרונים של סעודיה.
על-פי גורמים בחמאס, הביקור של משלחת חמאס בסעודיה במהלך חודש רמדאן, לאחר נתק של שנים ארוכות, היה חשוב מאוד והתוצאות החיוביות שלו יתגלו בשבועות הקרובים. שלטונות סעודיה יתחילו בקרוב לשחרר באופן הדרגתי את עשרות פעילי חמאס העצורים בכלא הסעודי לאחר שהורשעו בהברחת כספים והלבנתם עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il