|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הסכם הגרעין עם אירן

תזכורת ממחנה דכאו

מספר תובנות לאחר שמצעד האיוולת של ברק אובמה הגיע לשיאו: על האסטרטגיה של בנימין נתניהו, על הנאום בקונגרס, על האינטרסים הכלכליים ועל הלקח שלא נלמד מההיסטוריה
05/04/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
נגד כל בעלות הברית [צילום: AP]


ה"כישלון" של נתניהו
ספג קיתונות של בוז [צילום: AP]

כאשר מסתכלים במבט כולל, רואים שנתניהו רשם הישג כמעט בלתי-ייאמן. הוא הביא את העולם להכיר בכך שאירן שואפת להשיג נשק גרעיני, הביא את העולם להטיל עליה סנקציות קשות למשך מספר שנים, הביא את העולם להבטיח שיפקח על תוכנית הגרעין שלה

יש מי שלא יכול להתאפק (נחשו באיזה אמצעי תקשורת מדובר), ומכנה את הסכם הגרעין עם אירן "כישלון של בנימין נתניהו". ככלות הכל, המאבק נגד הגרעין האירני היה פרויקט הדגל של נתניהו בחמש השנים האחרונות, והנה – למרות הכל – לאירן יהיה נשק גרעיני, ואת זה נתניהו אומר בעצמו.

בהסתכלות צרה, על מבחן התוצאה בשורה האחרונה, יש בכך לא מעט מן הצדק. נתניהו רצה למנוע מאירן נשק גרעיני, וכן יהיה לה נשק כזה. אלא שזהו מסוג המקרים בהם חייבים להסתכל על התמונה המלאה. בלי ההתעקשות של נתניהו, לאירן היה כבר מזמן נשק גרעיני. בלי המאבק שניהל כמעט לבדו מול כמעט כל העולם, אירן לא הייתה מדינת-סף אלא מעצמה גרעינית כבר כעת. בלי הנאום שלו באו"ם, זה עם ציור הפצצה שזכה לכאלו קיתונות של לעג בישראל, לא היו שום פיקוח ושום מגבלות, חלקיים ככל שיהיו.

כאשר מסתכלים במבט כולל, רואים שנתניהו רשם הישג כמעט בלתי-ייאמן. הוא הביא את העולם להכיר בכך שאירן שואפת להשיג נשק גרעיני, הביא את העולם להטיל עליה סנקציות קשות למשך מספר שנים, הביא את העולם להבטיח שיפקח על תוכנית הגרעין שלה. אם המטרה הייתה למנוע מאירן נשק גרעיני אי-פעם – נתניהו נכשל. אבל ספק אם המטרה הזאת הייתה ריאלית מלכתחילה, כי הניסיון מלמד שמדינה שרוצה נשק גרעיני ומוכנה לשלם את המחיר, משיגה אותו. לכן, אם המטרה הייתה להרחיק את אירן כמה שיותר זמן מהפצצה – היא הושגה.

היחסים עם אובמה
עיוורון ואובססיות [צילום: AP]

נתניהו יצא בפומבי נגד אובמה רק לאחר שהתברר מעל לכל ספק, שהלה חותר להסכם רע עם אירן ומוכן לשלם כמעט כל מחיר כדי להשיג אותו. מה היה אמור נתניהו לעשות במצב הזה? לשבת בשקט? להתעלם? להמשיך לדבר אל הקיר? אם זה מה שהוא עושה, היה צריך להעמיד אותו לדין על בגידה. כן, על בגידה

בהמשך ישיר לנושא הקודם, יש מי שטוען שהרס היחסים בין נתניהו לבין ברק אובמה דחף את הנשיא האמריקני להסכם עם אירן. מי שטוען זאת, שוכח שההסכם עם אירן מרתיח גם את סעודיה, מצרים, ירדן, כוויית, איחוד האמירויות ועוד שורה של מדינות. במילים אחרות: מי שטוען זאת, רוצה שנאמין שבגלל מריבה עם ראש ממשלת ישראל – נשיא ארה"ב פוגע כמעט בכל בעלות בריתה של ארצו במזרח התיכון. עיוורון כזה, אובססיביות כזו, לא יכולים להיות תוצאה של יחסים אישיים בלבד.

חוץ מזה, לא יזיק לזכור את העובדות. נתניהו יצא בפומבי נגד אובמה רק לאחר שהתברר מעל לכל ספק, שהלה חותר להסכם רע עם אירן ומוכן לשלם כמעט כל מחיר כדי להשיג אותו. מה היה אמור נתניהו לעשות במצב הזה? לשבת בשקט? להתעלם? להמשיך לדבר אל הקיר? אם זה מה שהוא עושה, היה צריך להעמיד אותו לדין על בגידה. כן, על בגידה.

אפשר להתווכח על התבונה שבנאום בקונגרס בחודש שעבר. יש שיטענו, שהנאום הזה רק סייע לאובמה להדק את השורות במפלגה הדמוקרטית ולהבטיח שהסנט לא יוכל לבטל את הווטו הצפוי שלו על החרפת העיצומים, או על דרישה להביא את ההסכם לאישור הקונגרס. יש שיטענו, שהנאום הזה חיזק את עמדתם של המתנגדים להסכם, הביא את דברה של ישראל לדעת הקהל האמריקנית ואולי דווקא יסייע להשיג את 67 הסנטורים הדרושים לביטול הווטו.

דומה, שבמצב שנוצר – נתניהו היה חייב לנסות כל מסלול אפשרי כדי למנוע את ההסכם הרע הזה, או לפחות לרכך אותו. אם הבית הלבן מקובע בעיוורונו – צריך לפנות לגורם היחיד שיכול לרסן אותו: הקונגרס. חבל שראשי המחנה הציוני לא יכלו לכבוש את יצרם הפוליטי, ולא נסעו עם נתניהו לוושינגטון כדי להראות, שבנושא הזה – אין (כמעט) בישראל קואליציה ואופוזיציה.

הכסף מדבר
כבר עומדים ליד השער [צילום: בואינג]

מול האינטרסים הכלכליים הללו, לישראל אין יותר מדי סיכוי בהתמודדות ישירה. אז מה כן? התמודדות עקיפה, בעזרת מי שהאינטרסים הכלכליים שלו הפוכים – בעיקר, תאמינו או לא, סעודיה ושכנותיה שהכנסותיהן מייצוא נפט יפחתו כאשר אירן תוכל לחזור לשוק

חברות אמריקניות ואירופיות כבר עומדות בתור ליד השער הנעול של אירן, כדי להיות הראשונות שישעטו פנימה לאחר שהסנקציות יוסרו. בואינג ואיירבס יתחרו על חידוש צי המטוסים האירני, פז'ו ופורד ירצו לחדור לשוק הרכב שפעם היה העשירי בגודלו בעולם, בריטיש פטרוליום ואקסון יעוטו על שדות הנפט האירניים – ואלו רק דוגמאות בודדות.

להשקעות הללו יש השפעה ישירה על מידת הרצון, או ליתר דיוק: מידת חוסר הרצון, של הממשלות השונות להמשיך את הסנקציות, ועוד יותר מכך – על נכונותן להחזיר אותן בעתיד אם אירן תפר את התחייבויותיה. זה נכון במיוחד לגבי ארה"ב ובריטניה, שם נבחרים חברי בית המחוקקים בבחירות ישירות, כך שיש להם אינטרס אישי ברור ביצירת משרות ובהזרמת הכנסות לחברות הממוקמות באיזורי הבחירה שלהם.

קחו לדוגמה את הקמפיין של אובמה בשנת 2012, בו גייס בסך-הכל 722.4 מיליון דולר. אובמה קיבל תרומות ב-24.2 מיליון דולר בטכסס, בירת חברות הנפט, ו-16.7 מיליון דולר במדינת וושינגטון, מקום מושבן של בואינג ומיקרוסופט; עובדיה של האחרונה תרמו לאובמה 814,000 דולר – הסכום השני בגובהו בין עובדי ארגונים שזוהו. קליפורניה, לב ההיי-טק האמריקני, העניקה לאובמה 91.7 מיליון דולר. ממדינה זו גם באו שתיים משלוש התרומות הגדולות ביותר שניתן לייחס לעובדים של ארגונים ספציפיים: אוניברסיטת קליפורניה (1.2 מיליון דולר) וגוגל (801,000 דולר).

מול האינטרסים הכלכליים הללו, לישראל אין יותר מדי סיכוי בהתמודדות ישירה. אף סנטור ממדינת וושינגטון לא יצביע נגד עסקה שיכולה להכניס לבואינג מיליארדי דולרים. אז מה כן? התמודדות עקיפה, בעזרת מי שהאינטרסים הכלכליים שלו הפוכים – בעיקר, תאמינו או לא, סעודיה ושכנותיה שהכנסותיהן מייצוא נפט יפחתו כאשר אירן תוכל לחזור לשוק. כאן יש לנו עוד הזדמנות להידוק הקשר עם מדינות אלו, שכאמור מרגישות ממילא (ובצדק) מאוימות בידי המשטר האירני.

איומי השמדה
"לא יאמינו לנו" [צילום: יד ושם]

אירן אומרת בקול רם וברור שהיא רוצה להשמיד את ישראל. זה אינו נתון כלל למו"מ, הכריז גנרל אירני ממש באותן שעות בהן המערב עשה הכל כדי לרצות את שר החוץ שלה. ואני חשבתי שהם יסכימו להשמיד אותנו בשלבים; אבל לא – הם עומדים על השמדה מלאה ומיידית

ההסכם עם אירן יביא למצב, בו לראשונה בהיסטוריה – יהיה נשק גרעיני בידי מדינה המאיימת במפורש להשמיד מדינה אחרת. ארה"ב ובריה"מ לא שאפו להשמיד זו את זו, ובוודאי שלא הצהירו על כך. קוריאה הצפונית מאוד תשמח לספח אליה את קוריאה הדרומית, לא להשמיד אותה. הודו ופקיסטן השיגו נשק גרעיני משום שהן מסוכסכות על שליטה בשטח ובאוכלוסייה; אין להן עניין בהשמדה הדדית.

אירן, לעומת זאת, אומרת בקול רם וברור שהיא רוצה להשמיד את ישראל. זה אינו נתון כלל למו"מ, הכריז גנרל אירני ממש באותן שעות בהן המערב עשה הכל כדי לרצות את שר החוץ שלה. ואני חשבתי שהם יסכימו להשמיד אותנו בשלבים; אבל לא – הם עומדים על השמדה מלאה ומיידית.

אם אובמה חושב שמדובר רק ברטוריקה, כדאי שישלח מישהו לספריית הקונגרס ושיבקש את הסרט שצילם הצבא האמריקני עם שחרור מחנה דכאו, החודש לפני 70 שנה. "תצלמו, כי בעוד כמה שנים לא יאמינו לנו", הורה מפקד הכוחות – אחד, דווייט אייזנהאואר, שכעבור עשור היה נשיא ארה"ב. ודכאו היה "רק" מחנה ריכוז, לא מחנה השמדה. "אל תאחרו שוב", אמר הרב ישראל מאיר לאו, ניצול בוכנוולד, לאובמה בעת ביקורו ביד ושם. המסר הזה עבר לו מעל הראש. האם דם יהודי הוא שוב הזול ביותר?

תאריך:  05/04/2015   |   עודכן:  05/04/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תזכורת ממחנה דכאו
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בר דרור דוד
5/04/15 14:08
2
איל
5/04/15 15:25
3
נתין המדמנה
5/04/15 16:40
4
אהרון שחר
5/04/15 16:50
5
הדרקולה מוושנגטון
5/04/15 17:01
6
גדי אשל
5/04/15 17:12
7
על גרמניה
5/04/15 21:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ביום חמישי האחרון, 2 באפריל 2015, הושג בלוזאן שבשוויץ הסכם מסגרת בין אירן למעצמות, בהנהגת ארה"ב, בנושא הגרעין האירני. אירן תגביל למשך עשר שנים את יכולת ההעשרה שלה כדי להגביל את זמן הפריצה לגרעין לשנה לפחות. בתמורה להשהיית תוכנית הגרעין האירנית, הסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופי הקשורות לגרעין יושהו אחרי וידוא של סבא"א שאירן נוקטת את הצעדים העיקריים המפורטים בהסכם. כל ההחלטות של מועצת הביטחון על סנקציות נגד אירן יוסרו בו-זמנית עם השלמת כל הפעולות הנדרשות בתחומי ההעשרה, פורדו, אראק, עיצוב נשק גרעיני ושקיפות.
05/04/2015  |  אריה אבישור  |   מאמרים
הדיפלומטיה ניצחה בלוזאן. המרוויחה העיקרית מהסכם המסגרת על הגרעין הינה אירן.
04/04/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הקבינט המדיני-ביטחוני מאוחד בהתנגדותו לעסקת המסגרת שהושגה בין המעצמות ואירן, כך נמסר (יום ו', 3.4.15) ממשרדו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהצהרה שפורסמה בתום פגישה מיוחדת של הקבינט.
03/04/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח הלילה (יום ו', 3.4.15) עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ומחה בפניו על החתימה על הסכם מסגרת עם אירן ביחס לתוכנית הגרעין שלה.
03/04/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אומר (יום ה', 2.4.15) כי העסקה עם אירן היא עסקה טובה והבנה היסטורית וכי אם אכן תיושם, היא תגביר את ביטחונן של ארצות הברית ושל בעלות בריתה. לדבריו, יישום ההסכם יהפוך את העולם למקום בטוח יותר.
02/04/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il