|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שישה בשישי

סתירות

נתניהו היה צריך לבחור בין שתי אפשרויות סותרות ביחס להסכם עם אירן שירות התעסוקה, ארגוני נשים ומפלגות עדתיות צריכים לבחור האם להודות שנכשלו או שאין עילה לקיומם כסף ורבנים - סתירה במונחים מדוע פעל וינשטיין בניגוד לקו שהוביל ומהו היחס הנכון לחנוכה
29/11/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
הסכם טוב או רע? [צילום: AP]


נתניהו ואירן
לא בורח לניסוח מעומעם [צילום: מן הטלוויזיה]

כיצד אמור היה בנימין נתניהו להגיב על ההסכם בין המעצמות לאירן? לכאורה, עליו להתמודד עם שתי מגמות סותרות. מחד-גיסא, הוא רוצה לתקוף את ההסכם – אם משום שההסכם באמת גרוע, ואם משום (כפי שיאמרו כמה פרשנים פוליטיים שאינם בדיוק מאוהדיו) שזה הנושא המרכזי עליו ביסס את מדיניותו ואת נצחונו בבחירות. מאידך-גיסא, לומר שזהו הסכם גרוע – פירושו של דבר להודות בכך שהוא נכשל במניעתו ובכך שאירן הופכת למדינת-סף גרעינית דווקא בקדנציה שלו.

אם השיקולים של נתניהו היו פוליטיים ואישיים בלבד, הוא היה בוחר מן הסתם באיזשהו ניסוח מעומעם או אפילו אומר שההסכם הוא הרע במיעוטו. אבל לא, נתניהו יצא בצורה פומבית וברורה נגד ההסכם. זה לבד אומר, שהוא באמת מאמין שההסכם גרוע ומסוכן לישראל. זה לבד אומר, שכדאי מאוד שנקשיב לו ולא נייחס לו כל מיני מניעים זרים. וזה לבד אומר, שמי שעושה את ההפך (ע"ע ידיעות אחרונות) – נראה שהוא עצמו נגוע במניעים זרים.

שירות התעסוקה
אבטלה עולה או יורדת? [צילום: פלאש 90]

השבוע חשף News1 טענות של עובד בשירות התעסוקה, לפיהן נתוני האבטלה שמפרסם השירות מוטים בצורה משמעותית כלפי מטה. בלי להיכנס לגופן של הטענות, הן מציגות את הסתירה הפנימית בה מצוי השירות. אם הוא יצליח למצוא תעסוקה לרוב המובטלים – הרי שתפקידו יתייתר במידה רבה, ואולי חלק מעובדיו יפוטרו. אם הוא לא יצליח – הרי שמדובר בגוף כושל, וגם אז אולי כדאי לפטר חלק מעובדיו.

אם השירות יציג תמונה של אבטלה יורדת – אז הוא אומנם הצליח, אבל חותר תחת עצם קיומו. ואם יציג תמונה של אבטלה עולה – אז הוא אומנם חיוני, אבל נכשל וחותר תחת עצם קיומו. אז אולי להגיד את האמת כמות שהיא? לפי אותו עובד, דוד צרפתי, זה לא מה שקורה. שירות התעסוקה לא הגיב עד דקה זו על הטענות, מה שמלמד כנראה שיש בהן מן האמת.

נשים ועדות
דרישה דבילית ל-50% נשים [צילום: פלאש 90]

מצב די דומה קיים בגופים הנאבקים נגד קיפוח ואפליה, בעיקר של עדות ונשים. קחו לדוגמה גוף כמו נעמ"ת: אם כל הנשים יזכו לשוויון עליו הוא נלחם, הוא יהיה מיותר. וקחו לדוגמה מפלגה כמו ש"ס: אם תיפסק האפליה הנטענת של בני עדות המזרח, היא תהיה מיותרת. אז מה עושים? טוענים שיש קיפוח ואפליה ובכך מודים שנכשלו, או אומרים שאין קיפוח ואפליה ובכך מודים שהם מיותרים?

חלק מהפתרון שמוצאים גופים מסוג זה (וכעת אינני מדבר בהכרח על נעמ"ת וש"ס), הוא לטעון לקיפוח ולאפליה גם כאשר הללו לא קיימים. למשל: לומר שמתנכלים לזמרים מזרחיים משום שהם מזרחיים – שזה שקר, משום שההאשמות נגדם מדברות בעד עצמן. או לומר שהייצוג הנשי בכנסת צריך להיות 50% - שזה דבילי, משום שאז צריך גם ייצוג יחסי של דתיים ושל עולים מבריה"מ-לשעבר ושל סטודנטים ושל כל קבוצה, גדולה וקטנה. לכן, כאשר אתם שומעים טענות כאלו, כדאי להסתכל מי עומד מאחוריהן ומה האינטרס שלו.

מצגר והערבויות
מתגנבת ללב מחשבה מרושעת
[צילום: פלאש 90]

סיפור שאולי כבר יצא לי לספר. מעשה בר' דוד סגל, בעל "טורי זהב" (הט"ז), שהתארח אצל חותנו, ר' יואל סירקיש, בעל "בית חדש" (הב"ח). לפני שבת הפקיד הט"ז את ארנקו אצל הב"ח, והלה – כפי שהדין מחייב – בדק את תוכנו בנוכחותו של חתנו. מאותו רגע, כמעט התעלם הב"ח מהט"ז, והאחרון לא ידע את נפשו מרוב צער. במוצאי שבת לא יכול היה להתאפק ושאל: מה פשעי ומה חטאתי? הוציא הב"ח את הארנק, הטיח אותו על השולחן וקרא בזעם: יש פה 100 זהובים! זה החתן שנתן לי הקדוש ברוך הוא?! מהיכן יש לך 100 זהובים?! או שגנבת או שלקחת שוחד! רק לאחר שהט"ז הסביר שזהו מענק שקיבל מאנשי עירו לצרכים רפואיים, נרגע הב"ח.

הזעקה צריכה להדהד: מאיפה יש לרב בישראל 100 זהובים? ובלשון ימינו: מאיפה יש לרב בישראל – ליתר דיוק: למי שהיה הרב הראשי לישראל – 500,000 שקל במזומן לערבות לשחרורו ממעצר, ועוד 500,000 שקל לגַבּוֹת ערבות אישית נוספת שלו? כי רבנים וכסף – זו אמורה להיות סתירה. ורבנים חשובים והרבה כסף – זו אמורה להיות סתירה כפולה. מתגנבת ללב המחשבה המרושעת, שאם לרב החשוד בשוחד יש כאלו סכומים, אולי החשדות נגדו אינם לגמרי מופרכים.

וינשטיין וגרסטל
לפחות יצא מזה משהו טוב [צילום: יוסי זליגר]

מינויה של הילה גרסטל לראש הגוף שיבקר את הפרקליטות, סותר את הקו שהוביל יהודה וינשטיין לאורך זמן רב. וינשטיין רצה את גוף הביקורת כמו שרוצים חור בראש ועשה כל שביכולתו לטרפד את הקמתו, אחר כך לעכב את הקמתו ואחר כך לסרס את סמכויותיו. לזכותה של ציפי לבני יש לומר, שהיא כופפה את ידו של וינשטיין (וגם את זו של משה לדור) בנושא חשוב: מתן אפשרות לציבור להגיש תלונות מהיום הראשון. אז למה וינשטיין הולך וממנה את גרסטל – העצמאית, הדעתנית, הישרה, החזקה?

הסיבה פשוטה מאוד: וינשטיין הבין, שיש גבול לכמה שהוא יכול לזלזל בפוליטיקאים, במיוחד מן הימין. גם למשוך את הקמת גוף הביקורת, גם לנסות לנטרל אותו מראש, גם למנות את שי ניצן לפרקליט המדינה – ואז גם למנות אדם חלש לראש גוף הביקורת? זה היה עלול/עשוי להיות צעד אחד יותר מדי. כמה מבכירי הימין – לדוגמה השר אורי אריאל ויו"ר הקואליציה יריב לוין – מזמן רצו לכפות בחקיקה את הקמת גוף הביקורת. אם וינשטיין היה שם בובה בראשו, ייתכן מאוד שהוא היה מגלה במהירות שהח"כים כופים עליו גוף הרבה יותר חזק מכפי שהוא רוצה. לכן, לא הייתה לו למעשה ברירה. לפחות יצא מזה דבר טוב בדמותה של גרסטל.

חנוכה ותשעה באב
המאבק היה דתי, לא לאומי

יחסו של הציבור החילוני בישראל לחנוכה ולתשעה באב סותר את העובדות. לחנוכה מתייחסים כאל חג של ניצחון לאומי, בעוד שהמכבים התקוממו נגד הדיכוי הרוחני-דתי של היוונים ולא נגד עצם שלטונם. לתשעה באב מתייחסים כאל יום אבל דתי, בעוד שבפועל ההשלכות של חורבן בית המקדש במישור הלאומי-מדיני היו הרבה יותר גדולות מאשר אלו שבמישור הרוחני. אז בין סופגנייה ללביבה ובין סביבון לפסטיגל, כדאי להזכיר מה באמת מייצג חנוכה: את שאיפתו של העם היהודי לעבוד את אלוקיו ולקיים את מצוותיו.

תאריך:  29/11/2013   |   עודכן:  29/11/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אייזיק גינדי   אילה גלברד-יעקב   אילה גלברד-יעקב   אלכסנדר משקביץ   אלעד רט   אלעד רט   בני אלג'ם   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבריאל כהן   דוד ליבאי /  Libay David"   דמיטרי מדבדב   דניאל  ויטמן   דניאל ויטמן   הילה גרסטל / Hila Gerstel   חיים אייזנשטט   חסן רוחאני   טל גבאי   טלמן איסמאילוב   ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd   יהודה  אזרד   יהודה וינשטיין   יהודה פריד   יונה מצגר   יוסי  פריאל   יחיאל הירש   יניב נפתלייב   יריב לוין / Yariv Levin   לאוניד נבזלין   מורן פורת   מחמוד אחמדינג'אד   מיכאל מירלשווילי   משה לדור   משה יועד הכהן / Moshe Yoad Hacohen    ניסן  ציוני   סלבה ברשט   עלי חמנאי   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קרן גורן   רונאלד איזייב   ריימונד גינדי   שגיא  הר-שפר   שי ניצן / Shai Nitzan    שמואל ברודמן   שמחה קרקובסקי   שני טביב 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סתירות
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
29/11/13 04:12
 
יוסי מ
29/11/13 08:33
2
יוסי מ
29/11/13 09:11
 
בני בנקר
30/11/13 12:37
 
יוסי מ
1/12/13 08:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בתקופת התלמוד, לחכמים היה מוצמד מתורגמן. על ההשערות, המתורגמן לא היה מתרגם דברים אלא אומר בקול את הדברים שהחכם בעל הקול החלש לא יכול היה להשמיע. אני מניח שלצד זאת היו לו גם יכולות רטוריות כלשהן, על-מנת להעביר את הטענה באופן הטוב ביותר. עוצמת הטון ואופן הדיבור הרי משפיעים היטב על קבלת הטיעון בידי אנשים אחרים, והתלמוד הרי כולו ניזון מוויכוחים סוערים שלנמצא בהם יש תחושה כאילו מדובר בחיים ומוות, וכל נקודה וכל הלכה היא עקרונית ממש ומשנה סדרי עולם. כשאני חושב על זה, כחלק מהניסיון ליצור שוויון הזדמנויות לכל החכמים, המתורגמן בא לתת את האפשרות גם למי שאין לו את היכולת לדבר בבירור.
28/11/2013  |  עקיבה לם  |   מאמרים
מבין הפרשנים הרבים שעסקו בנושאי הגרעין האירני, יש חלק שעדיין נושאים עמם ביודעין או בתת-ההכרה את שרידי הגלותיות, הפחד וההתבטלות בפני הפריץ שלא יתרגז.
28/11/2013  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ים של מילים יצרו באחרונה העיתונות והמדיה האלקטרונית כאן, בניסיונן להסביר את מה שנראה כתפנית במערכת היחסים בין ארה"ב לאירן. אלא שלא ברור על מה ולמה ההפתעה. צפייה מדוקדקת והקשבה לאמירותיו ולדפוסי התנהגותו של נשיא ארה"ב מאז נבחר לתפקידו, יספקו את כל ההסברים הדרושים לשינוי הגדול, בבחינת הכל היה צפוי וגם הרשות (לאובמה) נתונה.
28/11/2013  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
כחצי שנה לפני הסכם הגרעין בזנבה ארה"ב ואירן קיימו שיחות בערוץ חשאי. המגעים לכינון הערוץ החלו עוד לפני הבחירות באירן, ולכן הסיבה לתחילתן איננה בחירתו של רוחאני לנשיא אירן. אם כך מהן הסיבות לכך? בהכללה ניתן לומר כי הסיבה העיקרית הינה כמו תמיד הכסף. הסנקציות כנגד אירן פוגעות בכלכלתה והן מוצגות כמניע העיקרי לרצון האירני להסכם. אבל הסנקציות פוגעות גם בארצות רבות שאינן יכולות להיות בקשרי מסחר עם אירן, כמו למשל חברת רנו הצרפתית שנפגעה, או הודו שכבר פנתה להזמין נפט מאירן. ויש רבות נוספות.
28/11/2013  |  אבנר יופי  |   מאמרים
במאמר אורח בעמוד האופ-אד ב"ניו-יורק טיימס", מותח יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ, ביקורת נוקבת על ההסכם בין שש המעצמות לבין אירן. עמידרור, שאינו נושא עתה שום תפקיד רשמי, מרשה לעצמו להחריף את טון הביקורת נגד ההסכם ואומר דברים שרה"מ בנימין נתניהו אינו יכול להרשות לעצמו לומר.
28/11/2013  |  רן דגוני   |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת מצגר (ב)  /  מי ומי  
אובמה לנתניהו: הפסק הביקורתיות הצעקנית  /  איציק וולף
צרפת: ההקלות על אירן - בדצמבר  /  איציק וולף
אובמה לנתניהו: "מעוניין להתייעץ איתך"  /  עידן יוסף
הפרסים והיוונים  /  אריאל י. לוין
זהירות, קונספציה  /  ד"ר רון בריימן
הסכם מינכן-הסכם ז'נבה  /  עליס בליטנטל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il