|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שולה, השלושה והשלילה

את ההחלטה שלא לחתום על עסקת טיעון עם שולה זקן, יש להסביר בשלושה מישורים שונים: תיק הולילנד, התיק הירושלמי ותיקים אחרים. אבל אם הפרקליטות הייתה מודעת למפלס הלחץ בסביבתו של אולמרט, ייתכן שההחלטה הייתה שונה
07/03/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט אולמרט   |   תגובות
אין ראיות תומכות [צילום: פלאש 90]

לא תהיה עסקת טיעון עם שולה זקן
איתמר לוין
אומרת שזקן לא הציגה ראיות תומכות לטענותיה בדבר מעורבותו של אולמרט בעבירות פליליות * הסניגורים: הוחמצה הזדמנות פז לגלות מה התרחש * אולמרט: הפרקליטות ניסתה להשפיע על רוזן
לרשימה המלאה

"לא נוכל לפרט מעבר לכך" - מסתיימת הודעת הפרקליטות על ההחלטה שלא לחתום על הסדר טיעון עם שולה זקן. מבחינה ציבורית, הפרקליטות בהחלט חייבת לפרט מעבר לכך, ואם לא עכשיו - אזי אחרי הכרעות הדין בתיקי הולילנד וראשונטורס-טלנסקי. מאחר שזה ככל הנראה לא יקרה, ננסה אנחנו להסביר מה קרה כאן. לצורך כך, יש צורך להבחין בין שלושה מישורים: תיק הולילנד, התיק הירושלמי ותיקים אחרים.

לפני כן, יש לשים לב לנקודה אחת המשותפת לשלושת התיקים: הפרקליטות מדברת על העדר "ראיות תומכות", דהיינו מסמכים מזמן אמת. שמואל דכנר מסר גירסה מפורטת מאוד, שאפילו נתמכה במסמכים, אך התברר שבנקודות רבות הוא לא דייק ואפילו שיקר, ושחלק מן המסמכים שמסר היו מזויפים. הפרקליטות לא רוצה להסתכן בעד נוסף כזה, ודאי שלא כאשר מדובר בנאשמת שמציעה את גירסתה בשלב מתקדם ביותר של המשפט, במה שנראה כצעד של יאוש.

בתיק הולילנד ובתיק הירושלמי, ניתן לומר שהפרקליטות לא הצליחה להגיע למצב בו יהיו לה גם צורך וגם יכולת להביא את זקן לעדות. בתיק הולילנד הפרקליטות כנראה סבורה שהיא לא צריכה את זקן; בתיק הירושלמי היא כנראה סבורה שלא תצליח להעלות אותה על דוכן העדים. נסביר.

מה פירוש "יכול להיות"?
טען שסיפר לה על יוסי אולמרט [צילום: פלאש 90]

במשפט הולילנד יכולה זקן לחזק את ראיות השוחד נגד אהוד אולמרט בשני נושאים עיקריים: 500,000 השקלים שנתן שמואל דכנר ליוסי אולמרט, ו-60,000 השקלים שלטענת זקן היא העבירה לאורי מסר לצורך כיסוי גרעונות של אולמרט. לצורך כך, היה צורך לזמן אותה לעדות לאחר שלב הסיכומים וקרוב מאוד למועד הכרעת הדין.

בקצת הגזמה נגיד, אם יש אחד מבין 600 שופטי ישראל שניתן להניח שהיה מאפשר להביא את זקן כעת לעדות – זהו דוד רוזן. הוא הבהיר שוב ושוב, כי הנהלים הם בעיניו משניים למהות, ולכן קרוב לוודאי שהיה מאפשר לשמוע שוב את זקן, גם אם משמעות הדבר הייתה דחייה מהותית במתן פסק הדין (למרות שיכול היה לתת פסק דין חלקי לגבי הנאשמים שאינם נוגעים לזקן ואולמרט).

אלא שהפרקליטות כנראה סבורה שסיכוייה להרשיע את אולמרט טובים גם בלי עדותה הנוספת של זקן. בנוגע ליוסי נשאלה זקן במשטרה, האם נכון שדכנר סיפר לה שאולמרט ביקש ממנו לסייע, ושהיא אמרה בכעס: יותר טוב שיטפל קודם בחובות שלו. זקן השיבה: "יכול להיות". רוזן העיר בחקירתה הנגדית, כי היא לא שללה את הדברים על הסף, ושהוא היה מצפה – כלשונו – שתזרוק את החוקרת לכל הרוחות. זקן טענה, כי המילים "יכול להיות" היו רק חזרה על דברי החוקרת, אך הרושם הוא שרוזן רואה בהן אישור – בניגוד למקרים בהם זקן הגיבה בשלילה מוחלטת. נראה שזקן לא נתנה בחקירתה שום דבר מעבר לכך.

בנוגע ל-60,000 השקלים, הרי שאם זקן אמרה שאולמרט ביקש וקיבל אותם – זוהי גירסה שלישית (אחרי שאמרה שנטלה את הכסף לעצמה ואחרי שאמרה שנתנה אותו למסר). רוזן מאוד לא אוהב שינויי גירסה, בפרט כאשר אין להם הסבר הגיוני וכאשר אין תימוכין בכתב לאחת הגרסאות. ואם זקן חזרה על כך שהתבקשה לכסות גרעונות ושנתנה את הכסף למסר – אין בכך כל חידוש. רוזן אמר בנקודה זו, כי למעשה זקן אומרת ששני האנשים הקרובים ביותר לאולמרט – היא ומסר – הכשילו אותו בקבלת שוחד. כך שגם כאן עשויה הפרקליטות להרגיש על קרקע בטוחה.

צעד אפשרי אך נדיר
היומנים תיעדו את העברת הכספים [צילום: פלאש 90]

שונים הדברים בתיק הירושלמי. זקן אמרה במשטרה, כי אולמרט הורה ליצור את המימון הכפול בפרשת ראשונטורס. אולמרט זוכה מחמת הספק בפרשה זו, לאחר שבית המשפט קבע שלא הוכח שהוא ידע על המתרחש; זקן הורשעה בשני מקרים מתוך ה-17. עדות כזו של זקן משנה את הסיפור לחלוטין, משום שאם בית המשפט מאמין לה – הספק נעלם וחייבת לבוא הרשעה.

לגבי פרשת טלנסקי, זקן הייתה יכולה לתת לפרקליטות אישור לנכונות של יומניה, בהם תועדו בין היתר פגישותיו של אולמרט עם טלנסקי והכספים שקיבל ממנו. היומנים לא הוגשו משום שזקן לא העידה ולכן לא היה האישור הנדרש לאותנטיות שלהם. אלא שהיומנים מצויים בידי המשטרה כבר כמה שנים, ונראה שהפרקליטות הגיעה למסקנה שאין בהם די או צורך בשלב זה. בפרשה זו זוכה אולמרט משום שהמחוזי קבע שמעשיו לא חצו את הקו שבין המשמעתי לבין הפלילי. זהו זיכוי בעייתי ושנוי במחלוקת, ובו התמקד הדיון בבית המשפט העליון.

כדי להעלות את זקן לדוכן העדים בתיק הירושלמי, הייתה המדינה צריכה לקבל את הסכמת בית המשפט העליון לפתוח מחדש את התיק ולהחזירו למחוזי. זהו צעד אפשרי אך נדיר, והוא נעשה בעיקר כדי להציג ראיות מזכות ולא ראיות מרשיעות. המדינה הייתה צריכה לטעון, כי לא יכלה להשיג את עדותה של זקן במשפט המקורי, משום שכנאשמת היא החליטה שלא להעיד וזו זכותה. פרקליטיו של אולמרט היו עונים: יכולתם לבקש לפצל את המשפט ולזמן אותה כעדת תביעה.

המאבק המשפטי בנקודה זו היה הרבה יותר קשה מאשר מול רוזן, לא רק בגלל העיתוי אלא גם ובעיקר משום שבראש ההרכב בעליון יושב הנשיא אשר גרוניס, מהשמרנים שבשופטי ישראל. אם נגזים שוב, נאמר שגרוניס מצוי בקצה השני של הסקאלה מול רוזן, ופעמים רבות הוא מתמקד בנוהל כדרך שלא להכריע במהות. ייתכן גם שהפרקליטות חששה שבלא ראיות תומכות בכתב, עדותה של זקן ממילא לא תתקבל וכך ייפגעו סיכוייה בערעור.

לפני שנים רבות
חשש מעדות שקר או מעדות אמת? [צילום: פלאש 90]

המישור השלישי, כאמור, הוא תיקים אחרים – בין אם כאלו שנסגרו (כרמיה, בנק לאומי) ובין אם כאלו שמעולם לא נפתחו (הדלפות מהחקירות, מה עלה בגורל 300,000 הדולרים במזומן שנותרו בקופה הסודית של מסר). בנקודה זו נראה, שהפרקליטות הגיעה למסקנה שאינה רוצה לעסוק בעניינים שהתרחשו לפני שנים רבות: על חלקם אולי יש התיישנות, באחרים זקן לא סיפקה ראיות תומכות, והיא גם לא רצתה להיראות כמי שרודפת את אולמרט.

האם הפרקליטות צדקה? גם כאן יש להבדיל בין שלושת המישורים. לגבי תיק הולילנד, אין טעם לעסוק בהשערות כאשר בעוד 24 יום יהיו לנו עובדות בדמות הכרעת הדין. לגבי התיק הירושלמי, דומה שהיה מקום לכל הפחות לנסות; לכל היותר, בית המשפט העליון היה משיב בשלילה. לגבי התיקים האחרים, נראה שהעדר ראיות תומכות מצדיק את ההחלטה.

ובכל זאת, עוד הערה אחת. אם הפרקליטות הייתה מודעת למפלס הלחץ בסביבתו של אולמרט, ייתכן שההחלטה הייתה שונה. מקורבים לאולמרט דיברו במונחים של שיבוש הליכים ורמייה מצד התביעה, הביעו חשש אמיתי מפני החלטתו של רוזן אם יתבקש להחזיר את זקן לדוכן העדים, והעלו האשמות כבדות כלפי סניגוריה של זקן. ייתכן שאולמרט חשש מפני עדות שקר; ייתכן גם שהוא חשש מפני עדות אמת.

תאריך:  07/03/2014   |   עודכן:  07/03/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי מסר   אורי קורב   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי אברבנאל   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אשר גרוניס / Asher Grunis   אתי בן-דור   בנק לאומי לישראל בע"מ / Leumi Bank LTD   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יעקב צבן   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מוסיה ארד   מני מזוז / Meni Mazuz   משה טלנסקי   משה  ישראל   משה לדור   משה סובל / Moshe Sobel   משה שמיר   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   נוית נגב   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   פרשת כרמיה   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שולה, השלושה והשלילה
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
aehod
7/03/14 08:47
2
הבלוף הגדול
7/03/14 11:00
3
8
7/03/14 11:41
4
יוסי מ
7/03/14 11:44
 
עמיעד
7/03/14 14:20
 
אראל
9/03/14 02:16
5
א.ל. רמת-גן
7/03/14 13:05
6
איריס כהן
7/03/14 14:01
 
ע_הראל
11/03/14 08:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט אולמרט
ביום בו שוב הפכה סכנת סגירתו של מעריב למוחשית (יום ד', 5.3.14), קיבלנו איתות ברור כיצד ייראה שוק העיתונות אם שני השחקנים העיקריים שייוותרו בו יהיו ידיעות אחרונות וישראל היום. האמת היא, שאיתותים כאלו ניתן למצוא מדי יום, ולעיתים דומה שהדבר היחיד עליו מסכימים שני העיתונים הוא התאריך. ובכל זאת, הנה הדוגמה האקטואלית ביותר: חקירתה של שולה זקן.
06/03/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מפקד יאח"ה, תת-ניצב אפרים ברכה, מצוי בניגוד עניינים בטיפולו בעדותה המחודשת של שולה זקן בענייני אהוד אולמרט. כך עולה מבדיקת News1. עוד עולה חשש לניגוד עניינים נרחב בו מצוי ברכה בנושאים אחרים, בשל ייצוגו בידי עו"ד רונאל פישר.
05/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שולה זקן העידה (יום ד', 5.3.14) במשך שמונה שעות בפני קציני היחידה הארצית לחקירות הונאה, במשרדי יאח"ה בלוד, במסגרת המגעים לחתימת הסדר טיעון איתה. לדברי משרד המשפטים, זקן העידה בנושאים אליהם בחרה להתייחס ועדותה תועבר לבחינת הפרקליטות.
05/03/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
אהוד אולמרט, אשר יגורת בא. דווקא בימים אלה, מלאי האופוריה עבורך, כשאתה מרבה להתראיין בערוצי הטלוויזיה ובכלי התקשורת, מכתיר לעצמך כתרים של עושה-שלום-לא-במרומם ומבטל את העשייה של קברניטי המדינה, נחתה עליך צרה שלא צפית.
21/02/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
זו הפעם הראשונה שאני פונה אלייך ישירות בדרך זו במטרה להעביר אלייך חומר למחשבה ולסייע לך להבין כמה תהליכים שמתרחשים סביבך ואינך ערה להם במידה הראויה.
14/02/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
עו"ד בלכר זוכה בהסכמת ועדת האתיקה  /  איתמר לוין
וינשטיין: לא נימנע מערעורים על זיכויים  /  איתמר לוין
"אין בעיה בסכום גדול במזומן ללא תיעוד?"  /  איתמר לוין
קרקס אולמרט-זקן  /  אריה אבנרי
בחזרה לעתיד  /  איתמר לוין
שמונה בעקבות הקופה הסודית  /  יואב יצחק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il