|   15:07:40
  דפנה נתניהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

המעגל הרחב - הלאום

זכות ההגדרה הלא מגדרית

הפמיניזם, כמו הקומוניזם, חותר לפרימת ההזדהות הטבעית של אשה עם משפחתה, חבריה ובני עמה - לטובת ה"מעמד", שהפעם מוגדר לא על-פי ההשתייכות החברתית-כלכלית אלא המגדרית
27/11/2009  |   דפנה נתניהו   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מדוע עלינו כנשים להזדהות איתה? [AP]

הפמיניזם תובע ממני להזדהות עם אשה פלשתינית המעודדת את בניה ובנותיה להיות שאהידים ולפוצץ את בני משפחתי, את בני עירי ואת בני עמי – יותר מאשר עם אבי, אחי, בעלי או בני, המוגדרים כמעט אוטומטית כנגועים ב"שוביניזם גברי"

   רשימות קודמות
  הפקרת בעלי-ברית
  במי בכל זאת בוחרים מחר?
  מפלצת באולטרה-סאונד

כשהתקרבנו לעבר פינת הרחובות באחד מטיולי הבוקר שלנו, הגיח לפתע מן הסיבוב אדם כסוף שער, ולפני שהצלחתי להתארגן, נעמדה כלבתי על שתי רגליה האחוריות בניסיון לחבק אותו בחמימות, שלא תמיד מתקבלת בהבנה, בלשון המעטה, ובוודאי שלא באהדה. "היא כל כך אוהבת את האנושות", התנצלתי. הוא הביט בי במבט כחול חכם ואמר במבטא ייקי מודגש: "אוווו, לאהוב את האנושות זה קל - לאהוב בני אדם זה קשה".

ואכן, באופן טבעי, מאורגנים בני האדם בקבוצות קטנות של משפחה, שבט, קהילה, ולא במבנה אחד של "כלל האנושות". נראה כי מעגל ההתייחסות הרחב ביותר, שאנו מסוגלים - לא תמיד בקלות - להזדהות עם חבריו ולהשתייך אליו, הוא הלאום. אומנם אצלנו היהודים יש לפעמים תחושה שאנו חלק ממשפחה אחת גדולה, וכי בעוד שאצל עמים אחרים שאלות דוגמת "מנין אתה", "איפה למדְתְּ" ו"היכן אתם עובדים" נועדו להעריך את מעמדו החברתי-כלכלי של הנשאל, אצלנו נועדו שאלות אלה למצוא את אותו מכר משותף, המחבר את השואל ואת הנשאל באותו קשר "משפחתי" קרוב או רחוק.
אמרתי "משפחה" - ולא במקרה. כי זוהי קבוצת התייחסות אורגנית, שדומה מבחינות רבות לאותו גרעין יסוד - המשפחה הקרובה - שבה אנו לומדים לפתח את יכולות האהבה, הנתינה, ההזדהות, החמלה והמסירות שלנו; זוהי אותה קבוצת התייחסות, המורכבת מגברים ומנשים בגילאים שונים, שבדרך כלל מהווה חיבור של קבוצות אורגניות דומות, בין אם זו שכונה, קהילה, עיר או מדינה.

ילדים שולחים הורים לגולאגים

לפני שנים שמעתי מפי אנתרופולוג על מחקר שנערך בשבט אפריקני, שחי בתנאי מלחמה ומצוקה קיצוניים, והמרקם החברתי בו התפורר. באירוע שבו צפה האנתרופולוג, כמה מבני השבט התעללו בילד ולעגו לו, בעוד אחרים מבני השבט עומדים סביבו וצוחקים בהנאה, כשהם מצטרפים מדי פעם להתעללות. בין הצופים הנלהבים הייתה גם אמו של הילד, שלא רק שלא יצאה להגנתו, אלא התגלגלה מצחוק נוכח השפלתו. האנתרופולוג הסביר, שכאשר חברה מגיעה לדרגה כזו של היעדר חמלה, אפילו בין אם לצאצאה, שיקומה הוא למעשה בלתי אפשרי. שכן, אותו קשר רגשי שנוצר בין בני משפחה קרובים – בין בני זוג, בין הורים לצאצאים, בין אחים – הוא מעין דבק, החיוני לקיומה של הקבוצה, בהיותו הבסיס לפיתוח יכולתו הרגשית של האדם לחוש מחויבות – מצפון, אם תרצו – תחילה כלפי בני משפחתו, וקבוצות ההשתייכות הקרובות, ואחר כך כלפי בני אדם אחרים. כמובן שבמרוצת השנים אנו מפתחים קשרים עם קבוצות בעלות עניין משותף, כמו ספורט, תחביבים, פעילות מקצועית, התנדבותית או פוליטית, אך בדרך כלל הקשרים עם חברי קבוצות אלה הם הרבה פחות עמוקים ומחייבים מאלה שאנו מקיימים עם קבוצות היסוד.

במאה ה-20 היינו עדים לשבירה מכוונת של אותו דבק רגשי-מצפוני-מוסרי – החיוני כל כך לשמירת הקבוצה האנושית, כמו גם ליכולתו של הפרט להשתייך אליה נפשית – על-ידי המשטרים הקומוניסטיים. אלה השקיעו מאמץ רב בהסטת ההזדהות של האנשים שבהם הם רדו מקבוצת המשפחה, הקהילה, העיר וכיוצא באלה, לקבוצת ה"מעמד" והמפלגה. כך מצאנו ילדים שהלשינו על הוריהם והביאו בכך לשילוחם לגולאגים ולמחנות לחינוך מחדש, או אזרחים שהביאו למאסרם של אחיהם, מוריהם, שכניהם, וקיבלו בתמורה את דירותיהם, או תפקיד רם יותר ששכרו בצידו.

שבירה זו של הקשר הטבעי, המחבר בין חברי קבוצות ההתייחסות הטבעיות, והמרתו בקשר בלתי טבעי בין חברי מפלגה או בין בני אותו "מעמד" – לא רק שוברת את המבנה החברתי הטבעי, אלא משבשת את יכולתם של הפרטים באותה חברה לחוש אהבה, חמלה, ותחושות מוסר טבעיות. היא מחליפה יכולת זו בנכונות עיוורת לציית לשליט – תהיה זו המפלגה, התנועה או האליטה הקובעת את סדר היום הציבורי.

כשחייל יהודי אינו אונס פלשתיניות

גם האליטה שלמעשה מנהלת אותנו כיום, נוקטת – במיוחד לאחר שסר חינו של הקומוניזם – אמצעים בעלי סממנים דומים של רודנות מחשבתית באמצעות פמיניסטיות השולטות ביד רמה בסדר היום הציבורי. גם התנועה הפמיניסטית, כמו התנועה הקומוניסטית, חותרת לפרום את ההזדהות הטבעית של בני החברה – עם בני משפחתם, עם חבריהם, עם עמיתיהם ללימודים ולעבודה, עם הקהילה שבה הם מתגוררים ועם העם שאליו הם משתייכים – לטובת ה"מעמד";

אלא שהפעם ה"מעמד" אינו המפלגה או ההשתייכות החברתית-כלכלית, אלא המגדרית. חלוקה חדשה ו"רוחבית" זו של החברה – לנשים מכאן ולגברים מכאן, מעצם טבעה גורמת לעימות מתמיד בין אנשים עקב שונותם המגדרית; כלומר החלוקה הפמיניסטית של העולם על-פי מגדר, מזינה מאבק מתמיד, מעין מהפכה מתמדת, מובנית, בין המינים בחברה. הפמיניזם, כמו הקומוניזם, מבקש לערער את תחושת ההזדהות וההשתייכות החברתית כלפי קבוצות היסוד, שעליהן בנויים ההזדהות והמוסר האנושיים – והפעם לטובת "בנות המגדר".

הפמיניזם – להבדיל מתנועות לקידום מעמד האשה בתוך מסגרות המשפחה, הקהילה והאומה – מצפה ממני, שרק בשל היותי אשה, אזדהה יותר עם אשה בסין, מאשר עם המעביד שלי, שאיתרע מזלו להיוולד גבר, ושלא כל כך במקרה הוא גם משרת בצבא המגן על חיי. יתר על כן, הוא מצפה ממני להזדהות עם אשה פלשתינית השולחת את בנה לרצוח את בתה, ש"חיללה את כבוד המשפחה" – יותר מאשר עם אבי, אחי, בעלי או בני, המוגדרים כמעט אוטומטית כנגועים ב"שוביניזם גברי"; כך הוא גם תובע ממני להזדהות עם שכנתה של אותה פלשתינית, המעודדת את בניה ובנותיה להיות שאהידים ולפוצץ את בני משפחתי, את בני עירי ואת בני עמי.

על ההזדהות הזו עם "חברותינו למגדר", הנדרשת מאיתנו על-ידי הפמיניסטיות, על חשבון ניתוק הקשר הנפשי עם חברי היחידות החברתיות המסורתיות הקרובות לנו, המורכבות הן מגברים והן מנשים, אנו משלמים מחיר מוסרי כבד – אובדן השיפוט בין הנכון והלא נכון, האמיתי והבלתי אמיתי, הצודק והבלתי צודק בחברה.

מצב כזה של בלבול ואובדן דרך משמש כמובן קרקע פורייה לצמיחת "מנהיגות פמיניסטית", של "מורות נבוכים" השולטות בנו, ומתיימרות להנחות אותנו בפתרון הדילמות שמזמנים לנו החיים.

כך, למשל, אם מדובר בעבירות מין ואלימות כלפי נשים, שמבוצעות על-ידי גברים יהודים – תובעות הפמיניסטיות להילחם בעבריינים בכל הכוח, שהרי ככלות הכל מדובר בגברים, אשר "מעצם מגדרם" הם עבריינים בכוח, אלא אם יוכלו להוכיח אחרת – כלומר, להוכיח שאין להם אחות. אלא שכשמדובר בעבירות מין ואלימות של גברים כלפי נשים יש יוצאים מן הכלל: אם עבירות אלה מבוצעות על-ידי ערבים נגד יהודיות, משום שהן יהודיות, הדבר נתפס כמאבק לאומי צודק, ואם הקורבנות הן מתנחלות – "לוחמי החירות" נתפסים כחסידי אומות העולם ממש. אחרת, איך ניתן להסביר את שתיקתן הרועמת של תנועות הנשים לנוכח עבריינות נפוצה זו כלפי נשים יהודיות? כלומר, בדילמה בין ההזדהות הלאומית לבין ההזדהות המגדרית – גוברת אצל מרבית הפמיניסטיות ה"מקצועיות" בארץ ההזדהות הלאומית הפרו-פלשתינית, ולכן הן שומרות על פרופיל נמוך בכל הקשור לאלימות של גברים ערבים כלפי נשים יהודיות.

אלא שפתרון דילמות אינו עניין כה פשוט. שהרי לוּ היה נודע כי חייל צה"ל אנס פלשתינית – כבר היינו שומעים על האירוע הזה בחדשות הרדיו והטלוויזיה ובתוכניות הדַבֶּרֶת וקוראים על כך בעיתונות הכתובה והאלקטרונית, ובכל זאת בחסות הסולידריות המגדרית המפוארת. אבל מה לעשות שחיילי צה"ל אינם אונסים פלשתיניות? מעניין, אבל גם לסוגיית אי-האונס קיבלנו הסבר מגדרי: זוהי גזענות צרופה – האשה הערבייה נחותה מדי בעיני החייל הישראלי, מכדי להוות אובייקט לאונס.

אז לפני שבנות המין הפמיניסטי יצליחו לבלבל אותנו לגמרי, ולשכנע אותנו שקל כל כך לאהוב את האנושות, או לפחות את מחציתה הנשית, כדאי להזכיר לעצמנו שהגברים ככלל, המוקעים על ידם כעבריינים בכוח, כאלימים וכשוביניסטים, יכולים להיות האבא שלנו או הבן שלנו, שאותו חינכנו אנו עצמנו. כדאי גם לא לשכוח, שאותם חיילי צה"ל "גזעניים" הם האבות, האחים, בני הזוג והבנים שלנו, הלוחמים נגד אויבינו, כדי לאפשר לנו לחיות כאן ולציין שההזדהות עם אויבינו – גם עם הנשים שבהם – אינה עומדת אצלנו כלל על הפרק.

לאתר מגזין מראה
דפנה שמורק-נתניהו היא עורכת-דין, בעבר מרצה למשפטים וכיום העורכת הראשית של המגזין "מראה"
תאריך:  27/11/2009   |   עודכן:  28/11/2009
דפנה נתניהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זכות ההגדרה הלא מגדרית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עיניים פקוחות
28/11/09 09:47
2
איל
28/11/09 10:39
3
קורא ותיק
28/11/09 21:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כבר ראינו מומחה מטעם בית המשפט - אשר בבודקו דירה על פי חוות דעת מקצועיות שנמסרו לו, ראה סדקים בדירה ומאן לרשום אותם ולהתייחס אליהם בחוות דעתו, בטענה שאותם סדקים לא נרשמו בחוות הדעת של התביעה.
27/11/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
גם לאחר הודעתו של שר המשפטים כי המועמד לתפקיד היועמ"ש הינו הפרקליט המבריק והמתאים יהודה וינשטיין, ראוי יהיה להתייחס לפיאסקו שאפיין את עבודתה של ועדת האיתור. בהינף יד קבעה הוועדה כי השופט המצטיין נועם סולברג, אינו ראוי להיבחר מאחר ש"אינו בשל", רחמנא לצלן.
27/11/2009  |  עו"ד יראון פסטינגר  |   מאמרים
הימים האחרונים היו יצירתיים יותר, והיכולת לקבל רעיונות חדשים עוררה חיוניות. הדמיון אינו רק מתעורר אלא גם מפעיל. יכולות ההבנה והעיצוב שלכם מפתיעות מאחר שלא הייתם מודעים להן קודם. תנו לאינטליגנציה שלכם להנחות אתכם, גם אם הרעיונות שלכם אינם ריאליים.
27/11/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
בפרשת ויצא התורה מתארת באריכות את התמודדותו של יעקב אבינו עם לבן הארמי. בהגדה של פסח, אנו אומרים כי לבן היה במובן מסוים גרוע אפילו יותר מאשר פרעה: "צֵא וּלְמַד מַה בִּקֵּשׁ לָבָן הָאֲרַמִּי לַעֲשׂוֹת לְיַעֲקֹב אָבִינוּ, שֶׁפַּרְעֹה לֹא גָזַר אֶלָּא עַל הַזְּכָרִים וְלָבָן בִּקֵּשׁ לַעֲקוֹר אֶת הַכּׂל". כדי להבין את הסכנות הטמונות בטיפוסים מסוגו של לבן, צריך לעמוד על מקורו ועל שאיפותיו.
27/11/2009  |  אריה יואלי  |   מאמרים
בחירתו של עו"ד יהודה וינשטיין לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה מסעירה את הדמיון בקרב מי ששוחר חידושים. עורך הדין המוכשר הזה מגיע מלב-ליבה של הפרקטיקה הפרטית ונוחת היישר על כורסתו של היועץ המשפטי לממשלה שהוא גם ראש התביעה.
27/11/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
הבישול הצרפתי ובעיות העיכול שלנו  /  עמנואל נבון
ללא תקנה  /  בועז ארד
הכרזת עצמאות? כנראה שלא!  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il