|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ברבוניות וים האהבה הגדול והרחב

"ברבוניות" אינו סתם "סיפור פשוט על אהבה פשוטה, שנרקם בין שני אנשים שונים, גבר ואישה, בעקבות תאונה בדרכים". תיאור לקוני זה, המודפס על גבו של הספרון המקסים הזה, פרי עטה של טל איפרגן, חוטא לתיאור השירי-פיוטי של האהבה הנזירית, המזוקקת דק עד דק, תיאור אפי-לירי משהו, היוצר קרבת יתר בין המספרת והקורא ומצמצם כל מרחק חוויתי אפשרי בין הטקסט הכתוב לקורא
26/10/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

מזה זמן רב לא חוויתי עונג ספרותי-חווייתי צרוף, טהור ומזוקק כזה, כפי שחוויתי עת קראתי סיפורה "הפשוט" - פשוט לכאורה של הסופרת והמשוררת, טל איפרגן "ברבוניות". תחילה חייב אני לסלק חוב של כבוד לצד האינטלקטואלי-הגדרתי של מעשה היצירה שפרשה בפנינו טל איפרגן, לאורך 78 עמודי יצירתה, עד שנתבשרנו במלה הלטינית "FIN" (כך במקור! - ח"ש) המופיעה בסיומה של יצירה זו, דבר סיומה.

האם בפנינו סיפור קצר או אולי מצויה בפנינו, נובלה? מבחינת הגדרתה הטהורה של הסוגה הספרותית, הרי אין מדובר לכאורה - בסיפור קצר, שכן הוא מוגדר כיצירה שאורכה נע בין 2,000 ל-7,500 מילים (בין 5 ל-25 עמודים). נובלה מוגדרת לעתים, לעומת זאת, על-פי אורכה, בהיותה ארוכה מסיפור קצר וקצרה מאורכו של רומן. (תקנון פרסי נבולה והוגו - שהינם הפרסים החשובים ביותר בתחום ספרות הפנטזיה והמדע הבדיוני- מגדיר נובלה כיצירה שאורכה נע בין 17,500 מילים עד 40,000 מילים). סיפור קצר, מאידך-גיסא, הינו ז'אנר ספרותי, המכיל יצירות הספרותיות בהיקף מצומצם. סיפור קצר מוגדר ככזה שניתן לקראו במרבית המקרים - משך תקופת זמן של פחות משעה.

בשלב זה נתפשט חיוך רחב על פניי. בשמחה רבה נטשתי ההגדרות הספרותיות ה"מקצועיות" הללו והשלכתי אותן - מתוך תחושת חדווה וחירות גמורה אל עומק פח האקדמיה המוצב לצורך כך, בחדרי, סמוך אצל שולחן עבודתי, המוקדש - כל כולו לעבודתי הספרותית גרידא. החלטתי כי מכאן ואילך אתן לרגש שליטה מוחלטת בי.

החלטתי כי אניח ההיגיון הצרוף אל צד - וטוב שנהגתי כך. מרגע זה, החילותי לקרוא "ברבוניות", אט אט, כמי השותה יין נתזים מוצלח או הלוגם שמפניה מובחרת, בקמצנות מה, מחשש כי המשקה המשכר המענג והמדגדג - דגדוג יתר של הנאה קולטני הטעם הפזורים על הלשון, החיך הרך ומכסה הגרון של "חלל פי הספרותי" - יאזל וייתם מהר מן המצוי. הדברים נכתבים בהתייחס לאורך יצירה ספרותית זו ומן הצפוי לי כקורא, האמור לקרוא מעשה יצירה זו, ברצף.

ובכן "ברבוניות" אינו סתם "סיפור פשוט על אהבה פשוטה, שנרקם בין שני אנשים שונים, גבר ואישה, בעקבות תאונה בדרכים". תיאור לקוני זה (הפוגם - לטעמי אני - באמת הספרותית הטהורה של מעשה יצירה זה), המודפס על גבו של הספרון המקסים הזה, פרי עטה של טל איפרגן, חוטא לתיאור השירי-פיוטי של האהבה הנזירית, המזוקקת דק עד דק, תיאור אפי-לירי משהו, היוצר קרבת יתר בין המספרת והקורא ומצמצם כל מרחק חוויתי אפשרי בין הטקסט הכתוב לקורא. משפטי הפתיחה של ספרון זה, הפותח באלה המילים: "ערב שישי. האוויר עמד, הילדונת התיישבה. יצאה מהמקלחת החמה. חום בער בה כשראתה את התמונה שבפייסבוק פורסמה: היא והאיש הפשוט בחתונה של חברתה", שולחים גל של רומנטיקה וציפייה לקריאת המשכו של טקסט שירי זה, הכתוב, לכאורה, בפרוזה.

הקורא מוצא עצמו נשבה בכבלי האהבה "הפשוטה", לכאורה, המתוארת, בתוככי ספרון דק בעוביו (אבל עבה, עד למאוד, באיכותו הספרותית) משפותח הוא דלתות הכניסה לו, קרי, כריכתו (המטעה מי הקורא הכתוב על גבה, ברושם החוויתי הראשון, בבואו בקשר עין, פנים אל פנים, עם הכריכה). אהבתי דווקא המשך הדברים שנדפסו על גבי הכריכה ולפיהם: "כשהאיש הפשוט והילדונת נפגשים, זוכה האהבה (קצרה כשם שתהיה) בכבודה, כמו נועדה להזכיר לכולנו שאהבה היא או שחור או לבן, או ים או יבשה". אם דברים תלויים בי, הייתי מגדיר האהבה המתוארת בספרון זה כ"אי מוקף ים. אי-המורכב, ספק מן האדמה, ספק מן הים. וכך הוא מעשה אהבה, בין האיש הפשוט והילדונת".

לא הכרתי ואיני מכיר, גם כיום - טל איפרגן, למעט קריאה, פה ושם, של שירים שפרסמה. אודה על האמת ואקיש באגרוף על לוח ליבי, לא ידעתי שאיפרגן שולחת ידה בכתיבת סיפורת, הגם - כפי שלמדתי דעת, בדיעבד - ש"ברבוניות" הינו ספר פרוזה שני לה. כדרך סקרנים "עשיתי עליה גוגל". כך מצאתי ראיון שערך עימה, זוהר נוי. שם מתייחסת היא לכריכת הספר - שצילמה נורית אגוזי - המביאה אל המתבונן בה, זוג נעלים כחולות. בהידרשה לכך אומרת היא, כי: נעליים מסמלות יציבות. הבחירה להסיר נעליים מסוימות ולפסוע יחף משמעה התחלה חדשה. נעליים באות תמיד בזוג, כמזל דגים, ולכחולות שלי הייתה את הסוליה השמחה ביותר בעולם. עם זאת היה עלי להיפרד מהן כדי להמשיך ללכת".

אגב משפטים שיריים. במהלך קריאת הטקסט הפרוזאי-שירי הנפלא והמענג הזה, מצאתי עצמי - לא פעם - "גונב" משפטים, עוקר אותם מהטקסט בו הושתלו הם, מלכתחילה, ועושה בהם שימוש לצרכיי אני, כמוטו לשיריי שלי שנכתבו, אגב ובהשראת ספרון מתוק מדבש זה. סוף המשפט המצוטט, המודגש, על-ידי, לפיו: "האיש הפשוט לימד אותה שברבוניות לא מוכרחות להיות מטוגנות כמו לומר שאהבה אינה מוכרחה להכאיב" (ההדגשה, בשולי המשפט, שלי - ח"ש), החזירני לימיי אני, חייל נבוך, פרח משוררים, בסדנה לכתיבת שירה, בכיכר בתי מחסה, בעיר העתיקה, בירושלים. אותם ימים סירבתי לקבל, כאמת מוגמרת קביעת המשורר, יהודה עמיחי, שאמר לי, בסדנה זו - מפורשות ונחרצות - כי אין שירי אהבה שמחים. לאחר שנים, חבוט ונחבט מכאבי אהבה, נאלצתי להודות בצדקתו ובטעותי שלי.

בראיון זה אומרת עוד טל איפרגן, כי: "יש קטע בספר שמופיע תחת הכותרת 'ברבוניות', המעניק במה למשאלות שבלב. ברבוניות הן קטנות, ורודות וזהובות, כסימן זעיר לאדם שרעב לטיפת ים צלולה של מזל". הספרון "זרוע" משפטים שיריים, העוברים בו, לאורכו ולרוחבו, כשתי וערב. משפטים דוגמת: "לו היה לה שעון הייתה עונדת. לו ידעה שזמנם קצר הייתה מודדת", העמידו אותי נדהם משהו ו"דפקו לי זרמים", בלשון שלמד אני דעת, מהמתמחים הצעירים במשרד, המביאים סלנג עדכני, צעיר ושוצף למשרד. משפט דוגמת המשפט: "...שהיין יהיה פשוט ושקט. לבן וקר", הוא בעיני שירה צלולה ונשגבה ש"התחפשה לה" לפרוזה והיא "כאילו. כאילו כזה, כזה סיפור..." בעוד שאני - אני יודע שיש בפנינו שיר - שיר גמור בן שורה תמימה אחת.

בדור של "ריאליטי", תוכניות אירוח וגבב רב ובלתי פוסק של שטויות, המציף אותנו, נשפך אלינו ושוטף מוחותינו, מכלי התקשורת המשודרים והמודפסים, כיף - כיף גדול - לקרוא טקסט מעולה שכזה שנמצאתי למד דעת, שיצא לאור בתמיכה של גיוס כספים המוני, במסגרת האינטרנט.

הסופר, המבקר הספרותי והעורך, רן יגיל, עשה מלאכת העריכה על הצד העדין, הדק מן הדק. במיומנות של ממש, הלך והילך הוא בין הטיפות ולא עקר שתילים זערערים של טקסט נדיר ומשובח, שעורכים אחרים וחסרי רגישות, שלא כמותו - איש רגיש ועדין שכמותו - היו דורסים ועוקרים מן הכתוב, אגב מלאכת עריכה. לא בכדי כתבה טל איפרגן בסוף ספרה, כי: אני מבקשת להודות לרן יגיל שהאמין בספר הזה בשתי ידיו. הוצאת "עמדה" היא בית עם מרפסת וגינה עבורי". מניסיוני אני, מסכים אני, גם מסכים, עם כל מילה ומילה. לדידי אני הוצאת "עמדה" הינה גם גם ובנוסף - גן משחקים פתוח ופרוץ אלי רוח, שבו יכול אני לשחק משחקיי הילדות שלי, אין מפריע ובאמפתיה מוחלטת.

"ברבוניות" ' טל איפרגן; הוצאת "עמדה", תל אביב, יוני 2016; מחיר מומלץ -58 שקלים.

גילוי נאות: שניים מבין 12 ספרי השירה שכתב ופרסם כותב שורות אלה - ספר השירים:"אבו כביר" וכן ספר השירים: "שירים מן המרחב המוגן" - ראו אור בהוצאת "עמדה".

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  26/10/2016   |   עודכן:  26/10/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברבוניות וים האהבה הגדול והרחב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אביחי הרציג
26/10/16 09:09
2
שונית טפרברג
26/10/16 22:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יישום החלטה מספר 123 שקיבלה הממשלה, בתאריך 30.10.2011, בדבר שיקום אתר "חאן שער הגיא", הכוללת, בין היתר, קיום פעילויות חינוכיות, תיירותיות ותרבותיות באתר זה, בתחומי ידיעת הארץ ומורשת המקום, במסגרתן יונצח זכרו של השר, רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל, שנרצח בידי מחבלים, במילוי תפקידו כשר התיירות, מעוררת שאלה מהותית והיא - מה היה המידע המוקדם שהועברו לשרי הממשלה, שהחליטו להנציח זכרו של גנדי, דווקא בחאן שער הגיא, שעה שאין לזאבי כל זיקה שהיא למקום זה. בהחלטה זו ביטלה הממשלה החלטה מספר 4171 שלה, בדבר שימור ושיקום אתר נווה-אילן ההיסטורית והנצחת זכרו של זאבי, דווקא במקום זה.
25/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אין כל ספק ששר האוצר, משה כחלון, הוא פוליטיקאי ממולח, בעל חושים מחודדים היודע לזהות, בחוש הריח הפוליטי המפותח שלו, כלל התנודות ושינויי הריח הקלילים ביותר, בתבנית ההרחה המשתנה של ציבור הבוחרים הפוטנציאלי, בישראל. לכן, מבין הפוליטיקאי, משה כחלון, שהתחפש לאיש של שינוי תפישות עולם, בחברה הישראלית - ("יוקר המחיה זה הדיור, המזון והבנקים... ...אבל כל זה לא יקרה בדיבורים, כל זה יקרה רק אם אהיה שר האוצר הבא והאחראי למונופול מקרקעי ישראל. רק משם נוכל להילחם בנחישות ובחכמה ביותר המחייה"), כי עליו לפעול להורדת מדד המחירים לצרכן - ובכלל זה, במיוחד, מדד מחירי הדיור - באופן מיידי.
23/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בחיים. בחיים - גם אם הייתם מכניסים ראשי ושתי ידי, למשך שעות רבות כעונש, אל תוככי סד עינויים מעץ, מסוג זה שבו היו מענישים פושעים, בימי הביניים ב"ענישה מקדימה", טרם חריצת דינם, כדי לשכנע אותי לשנות דעתי הנחרצת - לא חשבתי שאמצא עצמי כותב רשימת ביקורת על בית-קפה-מסעדה, שהינו חלק מרשת ארצית. תפיסת עולמי והדעה הקדומה, שנשתרשה בי ושניזונה מניסיון מר, הביאו אותי לדעה ולמסקנה המוצקה והחד-משמעית, שעד כה לא נסתרה והתמוטטה, לפיה הטוב שבבתי-הקפה והמסעדות, שהינו חלק מרשת מזון, בעלת תפריט קבוע - דרך כלל, למעט מקרים חריגים שבחריגים - גם אם הוא סביר ותפריטו מניח דעת ואפילו יותר, סובל ממה שמבקרי מסעדות וסועדים אניני טעם מחפשי איכות, מכנים ומגדירים במשפט: "אוכל בטעם פלסטיק".
20/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
ההחלטה המטומטמת שקיבל לאחרונה ארגון אונסקו, לפיה אין כל זיקה יהודית לירושלים ולמקומות הקדושים בירושלים, אינה צריכה להפתיע איש. עוד באמצע שנות החמישים הביע דוד בן-גוריון, בתפקידו כשר הביטחון, בממשלתו של משה שרת, זלזולו הגמור באו"ם ומוסדותיו. במהלך ויכוח בישיבת ממשלתו של משה שרת, בתאריך 29 לחודש מרס 1955, בו הציע שר הביטחון דאז, דוד בן-גוריון, לכבוש רצועת עזה מידיהם של המצרים, בעקבות ריבוי פיגועי טרור של חוליות ה"פדאיון", הלא הוא ה"חמאס" של אז, הביע מי שהביע חשש מתגובת ארגון האומות המאוחדות - האו"ם, לפעולת כיבוש כזו. בן-גוריון השיב בתגובה, כי: "האו"ם הוא, או"ם שמום...". בכך ביטא הוא ביטול מעשיו של האו"ם וזלזול גמור במוסד זה, כדרך ביטולם של דברים בפי דוברי שפת היידיש.
19/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
החוק להטלת מס על מי המחזיקים ברשותם דירה שלישית, יגיע - קרוב לוודאי זמן קצר, לאחר שיעבור הוא בקריאה שלישית בכנסת ויהפוך לחוק, בספר החוקים של מדינת ישראל יו"ר הכנסת, לבחינתו ולפסיקת חלותו ותוקפו של בית המשפט העליון, בשבתו לדין, כבית משפט גבוה לצדק. כפי שפרסם העיתונאי, איציק וולף (מחלקה ראשונה - תאריך 14.10.2016), הרי הגיעו יו"ר הכנסת, ח"כ יורי אדלשטיין ושר האוצר, משה כחלון ל"עסקה" ביניהם, - מה שקרוי בשפה מכובסת, "להבנות" - לפיה בין הסעיפים שיכללו במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018 - קרי מה שקרוי, בשפת העם "חוק ההסדרים" - הגיעו להבנות לגבי סעיפים שייכללו במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018, הרי בתחום הדיור ייכלל למיסוי דירה שלישית.
18/10/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il